تبلیغات

تبلیغات

آموزش تصویری پرایس اکشن

priceaction

امروزه بسیاری از مردم برای کسب سود بیشتر و رونق کسب و کارشان، سرمایه خود را در بازارهای جهانی مثل بازار فارکس، بازار رمز ارزها و … سرمایه گذاری می‌کنند. برای کسب سود در این بازارها نیاز به تحلیل درست بازار است و یکی از دقیق‌ترین نوع این تحلیل‌ها پرایس اکشن است.

به کمک این روش می‌توان روند واقعی بازار را پیش‌بینی کرد و به سود‌های زیادی رسید. با کمک پرایس اکشن می‌توان همزمان با قیمت فعلی بازار پیش رفت و همین مسئله برتری این روش نسبت به دیگر روش‌های موجود را اثبات می‌کند. در ادامه به آموزش پرایس اکشن و تعریف درست این روش خواهیم پرداخت.

 

پرایس اکشن چیست؟

امروزه بسیاری در بازارهای جهانی اقدام به پیش بینی بازار کرده و از این طریق سرمایه خود را افزایش می‌دهند. برای پیش بینی و تحلیل بازار راه‌های گوناگونی وجود دارد و بدون شک یکی از بهترین راه‌ها تحلیل تکنیکال است. پرایس اکشن یکی از متدهای تحلیل تکنیکال است که تحلیل گران به کمک آن می‌توانند آینده بازار را پیش بینی کرده و از این طریق سودهای زیادی کنند.

پرایس اکشن (Price Action) در لغت به معنای واکنش‌های قیمت یا حرکت قیمت می‌باشد. در تمام روش‌های تحلیل تکنیکال از نمودارها برای سنجش وضعیت بازار استفاده می‌شود و Price Action نیز از این جریان مستثنی نیست. در این روش تریدر روی نمودار قیمت‌ها تمرکز می‌کند و توجه خود را فقط روی همین نمودارها خواهد گذاشت تا تحلیل‌های او تحت تاثیر عوامل دیگر قرار نگیرد.

پس به بیانی ساده می‌توان گفت پرایس اکشن یک تکنیک ترید کردن و تحلیل بازار است که به معامله گر این امکان را می‌دهد که تنها با استفاده از حرکات واقعی قیمت تصمیمات خود را برای انجام معاملات بگیرد. لازم به ذکر است این روش بیشتر در بازارهای فارکس و رمز ارزها کاربرد دارد و به کمک آن می‌توان به سودهای لذت بخشی رسید.

مزایای Price Action

یکی از بزرگترین برتری‌های این روش نسبت به روش‌های دیگر عدم نیاز به اندیکاتورها در تحلیل است. معمولا اندیکاتورها از قیمت فعلی بازار عقب‌تر هستند و در واقع تحلیل اطلاعات گذشته قیمت و حجم معاملات را با استفاده از فرمول خود نشان می‌دهند. به بیانی دیگر اندیدکاتورها ابزارهایی هستند که با اعمال کردن یک‌سری از روابط ریاضی روی حجم معاملات یا قیمت کل سهام، کمک می‌کنند تا تریدر بتواند خروجی‌های تحلیلی خود را به‌دست آورد.

با استفاده از برخی از روش‌ها، اطلاعات گذشته می‌تواند به تریدر کمک کند تا بتواند حرکات بعدی بازار که به احتمال بالا به زودی رخ خواهند داد تشخیص دهد؛ در حالی که با استفاده از اندیکاتورها باید صرفا حرکات بعدی بازار را حدس بزنیم. در روش پرایس اکشن خبری از اندیکاتورها نیست و در این روش به ساده‌ترین حالت ممکن با کمک تحلیل قیمت‌ها می‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد.

همچنین بخوانید  قالب وردپرس چیست؟ (راهنمای قطعی برای مبتدیان)

برتری دیگر این روش نسبت به روش‌های دیگر را می‌توان در سادگی آن بیان کرد. معامله‌گران پرایس اکشن شعاری تحت عنوان «نمودارتان را ساده نگه‌دارید» دارند که منظور از آن، تحلیل بازار به ساده‌ترین روش است. در طرف مقابل در بسیاری از روش‌های موجود، انواع ابزارها و الگوها را به نمودار اضافه می‌کنند تا در نهایت بتوانند بازار را تحلیل کنند که به دلیل طولانی بودن این روش‌ها و پیچیدگی آن‌ها معمولا اکثر افراد سردرگم می‌شوند.

آموزش پرایس اکشن

همان‌طور که اشاره شد مبنای کار این روش تحلیل نمودارهای قیمت است؛ پس برای آموزش پرایس اکشن و استفاده درست از این روش ابتدا باید با انواع نمودارهای آن آشنا شد. در ادامه مهم‌ترین نمودارها برای ارزیابی قیمت در این روش را بررسی خواهیم کرد.

آموزش تصویری پرایس اکشن

الگوی Exhaustion Bar

نام این الگو بیان‌کننده اتفاقاتی است که در زمان حال به وقوع می‌پیوندند. به اصطلاح زمانی که فروشندگان خسته می‌شوند، خریداران وارد بازار شده و نبض بازار را در دست می‌گیرند. این واضح است که وقتی خریداران خسته شوند، این فروشندگان هستند که قدرت بازار را به دست خواهند گرفت. براساس آموزش پرایس اکشن، بهتر است بالای الگوی Bullish Exhaustion Bar اقدام به خرید کرده و پایین الگوی Bearish Exhaustion Bar اقدام به فروش کنید تا به بیشترین سود با کمترین ریسک دست یابید.

الگوی Reversal Bar

در این الگو، بازار در حالت صعودی در زیر Low کندل قبلی دارای حمایت خوبی خواهد بود. این حمایت به اندازه کافی قوی است تا بتواند قیمت را بالاتر برده و سبب شود بالای Low کندل قبلی بسته شود. این اولین نشانه درمورد احتمال حرکت بازگشتی صعودی خواهد بود. درمورد حالت نزولی، بازار شاهد سطح مقاومتی قدرتمندی در بالا High کندل قبلی در مقابل خود خواهد بود. علاوه براین، این مقاومت به اندازه‌ای قوی است که سبب عقب کشیدن خریداران و قدرت یافتن فروشندگان می‌شود؛ به گونه‌ای که قیمت پایین‌تر از High کندل قبلی بسته می‌گردد. برای دستیابی به سود بیشتر بهتر است در یک روند صعودی، در بالای الگوی Bullish Reversal Bar اقدام به خرید کنید و در یک روند نزولی، در پایین الگوی Bearish Reversal Bar اقدام به فروش کنید.

الگوی Three­Bar Pullback

طبق آموزش پرایس اکشن، زمانی که بازار به شکل رونددار در حرکت است، گاهی اوقات به سطوحی  که می‌شکند پولبک می‌کند. درواقع، کندل اول این الگو که قوی‌تر است، شکست سطح موردنظر را انجام داده و سه کندل بعدی پولبک را تکمیل می‌کند. زمانی که بتوانیم این الگو را تشخیص دهیم، می‌توانیم با درصد بالایی بگوییم که روند قبلی ادامه خواهد یافت.

همچنین بخوانید  یافتن بهترین مراکز رادیولوژی و سونوگرافی شیراز در سایت پی جو

یافتن این الگو در اغلب موارد ساده است. مانند سایر الگوهای اشاره شده، دارای دو نوع صعودی و نزولی است. نوع صعودی این الگو با نام Bullish Three­Bar Pullback، شامل یک کندل صعودی بوده و سه کندل نزولی دارد. اما حالت نزولی این الگو دقیقا بالعکس شکل صعودی بوده و در این حالت، ابتدا یک کندل نزولی و سپس سه کندل صعودی متوالی خواهیم داشت.

 

برای بهترین ترید طبق این الگو باید در یک روند صعودی منتظر بمانید تا سه کندل نزولی متوالی را ببینید. سپس، بالای اولین کندل صعودی پس از سه کندل مذکور، اقدام به خرید نمایید. در روند نزولی ابتدا می‌بایست سه کندل صعودی متوالی را شناسایی کنید و پس از آن، زیر اولین کندل نزولی بعدی اقدام به فروش کنید.

الگوی Pin Bar

در پرایس اکشن، این الگو Pinocchio Bar (پینوکیو)‌ نام دارد.. دلیل انتخاب این اسم برای این الگو این است که شکل ظاهری آن مانند دماغ پینوکیو دراز است. این الگو با استفاده از سایه‌های بلند خود، به شکل موقتی یک سطح مقاومت یا حمایت را می‌شکند. درواقع تریدر را فریب می‌دهد تا در جهتی اشتباه فرار نکند. در این حالت، معامله‌گرانی قربانی می‌شوند که در جهت صحیحی اقدام به معامله کرده‌اند. برای کسب بهترین نتیجه از طریق این نمودار باید در بالای الگوی Bullish Pin Bar که توسط یک حمایت قوی مردود شده است، اقدام به خرید کنید و در مقابل زیر الگوی Bearish Pin Bar که توسط یک مقاومت قوی مردود شده، اقدام به فروش کنید.

الگوی Two­Bar Reversal

طبق آموزش دوره  پرایس اکشن، این الگو مانند سایر الگوهای بازگشتی عمل کرده و زمانی که فشار خرید روی سطح حمایت زیاد باشد، وقوع الگوهای بازگشتی و الگوهایی مانند Bullish Two­Bar Reversal دارای احتمال بیشتری خواهند بود. در نقطه مقابل با وجود فشار فروش روی سطوح مقاومت نیز احتمال پدیدار شدن الگوهایی همچون Bearish Two­Bar Reversal وجود دارد.

این الگو توسط دو کندل قوی که در جهتی مخالف یکدیگر بسته شده‌اند تشکیل می‌شود. نوع صعودی این الگو با نام Bullish Two­Bar Reversal، ترکیبی از یک کندل نزولی (اول) و یک کندل صعودی (دوم) است. نوع نزولی این الگو با نام Bearish Two­Bar Reversal، به‌طور کامل متضاد با حالت صعودی است که یعنی کندل صعودی در ابتدا آمده و پس از آن، کندل نزولی ظاهر می‌شود. برای نتیجه گرفتن از تحلیل این نمودار نیز بهتر است در بالای High الگوی Bullish Two­Bar Reversal اقدام به خرید کنید و در پایین Low الگوی Bearish Two­Bar Reversal اقدام به فروش کنید.

همچنین بخوانید  با خلاقیت در کارهام درآمدم چند برار شد

آموزش تصویری پرایس اکشن

الگوی Three­Bar Reversal

در روش پرایس اکشن، این الگو نشان‌دهنده چرخش بازار است. این الگو در مقایسه با سایر الگوهای بازگشتی، حالت محافظه کارانه‌ای دارد. این الگو با سه کندل سعی می‌کند تریدرها را راضی کند و از کندل سوم به منظور تایید تغییر جهت بازار استفاده می گردد. یک کندل دارای Lower High و Lower Low است. درواقع سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی پایین‌تر است و درعین حال، سایه پایینی این کندل نیز از Low کندل قبلی پایین‌تر است. یک کندل صعودی که دارای Low بالاتری از Low  کندل دوم است. کندل سوم نیز بالاتر از High کندل دوم بسته می‌شود.

یک کندل دارای Higher High و Higher Low است. درواقع، سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی بالاتر است و درعین حال، سایه پایینی این کندل نیز از Low کندل قبلی بالاتر است. یک کندل نزولی که دارای High پایین‌تری از High کندل قبلی است و زیر Low کندل قبلی بسته می‌شود. طبق آموزش‌ها در بالای آخرین کندل الگوی Bullish Three­Bar Reversal اقدام به خرید کنید. در پایین آخرین کندل الگوی Bearish Three­Bar Reversal اقدام به فروش کنید.

نکات مهم درمورد کار با پرایس اکشن

  • اهمیت محدوده مقاومت و حمایت بیشتر از خطوط مقاومت و حمایت است.
  • بیشتر تمرکز خود را متوجه اوج‌ها و کف‌ها کنید.
  • در لحظه ترید خود را اصلاح نمایید.
  • با نسبی بودن همه چیز مفهوم را دریابید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *