تبلیغات

تبلیغات

کار تیمی و مهارت های تیم سازی — معرفی 5 مهارت تیم سازی

team-work-employee

با مقاله کار تیمی و مهارت های تیم سازی در خدمت شما عزیزان هستیم. اینکه چقدر کار تیمی در پیشرفت افراد و فعالیت‌های سازمان تأثیر دارد پوشیده بر کسی نیست! می دانیم که تیم، تنها زیر مجموعه‌ای از گروه است، اگر بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و تفاوت‌های این دو را توضیح دهیم، از موضوع اصلی خارج می‌شویم! به همین دلیل تنها کافی است بدانید که تیم و گروه همیشه یکی نیستند. در این پست می‌خواهیم در مورد راه کارهای تیم سازی صحبت کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان بهترین تیم را در سازمان تشکیل داد.

مقدمه

زمانی که صحبت از یک تیم می‌شود، طبیعتاً فکرمان به سمت دو یا بیشتر از دو نفر می‌رود، چرا که حداقل اعضای یک تیم می‌تواند دو نفر باشد! هنگامی که دو نفر حداقل با اهداف مشخصی شروع به انجام فعالیت‌های خاصی کنند، می‌توان آن دو نفر را یک تیم در نظر گرفت. از جمله مهارت‌هایی که سعی شده است از نوجوانی و بچگی با تشکیل گروه در مدارس و انجام یک سری وظایف مشخص و یا شرکت در مسابقه تقویت شود، کار تیمی و مهارت های تیم سازی است.

همه ما می‌توانیم فعالیت‌های شغلی خود را به تنهایی نیز انجام دهیم، اما به این باور رسیده‌ایم که این فعالیت نتیجه مطلوبی در مقابل فعالیت تیمی نخواهد داشت، به همین دلیل در اولین مرحله از شروع کار، به فکر تشکیل تیم می افتیم، اما آیا به این فکر کرده‌اید که اگر مهارت کافی برای انتخاب اعضای تیم نداشته باشیم، چه اتفاقی می افتد؟

کار تیمی یک مهارت است، مهارتی که هر کارمندی آن را ندارد اما می‌تواند با تلاش و تمرین این مهارت را کسب کند. امروزه یکی از مهم‌ترین معیارهای سازمان‌ها برای استخدام افراد، داشتن مهارت کار تیمی می‌باشد که واقعاً هم برای همه افراد شاغل و یا کسانی که قصد شاغل شدن دارند نیاز است.

 

مهارت های تیم سازی

در یک تیم، همیشه همه اعضای آن می‌توانند با یکدیگر به گفت و گو و همکاری بپردازند و بدین صورت موجب افزایش سطح دانش تیم شوند. در یک تیم، افراد ایده‌های خود را بیان می‌کنند و هر عضو اگر بخواهد، می‌تواند چیزهای زیادی از زبان همکارانش شنیده و یاد بگیرد. علاوه بر آن، همیشه گفته‌اند که همفکری بهتر از تنها فکر کردن است، پس اعضای تیم پس از آن که نظرات خود را بیان کردند، پیشنهادات مختلف بررسی می‌شوند و در نهایت یکی از آن‌هایی که بهترین خروجی را خواهد داشت انتخاب می‌شود.

معمولاً اعضای یک تیم اهداف مشخصی دارند (مانند کار بر روی یک پروژه) و همچنین ممکن است از ویژگی‌ها و خواسته‌های یکسانی برخوردار باشند. این افراد معمولاً قابلیت این را دارند که تبدیل به یکی از بهترین تیم‌ها شوند و همکاری فوق‌العاده‌ای با هم خواهند داشت. اگر می‌خواهید در مورد کار تیمی و مهارت های تیم سازی بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب بیشتر در این مورد صحبت کنیم؛ اما پیش از آن ممکن است علاقه‌مند باشید از یک آموزش ویدیویی و جامع استفاده کنید. برای این کار می‌توانید آموزش موفقیت در کار تیمی و اصول تیم سازی فرادرس را تهیه نمایید. برای دریافت این آموزش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تیم چیست؟

گفتیم که در یک سازمان، کار تیمی و مهارت های تیم سازی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بیایید قبل از آن با مفهوم تیم آشنا شویم و ببینیم اصلاً تیم به چه چیزی گفته می‌شود؟

زمانی که دو یا تعداد کمی از افراد تصمیم می‌گیرند با همکاری یکدیگر بر روی یک کار واحد تلاش کنند، گفته می‌شود که یک تیم تشکیل داده‌اند. اعضای یک تیم از یک سری مشخصات خاص برخوردار هستند، برای مثال این افراد دارای اهداف مشترکی می‌باشند، زیرا در حال کار کردن بر روی یک پروژه خاص هستند و ناخودآگاه هدف یکسانی خواهند داشت، در غیر این صورت اگر یکی از اعضای تیم خلاف این مورد عمل کند، می‌توان گفت که آن فرد نمی‌تواند عضو مناسبی برای تیم باشد.

در یک تیم کارها بین اعضا تقسیم می‌شود و همه بایستی در تیم فعالیت داشته باشند، به طوری که اگر یکی از اعضا بدون هماهنگی دست از فعالیت بکشد یا وظایف خود را اشتباه انجام دهد، علاوه بر اینکه تیم در مسیر پیشرفت پروژه به مشکل خواهند خورد، می‌تواند بر روی روحیه بقیه اعضای تیم نیز تأثیر بگذارد.

 

مهارت های تیم سازی

در یک تیم اعضا با یکدیگر ارتباط دارند و اطلاعات و دانش‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، علاوه بر آن اعضا همگی از دانش یکسانی برخوردار نیستند و هر کدام ایده جدیدی برای حل مسئله ارائه می‌دهند، به همین دلیل فرصت خوبی است که بقیه اعضای تیم از ایده‌های خوب استفاده کنند و همچنین اعضای تیم باید یکدیگر را تکمیل کنند به جای اینکه همگی تنها در یک راستا مسیر را طی کنند.

ویژگی های کار تیمی

امروزه در سازمان‌ها اکثر کارها به صورت تیمی انجام می‌شود، تیم اجرایی، تیم تولید محتوا، تیم‌های مدیریتی و بسیاری دیگر از تیم‌ها وجود دارند که هر کدام وظایف خود را در یک کار تیمی بر عهده گرفته‌اند. اما اگر بخواهیم بدانیم هدف از تشکیل تیم و کار تیمی چیست، بیایید در ادامه مطلب کار تیمی و مهارت های تیم سازی در مورد آن صحبت کنیم.

در مورد ویژگی‌های اعضای تیم در بخش بالا صحبت کردیم، از جمله ویژگی‌های کار تیمی مفید و کارآمد بودن آن است. ممکن است در حالت عادی برای انجام دادن کار خاصی به عنوان یک نفر متخصص، چندین روز زمان بگذارید، اما اگر فعالیت خود را به صورت تیمی انجام دهید، خواهید دید که سرعت انجام کارها چندین برابر می‌شود و می‌توان بسیاری از کارها را به کمک دیگر اعضای تیم در مدت زمان کمتر و هم به صورت کارآمدتر انجام داد.

قدرت انجام کارها در یک تیم بسیار بیشتر از یک فرد است، زیرا در یک تیم با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلفی روبرو هستیم، اما در فعالیت فردی تنها خودمان هستیم و خودمان که ممکن است از شدت زیاد بودن کارها فشار زیادی به روح و جسممان وارد شود و دیگر نتوانیم همان مقدار کاری که انجام می‌دادیم، را ادامه دهیم. تجربه‌ها نشان داده‌اند که خروجی حاصل از کار تیمی همیشه بهتر از زمانی است که افراد به تنهایی کار می‌کنند، پس اگر صاحب یک سازمان هستید، اولین کاری که باید بکنید استخدام افراد متخصص و دارای مهارت با است که بتوان از این افراد تیم تشکیل داد.

کار تیمی و مهارت های تیم سازی

اگر زرنگ باشید، می‌توانید در یک مدت زمان کوتاه بهترین تیم را در یک جا جمع کنید! بیایید رو راست باشیم، همیشه داشتن یک تیم قوی برای یک سازمان یک برگ برنده محسوب می‌شود؛ پس باید از مهارت‌های کافی برای تشکیل تیم برخوردار باشید. از جمله مهارت‌های تیم سازی به چند مورد در زیر اشاره می‌کنیم و مختصری توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

مهارت های تیم سازی

هدفمند باشید

تیم‌ها بایستی اهداف مشخص داشته باشند تا بتوانند دیدگاه درستی نسبت به مسائلی که باید حل کنند داشته باشند، تصور کنید که به یک مسافرات خواهید رفت بدون اینکه مقصد را مشخص کرده باشید، در این حالت نمی‌دانید که چه وسیله‌ها و لباس‌هایی با خودتان بردارید و سردرگم خواهید شد. در یک تیم نیز بهتر است قبل از ایجاد تیم اهدافی که باید روی آن‌ها کار شود مشخص کنید تا کارمندان فعالیت‌های بی فایده انجام ندهند.

نظم و انضباط را رعایت کنید

این مورد نه تنها برای اعضای تیم، بلکه برای مدیران و کارفرمایان نیز شامل می‌شود. البته این را نیز در نظر بگیرید که داشتن نظم در زندگی شخصی نیز از واجبات است، اما افرادی نیز داریم که در زندگی شخصی نمی‌توانند منظم باشند، این افراد اگر فکر می‌کنند نمی‌توانند سر کار نیز منظم باشند، بهتر است از تیم جدا شوند زیرا نظم و انضباط بر روی دیگر اعضای تیم می‌تواند تأثیر بگذارد. عدم وجود انضباط در کار می‌تواند منجر به فعالیت نامنظم و عدم تحویل وظایف در زمان مقرر شده شود و اگر یکی از اعضای تیم در تحویل کارها موفق نباشد، می‌تواند بر روی تیم و حتی سازمان تأثیر منفی بگذارد.

مشارکت در تیم

برای اینکه اعضای تیم بتوانند آن طور که باید کارها را به موقع تحویل کارفرما دهند، باید بین اعضای تیم یک رابطه همکاری صمیمانه وجود داشته باشد تا اعضای تیم قابلیت این را داشته باشند که در کنار یکدیگر کار کنند. هر فرد موظف است وظایف شغلی خود و فعالیت‌های مربوط به تیم را در ساعات مشخص تحویل دهد، چنانچه این کار انجام نشود به ضرر سازمان خواهد بود.

 

مهارت های تیم سازی

برای اینکه اعضا بتوانند مشارکت مفید در تیم داشته باشند، بایستی از مهارت‌های نرم استفاده کنند، اعضای یک تیم باید بتوانند ساعت‌های زیادی یکدیگر را تحمل کنند و به هم در انجام کارها کمک کنند. عدم فعالیت حتی یکی از اعضا تیم ممکن است به ضرر و زیان به سازمان منجر شود.

ارتقاء خود و سازمان

در کار تیمی و مهارت های تیم سازی، یک عضو تیم همیشه برای موفقیت تیم تلاش می‌کند و منافع شخصی خود را در اولویت قرار نمی‌دهد. او می‌داند که ارتقاء سازمان برابر است با ارتقاء خویش، همین‌طور این رابطه مستقیم است و ارتقاء خود برابر خواهد بود با ارتقاء سازمان! پس اعضای یک تیم مخصوصاً تیم‌های موفق سعی بر این دارند که از لحاظ شخصی خود را توسعه دهند و حتی اگر لازم باشد به دنبال آموزش می‌روند.

آگاهی و آمادگی از وظایف

اگر یکی از اعضای تیم وظایف خود را نداند یا آن را فراموش کرده باشد، نشان دهنده این است که یا به کار یا به اعضای تیم علاقه نشان نمی‌دهد. ممکن است برخی از اعضای تیم از مهارت‌های کافی برای انجام کارها برخوردار نباشند، در این صورت بایستی وظیفه خود بداند که به دنبال آموزش‌هایی که به انجام دادن وظایف خویش کمک می‌کند برود و از آن‌ها استفاده مفید کند.

برای بهتر شدن کار تیمی و مهارت های تیم سازی چه کار می توان کرد؟

اگر شما کارفرما یا مدیر یک سازمان هستید و قصد دارید اعضای تیم سازمان خود را ارتقاء دهید و نیازمند آموزش هستید، یا دنبال منابع آموزشی مدیریتی هستید که بتوانید کارمندان خود را بهتر از قبل مدیریت کنید، این بخش از مقاله مناسب شماست. منبعی که می خواهیم معرفی کنیم یک مجموعه آموزشی است که تمامی نیازهای شما را به عنوان کارفرما یا حتی مدیر یک تیم می تواند برآورده سازد.

 

مهارت های تیم سازی

معرفی منابع آموزش سازمانی

مهم‌ترین اقدام پس از مطالعه در مورد مهارت‌های تیم سازی، پیدا کردن یک منبع آموزشی با دارا بودن آموزش‌های سازمانی با کیفیت بالا و مناسب برای ارتقاء اعضای تیم و دیگر کارمندان سازمان است. می دانیم که امروزه آموزش حتی از نوع ضمن خدمت از اهمیت بالایی برخوردار است و از قضا آموزش به صورت عملی نتایج مثبت بیشتری را در بر دارد. مجموعه آموزشی فرادرس یکی از منابع آموزشی سازمان است که آموزش‌های زیادی در راستای ارتقاء مهارت‌های تیم و سازمان دارد. برای این که سازمان‌های مختلف بتوانند به راحتی از آموزش‌های این مجموعه استفاده نمایند، فرادرس پلن های مالی مختلفی بدین منظور ایجاد کرده است که می‌تواند برای سازمان‌ها بسیار به صرفه‌تر از خرید تکی آموزش‌ها باشد. برای دریافت اطلاعات در مورد آموزش سازمانی فرادرس بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

سخن آخر درمورد کار تیمی و مهارت های تیم سازی

در انتهای مطلب مجموعه آموزشی فرادرس را به شما معرفی کردیم تا بتوانید آموزش‌های مورد نیاز خود را از آن جا تهیه نمایید. در این مطلب در مورد مفهوم تیم و مهارت‌های لازم برای تیم سازی صحبت کردیم، همانند دیگر سازمان‌های موفق اگر شما نیز موارد گفته شده را رعایت نمایید، به احتمال زیاد می‌توانید حتی از آن سازمان‌ها بیشتر موفق شوید؛ فقط کافیست اراده کنید و شروع به آموزش دیدن کنید. این مطلب نیز به پایان رسید، امیدواریم که توانسته باشیم مطالب آموزنده برای شما آماده کرده باشیم. موفق باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *