تبلیغات

تبلیغات

مهمترین خواص عصاره شیرین بیان چیست؟

shirinbyan

شیرین بیان یک داروی گیاهی است که به دلیل خواص های متنوع آن در طب سنتی اهمیت زیادی دارد. ماده ی موثر موجود در عصاره شیرین بیان (گلیسرایزین) است که طعم شیرین و خواص مختلف شیرین بیان نیز از این ماده ی عجیب نشات گرفته است. درگذشته از این گیاه برای ناراحتی های معده، مشکلات تنفسی و کاهش التهاب و امروزه در درمان انواع بیماری های گوارشی، افسردگی، بیماری های پوستی، روماتیسم و زخم معده استفاده می شود. در ادامه به خواص درمانی شیرین بیان می پردازیم.

خواص ضد سرطانی شیرین بیان

با توجه به خواص ضد التهابی، این گیاه باعث پیشگیریِ رشد بی رویه سلول های پوست، سینه و پروستات می شود. در نتیجه جهت جلوگیری از بروز این نوع سرطان ها می تواند کمک کننده باشد.

خواص غذایی منحصربفرد شیرین بیان

عصاره گیاهی شیرین بیان منبع عالی از ویتامین (ب۱) ، (ب۳) ،(ب۵) و ویتامین (ای) همچنین شامل فسفر کلسیم و آهن و منیزیم پتاسیم و روی است.

خواص درمانی شیرین بیان برای کبد

 عصاره شیرین بیان همچون عصاره آرتیشو در بیماری های کبدی موثر است. شیرین بیان حاوی (گلیسیریزین) است که با کاهش میزان سمّیت در درمان بیماری های کبدی موثر است. همچنین شیرین بیان دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که به حفاظت از سلول‌های کبدی دربرابر چربی بالا کمک می کند.

خواص شیرین بیان برای مشکلات معده

از ریشه‌ی شیرین بیان برای تسکین مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در موارد مسمومیت غذایی، زخم معده و سوزش سردل می‌تواند باعث بهبود پوشش داخلی معده شود و موجب برقراری دوباره‌ی تعادل گردد. این ویژگی به‌ دلیل خواص ضدالتهابی این گیاه است.

عصاره شیرین بیان

جهت خرید عصاره گیاهی مختلف و در خواست نمونه عصاره می توانید از طریق وب سایت پردیس عصاره اقدام نمایید.

خواص ضد استرسی شیرین بیان

استرس طولانی مدت و تولید همیشگی آدرنالین و کورتیزول در طول زمان، غدد فوق کلیوی را خسته میکنند. عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند و موجب می‌شود که میزان هورمون کورتیزول در بدن در سطح سالمی قرار داشته باشد.

تاثیر شیرین بیان در تقویت سیستم ایمنی

شیرین بیان موجب بهبود مکانیسم دفاعی بدن می‌شود. این گیاه در بالابردن سطح عامل ضد ویروسی که فعالیت سلول‌های ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. همچنین به مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌های عفونی مانند آنفولانزا نیز کمک میکند.

عصاره شیرین بیان

درمان بیماری های ریوی و سل

مطالعات نشان داده است که شیرین بیان در درمان بیماری سل، ریوی موثر است و به کاهش طول دوره‌ی درمان آن نیز کمک می‌کند. فعالیت ضدمیکوباکتری و ضدمیکروبی مواد موجود در شیرین بیان در درمان عفونت‌های ریوی موثر هستند و این گیاه را به عامل ضد سل تبدیل می‌کنند.

همچنین بخوانید  دانشمند داده کیست؟ + تفاوت علم داده و یادگیری ماشین

خواص درمانی برای بیماری های تنفسی

مصرف شیرین بیان برای درمان مشکلات تنفسی توصیه شده است. شیرین بیان در درمان گلودرد سرفه و سرماخوردگی برونشیت و بیماری ریوی موثر است. این گیاه موجب رهایی از عفونت‌های تنفسی فوقانی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز می‌شود. همچنین مانند داروهای خلط‌آور عمل می‌کند و به خروج خلط گلو و سایر مواد از نایژه‌ها و ریه‌ها کمک می‌کند.

خواص سم زدایی شیرین بیان

شیرین بیان دارای ویژگی‌های ملین است و در سم‌زدایی روده‌ی بزرگ و خون موثر است آنتی‌اکسیدان های  مفید در این گیاه به دفع مواد زائد سمّی و خطرناک از بدن کمک بسزایی میکند.

خواص ضدچاقی شیرین بیان

عصاره‌ی شیرین بیان در جلوگیری از چاقی نیز موثر است شیرین بیان باعث کاهش قابل‌توجه بافت چربی شکم و سطح تری‌گلیسیرید بدن میشود.

خواص درمانی برای بیماری های پوستی

شیرین بیان التیام‌ دهنده‌ی بسیار خوبی برای پوست است و در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما بیماری عفونت مسری (قارچ دست وپا) و پسوریازیس مفید است.

خواص درمانی برای بیماری هپاتیت

شیرین بیان در درمان ویروس هپاتیت مزمن، نیز موثر است. این گیاه باعث سرکوب ترشح آنتی‌ژن هپاتیت می شود و به بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

خواص ضد افسردگی عصاره شیرین بیان

شیرین بیان دارای مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم و بتاکاروتن و همچنین فلاونوئیدهای مفیدی است که به مقابله با افسردگی کمک می‌کند.

تاثیر عصاره شیرین بیان در رفع اختلالات عصبی

عصاره شیرین بیان به جلوگیری از جریان غیرارادی اشک و سایر مشکلات عصبی مانند فلج در بیماران مبتلا به (فلج بل) کمک می‌کند.

خواص درمانی شیرین بیان برای بیماری های قلب و عروق

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی عصاره‌ی شیرین بیان در جلوگیری از استرس (قلبی‌، عروقی) در بیماران دیابتی موثر است. در ریشه ی شیرین بیان ماده ای وجود دارد که به محافظت از عروق در شرایط بالا رفتن سطح گلوکز تاثیر خوبی دارد. همچنین از تشکیل پلاک در شریان‌ها و جریان بدون وقفه‌ی خون در بیماران دیابتی جلوگیری می نماید.

عوارض احتمالی شیرین بیان

شیرین بیان حاوی (اسید گلیسیریزیک) است که در برخی موارد می‌تواند منجربه بروز عوارض جانبی شود. این عوارض شامل خستگی جسمی، بی‌نظمی‌های قاعدگی، تورم و اختلالات کلیوی است. البته شیرین بیانِ فاقد (اسید گلیسیریزیک) (که به آن شیرین بیان گلیسیریزین زدایی‌شده‌ نیز گفته می‌شود) عوارض جانبی کمتری دارد.

افرادی که مقدار زیادی ریشه‌ی شیرین بیان را در دوره‌ای دو هفته‌ای مصرف نمایند. احتمال بروز مشکلات متابولیسمی در آنها بالاست.

شیرین بیان می‌تواند در بعضی افراد منجربه فشار خون بالا و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی قلبی شود. افرادی که دچار فشار خون بالا یا اختلالات قلبی هستند، باید درمورد مصرف شیرین بیان با احتیاط عمل کنند. همچنین مصرف شیرین بیان برای کودکان زیر ده سال توصیه نمی شود.

همچنین بخوانید  معرفی بهترین گیفت کارت ها برای هدیه به گیمرها

شیرین بیان با دارو های ادرارآور تداخل دارد. همچنین مصرف شیرین بیان باعث کاهش پتاسیم خون می شود.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر مبتلا به بیماری های دیابت بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی هستید، بهتر است در مورد نحوه مصرف شیرین بیان با پزشک خود صحبت کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *