تبلیغات

تبلیغات

تاریخچه قیمت بیت کوین و شدیدترین نوسانات قیمتی

arzpaya

بیت کوین اولین، معروف‌ترین و گران‌ترین ارز دیجیتال جهان است. این ارز بر روی بلاک چینی با همین نام ایجاد شده و از طریق مکانیسم اثبات کار تراکنش‌ها را تایید می‌کند. قیمت بیت کوین از زمان پیدایشش در سال ۲۰۰۸ فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. اتفاقاتی نظیر رکود شدید اقتصادی، تغییر نرخ بهره بانکی، جنگ و صلح میان کشورها، مکانیسم هاوینگ و غیره بر قیمت این ارز اثرگذار بوده‌اند.

در این مقاله ابتدا به معرفی اجمالی بیت کوین پرداخته و سازوکار آن را مرور می‌کنیم. در ادامه تاریخچه قیمت آن را بررسی کرده و درنهایت به گپ‌های قیمتی مانند گپ CME می‌پردازیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید، این مقاله می‌تواند به عمیق‌تر شدن بینش شما نسبت به آن کمک کند.

نوسان قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها امری طبیعی تلقی می‌شود. عوامل مختلفی مانند وضعیت بازارهای سهام، شرایط کلی جهانی، قوانین کشورها، پیشرفت تکنولوژی، مسائل تکنیکی مانند هاردفورک و هاوینگ و حتی نظر افراد مشهور بر قیمت ارزهای دیجیتال اثرگذار هستند. در ادامه، قیمت بیت کوین را در برهه‌های مختلف بررسی کرده و سپس به یک موضوع تکنیکی اثرگذار در نوسان قیمت بیت کوین به نام گپ و به‌خصوص گپ CME می‌پردازیم.

 

نوسان قیمت بیت کوین در ده سال گذشته

 

قیمت بیت کوین

۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵

ارزی که امروز در مرز ۳۰ هزار دلار معامله می‌شود در زمان پیدایشش، ارزش صفر و کمی بعدتر، کمتر از یک پنی ارزش داشت. اولین جهش بزرگ در قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۰ رخ داد؛ زمانی که قیمت این ارز به یک دلار افزایش پیدا کرد. افزایشی ۲۹۶۰ درصدی که سبب جلب توجه سرمایه‌گذاران به این ارز شد. پس‌ازآن نیز قیمت بیت کوین به بیش از سه دلار در سال ۲۰۱۱ رسید.

بیت کوین سال ۲۰۱۲ را بدون نوسان قابل‌توجه پشت سر گذاشت اما در سال ۲۰۱۳ با افزایش قابل‌توجه، خود را ابتدا به ۱۳.۲۸ و در اواسط سال به ۲۳۰ دلار رساند. بااین‌حال با همین سرعت نیز کاهش یافت و در ژوئن به ۶۸.۵ دلار رسید. با رشد سریع دوباره قیمت، این ارز ۲۰۱۳ را با رقم بی‌سابقه 1100 دلار به پایان رساند. سال ۲۰۱۴ برای بیت کوین خوب نبود و قیمت آن در پایان سال به ۳۱۵.۳ دلار کاهش یافت؛ روندی که کم‌وبیش در سال ۲۰۱۵ نیز حاکم بود.

۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰

در پایان سال ۲۰۱۶، قیمت بیت کوین به بیش از ۹۰۰ دلار رسید. اما ۲۰۱۷، سال سرنوشت‌ساز بیت کوین بود. قیمت این ارز، طی چند مرحله ابتدا به ۱۰۰۰، سپس ۲۰۰۰ و درنهایت به بیش از ۱۹۳۰۰ دلار رسید. در این سال، سرمایه‌گذاران بسیاری به این پروژه توجه کردند و هم‌زمان، ارزهای دیجیتال فراوان دیگری به تبعیت یا در رقابت با بیت کوین پا به عرصه گذاشتند. اتفاقی که درنهایت، سبب رشد بازار بیت کوین شد.

همچنین بخوانید  ایزو 27001 چیست؟

بااین‌حال در دو سال بعدی قیمت بیت کوین با کاهش مواجه بود و تا سه هزار دلار نیز سقوط کرد. در سال ۲۰۲۰، هم‌زمان با همه‌گیری بیماری کرونا، توجه‌ها به اهمیت ارز دیجیتال بیشتر شد و هم‌زمان با سومین هاوینگ (Halving) بیت کوین، قیمت بیت کوین رکورد تاریخی خود را شکست.

۲۰۲۱ تاکنون

بیت کوین در سال ۲۰۲۱ با نوسانات بسیار به رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد. این ارز به قیمت ۶۸.۸۰۰ دلار در پایان سال رسید. بااین‌حال با شروع رکود بازارهای اقتصادی از اوایل سال ۲۰۲۲، قیمت این ارز نیز کاهش پیدا کرد و در حال حاضر در مرز ۳۰ هزار دلار معامله می‌شود.

 

پرطرفدارترین ارز دیجیتال را بیشتر بشناسید

 

قیمت بیت کوین

بیت کوین، ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان است که بلاک چین آن در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هویت ناشناس، ایجاد شد. ایده بیت کوین، استفاده از شبکه‌های کامپیوتری برای ایجاد نوعی پول دیجیتال است. هدف از این ایده، آزادی و برابری مالی بیشتر در سراسر دنیا و خارج کردن تمرکز پول از دست نهادهای مالی متمرکز است.

در شبکه غیرمتمرکز یا بلاک چین بیت کوین، کامپیوترهایی با قدرت محاسباتی بالا به یکدیگر متصل هستند و به کمک یکدیگر، اقدام به حل معادلات پیچیده ریاضی می‌کنند. فرآیندی که به آن استخراج یا ماینینگ (Mining) گفته می‌شود. کامپیوترها که با نام ماینر یا نود شناخته می‌شوند، کار صحت سنجی و تایید تراکنش ها را برعهده دارند. با حل هر معادله، یک بلوک به بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود که باید به تایید آن‌ها نیز برسد. به این الگوریتم، الگوریتم اجماع اثبات کار یا PoW گفته می‌شود. کامپیوترهایی که بتوانند جواب معادله را پیدا کنند با ارز بیت کوین پاداش می‌گیرند. درواقع، یک بیت کوین چیزی جز پاداش پیدا کردن جواب معادلات پیچیده در غالب یک کد نیست.

هر بیت کوین، توسط یک کلید خصوصی نگهداری می‌شود. کنترل این کلید خصوصی درواقع در دستان مالک بیت کوین است و او می‌تواند از آن برای خرج کردن یا نقل‌وانتقال آن استفاده کند. تمامی تراکنش‌های بیت کوین در دفتر کل غیرمتمرکز این بلاک چین، ثبت‌ می‌شوند.

 

قیمت بیت کوین و وضعیت کنونی آن در بازار

در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین، بیش از ۲۹.300 دلار امریکا و حجم معادلات روزانه آن بیش از 16 میلیارد دلار است. این ارز به‌تنهایی ۴۴.۸ درصد از ارزش کل بازار را در دست دارد. پروتکل بیت کوین، حداکثر عرضه‌ای برابر با ۲۱ میلیون سکه برای آن در نظر گرفته است که بیش از ۱۹ میلیون آن در حال حاضر در گردش هستند. در حال حاضر، شبکه بیت کوین، اجازه استخراج روزانه ۹۰۰ بیت کوین را می‌دهد.

همچنین بخوانید  پروژه افترافکت چیست ؟

خرید بیت کوین، راه اصلی به دست آوردن آن برای بیشتر فعالان بازار است. تمامی صرافی‌های بزرگ بین‌المللی مانند بایننس، کوین‌بیس و کراکن و همچنین بسیاری از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند صرافی ارزپایا، این ارز را در لیست دارایی‌های خود آورده‌اند.

 

گپ های قیمتی بیت کوین

گپ قیمت زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی در ابتدای هفته بالاتر یا پایین‌تر از قیمتی که در آخرین روز هفته گذشته با آن معامله شده بود، باز شود. معامله‌گران حرفه‌ای به‌خوبی به این پدیده عادت دارند و اغلب سعی می‌کنند از آن در استراتژی‌های خریدوفروش خود استفاده کنند.

معروف‌ترین گپ بیت کوین، گپ CME نام دارد. CME‌ مخفف Chicago Mercantile Exchange است و به گپ قیمتی بازار شیکاگو گفته می‌شود. این بازار، یکی از اصلی‌ترین مراکز مبادله بیت کوین در جهان است. گپ CME عمدتا به این دلیل اتفاق می‌افتد که در بازه روزهای تعطیل مانند آخر هفته که این بازار تعطیل است، بازار ارزهای دیجیتال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، قیمت بیت کوین همچنان جابجا شده و در ابتدای شروع به کار بازار شیکاگو، قیمت بیت کوین، بالاتر یا پایین‌تر از قیمتی که در آخر هفته بسته شده است باز می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق تجربه، گپ‌های بیت کوین ازجمله گپ CME پس‌ازمدتی پر می‌شوند. بااین‌حال، بازه زمانی آن مشخص نیست و ممکن است از چند ساعت تا چند ماه به طول بیانجامدند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *