تبلیغات

تبلیغات

پی اچ پی یا پایتون | مقایسه دو زبان برنامه نویسی و بررسی ویژگی ها

php-python

اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستید و هنوز به نتیجه نرسیده اید که پی اچ پی یا پایتون برای شما مناسب تر است ، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

نبردی در عرصه توسعه نرم افزار ، پی اچ پی در مقابل پایتون در جریان است. و به نظر می رسد که هرگز تمام نمی شود. توسعه یک وب سایت یا اپلیکیشن موفق با انتخاب یک زبان برنامه نویسی قابل اعتماد شروع می شود.

با رقابت سخت برای تولید محصولات وب با کارایی بالا ، مقیاس پذیر ، قابل اعتماد ، ایمن و انعطاف پذیر ، انتخاب یک پایه فناوری عاقلانه از جمله زبان برنامه نویسی ضروری شده است.

در حالی که برنامه نویسان با تجربه ترجیحات شخصی ، نظرات منطقی و ابزارهای مورد علاقه خود را برای توسعه نرم افزار دارند ، مبتدیان و مدیران پروژه هنگام انتخاب زبان برنامه نویسی برای شروع با مشکل مواجه می شوند.

زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که هر کدام نقاط ضعف و قوت منحصر به فردی دارند . همچنین باید انتخاب زبان های برنامه نویسی خود را بر اساس الزامات پروژه منحصر به فرد ، جدول زمانی ، هدف نهایی ، بودجه و سایر عوامل محدود کنید.

اگر به دنبال آموزش زبان برنامه نویسی هستید حتما از مجموعه آموزش های فرادرس که در زیر قرار دادیم ، استفاده کنید.

پی اچ پی یا پایتون

پی اچ پی یا پایتون

توسعه Backend یکی از محبوب ترین مهارت های امروزی است. تقریباً هر کسب‌ و کار یا استارت آپ جدیدی به یک وب سایت و یک اپلیکیشن تلفن همراه نیاز دارد – که هر دو به یک سرور متصل می شوند. بنابراین ، توسعه دهندگان بک اند در بازار تقاضای بالایی دارند و شرکت ها حاضرند مبالغ هنگفتی را برای توسعه دهندگانی که می توانند بک اند را به خوبی مدیریت کنند ، پرداخت کنند. دو تا از بهترین زبان های بک اند پی اچ پی و پایتون می باشد که در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم پی اچ پی یا پایتون برای شروع یادگیری زبان بک اند برای شما مناسب خواهد بود.

برای شروع مقایسه این دو زبان بهتر است ابتدا با هر کدام از این زبان های برنامه نویسی به صورت مستقل آشنا شویم تا متوجه شویم پی اچ پی یا پایتون برای ما مناسب تر خواهد بود.

PHP چیست؟

PHP مخفف Hypertext Pre-processor است. این یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا بک اند است. برای توسعه یک وب سایت پویا یا اپلیکیشن تحت وب استفاده می شود. PHP می تواند به راحتی با تمام وب سرورهای اصلی در تمام سیستم عامل های اصلی یکپارچه شود.

پی اچ پی

PHP یک گزینه پرکاربرد ، رایگان و کارآمد برای رقبایی مانند ASP مایکروسافت است. کاربران غیر فنی به راحتی می توانند چند ترفند مفید را بیاموزند تا مدیریت صفحات وب خود را آسان تر و مفید تر کنند.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است. دارای ساختارهای داده داخلی ، همراه با تایپ و تایپوگرافی پویا ، که آن را به گزینه ای ایده آل برای توسعه سریع برنامه ها تبدیل می کند. پایتون همچنین از ماژول ها و بسته ها پشتیبانی می کند ، که امکان استفاده مجدد از کد و ماژولار بودن سیستم را فراهم می کند.

این یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی است زیرا به خطوط کد بسیار کمی نیاز دارد. تاکید آن بر خوانایی و سادگی است که آن را به یک انتخاب عالی برای مبتدیان تبدیل می کند.

برای مشاهده آموزش های پایتون می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

تفاوت کلیدی پی اچ پی با پایتون

  • پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است که برای توسعه سریع برنامه ها استفاده می شود ، در حالی که PHP مخفف پیش پردازشگر Hypertext است که برای توسعه یک وب سایت یا برنامه وب پویا استفاده می شود.
  • زبان برنامه نویسی پایتون در هوش مصنوعی گستردگی زیادی داشته و برای علم داده و جامعه علمی نیز استفاده می شود ، در حالی که PHP بیشتر برای توسعه وب انتخاب می شود.
  • پایتون تعداد کمی فریمورک دارد در حالی که PHP فریمورک های زیادی دارد.
  • مقایسه پایتون در مقابل PHP برای توسعه وب ، Python یک زبان بسیار واضح و مختصر از کدها را ارائه می دهد ، در حالی که PHP دارای طیف گسترده ای از قرارداد های نامگذاری است.
  • ویژگی های کلیدی پایتون توسعه سریع ، تایپ پویا و کد زیبا است ، در حالی که ویژگی های کلیدی PHP عبارتند از متن باز ، استقرار آسان ، بهبود مستمر می باشد.

چرا پایتون را انتخاب کنیم ؟

چرا پایتون

در زیر چندین دلیل بیان شده است که چرا باید پایتون را انتخاب کنید:

  • در مقایسه با کد در زبان های دیگر ، کد پایتون برای نوشتن و اشکال زدایی آسان است. از این رو ، حفظ کد منبع آن نسبتاً آسان است.
  • پایتون یک زبان پرتابل است ، بنابراین می تواند بر روی سیستم عامل ها و پلتفرم های مختلف اجرا شود.
  • در مقایسه پایتون با توسعه وب PHP ، پایتون با بسیاری از کتابخانه های از پیش ساخته شده ارائه می شود تا کار توسعه شما را آسان کند.
  • پایتون به ساده سازی برنامه نویسی پیچیده کمک می کند. از آنجایی که به صورت داخلی با آدرس های حافظه ، جمع آوری زباله سروکار دارد.
  • پایتون یک پوسته تعاملی برای کمک به آزمایش چیزها ، قبل از اجرای آن ها فراهم می کند.
  • پایتون رابط های پایگاه داده را برای تمام DBMS های تجاری اصلی ارائه می دهد.
  • پایتون از برنامه های رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی می کند و به عنوان پایه ای برای وب عمل می کند.

چرا پی اچ پی را انتخاب کنیم ؟

در اینجا دلایل اصلی برای انتخاب PHP وجود دارد:

  • PHP بر روی پلتفرم های مختلفی مانند ویندوز ، یونیکس ، لینوکس ، مک او اس ایکس و غیره اجرا می شود.
  • PHP تقریباً با تمام سرورهای Apache و IIS سازگار است.
  • یادگیری PHP آسان است و در سمت سرور کارآمد است.
  • PHP را می توان به صورت رایگان از وب سایت رسمی php.net دانلود کرد.

اگر پی اچ پی را به عنوان زبان برنامه نویسی برای آموزش انتخاب کردید ، آموزش زیر را حتما مشاهده کنید.

مجموعه آموزش‌ PHP — کلیک کنید

پی اچ پی یا پایتون برای ما مناسب است ؟

در بالا هر کدام از زبان های برنامه نویسی را معرفی کرده و ویژگی های آن ها را بر شمردیم. در زیر می خواهیم بررسی کنیم پی اچ پی یا پایتون برای ما مناسب تر خواهد بود.

1- یادگیری کدام یک راحت تر است؟

PHP ، اگرچه یک زبان همه منظوره است ، اما برای توسعه برنامه های کاربردی وب پیچیده تر عالی است. سینتکس آن کمی شبیه به جاوا، سی ، سی ++ و پرل است.

در PHP ، نام متغیرها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند و دستورات را با یک نقطه ویرگول خاتمه می دهد و با فضاهای سفید و خطوط جدید مانند یک زبان آزاد رفتار می کند. از شما می خواهد که متغیرها را با $ پیشوند قرار دهید ، از پرانتزهای فرفری و عملگر -> برای نشان دادن یک متد استفاده می کند.

به طور کلی ، یادگیری PHP و کدنویسی در آن ، به خصوص برای مبتدیان ، زمان بسیار زیادی طول می کشد. اما جامعه توسعه دهندگان آنها در حال کار بر روی آسان کردن آن هستند.

از سوی دیگر ، یادگیری پایتون ، حتی برای مبتدیان ، آسان تر است. این زبان برنامه نویسی به گونه ای طراحی شده است که با قالب بندی نامرتب ، نحو ساده تر و کلمات ساده انگلیسی به جای علائم نگارشی به راحتی قابل خواندن باشد.

این ویژگی‌ها کدنویسی پایتون را برای یادگیری و نوشتن آسان تر ، طول کد کوتاه تر و اشکال زدایی را ساده تر می کنند. علاوه بر این ، جایی برای خطا باقی می گذارد زیرا کدهای اصلی در موارد اشتباهات کوچک خراب نمی شوند. به همین دلیل است که دوره های مختلف برنامه نویسی از پایتون برای آموزش اصول برنامه نویسی به مبتدیان استفاده می کنند.

نتیجه گیری: پایتون یک برنده واضح است

2- سهولت نصب

نصب PHP نسبتاً آسان است. این برنامه به خوبی روی ویندوز ، لینوکس و macOS X نصب و اجرا می‌شود. همچنین می توانید آن را در بسیاری از وب سایت های میزبانی مشترک با هزینه کمتر در سراسر جهان پیدا کنید. اگر می خواهید یک برنامه کوچک بسازید ، PHP کمک بزرگی خواهد بود.

در مقابل ، نصب پایتون می تواند چالش برانگیز باشد. جدا از این ، نصب پایتون در ویندوز می تواند کمی مشکل باشد. اما اگر کاربر لینوکس هستید ، هیچ مشکلی برای نصب پایتون روی سیستم کامپیوتر خود نخواهید داشت. اگر به منظور سهولت نصب بین زبان برنامه نویس پی اچ پی یا پایتون تردید دارید ، باید بگوییم PHP برای شما مناسب تر خواهد بود.

3- عملکرد و سرعت

پی اچ پی یا پایتون

اگرچه سرعت و عملکرد ممکن است به دلیل عناصر مختلف مانند منابع سخت افزاری ، حافظه ، فضای ذخیره سازی ، منطق کد ، زمان دسترسی به هارد دیسک ، عرض مسیر داده و موارد دیگر متفاوت باشد ، زبان برنامه نویسی که استفاده می کنید نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

از این رو ، مقایسه سرعت و عملکرد پایتون و PHP بسیار مهم است.

نسخه های اولیه PHP کند بودند ، از جمله PHP 5.x که زمان زیادی را برای اجرای کدها صرف می کرد. به نظر می رسد که جامعه توسعه دهندگان به طور قابل توجهی روی بهبود عملکرد و سرعت زبان برنامه نویسی با PHP 7.x کار کرده است.

زبان پی اچ پی بسیار سریعتر از بسیاری از پایتون و بسیاری درگری از زبان های برنامه نویسی بوده و با انتشار Zend Engine 3.0 به همراه PHP 7 سرعت را 2 برابر سریعتر از نسخه قبلی خود کرد.

در مقایسه ، فرآیند کامپایل کد پایتون به گونه ای طراحی شده است که سریع تر باشد ، حتی بدون نصب سیستم های کش. هنگامی که یک فایل ایجاد یا اصلاح می شود ، این کد را به بایت کد تبدیل می کند. خیلی سریعتر از PHP قبل از معرفی PHP 7.x بود.

با این حال ، اگر می‌خواهید یک برنامه کاربردی ساده بسازید که سرعت و تأخیر زمانی تأثیر چندانی نداشته باشد ، می‌توانید از Python و PHP استفاده کنید.

نتیجه گیری: PHP از نظر سرعت و عملکرد برنده است.

4- امنیت کدام بشتر است ؟ پی اچ پی یا پایتون

یکی از نگرانی های مهم دنیای اینترنت امنیت سایبری است و از این رو ایمن کردن اطلاعات و داده های شخصی و شرکتی در اینترنت جزو مهم ترین وظایف برنامه نویس می باشد. همانطور که می دانید پایتون از PHP ایمن تر است. دارای بسیاری از ویژگی های امنیتی است که می توانید از آن ها برای ساخت برنامه های پیچیده با عملکرد بالا و اهداف روشن استفاده کنید. در واقع ، این گزارش مارس 2019 نشان می دهد که پایتون یکی از امن ترین زبان های برنامه نویسی است.

پایتون

پایتون با پشتیبانی از جنگو ویژگی های امنیتی برای محافظت از برنامه ها در برابر تهدیدات هکری بالا می برد. و دلیل اصلی بانک ها و شرکت های دولتی از پایتون ، به همین دلیل امنیت می باشد.

نتیجه: پایتون برنده می شود.

5- کتابخانه ها

توسعه دهندگان می توانند کتابخانه ها را با چارچوب های وب ادغام کنند تا توسعه سریع را تسهیل کنند. آن ها می توانند هر زمان که بخواهند با تغییراتی بر اساس نیازهای توسعه خود از این کتابخانه ها استفاده مجدد کنند.

به این ترتیب پروژه های شما در زمان کمتری تکمیل می شود ، تست ریسک کمتری می کند و هزینه نیز به حداقل می رسد. از این رو مدیریت کتابخانه یک عامل ضروری است که باید در نظر گرفته شود.

پشتیبانی کتابخانه PHP چندان قوی نیست. با این حال ، PHP 7 ابزار قدرتمندی به نام Composer را معرفی کرد که می توانید آن را با Packagist (مخزن بسته برای PHP) جفت کنید و کتابخانه های خود را کارآمد تر مدیریت کنید. اما Composer هنوز جدید است و ممکن است در حال حاضر کاملاً قابل اعتماد نباشد.

از طرف دیگر پایتون پشتیبانی عالی و بالغی را برای کتابخانه ها ارائه می دهد. پایتون از “Pip Installs Python” (Pip) برای کنترل بسته استفاده می کند. Pip سریع است و مدیریت کتابخانه ها را برای یک برنامه پایتون ساده تر می کند.

این روزها اپلیکیشن های تحت وب مبتنی بر هوش مصنوعی و ML مورد تقاضا هستند. و اگر می‌خواهید چنین برنامه‌ای را توسعه دهید، پایتون چند کتابخانه استثنایی ML مانند TensorFlow ، Scikit Learn ، Keras ، Theano و بسیاری از کتابخانه های دیگر را ارئه می دهد.

همه این کتابخانه ها به طور یکپارچه با چارچوب های وب ادغام می شوند و همچنین بسیار سریع ، آسان برای استفاده و نصب هستند.

نتیجه: پایتون برنده می شود.

اگر قصد یادگیری هوش مصنوعی را دارید بهتر است پایتون را انتخاب کنید و از آموزش های ساده و کاربردی آن که توسط فرادرس تهیه شده است ، استفاده نمایید. در زیر یکی از بهترین آموزش های هوش مصنوعی پایتون را قرار داده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

در بالا ویژگی های هر دو زبان برنامه نویسی را بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف های هر کدام را برشمردیم و نمی توانیم به صورت قطعی بگوییم کدام زبان برنامه نویسی پی اچ پی یا پایتون برای شما مناسب خواهد بود. خد شما باید بر اساس ویژگی ها و نیاز های خود یکی از این دو زبان را انتخاب کنید. اما پیش از پایان دادن به این مقاله باید بگوییم به دلیل رشد هوش مصنوعی در برنامه ، احتمالا پایتون از PHP پیشی خواهد گرفت زیرا دارای کتابخانه های متعدد ML می باشد. با این حال شاید در ادامه PHP نیز در این حوزه پیشرو شده گام های بهتری را نسبت به پایتون بردارد.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *