تبلیغات

تبلیغات

کم کردن حجم فیلم؛ بدون کاهش کیفیت تصویر و صدا

dicrese-video

کم کردن حجم فیلم، ممکن است باعث کاهش کیفیت ویدیو و افت صدا شود. چگونه از این مشکل اجتناب کنیم؟ در این مطلب روش­های ساده و سریع برای فشرده­سازی ویدیو ارائه می­دهیم که می­توانید به راحتی آنان را بیاموزید و به کار بگیرید. روش­های دیگری برای کم حجم کردن فیلم هم وجود دارد که می­توانید با برش ابعاد یا پایین آوردن کیفیت، حجم فایل ویدیویی خود را کاهش دهید. چرا که گاهی کیفیت بالا اهمیت خاصی برای ما ندارد. قصد داریم هر دو روش را به شما آموزش دهیم تا با توجه به نیازتان روش مناسب را انتخاب کنید.

کم کردن حجم فیلم با فرمت‌های متفاوت

وقتی از نرم‌افزارهای متفاوت استفاده می‌کنیم، گاهی خروجی‌ای که می‌گیریم قابل بازگشایی نیست و با مشکل خروجی با فرمت مد نظر برمی­خوریم. در این­جا قصد داریم روش­‌های مختلف در نرم‌افزارهای قوی را به بهترین نحو به شما ارائه دهیم که بتوانید هر فرمتی را با فرمت دلخواه خود خروجی بگیرید. بسیاری از برنامه‌ها فقط با فرمت mp4 ورودی و خروجی دارند که خیلی اوقات کاربردی نیست.

اهمیت کم کردن حجم فیلم

کم کردن حجم فیلم یکی از دغدهایی است که افرادی که با خروجی ویدیو سرو کار دارند همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. استفاده از ویدیوهایی که حجم بالا دارند چندین مشکل ایجاد می‌کنند. اولین مشکل، فضا ذخیره در کامپیوتر یا گوشی‌همراه است. فایل‌هایی که حجم بالا دارند فضا ذخیره شما را به سرعت پر می‌کنند و باعث نمایان شدن پیا‌م‌های خطا، کم کردن سرعت سیستم، هنگ کردن سیستم و کلافگی شما خواهند شد. دومین مشکل، مسئله استفاده از این ویدیوها است. وقتی می‌خواهید فیلم خود را در یکی از پلتفرم‌ها (فضای مجازی) آپلود کنید، با دشواری مواجه خواهید شد؛ اعم از مواجه شدن با پیام خطا و انجام نشدن درخواست، مدت زمان بسیار زیاد برای آپلود، استفاده بیش از حد بسته اینترنت و حتی گاهی خود آن پلتفرم ویدیو شما را به حالت کم‌حجم ارسال می‌کند که کیفیت تصویر شما را به طرز چشمگیری پایین خواهد آورد.

چگونه حجم ویدیو را پایین بیاورم اما کیفیت کم نشود

اگر قصد دارید کیفیت بالای تصویر خود را حفظ کنید، پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌افزارهای کامپیوتری روی ویندوز یا مک استفاده کنید، نه از اپلیکیشن‌های تلفن همراه. گرچه در این مقاله چندین اپلیکیشن کاربردی را هم معرفی خواهیم کرد. کم کردن حجم فیلم‌ و ویدیوها روی سئو (SEO)و کلیت وب سایت هم تاثیرگذار است: چون باعث افزایش سرعت سایت می‌شود و موتور جستجوی گول برای این مسئله اهمیت قائل است. همچنین، کاربران هم دوست ندارند منتظر بالا آمدن سایت شما شوند و اگر بیش از 3 الی 4 ثانیه طول بکشد که سایت شما باز شود درصد قابل توجهی از کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد.

 

کم کردن حجم فیلم

چگونه حجم ویدیو خود را کم کنیم؟

می‌توانید حجم فیلم و ویدیو خود را با استفاده از نصب نرم‌افزار و اپلیکیشن در کامپیوتر و گوشی‌همراه خود تغییر دهید. هر چه فایل شما بزرگ‌تر باشد، استفاده از آن هم مشکل‌تر می‌شود. کم حجم کردن فیلم و ویدیو از طریق این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها شما را از شر مشکل فضا ذخیره و سرعت کم سیستم رها می‌کند.

مشکلات فیلم با حجم بالا

در این بخش دو تا از بزرگ‌ترین مشکلات فیلم‌های با حجم بالا را بررسی می‌کنیم:

  • ذخیره سازی: اگر شما هم عاشق فیلم و سریال هستید و دوست ندارید بعد از تماشا آنان را پاک

کنید، با مشکل فضا ذخیره مواجه خواهید شد. این سیستم شما را کُند میکند بنابراین فشرده کردن حجم ویدیوگزینه منطقی است.

  • انتقال سریع:اگر حجم ویدیو شما کم باشد، ارسال فایل‌های ویدیویی و تصویری به صورت آنلاین بسیار سریع‌تر می‌شوند. همچنین برای آپلود خرج اینترنتی شما کم‌تر و بازدید صفحه شما بیش‌تر می‌شود.

انواع روش کم حجم کردن فیلم

در این بخش با روش‌ها و نرم‌افزارهایی که روی سیستم ویندوز یا مک عمل می‌کنند خواهیم پرداخت:

روش اول: فشرده‌سازی ویدیو با استفاده از سایت‌های آنلاین رایگان

اگر حجم فایل شما زیاد بالا نباشد، سرعت اینترنت‌تان زیاد باشد و تعداد فایل‌هایی که می‌خواهید کم‌حجم کنید پایین باشد، آن زمان این گزینه می‌تواند برای‌تان مناسب باشد. در بخش بعدی این روش‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

روش دوم: فشرده‌سازی ویدیو در ویندوز

نرم‌افزارهای بسار زیادی هستند که می‌توانید به صورت رایگان یا خرید دانلود کنید، نصب کنید و برای فشرده‌سازی حجم فیلم از آنان بهره ببرید.

روش سوم: فشرده‌سازی ویدیو در گوشی همراه

چه دارای اندروید چه آیفون باشید، اپلیکیشن‌های کاربردی بسیاری برای استفاده وجود دارند. اما به خاطر داشته باشید که قدرت پردازش موبایل کمتر از سیستم کامپیوتر است و برنامه‌های گوشی کیفیت تصویر را نسب به نرم‌افزارهای روی کامپیوتر پایین‌تر می‌آورند و معمولا محبوب نیستند اما ما همچنان آنان را توضیح می‌دهیم؛ چرا که امروزه بسیاری از ما دوست داریم کارهایمان را در همان گوشی که به دست داریم انجام دهیم و یا جز افرادی هستیم که زمان زیادی را به دور از سیستم کامپیوتری خود می‌گذارانیم و نیاز به استفاده از گوشی‌همراه داریم.

کم حجم کردن فیلم با کمک سایت آنلاین

در این بخش به چندتا از سایت‌هایی به که صورت آنلاین و رایگان می‌توانید از آنان استفاده کنید اشاره خواهیم کرد. این سایت­ها را هم با گوشی و هم با سیستم می‌توانید باز کنید.

از طریق سایت ویدیو اسمالر Video Smaller

  • به این آدرس بروید. videosmaller.com
  • روی بخشbrowse بزنید و فایل خود را انتخاب کنید.

 

کم کردن حجم فیلم

  • گزینه Use low compression level (best quality) را انتخاب نکنید.
  • می‌توانید از گزینهScale (reduce) video برای برای تغییر ابعاد ویدیو استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید ابعاد ویدیو را تغییر دهید این گزینه را نیز نادیده بگیرید. اندازه ۱۹۲۰ (مناسب کامپیوتر یا تلویزیون) و ۴۸۰ (مناسب تلفن‌همراه و تبلت) و … است.

کم کردن حجم فیلم

  • اگر گزینه Remove audio from video را انتخاب کنید، صدا را از فیلم‌تان حذف می‌کند.
  • دکمه Upload Video را بزنید که ویدیوی شما آپلود و فشرده شود. سپس به شما اجازه می‌دهد آن را دانلود کنید.

نرم افزار YouCompress

این یکی از بهترین نرم‌افزاهایر فشردن حجم ویدیو آنلاین است که بسیار خوب کار می‌کند. این برنامه برای مبتدیان مناسب است و برای شروع کار به تنظیمات خاصی نیاز ندارد. بهترین پارامترها را به صورت خودکار انتخاب کرده و ویدیو شما را بدون افت کیفیت پردازش می‌کند. به این آدرس بروید و خروجی مدنظرتان را بگیرید: www.youcompress.com

 

کم کردن حجم فیلم

دراین برنامه از این فرمت‌ها پشیبانی می‌شود:AVI, MP4, and MOV

کم حجم کردن فیلم در ویندوز با کامپیوتر/لپتاپ

در این بخش با برخی از انواع کم حجم کردن ویدیو در ویندوز آشنا می‌شویم.

از طریق نرم افزار Handbrake

  • این برنامه را دانلود و نصب کنید (رایگان است).
  • این برنامه که تصویر خوشمزه‌ای هم دارد، برای کاهش حجم ویدیوها استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که با خروجی فیلم و کلیپ سروکله می‌زنند از این برنامه استفاده می‌کنند.

 

کم کردن حجم فیلم

  • ویدیو مدنظرتان را داخل صفحه بکشید.
  • برای کاهش کیفیت ویدیو با دو تب Video و Audio سرو کار دارید.
  • به گزینه Framerate نگاه کنید. هر چقدر کمتر باشد، حجم فیلم کم‌تر می‌شود. می‌توانید با ویدیو کوتاهی چند خروجی بگیرید و تفاوتشان را مشاهده کنید.
  • حالا محل ذخیره را انتخاب کرده و روی دکمه سبز start encoding کلیک کنید که فشرده سازی شروع شود. با این کار پایین صفحه به شما نشان می‌دهد که چقدر زمان می‌برد تا ویدیو شما حاضر شود.

برای دیدن آموزش‌های کامل کار با نرم افزارهای ویرایش فایل های ویدئویی میتوانید به فرادرس مراجعه کنید.

از طریق نرم افزار Wondershare

  • این نرم افزار را دانلود و روی سیستم کامپیوتر نصب کنید. ورژن پریمیوم و خریدنی هم دارد.
  • بر خلاف handbrake که فقط خروجی mp4 می‌دهد، این برنامه اجازه می‌دهد فرمت خروجی را انتخاب کنید.

 

کم کردن حجم فیلم

  • برنامه را باز کنید، ویدیو را به داخل آن بکشید یا آن را از بخش Addبه داخل برنامه بیاورید.
  • تنظیمات را انجام دهید و اوکی کنید و سپس روی Start all کلیک کنید.

نرم افزار VideoProc

VideoProc ابزارحرفه­ای برای پردازش ویدیو است که می‌توانید با آن فیلم را فشرده‌سازی هم کنید. این نرم‌افزار می‌تواند ویدیوها با وضوح بالا و حجم را تا ۹۰ درصد نسبت به فیلم اصلی بدون افت کیفیت کم حجم کند. خروجی گرفتن از این برنامه کمی زمان‌بر است. به جز این قابلیت، می‌توانید ویدیو را دراین نرم‌افزار ویرایش کرده و برش دهید. این برنامه ورژن رایگان دارد که می‌توانید به سادگی استفاده کنید.

فرمت ویدیو برای خروجی در این برنامه:

H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC, MKV, MMV, MOD, MOV, MP2V, MP4, MPE, MPEG, MPEG2, MPEG4, MPG, MPG4

نرم افزار Final Cut Pro X Compressor

این نرم‌افزار قابل استفاده در سیستم مک است. بسیار پیشرفته است و فقط برای فشرده‌سازی نیست. کیفیت فوق‌العاده‌ای هم ارائه می‌دهد. می‌توانید تنظیمات خروجی را انجام دهید. مانند Handbrake، می‌توانید ویدیوها را فقط به صورت آفلاین فشرده کنید. از همه فرمت‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

کم کردن حجم فیلم

 

نرم افزار Movavi Video Converter

این نرم افزار کیفیت بالا و خروجی بسیارخوبی ارائه می‌دهد و بسیار محبوب است.

  • آن را دانلود و نصب کنید (رایگان است).
  • با دراگ و دراپ فایل مورد نظر درون نرم‌افزار بیاندازید(روی ویدیو کلیک کنید، نگه دارید و داخل برنامه بکشید).
  • حالا میزان کاهش حجم را انتخاب کرده و گزینه convert را بفشارید.
  • می‌توانید از فرمت‌های متفاوتی استفاده کنید.

 

کم کردن حجم فیلم

فرمت‌های پشتیبانی شده در این برنامه:

MP4, 3GP, AVI, MPEG, DivX, FLV, SWF, VOB, MKV, MOV, WebM, WMV,etc

نرم افزار Any Video Converter

AVC بهترین نرم‌افزار <>کم کردن حجم فیلم است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

کم کردن حجم فیلم

  • برنامه را نصب کنید.
  • فایلی را که می‌خواهید فشرده شود بگیرید، بکشید داخل برنامه و رها کنید(drag and drop).
  • پارامترهای فشرده‌سازی را انتخاب کنید.
  • می‌توانید آن‌ها را به فرمت‌های مختلف تبدیل کنید.

نرم افزار Filmora:

این نرم‌افزار برای ویندوز و مک قابل استفاده است. این ویرایشگر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند به فرمت دلخواه خود، ویدیو را خروجی بگیرید. این برنامه سریع و آسان است.

نرم افزار BlazeMedia Pro

ممکن است فضا این برنامه کمی قدیمی به نظر برسد اما به شما کمک می‌کند هر نوع فرمتی را در عرض چند دقیقه به فرمت و حجم دلخواه خروجی بگیرید. باعث افت کیفیت ویدیو نمی‌شود تا جای ممکن کیفیت تصویر را حفظ می‌کند.

کم کردن حجم فیلم در گوشی

حتما تجربه‌اش را دارید که خواسته‌اید ویدیویی را با دوستان یا خانواده‌تان به اشتراک بگذارید، اما وقتی می‌خواهید آن را ارسال کنید، به خاطر حجم بالا موفق نشده‌اید، یا حجم گوشی‌تان را پرکرده است و یا آن رسانه اجتماعی بعد از فشرده‌سازی و ارسال کیفیت تصویرتان را به کلی خراب کرده باشد. در این جا برنامه‌های ساده‌ای را پیشنهاد می‌کنیم که با کمک آنان بتوانید حجم ویدیوتان را کم کنید.

کم حجم کردن فیلم در گوشی اندروید

کار کردن با این اپلیکیشن‌ها بسیار راحت است. بعد از نصب آن‌ها را باز کنید و فایل خود را در گوشی پیدا و انتخاب نمایید. در ادامه برخی از این برنامه‌ها را لیست کرده‌ایم:

  1. نرم افزار Video Transcoder
  2. نرم افزار Video Compress – Clean up space on your Phone
  3. نرم افزار VidCompact
  4. نرم افزار Video Dieter
  5. نرم افزار Videos & Movies Compressor

کم حجم کردن فیلم در در گوشی آیفون

باز هم به همان روش، آن را نصب کنید و باز کنید. از داخل برنامه ویدیو مدنظرتان را انتخاب کنید و سپس آن را convert کنید. چندین برنامه را در اینجا برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. Video Compress
  2. Compress Videos & Resize Video
  3. Media Converter
  4. Video Compress – Shrink Vids
  5. Video Slimmer App

چگونه ویدیوهای بیشتری را ذخیره کنید

اگر در فضای مجازی فعال هستید، علاقه به دانلود و ذخیره فیلم و سریال دارید، دیزاینر(طراح)، ادیتور(ویراستار) هستید، این مطلب برایتان بسیار مفید خواهد بود. اگر هر شغلی دارید که با ویدیو سر و کار دارید و ویدیوهای زیادی در گوشی خود ضبط و ذخیره می‌کنید، باز هم این مطلب برایتان بسیار مفید است. در این مطلب یاد گرفتیم که برای رفع مشکل فضای ذخیره سازی، کند بودن سیستم و حفظ تمامی مطالبی که دوست داریم، از نرم‌افزارهای حرفه‌ای کم کردن حجم فیلم استفاده کنیم. بسیاری از این نرم افزارها کیفیت ویدیو اصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند برای همین ما نرم افزارهای محبوب و کاربردی را معرفی کردیم که کیفیت را خراب نکنند. بسیاری از این نرم‌افزارها می‌توانند به جز فشرده‌سازی، ویرایش و برش، تغییر ابعاد و تغییر فرمت را نیز انجام دهند.

کلام آخر

اگر به دنبال نرم‌افزارهای رایگان و کاربردی هستید، توصیه می‌کنیم لیست این مقاله را حتما بخوانید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین نرم افزارها را برای کم حجم کردن فیلم معرفی کنیم. امیدواریم با استفاده از یکی از نرم‌افزارهای بالا بتوانید به هدف خود را برسید. برای دیدن آموزش‌های مفید وکاربردی نرم‌افزارهای بیشتر می‌توانید به فرادرس مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *