تبلیغات

تبلیغات

مهم‌ترین نکات خرید مانیتور گیمینگ چیست؟

pro-store

مانیتور گیمینگ Gaming Monitor

اگر از میان افرادی هستید که به دنبال انتخاب یک رایانه شخصی هستید و یا در حال حاضر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید که دقیقا از میزان عملکرد صفحه نمایش آن راضی نیستید، در هر صورت، زمان آن رسیده است که قبل از اقدام به خرید مانیتور گیمینگ نکات مهم و ملاحظاتی را به خاطر بسپارید. دنیای گسترده‌ای از مانیتورها وجود دارد که با ویژگی‌های متنوع عرضه شده‌اند و با این کار می‌توانید دریابید که چه محصولی مطابق با انتظارات شما است. در واقع مانیتور روح رایانه شما را انعکاس می‌دهد. بدون نمایشگری مناسب، هر کاری که روی سیستم خود انجام می‌دهید، چه اجرای یک بازی باشد، چه مشاهده و ویرایش عکس‌ها و ویدیوها و یا خواندن مطالب در وب‌سایت‌های مورد علاقه، بازتاب دلنشینی نخواهد داشت.

بسیاری از گیمرها و کاربران همیشگی و حرفه‌ای درک می‌کنند که تجربه تماشا، با مشخصات و ویژگی‌های مختلف نمایشگر چگونه تغییر می‌کند. حال کدام یک از این ویژگی‌ها و مشخصات برای رایانه‌ی شما مهم‌تر است؟ آیا باید نمایشگری با رزولوشن 4K ،1440p ،1080p یا وضوح HD ساده خریداری کنید؟ اصلا چه تفاوتی میان آنها وجود دارد؟ نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخ‌دهی چقدر اهمیت دارد؟ آیا مواردی مانند کاهش سوسو زدن، حالت کاهش نور آبی، G-Sync و FreeSync حیاتی هستند؟ اصولا Gaming Monitor از اصطلاحات مخصوص و نکات ویژه‌ای برخوردار است که برای خرید آگاهانه، ضروری است آنها را درک کنید. خوشبختانه، پرو استور برای رسیدن به این مقصود، یک راهنمای جامع مهیا کرده است تا قبل از غواصی در دنیای عمیق نمایشگرها مهارت کافی به دست آورید.

نکات مهم برای خرید مانیتور گیم

  1. کاربری مانیتور

قبل از هر کاری ابتدا هدف اصلی مانیتور خود را تعیین کنید. مشخص کردن اینکه سخت‌افزار کامپیوتر شما برای چه منظوری جمع‌آوری شده است: بازی، استفاده حرفه‌ای یا کاربرد اداری و عمومی. در حالت معمول گیمرها جهت دریافت نتیجه‌ای عالی، به نرخ تازه‌سازی سریع و زمان پاسخ‌دهی پایین توجه بیشتری مبذول می‌دارند. کاربران حرفه‌ای با طراحی و امور گرافیکی سروکار دارند، دقت رنگ و نمایش تصاویری واقعی برایشان بسیار حائز اهمیت است. اما افرادی با اهداف اداری و کاربران معمولی نیازهای خاص کم‌تری را شامل می‌شوند. از این رو اغلب مانیتوری با پنل VA با کنتراست بالا انتخاب می‌کنند. هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر بهتر و با کیفیت بیشتری به نمایش درمی‌آید.

  1. اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش به احتمال زیاد اولین نکته‌ای است که به آن توجه کرد. این مشخصه مانند هر صفحه نمایش الکترونیکی، به صورت مورب از گوشه پایین تا گوشه بالای مقابل آن یا بالعکس اندازه‌گیری می‌شود. در حال حاضر نمایشگرهای 80 اینچی در بازار دیده می‌شود اما به طور معمول میانگین محدوده‌ی که باید هنگام خرید در نظر بگیرید، بین 19 تا 43 اینچ است. همراه با درجات مختلف فناوری پنل و نور پس‌زمینه، اندازه صفحه نمایش هم با قیمت مانیتور گیمینگ در ارتباط است و به طور همزمان افزایش می‌یابد. اکنون زمان مناسبی برای معرفی نسبت تصویر و ارتباط آن با وضوح صفحه نمایش است. در تعریف کلی، این خصیصه، نسبت اندازه عرض نمایش، به ارتفاع صفحه اطلاق می‌شود. به طور مثال، برخی از تلویزیون‌های قدیمی، صفحه نمایشی نزدیک به مربع با عرض کمی بزرگ‌تر از ارتفاع داشتند که نسبت تصویر 4:3 را ایجاد می‌کردند.

همچنین بخوانید  بررسی و مشخصات بهترین لپ تاپ های Dell ( دل ) 2019

خرید مانیتور گیمینگ

در سال 1987، برای اولین بار در جهان مانیتورهایی با صفحه 4:3 و با وضوح 480×640 عرضه شدند. این در حالی است که امروزه اکثر نمایشگرها از نسبت‌های عریض و رزولوشن‌های عالی برخوردار هستند که محبوب‌ترین آنها 16:9 و رزولوشن 1080×1920 پیکسل می‌باشد. هر چه این مقادیر بیشتر باشد، به دلیل قرار گرفتن پیکسل‌های بیشتر در یک نسبت بزرگ‌تر، تصویر با وضوح‌ بیشتری دیده می‌شود. لازم به ذکر است که این نسبت‌ها و وضوح‌ها، با پیشبرد فناوری و اعمال تغییرات فیزیکی مانند نمایشگرهای منحنی و نمایشگرهای UltraWide تکامل یافته‌اند.

  1. وضوح مانیتور

وضوح یک نمایشگر با تعداد پیکسل‌ها در عرض و ارتفاع نمایش داده می‌شود همچنین با اصطلاحاتی چون: HD و Full HD هم گزارش می‌شوند. امروزه نمایشگرهایی مانند مانیتور مخصوص بازی سامسونگ با مشخصات QHD یا 4K عرضه می‌شوند که تصاویری واضح و واضح‌تر به نمایش می‌گذارند. اما همان‌گونه که پیشتر ذکر شد، نرخ خرید مانیتورها با افزایش وضوح، افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید که یک مانیتور بزرگ، اگر رزولوشن پایین‌تری داشته باشد تراکم پیکسل پایینی خواهد داشت. بنابراین از سطح کیفی تصویر کاسته خواهد شد.

  1. رفرش ریت

به طور معمول نرخ نوسازی هر چه بزرگ‌تر باشد بهتر است. مقدار رفرش‌ریت، تعداد دفعاتی که نمایشگر با اطلاعات جدید در هر ثانیه به‌روز می‌شود را بازتاب می‌دهد و در مقیاس هرتز نشان داده می‌شود. بنابراین اعداد بزرگ‌تر برابر با تصاویر بهتر، صاف‌تر و با تلاطم کم‌تر خواهد بود. این ویژگی به خصوص برای گیمرها کاملا حیاتی است و اغلب از نمایشگری با حداقل 75 هرتز استفاده می‌کنند. این در حالی است که اکثر مانیتور مخصوص بازی حداقل 120 هرتز رفرش‌ریت را پشتیبانی می‌کنند. چنانچه کاربرد دیگری مانند طراحی و یا اداری در نظر دارید، نرخ نوسازی 60 هرتز هم مناسب می‌باشد.

  1. زمان پاسخ‌دهی مانیتور بازی

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد، زمان پاسخگویی است. زمان پاسخگویی هر چه کوتاه‌تر باشد، سرعت عملکرد بیشتری را ارائه می‌دهد. این ویژگی اولویت بزرگی محسوب نمی‌شود مگر اینکه به دنبال یک مانیتو مخصوص بازی باشید. در حقیقت زمان پاسخ‌دهی به شما اعلام می‌دارد که چقدر طول می‌کشد تا نمایشگر پیکسل‌های جداگانه را از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر دهد. مقادیر طولانی‌تر می‌توانند به معنای تاری حرکت هنگام بازی یا حین تماشای صحنه‌های اکشن و سریع باشند. برای مثال یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مانیتور گیمینگ ایسوس response time آن می‌باشد که طولانی‌ترین زمان پاسخگویی که احتمالا با آن مواجه می‌شوید 5 میلی‌ثانیه است. در حالی که این میزان در سریع‌ترین مانیتورهای بازی گاهی به 0.5 میلی‌ثانیه می‌رسد.

  1. پنل مانیتور TN < IPS < VA.
همچنین بخوانید  تفاوت نسل های پردازنده های AMD

پنل TN سریع‌ترین و ارزان‌ترین پنل‌ها شناخته می‌شود. این مانیتورها از زاویه‌ای غیرمعمول تصاویری با کیفیت پایین‌تر ارائه می‌دهند اما از سوی دیگر، به خاطر زمان پاسخگویی بسیار کم و نیز رفرش‌ریت عالی، سرعت عملکرد و واکنش‌دهی مطلوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. پس از این مانیتورها، نمایشگرهای IPS زمان پاسخگویی سریع‌تری عرضه می‌کنند و در عین حال، رنگ‌های دقیق و واقعی تولید می‌کنند. برخلاف پنل‌های TN که بازتاب رنگ ضعیفی ارائه می‌دهند، مانیتور VA از بهترین کنتراست در بین هر سه نوع پنل برخوردار است.

  1. کاهش نور آبی در gaming monitor

براساس اظهارات کارشناسان و متخصصان، نور آبی ساطع شده از نمایشگرها می‌تواند اختلالاتی را در خواب کاربران ایجاد نماید. هر چند برخی از سیستم‌عامل‌های جدیدتر مانند ویندوز 10، گزینه‌هایی برای تغییر میزان انتشار نور آبی ارائه می‌دهند با این وجود،  بسیاری از مانیتورها نیز این ویژگی را در محصول خود تعبیه می‌کنند. کاهش نور آبی موجب می‌شود تا فشار کمتری به چشم وارد شود. اما از آنجایی که کاهش روشنایی آبی روی تمام رنگ‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد، ممکن است ظاهری غیرطبیعی را در گرافیک و عکس‌ها مشاهده نمایید. این امر به ویژه در بازی‌ها و فیلم‌‌ها و ویدئوها نمود پیدا می‌کند.

خرید مانیتور بازی منحنی

اگر قصد خرید یک مانیتور منحنی را دارید، توجه به مشخصات انحنا ضروری است. نمایشگرهای منحنی عموما دید گسترده‌تری را عرضه می‌کنند و از سوی دیگر، بازتاب رنگ بهتری را در می‌خواهند داشت. همینطور از اعوجاج کمتری برخوردار هستند و تجربه‌ای بی‌نظیر برای بیننده فراهم می کنند. این موارد باعث می‌شود تا گیمرها در زمره طرفداران پروپا قرص مانیتور گیمینگ منحنی قرار گیرند. علاوه بر این، بر سلامت چشم هم تاثیر مطلوبی دارند اما نکته قابل توجه در خصوص آنها، صرف هزینه‌های بیشتر است.

خرید مانیتور گیمینگ

فناوری G-sync و FreeSync چیست؟

مانیتورهای بازی معمولا از فناوری Nvidia G-Sync و یا AMD FreeSync پشتیبانی می‌کنند. هر دو قابلیت پارگی و لکنت صفحه را کاهش می‌دهد و البته باعث افزایش نرخ فروش آنها خواهد شد. باید یادآور شویم که در واقع فناوری G-Sync تنها با پورت DisplayPort سازگار است. برخلاف تکنولوژی FreeSync که علاوه بر DisplayPort، از درگاه HDMI هم پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کدام پورت برای بازی بهتر است می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه پرو استور با شماره 02188970214 تماس بگیرید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

قیمت مانیتور گیمینگ پرو استور

چه یک نمایشگر گیمینگ باشد و یا نمایشگر حرفه‌ای، به هر صورت برای استفاده در کاربردهای عمومی عالی به‌شمار می‌روند. تنها نکته قابل توجه هزینه‌های پرداختی است. اما اگر می‌خواهید از هزینه‌های اضافی اجتناب کنید، به گزینه‌ای احتیاج دارید در اجرای نرم‌افزار‌های کاربردی و نمایش تصاویری مناسب به خوبی کار کند. مهم نیست رایانه‌ی شما از چه سخت‌افزاری بهره می‌برد، به هر حال مانیتور شما تأثیر چشمگیری بر هر کاری که انجام می‌دهید خواهد داشت. از این رو خرید مانیتور گیمینگ در واقع یک سرمایه‌گذاری ارزشمند به‌شمار می‌رود و با انتخاب مناسب می‌توانید تجربه‌ی خود را متحول کنید. فقط مطمئن شوید که پول خود را صرف نمایشگری که با ویژگی‌های اضافی ناکارآمد همراه است و بدون مشخصاتی است که برای درخشش رایانه خود به آنها نیاز دارید، نمی‌کنید.

همچنین بخوانید  تفاوت بین 4K و Ultra HD چیست ؟ 4K با الترا اچ دی چه تفاوتی دارند ؟

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *