تبلیغات

تبلیغات

آموزش مقدماتی برنامه نویسی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای

amozeshmoghadamatibarnamenevisi

برنامه نویسی، یکی از بهترین و ارزشمندترین مهارت‌هایی است که هر شخص می‌تواند بیاموزد. اگر به دنبال اطلاعاتی راجع به آموزش مقدماتی برنامه نویسی هستید، صفحه درستی را باز کرده‌اید. شاید قصد داشته باشید یک نرم افزار یا بازی شخصی بسازید و یا این که بخواهید به صورت حرفه‌ای، وارد دنیای تکنولوژی شوید، در هر حال یادگیری زبان برنامه نویسی، حتی در حد آموزش مقدماتی برنامه نویسی، هم از نظر توسعه فردی و هم پیشرفت کاری، کمک شایانی به شما خواهد کرد. هرکسی که برای این کار زمانی را اختصاص دهد و انگیزه نیز داشته باشد، می‌تواند برنامه نویسی را یاد بگیرد. در اینجا مایلم آموزش برنامه نویسی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

در ابتدای کار باید ببینیم که صرف زمان برای آموزش مقدماتی برنامه نویسی، از چه جهت اهمیت دارد. این که دلیل یادگیری خود را بدانید، به شما کمک می‌کند نوع زبان مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید پروژه‌هایی که در ذهن دارید را عملی کنید و یا این که برای بازار کار ایدئال خود آماده شوید. چند مزیت آموزش مقدماتی برنامه نویسی در ادامه آورده شده است:

برنامه نویسی باعث ارتقای شغلی شما می‌شود

قطعاً اولین و مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود افراد به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی تمایل پیدا کنند، بازار کار عالی آن است. دانش برنامه نویسی کامپیوتر، یک مهارت ارزشمند محسوب می‌شود. هرچه تکنولوژی بیشتر وارد زندگی همگان می‌شود، تقاضا برای برنامه نویس نیز بیشتر افزایش پیدا می‌کند. امروزه پر تقاضاترین زیرشاخه کامپیوتر، برنامه نویسی است. پس اگر قصد دارید به دنیای تکنولوژی، راهی پیدا کنید، دانستن حداقل یک زبان برنامه نویسی، به شما کمک خواهد کرد. این فقط برای کسانی نیست که قصد طراحی نرم افزار دارند، بلکه طراحان وب سایت نیز باید زبان‌هایی مثل HTML، CSS و JavaScript را بلد باشند. حتی اگر یک وب سایت WordPress ساده داشته باشید، دانستن زبان‌های فرانت‌اند و کمی PHP برایتان سودمند خواهد بود. اگر قرار است شغل فنی حرفه‌ای داشته باشید، داشتن دانش برنامه نویسی، یک مزیت است چون به این صورت خواهید دانست که هر چیز چگونه انجام خواهد شد و در حل مشکلات پیچیده، بهتر عمل خواهید کرد. در نهایت این که آموزش مقدماتی برنامه نویسی را شروع کنید تا در نهایت با پیشرفت بیشتر بتوانید به عنوان یک فریلنسر کار کنید و یا کار تمام وقت داشته باشید.

برنامه نویسی درآمد بالایی دارد

در سال 2022، میانگین درآمد سالانه یک برنامه نویس تازه کار در آمریکا، $40,153 بود. اما درآمد یک برنامه نویس سطح متوسط، خیلی بیشتر از $85,293 است. وقتی که آموزش مقدماتی برنامه نویسی را طی کردید، سپس باید ببینید که چه زبانی برای شما مناسب است. نوع زبانی که قرار است کار کنید، در میزان درآمد شما، تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال، اگر بخواهید یک توسعه دهنده باشید و در کنار برنامه نویسی، خطایابی نرم افزار را بر عهده بگیرید و با کد منبع نیز کار کنید، باید زبان مناسب آن را انتخاب کنید. معمولاً درآمد توسعه دهندگان، بیشتر از برنامه نویسان است و پروژه‌های بیشتری می‌گیرند. طبق آمار اداره کار آمریکا، شغل‌های توسعه‌دهندگان، تا سال 2030، تا 22% افزایش خواهد داشت. یکی از مزایای جالب یادگیری برنامه نویسی، این است که می‌توانید ایده‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید. مثلاً اگر در ذهنتان وب سایت، نرم افزار یا یک بازی دارید، چرا آن را عملی نکنید؟ چون با برنامه نویسی قادر خواهید بود دقیقاً هر آنچه می‌خواهید را بسازید و آن را با دنیا به اشتراک بگذارید.

چه قصد داشته باشید از یک پروژه کسب درآمد کنید، چه بخواهید آن را در یک پلتفرم منبع باز مثل گیت‌هاب قرار دهید، یا این که فقط دید سرگرمی داشته باشید، در هر حال باید با آموزش مقدماتی برنامه نویسی را شروع کنید. برنامه نویسی، دید شما به جهان را تغییر می‌دهد. حتی آموزش مقدماتی برنامه نویسی، به شما کمک می‌کند چشم‌انداز تکنولوژی در حال رشد جهانی را درک کنید. برنامه نویسی، بسیار لذت‌بخش است. شاید یادگیری برنامه نویسی در ابتدا کمی چالش‌برانگیز و وقت‌گیر باشد، اما وقتی در نهایت کدها را می‌نویسید و به نتایج مورد نظر می‌رسید، می‌توانید این لذت را تا عمق وجود درک کنید.

 

آموزش مقدماتی برنامه نویسی

چگونه آموزش مقدماتی برنامه نویسی را آغاز کنیم؟

هدف خود را مشخص کنید

بسیاری از افراد به دلیل جذابیتی که امروزه برنامه نویسی در بین عموم پیدا کرده، سریعاً شروع به یادگیری می‌کنند، بدون این هدف یا برنامه مشخصی داشته باشند. اگر بدون هدف جلو بروید، وسط راه خسته خواهید شد و لذت کد نویسی حرفه‌ای را نخواهید چشید. پس درباره این فکر کنید که هدفتان چیست و این که دوست دارید روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، برای مثال، اگر می‌خواهید برای کسب درآمد بیشتر، یک توسعه دهنده شوید، باید تحقیق کنید و ببینید قرار است در چه محیط‌هایی کار کنید و در این محیط‌ها، به چه پروژه‌هایی نیاز دارند. حتماً نیاز نیست هدف بزرگی داشته باشید، بلکه می‌توانید با این هدف شروع کنید که مثلاً می‌خواهید یک نرم افزار گوشی برای دوستتان طراحی کنید که سال دیگر در ماراتن شرکت می‌کند و قصد دارد برنامه ورزشی‌اش را کنترل کند.

زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید

هدف شما، در انتخاب زبان برنامه نویسی، بسیار تأثیرگذار است. قرار است که شما با یک زبان برنامه نویسی، آموزش خود را شروع کنید و بعدها زبان‌های دیگر را در کنارش بیاموزید، پس اصلاً جای نگرانی نیست. در انتخاب زبان، به این توجه کنید که مثلاً آیا باید پروژه را در یک زمان معین تحویل دهید و یا زمان کافی خواهید داشت. به عنوان کسی که قصد آموزش مقدماتی برنامه نویسی را دارد، شاید بهتر باشد با یک زبان شروع کنید که از ساختارهای داده یا الگوریتم استفاده نمی‌کند. در این حالت، HTML و CSS برای شروع، عالی هستند. علاوه بر آن، زبان‌هایی همچون Java و Python نیز برای افراد مبتدی مناسب هستند و دامنه زیادی از کاربردها را پوشش می‌دهند. یادگیری زبان برنامه نویسی، ماه‌ها زمان می‌برد، پس حتماً در انتخاب زمان مورد نظر دقت کنید تا وقت خود را هدر نداده باشید.

 

آموزش مقدماتی برنامه نویسی

در دوره های آنلاین شرکت کنید

آن زمان گذشت که برای یاد گرفتن زبان برنامه نویسی، نیاز بود در کلاس درس شرکت کنید و هزینه‌های هنگفتی بپردازید. امروزه هزاران دوره آنلاین وجود دارد که از آموزش مقدماتی برنامه نویسی HTML گرفته تا ساختارهای داده و الگوریتم‌های پیچیده را یاد می‌دهند. مهم است که در اولین کلاس، با مقدمات یک زبان آشنا شوید و تمرین‌هایی برای آن داشته باشید. با شرکت در دوره‌های برنامه نویسی می‌توانید با ساختاری درست پیش بروید و مفاهیم علم کامپیوتر که روی هم سوار شده‌اند را به ترتیب بیاموزید. مثلاً دوره‌هایی که در فرادرس ارائه می‌شود، از آموزش مقدماتی برنامه نویسی تا آموزش سطح پیشرفته را شامل می‌شوند. برای مشاهده دوره آموزش زبان برنامه نویسی پایتون فرادرس میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

از ابزار آنلاین بهره بگیرید

هرچند که می‌توانید بدون استفاده از هر ابزار اضافی، برنامه نویسی کنید، اما خوب است بدانید که ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند به کمک شما بیایند.

ویرایشگر کد: ویرایشگرهای متن، از این نظر برنامه نویسی را ساده‌تر می‌کنند که می‌توانید به وسیله آن‌ها رنگ کد را تغییر دهید، کد را به صورت خودکار کامل می‌کنند، عمل یافتن و جایگزینی را انجام می‌دهند و حالت تاریک نیز دارند.

اکثر برنامه نویسان حرفه‌ای، از ویرایشگر کد استفاده می‌کنند. این ابزار به شما کمک می‌کند یک کد تمیز را در زمانی سریع‌تر بنویسید. ویرایشگرهای کد، مثل ویرایشگرهای متن هستند و مثلاً ویژگی‌های زیر دارند:

  • هایلایت دستور زبان
  • جستجوی کد
  • محیط ترمینال داخلی

Notepad++، Sublime Text و Emacs، از ویرایشگرهای پرطرفدار هستند.

Console: وقتی آموزش مقدماتی برنامه نویسی را شروع می‌کنید، بد نیست کامپیوتر خود را کمی بشناسید و سرو کله زدن با کنسول را بلد باشید. چون دارید با رابط مبتنی بر متن سیستم عامل کار می‌کنید.

با کنسول می‌توانید فایل‌های خود را پیدا کنید و فرمان‌ها را روی آن‌ها اجرا نمایید، و این کار خیلی از GUI استاندارد سریع‌تر خواهد بود. پس با کنسول آشنا شوید و مخصوصاً فرمان‌های مقدماتی UNIX را یاد بگیرید چون به وسیله آن‌ها می‌توانید کارهایی را انجام دهید که با GUI ممکن نیست.

مدیریت پروژه: بسیاری از پروژه‌ها، در ابعادی کوچک آغاز می‌شوند، اما هرچه جلوتر می‌روند، پیچیده‌تر می‌شوند. با یک ابزار مدیریت پروژه می‌توانید فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید و بخش‌هایی از پروژه کد را جدا کنید و بیرون بکشید. با این کار، روی پروژه‌های فرعی و فایل‌های اضافی، کنترل بیشتری خواهید داشت و زمان را نیز مدیریت خواهید کرد.

خطایابی: پس از این که آموزش مقدماتی برنامه نویسی را گذراندید و وارد کدنویسی حرفه‌ای شدید، می‌بینید که گاهی اوقات کدهای شما با خطا مواجه می‌شوند، به بن‌بست می‌رسند و یا دچار چالش‌های دیگر می‌شوند.

 

آموزش مقدماتی برنامه نویسی

ببینید دیگران چگونه برنامه نویسی می‌کنند

برای بعضی افراد، آسان‌تر است که کد بقیه را تغییر دهند، به جای این که خودشان از صفحه سفید و خالی شروع کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، می‌توانید از کد دیگران به صورت مجاز استفاده کنید. مزیت دیگری که این کار دارد، این است که اگر مخصوصاً در سطح آموزش مقدماتی برنامه نویسی هستید، با دیدن کد افراد حرفه‌ای‌تر، دید خود را بازتر خواهید کرد و می‌توانید آن‌ها را الگویی برای پیشرفت قرار دهید. به طور کلی با این کار می‌توانید:

  • کد خود را بهتر درک کنید
  • کدهای جدید را سریع‌تر یاد بگیرید
  • نمونه‌ای از کد باکیفیت را داشته باشید

اگر مطمئن نیستید از چه کدی بهره ببرید، می‌توانید از GitHub استفاده کنید و به دنبال کدهایی بگردید که برای شروع کار، خوب هستند. شروع به کار با پروژه‌های منبع باز، انتخاب خوبی خواهد بود. اگر می‌دانید آن کد چه کار می‌کند، بخش کوچکی از آن را انتخاب کنید و سپس به عقب برگردید. به این صورت خواهید فهمید که هر خط دقیقاً چه کار می‌کند. خواندن اسناد مربوط به پروژه‌ها نیز کار مفیدی است چون خواهید فهمید پشت هر کد، چه ایده‌ای وجود دارد.

پروژه‌ها را تمرین و تکمیل کنید

برنامه نویسی چیزی است که با انجام و تمرین یاد خواهید گرفت – و هیچ راهی برای دور زدن این وجود ندارد. هرچه قدر هم که دوره های آموزش مقدماتی برنامه نویسی تا آموزش‌های حرفه‌ای را بگذرانید، تا خودتان دست به کار نشوید، فایده‌ای ندارد. چون در این حالت است که می‌توانید ایده‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید. یک پروژه، هر برنامه (یا وب سایتی) است که با زبان مورد نظر شما ساخته می‌شود. در شروع کار، پروژه‌های کوچک را انتخاب کنید. البته وقتی دوره آنلاین را می‌گذرانید، پروژه‌هایی برای شما در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن، تعداد زیادی پروژه‌های مبتدی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید:

  • پروژه تبدیل زمان: در این پروژه، کاربر یک تعداد ثانیه را وارد می‌کند و برنامه، معادل ساعت، دقیقه، روز و غیره را خروجی می‌دهد.
  • پروژه تولید عدد تصادفی: در این پروژه، یک عدد تصادفی در بازه دو مقدار مشخص شده توسط کاربر، نمایش داده می‌شود.
  • پروژه ماشین حساب: همان‌طور که از نامش مشخص است، کاربر ورودی و عملگر محاسباتی را انتخاب می‌کند و نتیجه می‌گیرد.
  • پروژه دفترچه تلفن: در این پروژه، کاربر، اسامی مخاطبان خود را وارد می‌کند و سپس می‌تواند مخاطب مورد نظر را جستجو کند.
  • پروژه الفبا: کاربر یک فهرست از کلمات ارائه می‌دهد و برنامه، آن‌ها را طبق حروف الفبا مرتب می‌کند.
  • بازی هَنگمن: در این بازی، کاربر باید تلاش کند با وارد کردن حروف، یک کلمه را حدس بزند و برنامه نیز با بازخورد خود نشان می‌دهد که آیا حدس کاربر درست است یا نه. وقتی کاربر همه حروف را درست حدس زد، برنده می‌شود.

 

آموزش مقدماتی برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی

پس از این که آموزش مقدماتی برنامه نویسی را با موفقیت پشت سر گذاشتید، وقت آن می‌رسد که حداقل یک زبان را انتخاب کنید. هر زبان برنامه نویسی، یک سری دستور زبان و قوانین است که کامپیوتر آن‌ها را درک می‌کند. صدها زبان برنامه نویسی داریم که هر کدام از آن‌ها، برای اهدافی طراحی شده‌اند. اما برخی زبان‌ها، برای یادگیری، آسان‌تر هستند و در نتیجه بهتر است برای شروع کار، آن‌ها را یاد بگیرید. زبان‌های برنامه نویسی، برای دستورالعملی که می‌نویسید، یک ساختار به شما می‌دهند. این زبان‌ها، شبیه زبان انگلیسی هستند. زبان‌های سطح پایینی وجود دارد مثل اسمبلی یا زبان ماشین، که خواندن آن‌ها بیشتر برای ماشین آسان است، تا انسان؛ بنابراین یادگیری‌شان سخت است. زبان‌های سطح میانی مثل C++، برای زمانی مناسب هستند که می‌خواهید با سیستم عامل، سیستم‌های پایگاه داده، یا نرم افزارهای پردازش عکس و ویدیو کد نویسی کنید. زبان‌های سطح بالا، برای آموزش مقدماتی برنامه نویسی، ایدئال هستند. تمرکز برخی از آن‌ها روی ساختار است و برخی نیز، توابع پیچیده را اجرا می‌کنند. HTML و CSS، از این نوع زبان‌ها هستند.

کلام آخر در مورد آموزش مقدماتی برنامه نویسی

هدف از این مقاله این بود که بدانید آموزش مقدماتی برنامه نویسی چیست و اگر بخواهید این راه را ادامه دهید، لازم است چه اطلاعاتی داشته باشید و به چه ابزارهایی مجهز شوید. امیدواریم این صفحه توانسته باشد آنچه دنبالش بودید را ارائه دهد. در پایان مایلم مجموعه آموزش جاوا اسکریپت فرادرس را به شما معرفی کنم تا در صورت تمایل برای یادگیری این زبان برنامه نویسی بتوانید با مراجعه به لینک زیر به مجموعه کاملی از آموزش جاوا اسکریپت دسترسی پیدا کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *