تبلیغات

تبلیغات

آموزش حسابداری منابع انسانی از صفر تا صد + فیلم آموزش حسابداری

hesabdari-ensani

منابع انسانی یا همان کارمندان یک شرکت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکتی هستند که می‌توانند به رشد و پیشرفت یک شرکت کمک کنند. در سال‌های اخیر به خاطر اهمیت بالای تیم یا منابع انسانی در موفقیت یک شرکت، روش‌های جدیدی به وجود آمده‌اند که کمک می‌کنند سازمان‌ها منابع انسانی خودشان را بهتر جذب کنند و از آنها نگهداری کنند و همچنین باانگیزه بخشی درست و مناسب، کاری کنند که کارکنان تمام تلاش خودشان را برای شرکت انجام دهند. درگذشته برای منابع انسانی معیارهای قابل‌اندازه‌گیری وجود نداشت و همین موضوع باعث می‌شد که افراد نتوانند تشخیص دهند کدام یک از کارکنان تلاش بیشتری می‌کنند و کدام یک از کارکنان بازدهی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

این مشکل باعث می‌شد که خیلی اوقات تصمیمات بدی در مورد منابع انسانی گرفته شود و ترفیع‌های سازمانی و پاداش‌ها به افرادی برسد که شاید خیلی لایق آنها نبودند و تنها با تلاش سایر همکاران خود را باارزش نشان می‌دادند. حسابداری منابع انسانی راه حلی است که برای رفع چنین مشکلاتی به وجود آمد و به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند که بتوانند ارزش منابع انسانی خودشان را دقیق‌تر بسنجند و بتوانند تشخیص دهند که کارکنان آنها چقدر برای شرکت بازدهی دارند تا تصمیمات مربوط به این موضوع را راحت‌تر بگیرند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد حسابداری منابع انسانی صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً این کار به چه معنی است و چرا در یک شرکت اهمیت بالایی دارد که حسابداری منابع انسانی انجام شود و ارزش کارکنان شرکت سنجیده شود. اگر مدیر یک شرکت یا مسئول منابع انسانی هستید و می‌خواهید بازدهی شرکت را افزایش دهید و با آمار و ارقام درست و دقیق تشخیص دهید که هرکدام از کارکنان چه ارزشی دارند تا ترفیع‌های سازمانی و پاداش‌ها را به چنین افرادی بدهید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی را در این زمینه در اختیارتان قرار بدهیم.

حسابداری منابع انسانی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است تعریف مشخصی را از حسابداری منابع انسانی ارائه دهیم تا بتوانید با این عبارت بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید. حسابداری منابع انسانی به معنی سنجش عملکرد و ارزش کارکنان یک سازمان است. یعنی در یک سازمان این موضوع سنجیده می‌شود که هرکدام از کارکنان، بر اساس کارهایی که انجام می‌دهند، چقدر برای سازمان ارزشمند هستند و چقدر در سودآوری و موفقیت شرکت توانسته‌اند خوب عمل کنند. این موضوع کمک می‌کند که مدیر منابع انسانی و مدیران شرکت‌ها، بتوانند تصمیم‌گیری‌هایی در مورد تعدیل نیرو، پاداش دهی، ترفیع شغلی، اخراج و… تصمیمات بهتری بگیرند و به‌جای اینکه بر اساس احساس و یا ظاهر افراد در مورد موارد فوق قضاوت کنند، تصمیم‌گیری را بر اساس آمار و ارقام دقیق انجام دهند و بتوانند به افرادی که واقعاً لایق هستند، مزایای شغلی بیشتری را ارائه کنند.

 

آموزش حسابداری

چرا حسابداری منابع انسانی مهم است؟

شاید این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که اصلاً حسابداری منابع انسانی چه اهمیتی دارد و چرا شرکت‌ها باید این کار را انجام بدهند. باید بدانید که در کسب‌وکار سرمایه و ثروت به دودسته تقسیم می‌شود؛ یکی از آنها ثروت مالی است که میزان سرمایه و پولی که برای شرکت وجود دارد را شامل می‌شود و نوع دوم منابع انسانی هستند. بنابراین نیاز است که ارزش این نوع ثروت نیز سنجیده شود تا شرکت و مدیران آن بتوانند تصمیم‌گیری درست‌تری در مورد اداره سرمایه‌های خودشان داشته باشند و در این زمینه موفق‌تر عمل کنند. همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، منابع انسانی در موفقیت یک شرکت اهمیت بسیار بالایی دارند و به همین خاطر نیاز است که موردتوجه بیشتری قرار بگیرند.

حسابداری منابع انسانی این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که بتوانند به کارکنان ارزشمندتر خود بیشتر توجه کنند و برای کارکنانی که ارزش خاصی را برای سازمان ایجاد نمی‌کنند، تصمیم‌گیری درستی انجام دهند. مثلاً فرض کنید یکی از کارمندان بیشترین تلاش را برای موفقیت شرکت انجام می‌دهد و بیشترین میزان سودآوری را نیز برای شرکت ایجاد می‌کند. حالا اگر مدیر شرکت و یا مدیر منابع انسانی ندانند که این فرد کیست و از او تقدیر مناسبی را انجام ندهند، امکان دارد این فرد دلسرد شود و از تلاش خود دست بکشد و یا به شرکت دیگری برود که بتواند مزیت‌های شغلی بیشتری دریافت کند. اهمیت سیستم حسابداری منابع انسانی اینجا مشخص می‌شود و قطعاً مدیران شرکت‌ها و منابع انسانی خوب می‌دانند که چنین کاری چقدر در یک شرکت اهمیت دارد. برای دسترسی به مجموعه آموزش دروس حسابداری فرادرس، به لینک زیر مراجعه کنید.

مزیت های حسابداری منابع انسانی چیست؟

اگر در حال حاضر در شرکت خودتان حسابداری منابع انسانی را انجام ندهید، ممکن است کنجکاو شده باشید که بدانید مزیت‌های این کار چیست و چرا بهتر است در شرکت خودتان از این روش استفاده کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که مهم‌ترین مزیت‌های حسابداری منابع انسانی چه هستند تا بتوانید با دید بازتری در این زمینه تصمیم بگیرید و بتوانید اهمیت این ماجرا را بهتر درک کنید. پس همچنان با ما همراه باشید.

امکان محاسبه میزان سود و ضرر

معمولاً در یک کسب‌وکار، ما حساب می‌کنیم که چقدر سرمایه را می‌توانیم در کسب‌وکار قرار دهیم و پس از آن چقدر سود را می‌توانیم از میزان سرمایه‌ای که گذاشته‌ایم برداشت کنیم. حسابداری منابع انسانی این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم در مورد منابع انسانی نیز چنین کاری را انجام دهیم. مثلاً فرض کنید شما مدیر یک شرکت یا مدیر منابع انسانی یک سازمان هستید، درصورتی‌که شما بدانید هرکدام از کارکنان چه ارزشی برای سازمان دارند، می‌توانید تشخیص دهید که با سرمایه‌گذاری روی آنها، چقدر ارزششان برای سازمان بیشتر خواهد شد.

مثلاً فرض کنید یکی از فروشندگان شما در حال حاضر برای سازمان سالانه 1 میلیارد تومان سود ایجاد می‌کند و از ارزش بالایی برخوردار است. حالا شما تصمیم می‌گیرید که با آموزش‌های سازمانی فروش این فرد را حرفه‌ای‌تر کنید و کاری کنید که نرخ تبدیل فروش او از 25 درصد به 50 درصد برسد. در این حالت به‌راحتی می‌توانید محاسبه کنید که اگر چنین سرمایه‌گذاری را برای شخص موردنظر انجام دهید، او می‌توانید از سال آینده به‌جای 1 میلیارد تومان، 2 میلیارد تومان سودآوری را برای شرکت شما داشته باشد.

 

آموزش حسابداری

تصمیم‌گیری در مورد منابع انسانی

قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم که خیلی اوقات ممکن است در شرکت‌ها، پاداش و ترفیع شغلی و حتی اخراج وجود داشته باشد. در این زمان‌ها خیلی از مدیران ممکن است دچار اشتباه شوند و برای افراد نادرستی پاداش و ترفیع در نظر بگیرند و یا افراد ارزشمندی را از سازمان اخراج کنند. حسابداری منابع انسانی در موقعیت‌های این‌چنینی، کمک می‌کند که افراد بتوانند راحت‌تر در مورد کارکنان خود تصمیم‌گیری کنند و ابتدا ببینند کارمند مشوردنظر چقدر برای سازمان ارزشمند است و سپس برای پاداش و ترفیع و یا اخراج و تعدیل نیرو اقدام کنند.

تشخیص میزان مؤثربودن هرکدام از کارکنان

یکی از موضوعات مهمی که مدیریت هزینه‌های شرکت وجود دارد، این است که شرکت بتواند هزینه‌ها را برای افراد درست و مناسب انجام دهد و برای افرادی که ارزش خاصی ایجاد نمی‌کنند، هزینه‌ای نکند. در حالت عادی ممکن است در خیلی از شرکت‌ها، افرادی وجود داشته باشند که واقعاً بازدهی خاصی برای شرکت ندارند و عملکرد آنها برای شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین وجود چنین افرادی در شرکت باعث می‌شود که هزینه‌های اضافی در شرکت ایجاد شود که شاید می‌تواند به‌عنوان پاداش کارکنان ارزشمندتر مورداستفاده قرار بگیرد. بنابراین، فرایند حسابداری منابع انسانی کمک می‌کند که مدیران بتوانند اثربخشی هرکدام از کارکنان را بسنجند و تشخیص دهند که مثلاً کارکنان کدام بخش اضافی هستند و یا کارکنان کدام بخش کم هستند و نیاز به تعداد کارکنان بیشتری وجود دارد.

کنترل و مدیریت بهتر منابع انسانی

یکی از کمک‌های مهمی که حسابداری منابع انسانی به مدیران شرکت و یا مدیران منابع انسانی می‌کند، این است که می‌توانند تشخیص دهند کارکنان آنها در چه موقعیت‌هایی دچار ضعف هستند و به آنها کمک کنند که این ضعف‌ها را برطرف کنند. مثلاً ممکن است شما ببینید یکی از کارکنان شما در بخشی که مشغول کار است بازدهی خاصی ندارد اما در پروژه‌های مربوط به یکی از بخش‌های دیگر شرکت بهتر عمل می‌کند و بازدهی مناسبی را از خود نشان می‌دهد. در این حالت می‌توانید تشخیص دهید که احتمالاً فرد موردنظر در بخش نادرستی قرار دارد و بهتر است بخش او و سمت شغلی که دارد را تغییر دهید تا بتوانید بازدهی بهتری را از او دریافت کنید. و یا ممکن است ببینید که مثلاً یکی از کارکنان بخش فروش، تلاش بسیار زیادی انجام می‌دهد اما نرخ تبدیل مشتریان او بسیار کم است و در مقابل تلاشی که می‌کند، بازدهی مناسبی ندارد. در این حالت می‌توانید تشخیص دهید شخص موردنظر احتمالاً به آموزش سازمانی نیاز دارد و با آموزش‌های مناسب می‌توانید کمک کنید که بازدهی بسیار بیشتری را بگیرد و بتواند برای شرکت ارزشمندتر شود.

 

آموزش حسابداری

جذب راحت‌تر سرمایه‌گذاران برای شرکت

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، نیروی انسانی نیز یکی از سرمایه‌های مهم در هر شرکتی است و به همین خاطر برای سرمایه‌گذاران یک شرکت مهم است که بدانند نیروی انسانی شرکت موردنظر چقدر ارزشمند است و ارزش کلی شرکت را بهتر درک کنند. زمانی که یک سرمایه‌گذار می‌خواهد روی شرکت سرمایه‌گذاری کند، باید تمامی جوانب را بسنجند و بداند که اگر میزان خاصی سرمایه را برای شرکت بگذارد، چقدر بازدهی خواهد داشت و می‌تواند توقع سود داشته باشد، این موضوع در کنار حسابداری عادی، توسط حسابداری منابع انسانی نیز می‌تواند انجام شود و شخص موردنظر را راحت‌تر برای سرمایه‌گذاری قانع کند.

چطور حسابداری منابع انسانی را در سازمان شروع کنیم؟

تا به اینجا احتمالاً به حسابداری منابع انسانی علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید بدانید که چطور می‌توانید این فرایند را در سازمان خودتان نیز پیاده‌سازی کنید. باید بدانید که پیاده‌سازی این فرایند نیاز به دانش بیشتری در این زمینه دارد که البته در این مقاله نمی‌گنجد، اما برای شروع راحت‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که ارزش‌های مالی هرکدام از کارکنان را برای شرکت اندازه‌گیری کنید. مثلاً کارکنان بخش فروش را می‌توانید به‌راحتی بسنجید و ببینید که هرکدام چقدر برای شرکت ارزش ایجاد می‌کنند. یا کارکنان بخش خدمات را به‌راحتی می‌توانید بر اساس تعداد خدماتی که انجام می‌دهند و ارزش خدمات موردنظر بسنجید و ببینید که چقدر برای شرکت ارزش ایجاد می‌کند. این کار کمک می‌کند که دید بهتری در مورد کارکنان شرکت داشته باشید و بتوانید کم‌کم در مورد آنها تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهید و همچنین بتوانید تشخیص دهید که هرکدام از کارکنان در چه وضعیتی قرار دارند و چقدر برای سازمان شما مفید هستند.

 

آموزش حسابداری

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد حسابداری منابع انسانی صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً این کار به چه معنی است و چرا در سال‌های اخیر اهمیت بسیار زیادی در شرکت‌های موفق و پیشرو پیدا کرده است. در ادامه گفتیم که این کار برای شرکت چه اهمیتی دارد و چرا شرکت‌ها می‌توانند با توجه به آمار و ارقامی که از حسابداری منابع انسانی به دست می‌آید، تصمیم‌گیری بهتری را در زمینه موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری روی کارکنان انجام دهند. در بخش بعدی نیز گفتیم که چرا این نوع حسابداری خیلی مهم است و چطور می‌توانید در سازمان خودتان، این موضوع را پیاده‌سازی کنید تا ارزش کارکنان شرکت را بهتر درک کنید و بتوانید تصمیم‌گیری‌های مربوط به این حوزه را بهتر و دقیق‌تر انجام دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد حسابداری منابع انسانی اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که این فرایند به چه دلیل انجام می‌شود و برای سازمان شما چقدر ارزشمند است. برای اینکه بتوانید با مدیریت بهتر منابع انسانی آشنا شوید و اصول مهمی که در این کار وجود دارد را بشناسید، باید آموزش‌های موجود در این زمینه را ببینید تا بتوانید به خوبی به این کار مسلط شوید. فرادرس به عنوان یک پلتفرم آموزشی با کمک از برترین مدرسان حوزه مدیریت، آموزش‌های حرفه‌ای را در زمینه مدیریت منابع انسانی آماده کرده است که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا مدیریت بهتر کارکنان و افزایش بازدهی آنها را بهتر یاد بگیرید. برای دسترسی به آموزش‌های این سبکی در فرادرس، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *