تبلیغات

تبلیغات

asp net core چیست؟ همه چیز درباره ASP.Net Core

asp-net-web-app

با افزایش تولید اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، برنامه‌نویسان و طراحان وب نیاز دارند تا با مبحث asp net core آشنا شوند؛ قبل از هرچیزی بدانید که یادگیری asp.net core به تنهایی کافی نیست پس اگر در اول راه هستید باید با زبان‌هایی نظیر HTML و CSS و C# و SQL آشنایی داشته باشید. پس بیایید بدون هیچ مقدمه اضافه‌ای بخوانیم، asp net core چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

asp.net چیست؟

Asp.Net حدود 15 سال پیش توسط مایکروسافت توسعه یافت و یک کتابخانه بسیار محبوب در میان فناوری های وب امروزی است. برخی افراد به اشتباه asp.net را یک زبان برنامه نویسی می‌نامند در حالی که یک زبان اسکریپت نویسی است که تحت فریم ورک دات نت کار می‌کند. همچنین از ای اس پی دات نت به عنوان فریم ورک تحت وب یاد می‌شود که به وسیله آن برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از آن برنامه‌های تحت وب بنویسند.

برای استفاده از asp.net باید از کلاس‌های NET Framework. بهره بگیرید. با زبان asp.net که بر مبنای زبان برنامه نویسی سی شارپ نوشته می‌شود می‌توان سایت‌های و اپلیکیشن‌های تحت وب پویا طراحی کرد. البته باید این را هم در نظر گرفت که تنها زبان سی شارپ در ساختار asp.net استفاده نمی‌شود، بلکه از زبان‌های F# و VB.net (ویژوال بیسیک) نیز می‌توان بهره برد. در ادامه می‌توانید از مجموعه آموزش‌های فرادرس برای یادگیری مباحث asp.net استفاده نمایید.

فریم ورک چیست؟

اگر تازه کار هستید احتمالاً کلمه فریم ورک به گوشتان خورده است اما ممکن است معنا و مفهوم آن را ندانید. فریم ورک (Framework) که گاهاً به عنوان کتابخانه هم از آن یاد می‌شود یک چارچوب نرم افزاری است که یک مجموعه از چندین کتابخانه‌های مختلف است. این کتابخانه‌ها می‌توانند شامل مجموعه‌ای از کتابخانه‌های برنامه نویسی یا برنامه‌های مختلف که در توسعه نرم افزار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید باشند.

به تعریف دیگر، فریم ورک یک پلتفرم طراحی قابل استفاده مجدد برای سیستم های نرم افزاری است که از کتابخانه‌های کد و زبان‌های برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می کند.

برخی از فریم ورک ها تنها در سیستم عامل‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانند فریم ورک دات نت که تنها در سیستم عامل‌های شرکت مایکروسافت یا به عبارتی فقط در سیستم عامل ویندوز می‌تواند قابل استفاده باشد. اما برخی دیگر از فریم ورک‌ها چند پلتفرمی (cross-platform) هستند و به عبارتی می‌توان در دیگر سیستم عامل‌ها نظیر لینوکس یا مک او اس نیز از آن‌ها بهره گرفت.

استفاده کردن از فریم ورک‌ها می‌تواند موجب صرفه جویی در زمان شود، زیرا فریم ورک‌ها به ما کمک می‌کنند تا از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنیم. در اصل عملکرد فریم ورک به این صورت است که یک فضا برای شما به ارمغان می‌آورد و موجب می‌شود به جای نوشتن کدهای اضافی و دست و پا گیر روی کدهای اصلی برنامه تمرکز کنید؛ و بدین صورت می‌توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

اما بزرگترین عیب استفاده از فریم ورک‌ها این است که یک برنامه نویس نمی‌تواند آن طور که دلش می‌خواهد تغییرات لازم را روی پروژه انجام دهد و مجبور به رعایت قوانین مربوط به استفاده از فریم ورک مدنظر است. از طرفی فریم ورک‌ها مجموعه‌ای از کدهای مختلف هستند که ممکن است شما به همه‌ی آن کدها نیاز نداشته باشید، بنابراین استفاده از فریم ورک موجب خواهد شد تا کدهای اضافی در برنامه وجود داشته باشند، و طبیعتاً موجب کند شدن برنامه خواهد شد.

ASP.Net Core

 

asp net core چیست؟

ASP.NET Core یک فریم ورک متن باز (open source) و چند پلتفرمی (cross-platform) است که قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس را دارد. مایکروسافت پس از آنکه شاهد پیشرفت‌های ASP.net بود تصمیم گرفت تا تمام فناوری‌های خود را که زیر شاخه Net. هستند بازسازی کند و با همه جامعه برنامه نویسان به اشتراک بگذارد. فریم ورک‌های متن باز مایکروسافت در گیت هاب (git-hub) نیز موجود هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید.

اگر بخواهیم به ترتیب زمان کتابخانه‌هایی که مایکروسافت برای وب توسعه داده است نگاه کنیم به صورت زیر است:

  • 2002 – ASP.Net
  • 2008 – ASP.Net MVC
  • 2012 – ASP.Net Web API and SignalR

ASP.net Core اولین بار در سال 2016 و با نام Core 1.0 منتشر شد. به زبان ساده‌تر، ASP.NET Core یک نسخه ساده و مدرن ASP.Net است. در ابتدا، نسخه 1.0 از ASP.net Core مشکلات فراوانی داشت بنابراین مایکروسافت در مدت زمان کوتاهی نسخه 2.0 را منتشر کرد که بسیاری از مشکلات نسخه قبلی برطرف شده بود. مایکروسافت پس از این اتفاق تصمیم گرفت یک نوآوری به نام Net Standard. به ارمغان آورد و پایه تمامی پلتفرم های .net به Net Standard تبدیل شد و زبان ارتباطی مشترک جدیدی به نام CoreCLR توسعه یافت.

این استاندارد به صورت رسمی مجموعه‌ای یکسان از قوانین را تعریف می‌کند که باید در تمامی پیاده سازی‌های دات نت دنبال شوند. به عبارتی مایکروسافت تمامی API های مشترک بین NET Core. و NET Framework. را جمع آوری کرده، و با عنوان Net Standard. منتشر کرده است.

ASP.NET Core کاملاً متفاوت تر از ASP.net است زیرا از ابتدا نوشته شده و دارای تغییرات معماری بسیار زیادی است. هدف از طراحی این فریم ورک پشتیبانی از توسعه برنامه های کاربردی دات نت چند پلتفرمی است.

مزایای asp net core چیست؟

ASP.net Core مزایای زیادی نسبت به ASP.Net دارد که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • چند پلتفرمی: قابلیت توسعه و اجرا بر روی سیستم عامل‌ها مهم و محبوب Windows و Linux و Mac OS دارد.
  • متن باز: ASP.net Core متن باز است و همه برنامه نویسان می‌توانند به صورت رایگان ازاین فریم ورک استفاده کنند.
  • سبک و مدرن: طراحی ASP.net Core به گونه‌ای است که استفاده از آن آسان‌تر است و یک فرآیند یکتا برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌ها تحت وب دارد.
  • انعطاف پذیری بالا: از آنجایی که ASP.net Core متن باز و چند پلتفرمی است، یک ویژگی بسیار جالب به نام Blazor به شما کمک می‌کند تا از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار سی شارپ استفاده کنید.
  • سرعت بالا: ASP.net Core سرعت بسیار بالایی در مقابل دیگر فریم ورک‌ها دارد. با انتخاب ASP.net Core می‌توان در استفاده از سخت افزارها صرفه جویی نمود زیرا از منابع کمتری مصرف می‌کند.

ASP.Net Core

 

مقایسه ی NET Core. و NET Framework.

با توجه به اینکه asp net core یک فریم ورک جدید است می‌تواند از قابلیت‌های فراوانی برخوردار باشد. شرکت مایکروسافت قصد داشته است اهداف بزرگی را با طراحی و انتشار asp net core به واقعیت برساند؛ بنابراین چشم پوشی از این فریم ورک چندان جالب نیست. از طرفی دات نت فریم ورک روز به روز قدیمی‌تر می‌شود و برنامه نویسان نیازمند فریم ورک جدیدی هستند.

برای اینکه بدانید چه زمانی باید از NET Framework. و چه زمانی از NET Core. استفاده کنید بهتر است یک نگاه کوتاهی به قابلیت‌های این دو فریم ورک بیاندازیم:

اگر می‌خواهید از فریم ورک تنها در ویندوز استفاده کنید، NET Framework. پیشنهاد می‌شود؛ در مقابل اگر هدف برنامه شما چند سیستم عامل مختلف است و می‌‎خواهید هم در ویندوز و هم لینوکس و مک او اس قابل اجرا باشد، استفاده از NET Core. پیشنهاد می‌شود. همچنین زمانی که بخواهید برنامه ASP.net Core بنویسید، بهتر است که NET Core. استفاده کنید، در این صورت برنامه عملکرد بهتری خواهد داشت.

اکو سیستم ASP.net Core

در تصویر زیر می‌توانید اکو سیستم ASP.net Core را مشاهده نمایید:

ASP.Net Core

 

همانطور که مشاهده کردید، مهم ترین فرق بین ASP.net و ASP.net Core در پشیبانی از سیستم عامل‌ها است. از طرفی از ASP.net تنها در دات نت فریم ورک می‌توان استفاده کرد، در حالی که ASP.net Core تنها بخشی از NET Core. نیست و از دات نت فریم ورک نیز بهره برده است. بنابراین این تعریف که ASP.net Core تنها در NET Core. استفاده می‌شود اشتباه است و برنامه‌های وب را می‌توان با ASP.net Core و هسته دات نت فریم ورک نیز ساخت. اما به طور کلی بهتر است هنگام استفاده از ASP.net Core از هسته NET Core. استفاده شود.

چرا ASP NET Core را انتخاب کنیم؟

همانطور که در بالا گفتیم، ASP.net Core کاملا متفاوت‌تر از ASP.Net است. بنابراین یادگیری آن می‌تواند آسان‌تر باشد. مهم‌ترین دلیل برای انتخاب ASP.net Core این است این فریم ورک توسط مایکروسافت طراحی شده و پشتیبانی می‌شود و همین دلیل می‌تواند برای انتخاب این فریم ورک کافی باشد.

یکی دیگر از دلایلی که برای انتخاب ASP.net Core وجود دارد پشتیبانی ویژوال استودیو از این فریم ورک است. ویژوال استودیو به عنوان تنها و کامل‌ترین برنامه‌ای که از زبان برنامه نویسی سی شارپ و همینطور ASP.net Core پشتیبانی می‌کند و کار کردن با آن آسان است. هرچیزی که برنامه نویس از یک IDE می‌خواهد می‌توانید در ویژوال استودیو پیدا کنید. برخی از فریم ورک‌ها از یک IDE خاص پشتیبانی نمی‌کنند و برنامه نویس مجبور به مهاجرت از یک IDE به IDE دیگر است. اما با پشتیبانی فوق العاده ویژوال استودیو از ASP.net Core دیگر حرفی برای انتخاب نکردن این فریم ورک نمی‌ماند.

برای افرادی که تازه شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده‌اند، انتخاب asp.net core پیشنهاد می‌شود. چرا که این فریم ورک با عملکرد عالی که تا به حال داشته است می‌تواند در آینده تحولات زیادی به همراه داشته باشد و بیش از الآن کاربرد داشته باشد.

چه پیش نیازهایی برای یادگیری asp.net core لازم است؟

طبیعتاً برای کار کردن با فریم ورک ASP.net Core باید از یک زبان برنامه نویسی استفاده کنید. علاوه بر آن، از آنجایی که ASP.net Core برای ساخت اپلیکیشن‌های وب و صفحات وب استفاده می‌شود، نیازمند زبان‌های نشانه گذاری نظیر HTML و CSS خواهید بود. برای آشتایی بیشتر، در ادامه مقاله asp net core چیست به توضیح هرکدام از پیش‌نیازها خواهیم پرداخت:

ASP.Net Core

 

زبان برنامه نویسی سی شارپ برای یادگیری asp.net core

ASP.net Core یک فریم ورک است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است، طبیعتاً با آمدن اسم مایکروسافت اولین زبانی که به ذهنمان می‌آید زبان برنامه نویسی سی شارپ است. زبان C# یکی از زبان‌های سمت سرور است که برای یادگیری asp.net core به آن نیاز دارید. بنابراین اگر به سی شارپ تسلط ندارید به دنبال آموزش‌های asp.net core نباشید.

نکته: تنها زبان برنامه نویسی برای یادگیری asp.net core زبان سی شارپ نیست و می‌توانید از زبان‌های دیگر شرکت مایکروسافت نظیر F# و VB.net نیز استفاده کنید. پس اگر یکی از این زبان‌ها را بلد هستید کافی است.

زبان نشانه گذاری HTML و CSS برای یادگیری asp.net core

هر صفحه وبی که ساخته می‌شود از زبان نشانه گذاری HTML بهره می‌برد. برای تعریف کردن تگ‌ها و ایجاد عناصر مختلف در صفحه وب از زبان HTML استفاده می‌شود. این عناصر می‌تواند شامل فرم‌ها برای دریافت اطلاعات از سمت کاربر، دکمه‌ها، پاراگراف و اضافه کردن تصویر باشد. به زبان ساده‌تر، ساختمان کلی یا بلوک هر صفحه وب از HTML تشکیل می‌شود. اگر زبان HTML را بلد نیستید نمی‌توانید صفحات وب را ایجاد کنید. یادگیری این زبان بسیار آسان است و در عرض چند هفته به راحتی می‌توان آن را یاد گرفت.

در مقابل زبان HTML، می‌بایست زبان CSS را برای طراحی ظاهر سایت یاد بگیرید. تصور کنید که یک صفحه وب بدون هیچ رنگ و لعابی چگونه خواهد بود، بنابراین برای استایل دهی به عناصر موجود در صفحه وب که با زبان HTML طراحی شده‌اند از زبان CSS استفاده می‌کنیم. دقت کنید که CSS به تنهایی مفهومی ندارد و بدیهی است که HTML و CSS با هم کاربرد خواهند داشت.

پایگاه داده SQL Server برای یادگیری asp.net core

در طراحی برنامه‌های تحت وب برای ذخیره اطلاعاتی که از سمت کاربران دریافت می‌شود نیازمند یک پایگاه داده خواهیم بود. برای این منظور از SQL Server استفاده می‌کنیم. همانند کار کردن با پروژه‌های سی شارپ که دارای پایگاه داده هستند، به همه دستورات SQL نیاز نداریم و تنها یادگرفتن 5 دستور اصلی SQL کافی است. پس از یادگیری این مباحث می‌توانید برای بهتر شدن مهارت‌های خود یک پروژه سی شارپ کار کنید و مهارت‌های خود را محک بزنید.

ASP.Net Core

 

زبان برنامه نویسی JavaScript برای یادگیری asp.net core

جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در حال حاضر است که علاوه بر محبوبیت جهانی بسیار گسترده است و در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. برای یادگرفتن asp.net core که با صفحات وب سر و کار دارد تنها نیازمند یادگیری مباحث مربوط به عناصر سند یا همان Document هستید و دیگر نیاز نیست وارد مباحث مربوط به مدل شی گرای مرورگر شوید. خوشبختانه آموزش‌های زیادی در زمینه آموزش جاوا اسکریپت در سطح اینترنت وجود دارد که پیشنهاد ما استفاده از آموزش‌های جاوا اسکریپت فرادرس است که کامل‌ترین آموزش‌های مورد نیاز ما را در اختیارمان می‌گذارد.

اکنون می دانیم asp net core چیست

برای اینکه بتوانید از ASP.net Core استفاده کنید، پیش از آن نیاز دارید تا با چند زبان آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین زبان برنامه نویسی که نیازمند یادگیری آن هستید یکی از زبان‌های C# یا F# یا VB.net است. به این دلیل نیازمند یادگیری یکی از این زبان‌ها هستید زیرا فریم ورک ASP.net Core یک زبان برنامه نویسی نیست و فقط یک فریم ورک است و باید بر پایه یک زبان برنامه نویسی نوشته شود. این زبان به عنوان زبان سمت سرور استفاده خواهد شد.

برای طراحی قالب سایت یا به عبارتی برای طراحی ظاهر اپلیکیشن وب نیازمند یادگیری HTML و CSS و جاوا اسکریپت هستید. یادگیری Bootstrap نیز خالی از لطف نخواهد بود اما اجباری نیست. به طور کلی برای یادگیری تمامی فریم ورک‌هایی که با وب ارتباط مستقیمی دارند، ابتدا باید HTML و CSS و جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. در مقابل از آنجایی که برنامه نیازمند پایگاه داده است، باید SQL Server را فرا بگیرید تا بتوانید با پایگاه داده کار کنید.

پس از یادگیری این 4 مهارت، می‌توانید شروع به یادگیری ASP.net Core کنید. برنامه نویسانی که به ASP.net Core تسلط دارند می‌توانند به عنوان یک برنامه نویس بک اند (Back-End) فعالیت کنند که از اهمیت بالایی برخوردار است. در نهایت پیشنهاد می کنیم برای یادگیری اصولی و صحیح با آموزش پروژه محور ASP.NET Core فرادرس همراه شوید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *