تبلیغات

تبلیغات

آموزش اتوماسیون صنعتی صفر تا صد + معرفی تولیدکننده های اتوماسیون صنعتی

automasion-sanati

یکی از فرآیندهای مهمی که در سالیان اخیر در کشورمان ایران مطابق با سراسر جهان رشد بالایی داشته است اتوماسیون صنعتی است که توانسته ابزارهای کنترلی و تجهیزات دقیق را با جزئیات کاملی بروزرسانی کند. بسیاری از مشاغل و ابزار آلاتی که در آنها بکار رفته است در نوع خود قدیمی و مستهلک هستند و اپراتورها باید همیشه آنها را سرویس کنند. گذشته از آن کارهای تکراری و خسته کننده ای وجود دارد که افراد باید در طول روز انجام دهند و انعطافی در انجام آنها وجود ندارد. به این خاطر نیاز است تا با استفاده از فرآیند و سازوکار مشخصی بتوانیم بسیاری از این اعمال را خودکار و اتوماتیک کنیم تا با استفاده از دستگاه های مجهز تمامی بخش های اینچنینی بروز شوند. با آموزش اتوماسیون صنعتی می توانیم یک گام رو به جلو برداریم و تولیدات خود را به روش های نوین بسازیم و از این نظر با شرکت ها و کشورهای صنعتی دیگر رقابت کنیم. در ادامه این مطلب می خواهیم به بحث یادگیری اتوماسیون صنعتی بپردازیم و با ویژگی و بزرگترین تولیدکنندگان اتوماسیون صنعتی آشنا شویم.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

منظور از اتوماسیون صنعتی به بیانی ساده این است که بتوانیم بسیاری از فرآیندهای موجود برای تولید محصولات را خودکارسازی کنیم که اینکار بوسیله ی سیستم های کامپیوتری برنامه ریزی شده مشابه PLC و ابزارهای دیگری که به PLC متصل می شوند و به آن فرمان می دهند و یا از آن فرمان می گیرند قابل انجام است که به این موارد ورودی و خروجی های یک اتوماسیون می گوییم.

آموزش اتوماسیون صنعتی

 

یکی از نمونه های مهم برای استفاده کاربردی از اتوماسیون صنعتی استفاده ربات های هوشمند در طراحی مدارهای الکتریکی و قرار دادن قطعات دیجیتالی بر روی بردهای موبایل و کامپیوتر است. ربات ها می توانند با دقت و سرعت بسیار بالاتر از انسان کارهای تکراری و روزمره ای را که بوسیله زبان های برنامه نویسی مانند PLC به آنها داده شده است انجام داده و نتیجه ی خروجی کاملتری را به کارفرمایان عرضه کند. پس اتوماسیون صنعتی بطور کلی استفاده از تکنولوژی و تکنیک های نوینی است که می تواند فرآیندها را بصورت خودکار هدایت کند. در ادامه برای اینکه فهم بهتری نسبت به اتوماسیون صنعتی و نحوه ی کار آن کسب کنیم به برخی از سوالات متداول که در اینباره پرسیده می شود پاسخ می دهیم. البته برای یادگیری و دریافت پاسخ تمامی سوالات خود می توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس که در زمینه اتوماسیون صنعتی ارائه شده است استفاده کنید.

اتوماسیون صنعتی تنها شامل HMI و PLC می شود؟

در پاسخ باید بگوییم خیر، همانطور که در بالا ذکر شد اتوماسیون صنعتی بر روش های انجام کلیه ی فرآیندها متمرکز است و به جهت اینکه نتایج بهتری را برای ساخت ابزارها و تجهیزات مورد نیازمان داشته باشیم از برخی وسایل برقی مجهز و مخصوص اتوماسیون صنعتی مانند درایو، HMI و  PLC استفاده می کنیم.

آیا استفاده از PLC در اتوماسیون صنعتی ضروری است؟

البته که اینگونه نیست! در بسیاری از کاربردهایی که برای اتوماسیون صنعتی وجود دارد نیاز به رله های کنترل کننده داریم تا بتوانیم برخی فرآیندهای را بصورت منطقی بررسی و تحلیل کنیم. در این میان PLC ها می توانند به ما کمک کنند تا این فرآیند بسادگی و راحتتر انجام شود و برای بسیاری کاربردهای معمولی اتوماسیون صنعتی نیازی به PLC نیست. البته ذکر این نکته مهم است که با آموزش اتوماسیون صنعتی امروزه باید از PLC ها بطور کامل در پروژه ها استفاده کنیم تا بازدهی فعالیت های انجام شده را بالاتر ببریم.

چرا با وجود تجهیزات برقی صنعتی باید از PLC و یا HMI در اتوماسیون صنعتی جهت پیاده سازی اتوماسیون استفاده کنیم؟

ذکر این نکته مهم است که البته قبل از بوجود آمدن PLC هم اتوماسیون صنعتی شکل گرفته بود ولی اینکار با استفاده از راه های قدیمی هزینه و زمان بیشتری را برای تولید محصولات به تولید کننده تحمیل می کرد و به جهت رفع عیب و بررسی مشکل باید وقت و هزینه بالایی را صرف می کردیم و البته این سیستم ها انعطاف و تغییرات کمتری را قبول می کردند. به همین جهت با PLC و HMI و کلیه ی وسایلی که در طراحی محصولات با اتوماسیون صنعتی ساخته می شود می توانیم هزینه های طراحی و پیاده سازی را کاهش دهیم و از تعمیرات و نگهداری آنها خود را نجات دهیم تا پروژه هایی با انعطاف بالا داشته باشیم.

آشنایی با اجزای یک اتوماسیون صنعتی

در نمای کلی هر اتوماسیون صنعتی از سه بخش اصلی تشکیل شده است که وظیفه ی انجام کلیه ی درخواست ها را دارد و این سه بخش عبارتند از :

 

آموزش اتوماسیون صنعتی

بخش ورودی

در بخش ورودی می توانیم تمامی میکرو سوئیچ ها، سنسورها و کلیدهای فشاری یا Button را داشته باشیم که کلیه ی داده های ورودی را از این طریق به یک اتوماسیون صنعتی وارد می کند.

بخش کنترل

در بخش کنترل می توانیم با استفاده از تایمر، رله ها، شمارنده و انواع PLC ها که وظیفه ی کنترل کردن را دارند اطلاعات ورودی را تجزیه و تحلیل کنیم.

بخش خروجی

بخش خروجی نیز می تواند با استفاده از ابزارهای خروجی مانند نمایشگر، موتورها و انواع HMI و بارها داده های پردازش و کنترل شده را نمایش دهد. هر گونه سیستم و دستگاهی که می شناسیم دارای این سه بخش می باشند و از این قاعده پیروی می کنند.

یادگیری ساختار اتوماسیون صنعتی

تا به الان که با تعریف و اجزای تشکیل دهنده ی اتوماسیون صنعتی آشنا شدیم لازم است تا با نحوه ی یادگیری آن و کلیه ی ساختار آن نیز بطور کامل آشنا شویم. در واقع این را باید بدانیم که هنر اصلی کسی که می خواهد اتوماسیون صنعتی را یاد بگیرد این است که به برنامه نویسی PLC و HMI‌ مسلط شود تا بتواند فرآیند خودکارسازی را انجام دهد.

برای اینکه یادگیری اتوماسیون صنعتی را یاد بگیریم باید به سه بخش و مولفه مهم آن توجه کنیم :

1- المان ها و بخش های برق صنعتی مشخص هستند و نحوه کارکرد آنها نیز به همین صورت مشخص است و ما نمی توانیم خارج از حیطه عملکرد آنها انتظاری از سیستم داشته باشیم و می توانیم با خواندن مستندات هر برنامه می توانیم به کلیه ی اطلاعات لازم برای پیکربندی آن دست پیدا کنیم. حال نوع اعمال و کارهایی که می توانیم با استفاده از زبان برنامه نویسی PLC انجام دهیم کاملا متفاوت بوده و یکسان نیست. به همین دلیل نمی توانیم دستمزد درستی را برای یک برنامه نویس PLC مانند اجرت انجام کارهای دیگر در نظر بگیریم.

2- دومین بخش از ساختار برای آموزش اتوماسیون صنعتی مربوط به برنامه نویسی HMI می باشد که در اصل این فناوری به ما کمک خواهد کرد که مانند یک چشم بینا فعالیت و عملکرد ماشین را رصد کنیم و کلیه کارهایی که در PLC انجام می شود را ملاحظه کنیم.

3- بخش آخر از یک اتوماسیون صنعتی مربوط به اینورتر و داریوهای موتور است که جهت راه اندازی و کنترل کردن بر موتور به این ابزارها نیاز داریم.

آشنایی با بهترین تولیدکنندگان اتوماسیون صنعتی

در این بخش می خواهیم به بهترین شرکت هایی که در زمینه ی تولید محصولات و خدمات اتوماسیون صنعتی فعالیت می کنند اشاره کنیم که هرکدام چه ویژگی هایی را به مشتریان خود عرضه می کنند :

 

آموزش اتوماسیون صنعتی

شرکت زیمنس (SIEMENS)

یکی از باکیفیت ترین و پرطرفدارترین شرکت هایی که بر روی ساخت تجهیزات اتوماسیون صنعتی کار می کند و شرکت زیمنس آلمان است که توانسته است در پروژه های متعددی که مربوط به فعالیت های ساخت و ساز و حتی هواپیما سازی است شرکت کند. این شرکت در زمینه اتوماسیون صنعتی بخوبی کار کرده و نیروهای زبده و کارشناس خبره در آن توانسته اند نیازهای مشتریان خود را شناسایی و بهترین عملکرد را داشته باشند.

برخی از خدماتی که شرکت زیمنس ارائه می کند همانطور که گفته شد فقط مختص فعالیت های مهندسی و عمرانی نیست بلکه در موارد متعددی فعالیت دارند که شامل :

    نور پردازی حرفه ای برای عکس برداری و فیلم برداری انواع لوازم خانگی متعدد ابزارهای تابلو برق صنعتی سیستم های ریلی سیستم های اعلام حریق تجهیزات پزشکی تجهیزات نیروگاهی و تولید برق

شرکت اشنایدر الکتریک

یکی دیگر از شرکت هایی که در زمینه ساخت تجهیزات اتوماسیون صنعتی فعالیت می کند شرکت اشنایدر الکتریک است که از کشور فرانسه می آید. البته محصولات این شرکت در کشورمان ایران با این برند بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ولی مدل های فیک و تقلبی بسیاری برای این برند معروف وجود دارد که باید آنها را استفاده نکنیم. برای اینکار باید کلیه ی نشانه های یک محصول باکیفیت و اورجینال را مشاهده کرده و سپس نمونه آن را به با یک کالای تقلبی بررسی کنیم تا بتوانیم نمونه ی غیر اصل را تشخیص دهیم.

شرکت اشنایدر الکتریک علاوه بر کار در حوزه خدمات، در کارهای دیگری مانند تاسیس خطوط انتقال، تولید انرژی الکتریکی و توزیع آن نیز فعالیت دارد.

از محصولاتی که شرکت اشنایدر الکتریک تولید می کند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

    منبع تغذیه UPS یا بدون وقفه مدار شکن قدرت یا دیژنکتور تحهیزات مربوط به تابلو برق صنعتی PLC یا کنترل کننده منطقی برنامه پذیر انواع سنسور ها برای صنایع مختلف ابزارهای هوشمند اتوماسیون صنعتی

 

آموزش اتوماسیون صنعتی

شرکت جنرال الکتریک

یکی از قدیمی ترین شرکت هایی که با آموزش اتوماسیون صنعتی خوب خود توانسته است کارشناسان خوبی را برای ساخت ابزارهای مورد نیاز صنایع تامین کند شرکت جنرال الکتریک است که از شرکت های بزرگ و فعال در حوزه برق می باشد بخاطر اینکه مخترع برق توماس ادیسون از جمله موسسان این شرکت بوده است. شرکت جنرال الکتریک توانسته از یک تولید کننده ابزارهای الکتریکی خود را بالاتر برده و بعنوان یک برند معتبر و با قدمت در آمریکا و سراسر جهان خود را معرفی کند. البته این شرکت در حال حاضر چندین سال است که بین 10 شرکت بزرگ دنیا قرار دارد و در زمینه تولید انواع تجهیزات و ابزار آلات اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد. برخی از تولیدات و محصولات شرکت جنرال الکتریک عبارتند از :

    ابزارهای نورپردازی ابزارهای تصویر برداری پزشکی ابزارهای جنگی ابزارهای انرژی الکتریکی ابزارهای مورد نیاز هواپیما طراحی توربین های بادی طراحی وسایل الکترونیکی تولید لوکوموتیو تولید الکتورموتور

شرکت ایتون

یکی از شرکت هایی که با قدمت بیش از 100 سال و همراه با نوآوری های روز فعالیت خود را در زمینه اتوماسیون صنعتی آغاز کرده است شرکت ایتن است. این شرکت علاوه بر اینکه در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد در حوزه های مختلف صنعتی هم سابقه درخشانی دارد. شرکت ایتون هم از جمله کمپانی هایی است که در کشور آمریکا تاسیس شده است و در سال 2008 توانست یک شرکت آلمانی به نام مولر که در زمینه تولیدات حوزه برق و تجهیزات برق صنعتی و همچنین اتوماسیون صنعتی فعالیت داشت را خریداری کند مهمترین حوزه فعالیت های شرکت ایتون عبارتند از :

    هیدرولیک صنعت خودروسازی مهندسی برق هوانوردی

شرکت اُمرون

یک از شرکت هایی که در قاره آسیا و کشور ژاپن در سال 1948 میلادی تاسیس شد شرکت اُمرون است که از آغاز کار خود در زمینه تولید محصولات برقی معرفی شد و تا سال 1990 کلیه ابزارهای مربوط در این حوزه را تولید می کرد و پس از آن هم در زمینه الکترونیک وارد شد که در حال حاضر در زمینه تولید و ساخت ابزارهای اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد و یکی از مهمترین شرکت های بزرگ دنیا بحساب می آید. البته یکی از فعالیت های اصلی شرکت امرون در زمینه تولید دستگاه های ATM و خودپرداز است که در سراسر جهان استفاده می شود و با استفاده از کارتهای بانکی مغناطیسی کار می کند. این شرکت توانسته است تحول بزرگی را در صنعت بانکداری الکترونیک ایجاد کند. علاوه بر زمینه های فوق شرکت امرون در زمینه حوزه های زیر نیز فعالیت دارد :

    تولید انواع محصولات برقی فروش و طراحی ابزارهای اتوماسیون صنعتی طراحی تجهیزات پزشکی طراحی و تولید دستگاه های ATM طراحی و مهندسی بخش کنترل در زمینه نفت و گاز

این شرکت در حال حاضر جزء 100 شرکت برتر تاثیرگذار در زمینه نوآوری و فناوری در سراسر جهان شناخته می شود.

 

آموزش اتوماسیون صنعتی

شرکت میتسوبیشی الکتریک

یکی از زیر مجموعه های شرکت بزرگ میتسوبیشی بخش میتسوبیشی الکتریک است که در زمینه های مختلف الکتریکی و اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد. این غول ژاپنی با آموزش اتوماسیون صنعتی خوبی به مهندسان خود ارائه کرده است اکنون از قدرت های بزرگ در تراز اول دنیا بحساب می آید که در سال 1870 میلادی تاسیس شده است. بخش های مهم تولیدی میتسوبیشی الکتریک محصولات و خدمات زیر را ارائه می کنند :

    طراحی و تولید صفحات خورشیدی انواع پله های برقی طراحی و ساخت آسانسور طراحی سیستم های تهویه انواع ربات های صنعتی تولید ماشین های الکتریکی تهیه و تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی

جمع بندی درباره آموزش اتوماسیون صنعتی

 در این مطلب به موضوع مهم اتوماسیون صنعتی اشاره کردیم و با مفهوم و ویژگی های اصلی آن آشنا شدیم و در ادامه برخی از کاربردها و زمینه های کاری که می تواند برای صنابع مختلف داشته باشد را بررسی کردیم. با استفاده از آموزش اتوماسیون صنعتی می توانیم نیروهای کارآزموده ای را تربیت کنیم که در کشورمان ایران بتوانیم محصولات باکیفیتی را تولید کنیم. علاقمندان به یادگیری آموزش های اتوماسیون صنعتی می توانند با استفاده از فیلم های آموزشی فرادرس تجربیات اساتید خبره در این زمینه را بدست بیاورند و دانش خود را در این زمینه کامل کنند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *