تبلیغات

تبلیغات

آموزش پایتون پیشرفته برای ورود به بازار کار برنامه نویسی پایتون

3-بازار-کار-برنامه-نویسی-پایتون

در این پست نگاهی به بازار کار برنامه نویسی پایتون خواهیم کرد و در مورد درآمد و میزان حقوق دریافتی برنامه نویسان پایتون صحبت خواهیم کرد. اگر علاقه مند به زبان های برنامه نویسی باشید حتماً قدرت و وسعت زبان برنامه نویسی پایتون به گوشتان رسیده است. این زبان برنامه نویسی روز به روز قدرتمند و محبوب می شود و افق بسیار روشن و پر رونقی برای آن پیش بینی می شود. شاید در طی چند سال اخیر کمتر کسی فکر می کرد، زبان پایتون مرزهای پیشرفت را اینگونه زود پشت سر بگذارد و در هر زمینه کارایی داشته باشد. در حالت کلی برنامه نویسان بعد از پشت سر گذاشتن آموزش پایتون پیشرفته برای ورود به بازار کار برنامه نویسی پایتون و کسب تجربه آماده میشوند اما آنچه دارای اهمیت بسیاری میباشد این است که بازار کار زبان های برنامه نویسی تا چه اندازه داغ است و آیا آماده پذیرش برنامه نویسان جدید است یا نه. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی بازار کار برنامه نویسی پایتون بپردازیم.

آموزش پایتون پیشرفته

 

همانطور که احتمالا می دانید زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان همه منظوره، متن باز، چند سکویی، شی گرا و سطح بالا با سینتکس آسان و با کتابخانه های فراوان و فریم ورک های متنوع در کاربردهای گوناگون است. یادگیری آن آسان است و به زبان محاوره بسیار نزدیک است علاوه بر مزیت های ذکر شده منابع بسیار مفیدی در سطح وب برای آموزش پایتون مقدماتی و آموزش پایتون پیشرفته وجود دارد. اگر علاقه مند به برنامه نویسی هستید و دوست دارید برنامه نویسی را با پایتون شروع کنید فرصت را از دست ندهید و آموزش برنامه نویسی مقدماتی با پایتون را با استفاده از آموزش های فرادرس به عنوان معتبرترین پلتفرم آموزش در تمام زمینه ها از جمله برنامه نویسی آغاز کنید.

آموزش پایتون پیشرفته

بازار کار برنامه نویسی

وقتی صحبت از بازار کار برنامه نویسی می کنیم میزان عایدی آن و حقوق و درآمد حاصل از آن مهم است چون در نهایت شما با حقوق و مزایای شغلتان، معیشت زندگی را فراهم می کنید. وقتی از درآمد برنامه نویسی صحبت می کنیم باید منطقی به ماجرا نگاه کنیم. کسب درآمد از برنامه نویسی به مانند خیلی از شغل های دیگر وابسته به تجربه، آگاهی و گذر زمان است. اگر می خواهید ره چند ساله را یک روزه طی کنید انتخاب اشتباهی کردید زیرا بازار کار برنامه نویسی جای خوبی برای شما نیست.

در این بازار ابتدا با اندوخته غیر مادی که بیشتر انگیزه و علاقه به یادگیری است، وارد می شوید و به درآمد می رسید. عوامل زیادی در رسیدن به درآمد دلخواه شما از این بازار کار وجود دارد ولی اگر با یک برنامه ریزی درست توام با گذراندن آموزش پایتون پیشرفته وارد بازار کار شوید مطمئن باشید با گذر زمان و افزایش تجربه شما، درآمدتان نیز بیشتر خواهد شد.

در کشور ما در حوزه برنامه نویسی، بازار کار فعال و پر تقاضایی برای افراد متخصص وجود دارد. اکثر شرکت ها و موسسات از زبان های برنامه نویسی برای رقابت در بازار استفاده می کنند. زبان های برنامه نویسی مرسوم هم در این حوزه بیشتر بر پایه سی شارپ #C، جاوا Java، پی اچ پی PHP، جاوا اسکریپت JS و پایتون است. طی چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی های جدید در حوزه برنامه نویسی زبان برنامه نویسی پایتون Python جایگاه خود را به عنوان یک زبان همه منظوره با کاربردهای گوناگون در جهان مستحکم کرده تا جایی که بیشتر شرکت های بزرگ برنامه نویسی برای توسعه برنامه های خود، به زبان برنامه نویسی پایتون روی آورده اند. طبق تحقیقات جهانی پایتون با 29.9% در اولین رتبه زبان های برنامه نویسی جهان قرار گرفته است در حالی که دومین جایگاه برای جاوا با 19.1% ثبت شده است.

این آمار و تفاوت خیره کننده نشان می دهد زبان پایتون چقدر جایگاه خود را در برنامه نویسی پیدا کرده است. به عنوان مثال توسعه موتور جستجوگر گوگل Google با پایتون انجام می شود. خوشبختانه در کشور ما هم، نظرها و علایق به این زبان سوق داده شده و بسترهای مناسبی برای کار در ایران در این زمینه به وجود آمده است. هرچند فعلاً زبان برنامه نویسی پایتون جایگاه برنامه نویسی نخست را در ایران ندارد ولی پیش بینی می شود تا چند سال آینده بازار کار برنامه نویسی پایتون در ایران جایگاه نخست را به دست خواهد گرفت.

آموزش پایتون پیشرفته

بازار کار برنامه نویسی پایتون

در ابتدا باید بگوییم بازار کار برنامه نویسی در ایران و جهان باهم متفاوت است. همانطور که قبلاً گفته شد آموزش پایتون پیشرفته و دیگر سطوح این زبان برنامه نویسی از خیلی سال قبل در جهان آغاز شده و این روند همچنان رو به رشد است و در کشور ما هم این روند صعودی است. عناوین شغلی که در جهان برای برنامه نویس پایتون وجود دارد کمی با عناوین شغلی در ایران متفاوت است. اجازه دهید ابتدا به بررسی بازار کار و میزان درآمد زبان برنامه نویسی در جهان بپردازیم.

بازار کار برنامه نویسی پایتون در جهان

با توجه به وسعت کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون، عناوین شغلی متعددی برای آن در جهان وجود دارد که شاید در کشور ما این عناوین چندان جا افتاده نباشند. بطور کلی برای برنامه نویسی پایتون در جهان شغل های زیر وجود دارد:

  • توسعه دهنده پایتون
  • برنامه نویس وب
  • برنامه نویس علوم داده
  • برنامه نویس تحلیل داده
  • برنامه نویس یادگیری ماشین
  • برنامه نویس هوش مصنوعی
  • برنامه نویس بازار های مالی
  • روزنامه‌نگاری داده
  • برنامه نویس اپلیکیشن های کاربردی

میزان درآمد و حقوق هر کدام از شغل های ذکر شده وابسته به کشور و میزان تجربه شغلی و تخصص فرد، متغیر است. در واقع مهارت های برنامه نویسی و میزان تسلط یک برنامه نویس تعیین کننده میزان درآمد و حقوق برنامه نویس پایتون است. میزان دریافتی و حقوق یک برنامه نویس پایتون بر اساس پست سازمانی، تجربه کاری، تحصیلات، میزان تخصص در برنامه نویسی پایتون، تسلط بر دیگر زبان های برنامه نویسی و محل زندگی تعیین می شود.

آموزش پایتون پیشرفته

بیشترین میزان درآمد مشاغل برنامه نویسی در ایالات متحده و کانادا با متوسط حقوق 110 الی 140 هزار دلار در سال است در حالی که در کشور های اروپایی بین 45 تا 75 هزار یورو در سال متغیر است و در کشورهای شرق آسیا این مبالغ کمتر خواهد بود. در بین شغل های موجود در بازار کار پایتون در جهان، توسعه دهنده پایتون با بیشترین درآمد و نزدیک به 120 هزار دلار در سال و برنامه نویس اپلیکیشن های کاربردی با 85 هزار دلار در سال کمترین دستمزدها را دارند.

بازار کار برنامه نویسی پایتون در ایران

اگر بخواهیم نگاهی به بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران داشته باشیم باید گفت که به دلیل ویژگی های خاص این زبان، نظر کارفرمایان و صاحبان شرکت ها به سمت این زبان برنامه نویسی جلب شده است. با اینکه تعداد برنامه نویسان حرفه ای زبان پایتون در ایران کم است و افراد کمی وجود دارند که آموزش پایتون پیشرفته را گذرانده باشند اما طولی نخواهد کشید که در آینده برنامه نویسان حرفه ای زیادی به زبان برنامه نویسی پایتون گرایش پیدا کنند و بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون را با تغییرات گسترده ای مواجه کنند.

در ایران زبان برنامه نویسی پایتون در بخش های مختلفی همچون ساخت و توسعه وب، ساخت اپلیکیشن های موبایل، هوش مصنوعی، هک و تست نفوذ در شبکه، آموزش و تحصیلات آکادمیک، داده کاوی، ساخت رابط کاربری گرافیکی و تولید بازی ‌های کامپیوتری کاربرد دارد و یک برنامه نویس پایتون این توانایی را خواهد داشت که در هر یک از این حوزه ها فعالیت نماید از این رو وضعیت بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در آینده بسیار روشن است.

اگر در ایران در رابطه با درآمد و حقوق مشاغل ذکر شده صحبت کنیم بایستی نگاهی به فرهنگ کار و شغلی خود داشته باشیم. اگر واقع بین باشیم بطور کلی در کشور ما سه نوع بازار کار برای برنامه نویسی وجود دارد. استخدام در مشاغل دولتی، استخدام مشاغل موجود در شرکت های خصوصی و استارت آپ ها و فریلنسری.

اگر علاقه مند به استخدام در مشاغل دولتی هستید باید گفت زبان پایتون در این بخش جایگاهی ندارد و به مانند یک کارمند ساده با شما رفتار خواهد شد تازه اگر شغل دولتی مورد نظر از پتانسیل شما در برنامه نویسی پایتون استفاده کند یا نه! درآمد مشاغل دولتی در این خصوص تعریف شده و بر اساس پست سازمانی و سابقه شما بین 4 الی 6 میلیون در ماه خواهد بود.

شرکت های خصوصی و استارت آپ ها جایگاه بهتری دارند این شرکت ها از تجربه و دانش شما در برنامه نویسی پایتون در حوزه های توسعه وب، ساخت اپلیکیشن، داده کاوی و … استفاده می کنند و با توجه به جایگاه شغلی شما بین 7 الی 11 میلیون در ماه پرداختی دارند. فعلاً در ایران کار کردن به صورت فریلنسری گزینه خوبی است چون درآمد خوبی دارد. اگر واقعاً کاربلد باشید و با پایتون خوب کار کنید می توانید تا 22 میلیون در ماه درآمد داشته باشید.

در حوزه های مختلف نیز می توانید شروع به فعالیت نمایید. در ادامه چند مورد از فعالیت های مهم و کاربردی برای کسب درآمد در حوزه برنامه نویسی پایتون همراه با منابع معتبر برای آموزش و یادگیری عنوان می شود.

برنامه نویسی وب با فریم ورک جنگو Django

فریم ورک جنگو Django یک چارچوب وب رایگان برای برنامه نویسی وب در پایتون است ویژگی‌های جذاب باعث شده که توسعه وب با سرعت بالا، امنیت بسیار قوی و قابلیت مقیاس پذیری و نگهداری بسیار بالا و همچنین سئو مناسب، با جنگو قابل انجام شود. برای یادگیری این فریم ورک می توانید از آموزش فریم ورک جنگو استفاده کنید.

آموزش پایتون پیشرفته

برنامه نویسی اپلیکیشن با فریم ورک کیوی Kivy

کتابخانه Kivy در پلتفرم های مختلفی می تواند عمل توسعه را انجام دهد. Kivy، توسط بنیاد کیوی و نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به صورت Open Source عرضه شده است. یک برنامه نویس پایتون برای توسعه دسکتاپ می تواند گزینه قدرتمند kivy را انتخاب کند. کیوی دارای امکانات بسیار زیادی است. کیوی یک کتابخانه قدرتمند چند سکویی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل چند لمسی، کاربر پسند و همچنین توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ است. این کتابخانه می تواند برای بازی سازی و برنامه نویسی بازی های ویدئویی استفاده شود. برای یادگیری استفاده از این کتابخانه میتوانید آموزش فریم ورک کیوی Kivy در Python فرادرس را تهیه کنید.

برنامه نویسی Web APIs با فریم ورک Django Rest

با فراگیر شدن تنوع سیستم ها برای استفاده از سرویس های وب، موجب شده تا استفاده از مفهوم Web API ها به طور گسترده تر مورد توجه قرار گیرد. API سیستم های مختلف از طریق پروتکل HTTP اجازه ارتباط با آن را خواهند داشت. یکی از راه های پیاده سازی این مفهوم، استفاده از فریم ورک Django REST است. این فریم ورک به صورت متن باز با زبان پایتون توسعه داده شده است. برای آموزش کامل این فریم ورک، میتوانید آموزش فریم ورک Django Rest را تهیه کنید.

تولید ویدئو های آموزشی و تدریس آنلاین پایتون

یکی از شغل های پردرآمد در حیطه کاری برنامه نویسی پایتون به خصوص آموزش زبان برنامه نویسی پایتون پیشرفته، تدریس در این زمینه است. با یادگیری کامل پایتون می توان به افرادی که علاقه مند به یادگیری هستند کمک کرد تا آموزش لازم را ببینند و شما از این طریق، یعنی تدریس برنامه نویسی پایتون، کسب درآمد کنید.

آموزش پایتون پیشرفته

نتیجه گیری

در این پست نگاهی به بازار کار برنامه نویسی پایتون انداختیم و میزان حقوق و درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران و جهان را مقایسه کردیم. هر چند در ایران بازار کار برنامه نویسی پایتون رونق باز کار جهانی را ندارد ولی این امید وجود دارد که برنامه نویسان ایرانی با تسلط به زبان برنامه نویسی پایتون آینده بسیار روشنی را در مقابل خود ببینند.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که آموزش پایتون پیشرفته به صورت کامل و اصولی رابطه مستقیمی با جایگاه شغلی و میزان درآمد شما خواهد داشت. برای همین منظور در پایان به معرفی مجموعه آموزش های مهم و کاربردی برای زبان برنامه نویسی پایتون پرداخته شد و آموزش های ارزشمند فرادرس به عنوان بزرگترین پلتفرم آموزشی کشور که آموزش های فراوانی در زمینه آموزش های برنامه نویسی پایتون و سایر زبان های برنامه نویسی و آموزش های دانشگاهی ارائه می دهد، پرداخته شد. امیدواریم از مطالب این پست رضایت داشته باشید.

پیروز و شادکام باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *