تبلیغات

تبلیغات

دامیننس بیت کوین چیست؟

bitcoin

اگر در بازارهای مالی بخصوص ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، به طور حتم بدون داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی نحوه‌ی خرید و فروش و از همه‍ مهم‌تر زمان مناسب ترید ارزهای مختلف به موفقیت نخواهید رسید که یکی از مسائل با اهمیت در این خصوص بررسی دامیننس بیت کوین است. به طور کلی از دامیننس به جهت بررسی شرایط بازار استفاده می‌شود که اگر هنر بکارگیری از آن را به خوبی یاد گرفته باشید، متوجه خواهید شد که در هر موقعیت، آلت‌ کوین‌ها قدرت بیشتری در بازار دارند و یا این بیت کوین است که مثل همیشه قدرت‌نمایی می‌کند. حال اجازه دهید برای آشنایی بهتر شما عزیزان با دامیننس، در ادامه به این موضوع بپردازیم.

 

دامیننس بیت‌کوین چیست

دامیننس بیت کوین نسبتی است که میان این ارز و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‎‌شود. در واقع برای مشخص کردن تأثیر بیت‌کوین بر رویه کلیه‌ی ارزدیجیتال از دامیننس کمک گرفته می‌شود. ضمناً گفتنی است که تریدهای حرفه‌ای از چنین شاخصی به جهت سنجیدن احساسات در خرید و فروش‌ ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. این در حالی است که نوسانات شدید بیت کوین از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد که در بطن بازار، چه میزان احساسات حاکم شده است.

حال شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که دامیننس بیت‌کوین به چه شکل محاسبه می‌شود که در پاسخ باید عنوان کنیم که به طور کلی این شاخص از تقسیم سهم بازار بیت‌کوین در سهم بازار کل ارزهای دیجیتال بدست می‌آید. برای نمونه فرض کنید که سرمایه‌ی کل در بازار ارز 10 میلیون است و شاخص بیت‌کوین عدد 60 را نشان دهد که این یعنی 60 درصد کل بازار ارز دیجیتال به بیت‌کوین ارتباط دارد و مابقی که 40 درصد است به آلت‌ کوین‌ها اختصاص پیدا می‌کند. ضمناً ناگفته نماند که روند حرکتی کلیه‌ی ارزهای دیجیتال بازار کاملاً وابسته به بیت کوین است.

اثر دامیننس بر قیمت ارزهای دیجیتال

همانطور که می‌دانید خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیازمند مهارت است که از جمله می‌توان به تحلیل فاندامنتال و از همه مهم‌تر تحلیل تکنیکال اشاره کرد. اما برای یک ترید موفق نمی‌توان فقط به این دو مورد اکتفا کرد. در اینجا توجه به نوسانات دامیننس بیت‌کوین نیز موثر است. طبق تجربه هر گاه دامیننس بیت کوین روند صعودی به خود گرفته است، قیمت این ارز نیست افزایش یافته و در عوض آلت کوین‌ها کاهشی یا در بهترین حالت درجا خواهند زد. اما فصل آلت کوین‌ها دقیقاً زمانی شروع می‌شود که دامیننس بیت‌کوین روند نزولی به خود بگیرد. البته گفتنی است که موارد ذکر شده به صورت قانون نیست و در بازار ارزهای دیجیتال رخ دادن هر اتفاقی ممکن است. برای نمونه اگر دامیننس استیبل کوین‌ها افزایش یابد احتمالاً روند کاهشی قیمت بیت کوین و دیگر ارزها شروع خواهد شد. با این حال ممکن است همیشه این موضوع به این معنا نباشد و فقط به دلیل عرضه و تقاضای پایین چنین اتفاقی رخ داده باشد.

همچنین بخوانید  مشکلات بعد از تعویض تاچ و ال سی دی گوشی هواوی

نمودار دامیننس بیت کوین

برای دسترسی به دامیننس بیت‌کوین می‌توانید از سایت‌های مختلفی استفاده کنید. برای نمونه کوین مارکت کپ اولین سایتی است که دامیننس را به صورت نمودار قرار داده است. در کنار این مورد از سایت‌های تریدینگ ویو، کوین360 و حتی بیت‌کوین دامیننس نیز می‌توان برای بررسی این شاخص استفاده کرد. گفتنی است که در هر کدام از این مراجع تنها با چند کلیک به نمودار مدنظر دسترسی خواهید داشت تا از این رو بتوانید با تحلیل‌های دقیق‌تر به ترید کردن اقدام کنید.

دامیننس بیت کوین تا چه حد کاهشی خواهد شد

همانطور که می‌دانید در حال حاضر بیت‌کوین تنها ارز پیشتاز در بازار ارزهای دیجیتال است و تا به این لحظه هیچ‌کدام از دیگر ارزها نتوانستند گوی سبقت را از لحاظ قیمتی از بیت‌کوین بربایند. اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که در سال‌های آتی که البته زمان دقیق آن نیز مشخص نشده است، ارزی مانند اتریوم که در رده‌ی دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد، بتواند بر سلطه‌ی بیت‌کوین پایان دهد. البته پر واضح است که به همین سادگی‌ها نخواهد بود و محبوبیت و قدرت بیت‌کوین روز به روز در حال افزایش است.

راهنمای استفاده از دامیننس بیت‌کوین

حال اجازه دهید که به زبان ساده‌تر به بررسی روند شاخص دامیننس بیت کوین و تأثیر آن در کل بازار ارز دیجیتال بپردازیم. همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، با تغییر روند حرکتی این شاخص، روند کل بازار نیز دست‌خوش تغییرات می‌شود. در واقع می‌توان کلیت ماجرای هم‌بستگی دامیننس، بیت‌کوین و آلت‌ کوین‌ها را به شکل زیر در نظر گرفت:

– اگر شاخص دامیننس صعودی شود دو حالت پیش می‌آید. اول اینکه ممکن است قیمت بیت‌کوین نیز صعودی شود که در این حالت سیگنال خرید بیت‌کوین صادر می‌شود که طبیعتاً آلت کوین‌ها نیز از صعود بی‌نصیب نخواهند ماند. اما اگر قیمت بیت کوین نزولی شود سیگنال فروش آلت کوین‌ها صادر می‌شود.

– اما اگر شاخص دامیننس روند نزولی پیدا کند، باز هم دو حالت در پیش روی تریدرهاست. در حالت اول اگر قیمت بیت‌‌کوین صعودی شود، طبیعتاً سیگنال خرید آلت کوین‌ها صادر می‌شود. اما با نزولی شدن بیت‌کوین، فروش آلت کوین‌ها بهترین تصمیم ممکن است چرا که به شدت ریزشی خواهند شد.

آیا می‌توان به دامیننس بیت‌کوین اعتماد کرد

همانطور که عرض کردیم تنها با استفاده از یک عامل نمی‌توان به یک ترید موفق دست یافت. به طور کلی همه‌ی موارد عنوان شده در این مقاله دارای اهمیت برابری از لحاظ در نظر گرفتن هر کدام به جهت ترید یا خرید و فروش کلیه‌ی ارزهاست. ضمناً با توجه به اینکه آلت کوین‌هایی که به تازگی خلق می‌شوند، داده‌های خاصی ندارند؛ ممکن است دامیننس بیت کوین را غیرقابل اعتماد کنند. در هر حال از نمودار چنین شاخصی می‌توان به جهت ترید راحت‌تر استفاده کرد.

همچنین بخوانید  چند روش ساده برای ساخت تخته وایت برد در خانه

نتیجه‌ گیری

با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، می‌توان به این نتیجه رسید که از جمله ابزارهای جذابی که باید در خرید و فروش کلیه‌ی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار داد، دامیننس بیت‌کوین است. به طور کلی روند حرکتی این شاخص و همینور در نظر گرفتن قیمت بیت‌کوین، حتی به افراد تازه‌کار در ترید کمک خواهد کرد تا ضریب اشتباه باز کردن پوزیشن‌‌هایشان را کاهش دهند. حال برای اینکه بتوانید پس از بررسی شاخص دامیننس به ترید اقدام کنید، می‌توانید از بین صرافی‌های بین المللی، از صرافی کوینکس استفاده کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *