تبلیغات

تبلیغات

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست و چه کاربردی دارد؟

seo-behine

حرفه وبمستری پر از کلمات و اصطلاحات جدید است که شما در هیچ جای دیگری نمونه آن را نمی‌بینید. وقتی کسی برای اولین بار وارد حوزه وبمستری می‌شود، ناگهان با سیل عظیمی از این کلمات رو به رو می‌شود و نداشتن اطلاعات می‌تواند آن را از این مسیر دلسرد کند.

یکی از این کلمات، سئو است که در این پست قصد داریم تا ببینیم سئو چیست و چه کارایی و کاربردی برای سایت ما دارد.

سئو چیست؟

اول از همه بیایید به معنی کلمه سئو بپردازیم. سئو یا SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization  و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است؛ یعنی اینکه شما یکسری فعالیت‌هایی در راستای بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو انجام می‌دهید.

شما هم تا به الان سرچ‌های زیادی را در موتورهای جستجو مثل گوگل داشتید و قطعا در همان صفحه اول به جواب خودتان رسیدید و اگر هم نه، دیگر به صفحه دو نرفتید.

هدف سئو دقیقا همین است؛ یعنی اینکه با فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، ابتدا به صفحات بالاتر (صفحه اول) و لینک‌های بالاتر برسد و در درجه دوم کاربر را به چیزی که می‌خواهد برساند.

موتورهای جستجو هم دقیقا به دنبال همین موارد هستند؛ گوگل بیش از 200 فاکتور برای بررسی سئو یک سایت دارد و با بررسی همه این فاکتورها، تصمیم می‌گیرد که سایت شما را در رتبه‌های بالاتری نشان بدهد یا نه.

یادگرفتن همه این فاکتور می‌تواند چند سال وقت شما را بگیرد؛ ولی همینقدر بدانید که همه آنها برمی‌گردد به تجربه کاربری خوب. مهم‌ترین قانون گوگل را همیشه در ذهنتان داشته باشید:

برای کاربر کار نکنید؛ نه برای گوگل!

سئو یا بهینه سازی

تاریخچه سئو از کجا شروع می‌شود؟

در تعریف سئو، ما گفتیم که سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است؛ یعنی اینکه اگر موتور جستجویی نباشد، سئویی هم نیست! پس تاریخچه سئو نیز برمی‌گردد به اوایل سال 90 میلادی؛ یعنی سالی که اولین موتورهای جستجو روانه اینترنت شدند.

در آن زمان گوگل مطرح نبود و اکثریت از موتورهای جستجو Alta Vista یا Yahoo استفاده می‌کردند. همه این موتورهای جستجو از الگوریتم‌های بسیار ساده‌ای برخوردار بودند؛ به حدی که اگر شما فقط یک وبسایت داشتید، تمام بود و دیگر نیاز نبود که هیچ کاری انجام دهید.

یواش یواش با پیشرفت تکنولوژی، موتورهای جستجو جدیدتری وارد اینترنت شدند که از الگوریتم‌های پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. حالا مدیران سایتها اگر می‌خواستند به به رتبه‌های بالاتری برسند، باید کمی سعی و تلاش می‌کردند. در ابتدا کار اگر شما چند بار کلمه کلیدی خودتان را در متن تکرار می‌کردید، رتبه می‌گرفتید و نیاز نبود که کار عجیب و غریبی بکنید.

همچنین بخوانید  5 نکته انتخاب لباس مناسب در هر شرایط

یواش یواش موتورهای جستجویی مثل گوگل، الگوریتم‌های خودشان را در راستای راضی نگه داشتن کاربران خودشان آپدیت کردند و به همین شکل، فاکتورهای سئو نیز پیشرفت کرد و به حدی رسیده که امروزه شما برای یادگیری سئو نیاز دارید تا چند سال از وقت خودتان را صرف آن کنید.

سئو یا بهینه سازی

چرا من باید سایت خودم رو سئو کنم؟

بسیاری از شرکتها، دفاتر یا کارخانجات سعی می‌کنند فقط برای بالابردن کلاس کاری خودشان، یک سایتی را برای خودش طراحی کنند و هیچ فکری به حال سئو آن سایت نمی‌کنند. ولی شما باید قبول کنید که سئو می‌تواند فروش شما را چند برابر کند.

مگر غیر از این است که صفحات سایت شما می‌توانند به کمک سئو، به رتبه‌های بالاتری برسند؟ اصلا بیایید یک مثالی را با هم بررسی کنیم.

برای مثال شما مدیر یک گلخانه هستید که تخصص شما بر روی پرورش “گل رز” است. حالا شما یک سایتی را هم برای خودتان طراحی کردید. شما فرض کنید که در کلمه “خرید گل رز” به صفحه اول رسیدید.

برای مثال روزی 1000 نفر این کلمه را در گوگل سرچ می‌زنند و از این تعداد، روزانه 450 نفر بر روی سایت شما کلیک می‌کنند و وارد سایت شما می‌شوند. از 450 نفر، 100 نفر تصمیم می‌گیرند تا از سایت شما خرید کنند.

برای مثال شما از هر خرید مشتری، 70 هزار تومان سود می‌کنید. با این اوصاف شما در روز چقدر سود می‌کنید؟ میشود روزی 7 میلیون تومان. برای شما عدد کمی است؟ پس همین عدد را ضرب در 30 کنید تا درآمد یک ماه شما مشخص شود.

میشود 210 میلیون تومان و این عدد فقط مربوط به فروش گل رز است و اگر بقیه محصولات شما هم در صفحات اول گوگل باشد، قطعا به درآمدهای نجومی می‌رسید!

سئو یا تبلیغ؟

بعضی از افراد هم هستند که تبلیغ را گزینه بهتری برای افزایش درآمد از سایت می‌دانند. البته این حرف درست است و هر کسب و کاری نیاز به تبلیغات دارد؛ حتی اگر شما از سئو هم استفاده کنید، در یک مرحله‌ای نیاز به کمپین‌های تبلغیاتی دارید؛ ولی اینکه سئو را کنار بگذارید و دائم تبلیغ کنید، کاملا اشتباه است!

بیشتر بخوانید: پروژه سئو چیست؟

فرض کنید که شما از سرویس تبلیغات گوگل ادز استفاده کردید و خودتان را در کلمه “خرید گل رز” با استفاده از گوگل ادز به لینک یک رساندید و 1000 کلیک را سفارش دادید.

جایگاه اصلی شما بدون گوگل ادز در صفحه چهارم است و فقط با استفاده از گوگل ادز توانستید به فروش برسید. حالا اگر سفارش شما تمام شود چی؟ قطعا دوباره برمی‌گردید جایی که به آن تعلق دارید و مجبور هستید دوباره از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید.

همچنین بخوانید  کک و کنه سگ و گربه خود را با ساده ترین روش‌های ممکن درمان کنید!

سئو یا بهینه سازی

ولی شما با کمک سئو می‌توانید با هزینه کمتری، زمان بیشتری را در رتبه‌های بالاتر گوگل بگذرانید. البته سئو مزایای دیگری هم نسبت به گوگل ادز دارد که در ادامه چند نمونه از آن را با هم بررسی می‌کنیم:

  • هزینه کمتر
  • مدت زمان بیشتری را در رتبه‌های بالاتر می‌گذارنید
  • به دست آوردن جستجوی ارگانیگ
  • افزایش اعتماد و اعتبار سایت شما
  • بهینه کردن تجربه کاربری
  • بهبود سئو محلی و افزایش فروش محلی
  • و …

 

سئو سایت به چه کسی انجام می‌دهد؟

سئو یک پروسه بلند مدت و طولانی است و فرقی ندارد که شما می‌خواهید مراحل سئو سایت را یاد بگیرید و یا اینکه آن را بر روی سایت خودتان پیاده کنید! در هر دو صورت، باید به چشم یک پروژه بلند مدت به آن نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: تعرفه سئوی یک سایت

سئو سایت را افرادی انجام می‌دهند که آنها را با نام متخصص سئو می‌شناسند. این افراد چندین سال از عمر خودشان را صرف یادگیری و آزمون و خطای سئو کردند تا توانستند به درجه متخصص سئو برسند.

البته همه این متخصصان در یک شرکت طراحی سایت و سئو فعالیت میکنند و اگر قصد دارید تا پروژه سئو خودتان را برون سپاری کنید، فقط به یک متخصصی بسپارید که علاوه بر دفتر و تیم مجرب، نمونه کار خوبی هم داشته باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *