تبلیغات

تبلیغات

آموزش کارکنان سازمانی چگونه بر پیشرفت سازمان اثر میگذارد؟

amozeshkarkonan

هر سازمانی، رویکرد یادگیری منحصربه‌فرد خود را دارد و طی زمان تغییراتی را از سر می‌گذراند. آموزش کارکنان سازمانی به کارکنان کمک می‌کند مهارت‌هایشان را ارتقا دهند و باعث می‌شود که تیم شما به جای این که در جای خود ثابت باقی بماند، همواره در حال رشد باشد. علاوه بر آن، تحقیقات نشان می‌دهد که نبودن پیشرفت کاری، دلیل اولی است که باعث می‌شود افراد، شغل خود را ترک کنند. پس اگر می‌خواهید افراد بامهارت سازمان را حفظ کنید، باید آموزش کارکنان سازمانی را الویت قرار دهید. شیوه‌هایی که برای آموزش استفاده می‌کنید، بر تأثیرگذاری این عمل تأثیرگذارند. هرچند که خواندن یک PDF یا اجرای یک پاورپوینت، روشی آسان برای آموزش مطالب است، اما امروزه روش‌ها و استراتژی‌های بیشتری برای این کار وجود دارد که می‌تواند نه تنها اطلاعات را در ذهن کارکنان نهادینه کند، بلکه اشتیاق آنها نسبت به یادگیری را بیشتر می‌کند. در ادامه چندین نکته را بیام می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش تاثیر آموزش کارکنان سازمانی استفاده کنید.

قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم به این نکته اشاره کنم که مجموعه آموزشی فرادرس با ارائه طرح جدیدی با عنوان آموزش سازمانی فرادرس در تلاش است شرایطی را فراهم آورد تا مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند با هزینه اندک و ناچیزی بستری را برای ارتقای مهارت‌های کارکنان فراهم کنند؛ در صورتی که تمایل دارید تا با چگونگی استفاده از طرح آموزش سازمانی فرادرس آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست آورید:

به انتظارات توجه کنید

ارتباطات ضعیف، باعث می‌شود که کارمند نتواند از تمام پتانسیلش بهره ببرد. یکی از بهترین استراتژی‌ها برای آموزش کارکنان سازمانی، این است که ارتباط خوبی با آن‌ها داشته باشید و انتظارات را برآورده نمایید. توجه به انتظارات، یک موضوع دو طرفه است که باید درباره آن صحبت کنید تا هم‌نظر باشید. این کار، به کارکنان اجازه می‌دهد که آن‌ها نیز سوالات و نظرات خود را مطرح کنند. با طرح این مسائل بهتر می‌فهمید که سازمان شما، به چه نوع آموزشی نیاز خواهد داشت.

استفاده از آموزش های کوتاه مدت

گاهی اوقات مدیران و کارمندان، مشغله زیادی دارند و این که زمانی را برای یادگیری پیدا کنند، سخت است. در چنین مواقعی است که آموزش های کوتاه مدت کارایی بالای دارند؛ آموزش‌های فرادرس، معمولاً در جلسات کوتاه مدت برگزار می‌شوند و برخی از این جلسات کمتر از ۲۰ دقیقه از زمان کارمندان را به خود اختصاص میدهد به همین دلیل این نوع آموزش‌ها، به راحتی در برنامه زمانی کارمندان جای می‌گیرند.

فرصت‌های آموزش آنلاین

آموزش آنلاین، یک روش عالی برای در دسترس بودن دانش برای کارمندان است. به لطف دوره‌های آنلاین، کارمندان می‌توانند هر کجا که هستند اطلاعات مورد نیاز را یاد بگیرند. این نوع آموزش، مخصوصاً برای افرادی که دورکاری می‌کنند، بسیار مفید است؛ چون امروزه بسیاری از سازمان‌ها، ترکیب حضوری-دورکاری را پذیرفته‌اند.

آموزش کارکنان سازمانی به صورت آنلاین، در دنیای امروز که اطلاعات همواره در حال به روز رسانی است، روشی بسیار سودمند محسوب می‌شود. علاوه بر آن، هر زمان که کارمندان به اطلاعاتی نیاز داشته باشند، قادر خواهند بود سریعاً به آن دسترسی داشته باشند. به این صورت کارمندان می‌توانند تجربه یادگیری خود را کنترل کنند و با سرعت و زمان دلخواه پیش بروند و موضوعاتی که بیشتر به شغل و علایقشان مربوط است را یاد بگیرند.

 

آموزش کارکنان سازمانی

آموزش توسط کارمندان قدیمی

این که به یک نفر توضیح دهید کاری را چگونه انجام دهد، با وقتی که خودش آن کار را انجام دهد زمین تا آسمان فرق دارد. اگر دقیقاً زمان اجرای آن وظیفه، به فرد تازه‌‎کار موضوعی را آموزش دهید، آن موضوع خیلی بهتر در حافظه او باقی می‌ماند. به این صورت کارآموزان به صورت بلادرنگ آموزش می‌بینند و از این آموزش برای دفعات آتی استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، اعضای جدید، در محیطی کنترل شده قرار می‌گیرند نسبت به تجربیات خود، احساس مسئولیت بیشتری خواهند داشت.

جلسات یک به یک

جلسات یک به یک ساختاریافته و هفتگی بین کارمند و سرپرست، یک روش عالی برای آموزش کارکنان سازمانی است. رهبر تیم باید طبق زمانی مشخص این آموزش را برگزار کند تا توجه خود به اهمیت موفقیت تیم را نشان دهد. این جلسات، باید نه فقط درباره مهارت‌های فنی، بلکه درباره مهارت‌های نرم نیز باشند.

از سرپرست استفاده کنید

برنامه‌های نظارتی کارکنان از این جهت اهمیت دارد که باعث توسعه فردی و همچنین توسعه تخصصی می‌شود. هر کارمند را تحت نظر یک سرپرست که سمت بالاتری دارد قرار دهید تا او را در مسیر شغلی‌اش راهنمایی کند. با این کار، کارمندان جدید، به خوبی با فرهنگ سازمان شما آشنا می‌شوند. علاوه بر آن وقتی برای کارمندی مشکلی به وجود آمد، می‌تواند بدون ترس از قضاوت، به سرپرست خود مراجعه کند. سرپرستان، در آموزش کارکنان سازمانی تأثیرگذار خواهند بود و منابع لازم کارکنان را فراهم خواهند کرد.

 

 

آموزش کارکنان سازمانی

آموزش ویدیویی

آموزش ویدیویی نیز از انواع آموزش کارکنان سازمانی است که معمولاً بین جوانان محبوبیت دارد. LinkedIn در یک بررسی به این نتیجه رسید که آموزش ویدیویی در نسل جدید، از سال 2019 تا 2020، تا 50% افزایش داشته است. هرچند که آموزش حضوری، تعاملات بیشتری دارد، اما این احتمال وجود دارد که کارمندان، اطلاعات را پس از اتمام جلسه فراموش کنند، چه برسد به روزی که به آن اطلاعات خاص نیاز داشته باشند. شما می‌توانید جلسات مورد نظر را به صورت ویدیویی به کارمندان ارائه دهید تا همیشه آن را در اختیار داشته باشند و حتی کارمندان غایب در جلسه نیز بتوانند از آن استفاده کنند. البته دوره‌های آنلاین هم قطعاً این مزیت را دارند که ویدیوها به صورت آنلاین و همیشه در دسترس‌اند و حتی نیازی نیست که مدیران، آن را تهیه کنند.

چگونه آموزش کارکنان سازمان موثرتر باشد؟

هرچند روش‌هایی که در بالا آوردیم، برای تنظیم برنامه آموزش کارکنان سازمانی، نقطه شروع خوبی هستند، اما چند نکته کلیدی را نیز در نظر داشته باشیم.

سفارشی‌سازی

آموزش نباید این طور باشد که برای همه کارکنان در یک سازمان و چه بسا هر سازمان یکسان باشد. بلکه، برنامه‌های آموزشی اشخاص در هر تیم باید طبق مهارت و رزومه‌شان تنظیم شده باشد. چون در صورتی آموزش کارکنان سازمانی به موفقیت می‌رسد که کارکنان، انگیزه آن را داشته باشند. هر کارمند، نحوه یادگیری متفاوتی دارد، پس توجه کنید چه نوع آموزشی برای او مناسب است.

 

آموزش کارکنان سازمانی

ارتباطات

مهم است کارمندان را درباره اهمیت برنامه‌های آموزشی توجیه کنید تا مشارکت بیشتری داشته باشند. به یاد دارید در مدرسه نمی‌توانستید به درس معلم به درستی گوش دهید چون ذهنتان جای دیگری بود؟ این جا نیز دقیقاً همان‌طور است. کارمندان تا وقتی علاقه‌ای نسبت به آموزش‌ها نداشته باشند، این آموزش‌ها هیچ فایده‌ای نخواهند داشت.

انگیزه

اگر کارمندانی دارید که نسبت به آموزش‌ها رغبتی نشان نمی‌دهند و آن‌ها را مثل یک فرصت نمی‌بینند، باید به آن‌ها انگیزه بدهید. می‌توانید جذابیت آموزش کارکنان سازمانی را افزایش دهید، مسابقه برگزار کنید و حتی کارت هدیه بدهید. حتی می‌توانید با دادن مرخصی ساعتی بدون حقوق، به آن‌ها انگیزه بدهید.

بازخورد کارکنان

شاید فکر کنید می‌دانید کارمندان شما به چه آموزشی نیاز دارند، اما بهترین راه فهمیدن آن، پرسیدن از خودشان است. می‌توانید با یک نظرسنجی، ترجیحات آن‌ها را بدانید تا زمان خودتان و آن‌ها را هدر نداده باشید. دانستن بازخورد کارمندان، برای شخصی‌سازی آموزش‌ها نیز سودمند است. دریابید که کارمندان در واقع می‌خواهند چه چیزی یاد بگیرند و چه مهارتی برای شغل آن‌ها مؤثرتر است. با هماهنگ‌سازی فرصت‌های آموزشی بر طبق اولویت‌ها و علایق کارکنان، تیم‌های سازمان، فعال‌تر و پربازده‌تر خواهند شد.

آموزش پیوسته

آموزش کارکنان سازمانی را به صورت پیوسته فراهم کنید و در نظر داشته باشید که ممکن است نیاز باشد این آموزش‌ها در طی زمان تغییر کنند. می‌توانید از کارمندان بپرسید که آیا آموزش‌های قبلی، برای کارمندان تازه استخدام شده نیز مناسب است یا نه. در نتیجه توجه نمایید که اگر یک آموزش طبق تحقیقات به نظر خوب می‌آید، به این معنی نیست که در عمل نیز حتماً خوب است.

مهارت‌هایی که هر کارمند باید بداند

ممکن است سازمان شما بهترین محصولات و بهترین تبلیغات را داشته باشد، اما تا وقتی کارکنان آن به درستی آموزش ندیده باشند، تضمینی وجود ندارد که سازمان شما بتواند موفقیت لازم را کسب کند. پس مهم است که با آموزش کارکنان سازمانی، اطمینان یابید که هر یک از آن‌ها می‌توانند نماینده‌ای برای فرهنگ غنی سازمان باشند. آموزش کارکنان فقط به معنای یادگیری چند مهارت نیست، بلکه ارتقای رفتاری او را نیز شامل می‌شود. کارمندان هر سازمان باید موارد زیر را بدانند و آن‌ها را به کار گیرند.

نماینده چه کسی هستند

یادگیری این که محصولات و خدمات سازمان چه چیزی هستند، کار سختی نیست، اما آنچه کارمندان شما باید بدانند این است که چگونه این محصولات را از رقبا متمایز کنند. چه چیزی سازمان شما را متمایز می‌کند؟ باور. کارمندان باید بدانند که شما به عنوان مدیر، به محصول، خدمات و فرهنگ سازمانی باور دارید، تا آن‌ها نیز به این باور برسند.

شما را در جریان بگذارند

از کارمندان بخواهید شما را در جریان پیشرفت کارشان بگذارند. این اطلاع‌رسانی می‌تواند از طریق جلسات ماهانه، ایمیل هفتگی و یا چت‌های کوتاه روزانه باشد. شما نیز به عنوان مدیر، پیغام‌های مهم را برایشان ارسال کنید تا تعاملات را حفظ نمایید.

 

آموزش کارکنان سازمانی

زمان را به درستی مدیریت کنند

کارمندان باید بدانند که هر ساعت کاری، اهمیت خودش را دارد. کارمندان می‌توانند با استفاده از برنامه‌های مدیریت زمان، به درستی روز کاری خود را بگذرانند. کارمندان باید یاد بگیرند زمان خود را مدیریت کنند و وظایف دارای اولویت را زودتر به اتمام برسانند.

به همه مشتریان اهمیت بدهند

به کارمندان اجازه ندهید ارزش هیچ مشتری را دست کم بگیرند. مهم نیست که مشتری چه میزان هزینه به سازمان وارد می‌کند، در هر حال باید برای او ارزش قائل شد.

سوالات خوب بپرسند

کارمندان باید بدانند که در طول آموزش کارکنان سازمانی، سؤالاتی را بپرسند که با آن‌ها به جواب درست می‌رسند.

شبکه‌سازی را بیاموزید

کارکنان شما باید بلد باشند که چگونه با شبکه‌ای از افراد تأثیرگذار در حرفه‌تان ارتباط بگیرند. این نه تنها شامل دیدار حضوری می‌شود، بلکه در صورت لزوم، می‌تواند شامل ارتباط از طریق ایمیل و ارائه بازخورد مطلوب و مناسب نیز شود.

نحوه ارائه خوب را بلد باشید

حتماً در آموزش کارکنان سازمانی، نحوه ارائه خوب را نیز بگنجانید. کارمندان باید بلد باشند ارائه‌ای پربار و جذاب آماده کنند.

تفکر خلاقانه

کارمندان شما باید بتوانند به صورت مستقل فکر کنند. اگر کارمندی، ایده خلاقانه داد، حتماً او را تشویق کنید، تا به این رویه ادامه دهد.

به کارمندان اعتماد به نفس بدهید

کارمندی که اعتماد به نفس دارد، با اشتیاق بهتری کار می‌کند و فرآیند آموزش کارکنان سازمانی را بهتر طی می‌نماید. علاوه بر آن، کارمندان یک سازمان باید بدانند که بهترین هستند و به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند افتخار کنند. به این صورت مشتریان نیز کیفیت کار سازمان را باور خواهند کرد.

راوی داستان‌های موفقیت‌آمیز باشید

از کارمندان بخواهید تجربیات مثبت خود در سازمان را به اشتراک بگذارند. در آموزش کارکنان سازمانی، روی جنبه‌های مثبت داستان تاکید کنید و بگویید که چه مهارت‌هایی باعث این موفقیت‌ها بوده‌اند. نتیجه آموزش درست را نه تنها در نتایج سازمانی می‌توان دید، بلکه از نحوه تعریف داستان توسط کارمندان می‌توان متوجه رضایت آن‌ها از دستاوردهای سازمانی شد.

 

آموزش کارکنان سازمانی

کلام آخر در مورد آموزش کارکنان سازمانی

در این مقاله درباره آموزش کارکنان سازمانی صحبت کردیم. آموزش در سازمان، می‌تواند به روش‌های مختلف انجام شود که این روش‌ها را در بالا آوردیم. علاوه بر آن، چندین راهکار برای آموزش مؤثرتر ارائه دادیم. و در نهایت نیز یازده مهارتی که هر کارمند باید بداند را معرفی کردیم. قطعاً آموزش کارکنان سازمانی، برای هر سازمان ضروری است و اگر قصد پیشرفت داشته باشد، باید آن را اولویت خود قرار دهد؛ در پایان مایلم مجموعه آموزش مهارت های بازار کار فرادرس را به شما معرفی کنم تا در صورتی که تمایل دارید بستر آموزشی مناسبی را برای ارتقای مهارت های کارکنان فراهم کنید بتوانید با استفاده از آموزش های موجود در این مجموعه آموزشی به راحتی فضایی آموزشی را در شرکت و سازمان خود ایجاد کنید تا کارمندان با ارتقای دانش و مهارت خود به پیشرفت هرچه بیشتر سازمان کمک کنند؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *