تبلیغات

تبلیغات

لزوم آموزش کارکنان و مزایای آن در یک سازمان

karkonan-teach3

در موضوع لزوم آموزش کارکنان قصد داریم به نحوه‌ی آموزش کارمندان، روش‌ها و اهمیت این مبحث بپردازیم. چراکه، کارکنان هر سازمان و شرکتی بزرگترین سرمایه‌‌های آن شرکت به حساب می‌آیند و از آن به‌عنوان سرمایه‌های انسانی یاد می‌شود. لزوم آموزش کارمندان بر هیچ مدیر و کارمندی پوشیده نیست زیرا در عصری زندگی می‌کنیم که سوار بر موج شدید تغییرات هستیم و اگر نمی‌خواهیم کلاهمان پس معرکه بیفتد باید دائماً خود را با این دگرگونی‌ها مطابقت دهیم. این امر به‌خصوص برای افرادی که همیشه دنبال سود و سوددهی هستند بسیار حائز اهمیت است. پس چند دقیقه‌ای را با مبحث لزوم آموزش کارمندان همراه ما باشید.

مقدمه

اگر فکر می‌کنید با پایان تحصیلات و گرفتن مدرک تحصیلی و استخدام دوران آموزش و یادگیری شما به پایان رسیده است، کاملاً در اشتباه هستید! وقتی وارد بازار کار می‌شویم، از شغل‌های آزاد گرفته تا دولتی، نظامی، پزشکی، صنعتی و غیره، دائماً در حال آموزش و یادگیری هستیم. اینکه در بعضی از مشاغل چون یادگیری و آموزش حالت رسمی و دوره‌ای ندارد و به‌طور منظم و برنامه‌ریزی شده صورت نمی‌گیرد، دلیل بر عدم وجود آموزش نیست.

همین‌که فرد در محل کار از همکاران، استادکاران و مافوق‌هایش چیزی یاد گرفته و به دانسته‌هایش می‌افزاید و آنها را به‌کار می‌گیرد، خود نوعی آموزش به حساب می‌آید. آموزش کارکنان ارتباط مستقیمی با میزان توسعه و پیشرفت دارد و از این‌رو اهمیت لزوم آموزش کارکنان بر هیچ مدیر و کارفرمای باتجربه و متبحری پوشیده نیست. علاوه‌برآن کارمندان با آموزش می‌توانند نقاط ضعف خود را تقویت کرده و به کار خود قوت ببخشند.

لزوم آموزش کارکنان

از زمانیکه انتخاب کردیم همه چیزمان بر پایه تکنولوژی باشد، سرعت تغییرات در زندگی و جهانمان هم چندین برابر شد. هر روز یک تکنولوژی جدید و هر روز یک روش جدید ظهور می‌کند. همه‌ی این‌ها به آموزش نیاز دارند و لزوم آموزش کارکنان را بیشتر و بیشتر می‌کنند. میزان آموزش‌ها با میزان تغییرات تکنولوژی‌های موجود در هر شغل گره خورده است. قرار نیست با ورود یک دانش و علم جدید، کارمندان جدیدی استخدام شوند، بلکه کارکنان موجود باید دانش خود را به‌روزرسانی کنند و این امر با آموزش‌های مستمر و مداوم امکان‌پذیر می‌شود.

 

آموزش کارکنان

بخش مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌های مهم در سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب می‌آید که وظیفه برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان را هم بر عهده دارد. علاوه برآن سرمایه‌گذاری در بخش آموزش به لحاظ اهمیت لزوم آموزش کارکنان امری بسیار ضروری می‌باشد. هر چند برگزاری دوره‌های آموزشی باعث تعلل در کار کارکنان می‌شود و این موضوع اندکی به ضرر شرکت یا سازمان مربوطه است، با این حال این مسئله آن‌قدر دارای اهمیت است که به‌راحتی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و مقدار قابل توجهی از زمان و هزینه را در آن سرمایه‌گذاری کرد.

لزوم آموزش کارمندان از آن جهت حائز اهمیت است که هم برای کارمندان فرصتی بوجود می‌آورد تا دانش و مهارت خود را بالا ببرند تا در شغل خود موفق‌تر عمل کرده و پیشرفت داشته باشند و هم کارفرمایان با صرف هزینه‌ای برای کارکنانشان که منجربه ترقی و صعود شرکت می‌شود، بازگشت سرمایه سودآوری خواهند داشت. در ادامه می‌خواهیم آموزش برای مدیریت منابع انسانی فرادرس، را به شما معرفی کنیم تا کارفرمایان عزیز بتوانند نیروی انسانی را طوری آموزش دهند که موجب بهره وری بیشتر در سازمان گردد. برای دریافت روی لینک زیر کلیک کنید.

اهمیت آموزش کارمندان

گاهی اتفاق می‌افتد که روش‌ها و تکنولوژی‌های فعلی بنابه دلایلی، باید کنار گذاشته شوند. در این مواقع باید هم‌زمان با تغییر روش و تکنولوژی مربوطه، آموزش‌های لازم هم برای فن‌آوری و دانش جدید در اختیار کارکنان قرار گیرد. درواقع کارفرمایان و رؤسای شرکت‌ها برای سازگاری با روش‌های جدید مجبور به آموزش کارکنان خود هستند. برای پی‌بردن به اهمیت لزوم آموزش کارکنان، سخنان برخی از بزرگان اقتصاد جهان را مرور می‌کنیم.

فیتر جرالد: اصلی‌ترین راه ارتقای بازده یک مؤسسه، بالا بردن درک کارکنان آن درمورد برنامه‌ها و هدف‌های مؤسسه است، که خود از طریق آموزش مستمر و برقراری ارتباط گسترده و مداوم با کارکنان فراهم می‌گردد.

ساخارو یولوس: آموزش نه‌تنها یکی از حقوق اولیه و اصلی انسان است بلکه اصولاً رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز محسوب می‌شود.

پیتر دراکر: علی‌رغم هزینه‌های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اعمال صحیح مدیریت در مدت کوتاهی، هر کشور عقب مانده‌ای را در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره‌وری بالا قرار می‌دهد.

 

آموزش کارکنان

مدیران و کارفرمایان باید نگاهی سخاوتمندانه به امر آموزش داشته باشند، پیشرفت چشمگیر کشورهایی مثل ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به‌دلیل اهمیت دادن به لزوم آموزش کارکنان خود مثال بارزی بر تأثیر آموزش روی پیشرفت و ترقی سازمان‌ها و در نهایت کشورهاست.

مزایای آموزش کارمندان

از سری مزایای آموزش کارمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش بهره‌وری و کارایی

میزان کارایی و بهره‌وری هر سازمانی ارتباط مستقیمی با میزان مهارت و تخصص کارکنان آن سازمان دارد. پس اگر در زمینه آموزش و ارتقای سطح دانش پرسنل هزینه‌ای شود مسلماً در افزایش بهره‌وری و کارایی گام برداشته‌ایم و به‌زودی شاهد موفقیت و پیشرفت خواهیم بود.

افزایش میزان سوددهی

سوددهی در یک سازمان به این معناست که چندین برابر سرمایه‌ای که صرف کرده‌ایم برگردد. سرمایه‌گذاری در بخش آموزش کارکنان و مدیران ازجمله سرمایه‌گذاری‌های پرسود به‌حساب می‌آید چراکه با حفظ کارکنان موجود و ارتقای دانش و تخصص آنان به نتایج مطلوب دست یافته و به پیشرفت و ترقی رسیده‌ایم.

افزایش کیفیت کار

میزان مهارت ارتباط مستقیمی با کیفیت کار دارد. هرچه افراد در کار خود ماهرتر و متخصص‌تر باشند کیفیت کار خروجی بهتر خواهد بود. پس لزوم آموزش کارکنان امری اجتناب‌ناپذیر و بدیهی است. از آنجاییکه کیفیت یکی از پارامترهای مهم در عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌شمار می‌رود، صرف هزینه‌ای ناچیز برای آموزش کارمندان می‌تواند به مقدار قابل ملاحظه‌ای آن را بالا ببرد.

تقویت حس اتحاد و همبستگی کارکنان

داشتن هدف ثابت و مشخص و تلاش برای دستیابی به آن هدف مشترک، نوعی اتحاد و همبستگی میان کارمندان ایجاد می‌کند. تلاش پرسنل برای ارتقای دانسته‌ها و تخصصشان نوعی وجه اشتراک بین آنها پدید می‌آورد و در نتیجه باهم متحدتر و وابسته‌تر می‌شوند.

ایجاد حس ابتکار و خلاقیت در کارکنان

در حین آموزش‌های جدید و یادگیری مهارت‌های بیشتر، همیشه ذهن‌های خلاق و مبتکری وجود دارند که از بین آموخته‌های خود نوآوری کرده و راه‌کارها و روش‌های جدید و بهتری را کشف می‌کنند و به کار می‌بندد. پس یکی دیگر از نتایج لزوم آموزش کارکنان که می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد حس ابتکار و خلاقیت در کارکنان است.

ایجاد زمینه رشد، پیشرفت و موفقیت برای کارکنان

کارمندان و مدیرانی که از آموزش‌ها بهره لازم را برده باشند و در کار و سمت خود مورد استفاده قرار داده باشند، مطمعناً در راه پیشرفت و موفقیت خود قدم برداشته‌اند. حاصل این آموزش‌ها ایجاد زمینه رشد، پیشرفت و موفقیت نه تنها برای کارکنان بلکه مدیران و سایر ارگان‌های متصل نیز می‌باشد.

ارتقای شغلی برای کارکنان

همانطوریکه زندگی عرصه لیاقت‌هاست، این قانون در عرصه کار و فعالیت هم صدق می‌کند. کارمندانی که تحت آموزش قرار گرفته و تخصص و مهارت خود را بالا برده‌اند مطمعناً در شغل خود هم ارتقا پیدا خواهند. اصلاً دلیل بسیاری از کارکنان و مدیران برای شرکت در دوره‌های آموزشی ارتقای شغلی و جایگاه سازمانی است.

کاهش نظارت‌ها بر کارکرد کارکنان

افرادی که دارای مهارت و تخصص بالا و کافی هستند نیازی ندارند که مرتباً تحت نظارت و کنترل باشند، چراکه دانشی که در اثر آموزش‌های مستمر و سازنده حاصل شده است در کارمندان این حس اعتماد‌به‌نفس را به‌وجود آورده است که بدون نظارت دیگران از عهده کار برآیند.

 

آموزش کارکنان

کاهش خطاها و اشتباهات کاری

هر چه تخصص و مهارت فرد بالاتر باشد، تسلط در کار و فعالیت بیشتر شده و شخص کمتر دچار خطا و اشتباه می‌شود. قطعاً یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آموزش‌های سازمانی کاهش خطاها و اشتباهات کاری است. کارکنانی که کمتر دچار سهو و اشتباه می‌شوند برای سازمان و شرکت، سرمایه‌های خوبی تلقی می‌شوند که به‌راحتی و بی کم‌وکاست از عهده وظایف خود برمی‌آیند.

افزایش روحیه کارکنان و ایجاد ثبات در سازمان

کارمندانی که دانش و مهارت کافی دارند و مدام دانسته‌های خود را به‌روز کرده و خود را با تغییرات تطبیق می‌دهند، به‌لحاظ روحی و روانی هم ارتقاء پیدا می‌کنند. شرکت و سازمانی که کارمندان آن در حالت روحی و روانی سالم و بهتری قرار دارند، ثبات بیشتری خواهد داشت و مستعد پیشرفت و ترقی خواهد بود.

با وجود تمام مزایای ذکر شده، قبل از شروع آموزش باید یکسری مسائل رفع شده و زمینه‌ی آموزش فراهم شود. چراکه عدم آمادگی قبل از آموزش نتایج مورد انتظار را در پی نخواهد داشت. برخی از این مسائل عبارتنداز:

  1. اهمیت لزوم آموزش کارمندان در بین افراد، چه کارمندان و چه مدیران نهادینه شود. چون اگر کارکنان و کارفرمایان به این نتیجه نرسند که به این آموزش‌ها نیاز دارند و آن‌ها را بی‌اهمیت تلقی کنند، همکاری لازم صورت نگرفته، هم بازدهی خوبی نخواهیم داشت و هم آموزش‌ها بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواهند بود و در نهایت سرمایه‌ای که صرف شده به هدر می‌رود.
  2. استفاده از روش‌های به‌روز و مدرن در امر آموزش به جای روش‌های سنتی که در آموزش‌های تخصصی و پیچیده کارایی چندانی ندارند.
  3. استفاده از روش‌هایی برای آموزش کارکنان، که منجربه شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های آنان شود.
  4. داشتن یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای آموزش کارکنان

انواع آموزش ها

معمولاً آموزش‌هایی که برای کارمندان در سازمان‌ها در نظر گرفته می‌شوند از چهار نوع خارج نیستند:

آموزش در محل کار

به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که در محل کار به‌صورت دوره‌ای و مستمر برای ارتقای دانش کارمندان و بالا بردن سطح دانش آن‌ها برگزار می‌شوند. معمولا‌ً این آموزش‌ها برای وفق دادن پرسنل با تغییرات ایجاد شده در تکنولوژی صورت می‌گیرد.

مطالعه فردی

آموزش‌هایی که فرد به اختیار خود، احساس نیاز کرده و شخصاً به آموختن می‌پردازد تا دانسته‌ها و مهارت‌های خود را ارتقاء دهد. معمولاً کارکنانی که دارای ابتکارعمل، خلاقیت و درایت هستند و در کارشان احساس مسئولیت بیشتری دارند، خود اقدام به آموزش و مطالعه فردی می‌کنند.

آموزش در خانه و از راه دور

روش‌های مدرنی که افراد چه فردی و چه گروهی، و چه اختیاری و چه اجباری، بدون نیاز به حضور در محل آموزش از طریق پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها و از راه دور در مکان و زمان دلخواه برای آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می‌دهند. این آموزش‌ها به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه و عدم محدودیت، بیشتر مورد استقبال مدیران و کارکنان قرار گرفته است.

طرح‌های مربیگری

به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که یک فرد به‌عنوان مربی و استاد در محل حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم را برگزار می‌کند. این نوع آموزش حالت سنتی داشته و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آموزش کارکنان

در ادامه موضوع لزوم آموزش کارکنان به معرفی یک راهکار ساده ولی کامل و جامع می‌پردازیم.

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس با شعار کیفیت بالا و هزینه پایین، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا آموزش‌های مورد نیاز کارکنانشان را فراهم کنند. این آموزش‌ها که نتیجه تلاش یک تیم مجرب و اساتید بزرگ و مطرح می‌باشد، تاکنون مورد تأیید و استفاده هزاران نفر و ده‌ها شرکت و سازمان معتبر قرار گرفته است. خلاصه‌ای از سازمان‌هایی که از آموزش‌های سازمانی فرادرس برای آموزش کادر و پرسنل و مدیران خود استفاده کرده‌اند عبارتنداز:

  • شرکت مخابرات ایران
  • سازمان تأمین اجتماعی
  • بانک ملت
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • بانک توسعه تعاون
  • دانشگاه علم و صنعت
  • شرکت زامیاد
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • صنایع ورق ایران و غیره

مزایای آموزش‌های فرادرس که منجربه استقبال بی‌نظیر سازمان‌ها از آن شده است به شرح زیر می‌باشند:

  • ارتقای رضایت شغلی کارکنان و افزایش کارایی سازمان
  • ارتقای هم‌زمان مهارت‌های نرم و سخت کارکنان
  • سرمایه‌گذاری روی رشد کارکنان، افزایش رضایت شغلی کارکنان
  • بهره‌گیری از آموزش برای رسیدن به اهداف کلیدی سازمان
  • توانمندسازی و توسعه مهارت‌های رهبری مدیران
  • کاهش خطاهای انسانی با افزایش علمی و مهارتی کارکنان
  • آموزش هدفمند و تحقق اهداف سازمان
  • تعریف مسیر یادگیری متناسب با نیاز سازمان
  • تأمین نیاز به منابع انسانی متخصص با آموزش کارکنان
  • برنامه‌ریزی آموزشی با اهداف بلند مدت
  • افزایش بهره‌وری با استفاده از روش‌های بهینه و نوآورانه

اگر می‌خواهید از آموزش‌های سازمانی فرادرس بهره ببرید و قصد تهیه آموزش‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از طرح آموزش سازمانی بازدید نمایید و با پلن‌های مالی که برای این طرح در نظر گرفته شده است آشنا شوید. برای مشاهده بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن پایانی درباره لزوم آموزش کارمندان

به خاتمه بحث لزوم آموزش کارکنان رسیدیم، از چندین دهه‌ی اخیر اشتغال در جایی، صرفاً به معنی کار کردن در محیط کار نیست بلکه همواره کار و آموزش باهم و مکمل هم بوده‌اند. سرعت پیشرفت دانش و تکنولوژی به‌قدری است که اگر نجنبیم از قافله ترقی جا مانده‌ایم! لزوم آموزش کارمندان بر هیچ مدیر و کارفرمای جویای نام پوشیده نیست و مدیران آگاه و با تدبیر سرمایه‌گذاری در بخش آموزش را از سرما‌یه‌گذاری در سایر قسمت‌ها ارجح می‌دانند. امید است که مطالب ذکر شده درمورد لزوم آموزش کارمندان مفید واقع شده باشد، بسیار خرسند خواهیم شد اگر نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *