تبلیغات

تبلیغات

گزارشی کامل از تولید آهن آلات در سال 1400

میزان تولید محصولات فولادی از جمله میلگرد، در سال 1400 روند افزایشی داشته است.

تولید فولاد و محصولات فولادی در سال 1400 با روند رو‌به‌رشد آغاز شد، اما با گذشت زمان و بروز اتفاقاتی چون قطعی برق و کمبود گاز کارخانجات ذوب آهن و فولاد، میزان تولیدات فولادی کاهش یافت و در انتهای سال، آمار تولید محصولات فولادی رشد منفی 8 درصدی را ثبت کرد.

در این مقاله به آمار تولید آهن آلات و محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

بررسی آمار تولید آهن آلات کشور در سال 1400

کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی، سال ۱۴۰۰ را پرقدرت شروع کردند و توانستند آمار تولید را به‌رشد ۶ درصدی برسانند، اما اوضاع بر وفق مراد آن‌ها نبود و در نهایت ۵ ماه ابتدایی سال را با ۱۱ درصد تولید کم‌تر نسبت به‌سال ۱۳۹۹ ثبت کردند. علت‌های مختلفی مثل قطعی‌های مکرر برق، انتخابات و عرضه‌و‌تقاضا روی این موضوع تأثیرگذار بود؛ این روند منفی تا پایان سال ادامه داشت و در نهایت سال ۱۴۰۰ با روند منفی ۵ درصد در میزان تولید مقاطع فولادی به‌پایان رسید.

افت میزان تولید در مقاطع فولادی تخت بیشتر از مقاطع طویل دیده می‌شد، محصولات تخت ۱۷ درصد کاهش تولید داشتند و محصولات طویل هم روند کاهشی ۷ درصدی تولید را تجربه کردند؛ این روند کاهشی تا پایان سال ادامه داشت. در نهایت رشد تولید مقاطع طویل به منفی ۳ درصد و محصولات تخت به منفی ۸ درصد رسید. در ادامه میزان تولید محصولات مختلف را یک‌به‌یک بررسی خواهیم کرد.

آمار تولید میلگرد

از علل نوسان  قیمت میلگرد (https://ahanonline.com/product-category/میلگرد/قیمت-میلگرد/)  در سال ۱۴۰۰، میزان تولید این محصول بود؛ میزان تولید میلگرد هم مانند سایر مقاطع فولادی، در ابتدای سال روند صعودی داشت، اما در نهایت سال را با رشد منفی تولید، به‌پایان رساند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ میلیون و ۱۴۸ هزار تن مقطع فولادی میلگرد تولید و به‌بازار عرضه شد.

طبق نظرات کارشناسان آهن‌آنلاین:

دلایل مختلفی باعث نوسان در قیمت میلگرد می‌شود، میلگرد یا به‌طور دقیق‌تر میلگرد تقویتی یک نوع پروفیل است که به دلیل حجم مصرف بالا در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی محبوب است، تغییر ناگهانی قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد. میلگرد فولادی است که به شکل میله یا مش است و یکی از دلایل مصرف میلگردهای فولادی، بهبود مقاومت کششی بتن است.

آمار تولید میلگرد در سال 1400، ابتدای سال روند صعودی و انتهای سال روند نزولی داشت.

آمار تولید تیرآهن

نوسان تولید تیرآهن، نسبت ‌به‌سایر مقاطع فولادی کم‌تر بود؛ میزان تولید این مقطع در سال ۱۴۰۰ تنها ۲ درصد کم‌تر از سال ۱۳۹۹ بود.

در سال ۱۴۰۰ کارخانه‌های ایرانی ۱ میلیون و ۲۲۱ هزار تن تیرآهن تولید کردند و قیمت تیرآهن هم در ماه‌های مختلف، روندهای متفاوتی را تجربه کرد.

همچنین بخوانید  اهمیت تجهیزات آتش نشانی و سیستم اعلام حریق در ساختمان‌ها

طبق بررسی‌های صورت گرفته:

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت.

مقایسه نوسانات آمار تولید مقاطع طویل فولادی در نیمه اول و دوم سال 1400

محصولاتی مثل تیرآهن، نبشی، ریل و میلگرد در دسته مقاطع طویل فولادی قرار می‌گیرند. همان‌طورکه پیش از این گفتیم، نوسان‌های آمار تولید مقاطع طویل نسبت به محصولات تخت کم‌تر بود و در ۵ ماه ابتدایی سال، روند کاهشی ۷ درصدی را در تولید تجربه کرد.

به‌طورکلی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۶ هزار تن مقطع فولادی طویل تولید شد؛ این میزان ۳ درصد کم‌تر از مقدار تولید در سال قبل بود. قیمت این مقاطع در بازه‌های زمانی مختلف سال باتوجه‌به تقاضای صنعت ساخت‌وساز برای آن‌ها، متفاوت بود.

میزان تولید مقاطع طویل فولادی در سال 1400 نسبت به سال قبل، 3 درصد کاهش داشته است.

 

مقایسه تغییرات آمار تولید مقاطع تخت فولادی در نیمه اول و دوم سال 1400

ورق، فویل و تسمه جزء مقاطع فولادی تخت هستند که کم‌تر در صنایع ساخت‌مان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این محصولات در صنایع دیگری مثل خودروسازی کاربرد زیادی دارند. این دسته از مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰ روند منفی ۸ درصدی داشتند. کارخانه‌های کل کشور در مجموع در سال ۱۴۰۰، حدود ۸ میلیون و ۴۲۹ هزار تن مقطع فولادی تخت تولید و به‌بازار عرضه کردند.

میزان تولید ورق گرم در سال ۱۴۰۰، حدود ۸ میلیون و ۲۸۹ هزار تن بود و ۶ درصد کم‌تر از سال قبل تولید شد؛ در مقابل میزان تولید ورق‌های نورد سرد به‌اندازه سال قبل بود و ورق‌های پوششدار نیز ۲ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ تولید شدند.

سخن پایانی

برای تعیین قیمت آهن آلات، یکی از عوامل اثرگذار میزان تولید محصولات فولادی توسط کارخانه‌ها و مجموعه‌‌های فولاد است. هرچقدر میزان تولید کارخانجات کم‌تر باشد، عرضه محصول در بازار کم‌تر می‌شود و اگر تقاضا زیاد باشد، قیمت مقطع مورد نظر افزایش پیدا می‌کند. در مقابل اگر تقاضا هم مثل عرضه کم باشد، قیمت تغییری پیدا نمی‌کند و حتی ممکن است کم‌تر شود.

مجموعه آهن آنلاین منبعی معتبر برای اعلام قیمت انواع آهن آلات و مقاطع فولادی است که امکان خرید محصولات کارخانه‌های مختلف را برای کاربران فراهم کرده است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

https://ahanonline.com/

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ114

همچنین بخوانید  قیمت تلویزیون QLED سامسونگ در بازار

شماره تماس: 54712-021

ایمیل: info@ahanonline.com

تاریخ: 1401/02/24

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *