تبلیغات

تبلیغات

فایل سرور چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

Server with file folder

فایل سرور یک نمونه سرور مرکزی در یک شبکه کامپیوتری است که به مشتریان متصل اجازه می دهد تا به ظرفیت ذخیره سازی سرور دسترسی داشته باشند. این اصطلاح شامل سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای پیاده سازی چنین سروری می شود. تا زمانی که مجوزهای مناسب به آن ها اعطا شده باشد ، کاربرانی که دسترسی دارند می توانند فایل ها و پوشه ها را در فایل سرور باز ، بخوانند ، تغییر دهند و حذف کنند و حتی فایل های خود را در سرور آپلود کنند.

فایل سرور چیست؟

فایل سرور یک سرور مرکزی در یک شبکه کامپیوتری بوده که سیستم های فایل یا حداقل بخش هایی از یک سیستم فایل را در اختیار مشتریان متصل قرار می دهد. بنابراین ، سرورهای فایل به کاربران یک مکان مرکزی برای ذخیره فایل ها در رسانه های ذخیره سازی داخلی ارائه می دهند که برای همه مشتریان مجاز قابل دسترسی است.
در اینجا مدیر سرور قوانین سختگیرانه ای را در مورد اینکه کاربران چه حقوق دسترسی دارند تعریف می کند: به عنوان مثال ، پیکربندی یا مجوز دادن به فایل های سیستم فایل مربوطه به مدیر اجازه می دهد تا تعیین کند کدام فایل ها می توانند توسط یک کاربر یا گروهی از کاربران خاص مشاهده یا باز شوند و آیا داده ها را فقط می توان مشاهده کرد یا اضافه ، ویرایش یا حذف نیز کرد.

با اتصال فایل سرور به اینترنت و پیکربندی بر اساس آن ، کاربران نه تنها می توانند به فایل ها از طریق شبکه محلی دسترسی داشته باشند ، بلکه از دسترسی از راه دور نیز بهره مند شوند. این امکان دسترسی به فایل ها و ذخیره آن ها در فایل سرور را فراهم می کند ، حتی زمانی که کاربران در حال حرکت هستند. همه سیستم عامل های مدرن مانند ویندوز ، لینوکس یا macOS را می توان در فایل سرور استفاده کرد ، اگرچه دستگاه های موجود در وب باید با سیستم عامل سازگار باشند. اما file server برای چیزی بیش از ذخیره سازی و مدیریت فایل ها استفاده می شود.

فایل سرور

قبل از فایل سرور ، کاربران می توانستند فایل ها و داده ها را در هارد دیسک خود ذخیره کنند یا از دستگاه های ذخیره سازی دیگر مانند فلاپی دیسک یا درایوهای USB استفاده کنند. این دو مشکل ایجاد می کند:

  • داده های محرمانه ذخیره شده در یک مکان ممکن است گم شوند ، دزدیده شوند یا خراب شوند.
  • به اشتراک گذاری فایل ها در شبکه ها در صورتی که محدود به سیستم های شخصی باشد دشوار است.

فایل سرور ها هر دوی این موانع را با ارائه یک مکان ذخیره سازی شبکه مرکزی در دسترس کاربران ، که به عنوان کلاینت نیز شناخته می شود ، برطرف می کنند.

اگرچه برای افزایش امنیت داده ها و جلوگیری از سرقت اطلاعات بهتر است موارد دیگری که در آموزش های امنیت شبکه آورده شده است را نیز رعایت نمایید. در زیر یکی از بهترین آموزش های امنیت شبکه ، که مربوط به سایت فرادرس است را قرار می دهیم تا از آن استفاده نمایید.

فایل سرور ها چگونه کار می کنند؟

سخت افزار مناسب ، پایه و اساس یک فایل سرور قابل اعتماد است. البته مهمتر از همه ، این شامل هارد دیسکی است که باید فضای کافی برای فایل ها و برنامه های لازم و همچنین سیستم عامل مربوطه و نرم افزار استفاده از کلاینت ها را ارائه دهد. سرور همچنین به حافظه کاری و قدرت پردازشی کافی برای پردازش دسترسی های فایل ها و برنامه ها برای کاربران مختلف در سریع ترین زمان و بدون نقص نیاز دارد. اینکه آیا نیازمندی های سخت افزاری می تواند توسط یک رایانه شخصی استاندارد برآورده شود یا اینکه به راه‌اندازی سرور خاصی نیاز است ، در درجه اول به تعداد کاربران بستگی دارد.

پروتکل های شبکه ویژه مسئول ارتباط بین file server و کلاینت ها هستند: در حالی که پروتکل SMB (Block Message Block) توسعه یافته توسط IBM در شبکه های محلی با دستگاه های Windows و macOS استفاده می شود ، رایانه هایی با سیستم های مشابه Unix – مانند توزیع های لینوکس – تا حد زیادی با پروتکل NFS (سیستم فایل شبکه). برای ترکیب هر دو نوع پروتکل در یک شبکه واحد ، کلاینت‌ها و فایل سرور ‌های مبتنی بر یونیکس / لینوکس باید به نرم‌افزاری مجهز شوند که پروتکل SMB را در این سیستم ها پیاده سازی می کند.

فایل سرور

دسترسی به file server از طریق اینترنت معمولاً با FTP (پروتکل انتقال فایل) یا نوع رمزگذاری شده SFTP (FTP ایمن) کار می کند. متناوبا ، از پروتکل های SCP رمزگذاری شده (کپی امن) و پروتکل های WebDAV مبتنی بر HTTP نیز استفاده می شود.

فایل سرور

نمودار بالا به طور خلاصه نحوه عملکرد فایل سرور ها را نشان می دهد. در انتهای مرکز داده شبکه ، یک file server عملیات خود را به ایجاد ، ذخیره ، ویرایش و انتقال فایل ها برای استفاده توسط دستگاه های مشتری اختصاص می دهد.

به طور مشابه ، راه حل های ذخیره سازی مبتنی بر ابر مانند باکس و مایکروسافت شیرپوینت مراکز داده خود را دارند که به میزبانی فایل سرور برای کاربران وب اختصاص داده شده است.

سرورهای فایل در عصر رایانش ابری

از آنجایی که سرویس فایل بخش مهمی از هر شبکه عملیاتی است ، یکی از اولین پیشنهاداتی که ارائه دهندگان رایانش ابری منتشر کردند ، راه حل های ذخیره سازی و انتقال فایل بود. بر خلاف پیشینیان فیزیکی خود ، راه حل های ذخیره سازی مبتنی بر ابر مقیاس پذیرتر ، مقرون به صرفه تر و با نگهداری آسان تر هستند.

از آنجایی که زیرساخت داخلی یک جزء حیاتی از یک شبکه توسعه یافته باقی می ماند ، ارائه دهندگان خدمات ابری ، ذخیره سازی فایل ترکیبی را ارائه می دهند. هم دستگاه های اولیه و هم سرویس های ابری با هم کار می کنند تا امنیت و دسترسی را به حداکثر برسانند.

انواع فایل سرور

فایل سرور

فایل سرور می تواند اختصاصی یا غیر تخصصی باشد.

  • یک file server اختصاصی : به این معنی است که ممکن است یک سرور رایانه خاصی وجود داشته باشد که این عملکرد را معمولاً برای یک شبکه بزرگتر انجام می دهد و دارای سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای رسیدگی به حجم کار بزرگتر است. این می تواند شامل حافظه بیشتر هارد دیسک ، سیستم های خنک کننده بهتر ، امنیت بهتر مانند دسترسی فیزیکی محدود و نرم افزارهای تخصصی موجود در سیستم عامل های سرور اختصاصی باشد.
  • یک فایل سرور غیر اختصاصی : به این معنی است که رایانه ای که به عنوان file server عمل می کند منحصراً برای فایل سرور استفاده نمی شود و می تواند برای اهداف دیگری نیز به کار گرفته شود. این بیشتر برای شبکه های کوچک مانند خانه یا مشاغل کوچک رایج است.

جدای از این تفاوت ، انواع file server با روش اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه مشخص می شود. اینها شامل استفاده از FTP (پروتکل انتقال فایل) ، SMB / CIFS ، HTTP یا NFS و … است. پروتکل مورد استفاده به سیستم عامل های مورد استفاده و نیازهای فردی شبکه مورد نظر بستگی دارد. که به راحتی می توانید با آموزش مقدماتی مدیریت سرور ، این موارد را بیاموزید. در زیر لینک مربوط به سیستم عامل لینکوس را قرار می دهیم.

آموزش مقدماتی مدیریت سرور لینوکس Linux CentOS — کلیک کنید

مزایای استفاده از فایل سرور چیست؟

برای بسیاری از شرکت ها ، استفاده از فایل سرور به دلایل مختلفی قابل توجیه است. اول ، البته ویژگی تمرکز وجود دارد که تضمین می کند که هر شرکت کننده مجاز ، در شبکه می تواند به فایل های ذخیره شده دسترسی داشته باشد. این امر کار مشترک روی این فایل ها را امکان پذیر می کند.

تضاد بین نسخه های مختلف یک سند را می توان عملاً رد کرد ، زیرا برخی از اقدامات – مانند ویرایش یا حذف – به محض باز کردن یک فایل برای سایر کاربران مسدود می شود. اگر کاربران مجبور باشند فایل های مورد نظر را در سیستم خود به اشتراک بگذارند ، یا آن ها را با استفاده از رسانه های قابل جابجایی انتقال دهند ، این امر به طور قابل توجهی زمان بر و دست و پا گیرتر خواهد بود

یکی دیگر از مزایای کلیدی استفاده از فایل سرور ها این است که فشار بر منابع مشتری را کاهش می دهد. به استثنای اسناد شخصی ، اساساً همه پرونده های تجاری و نسخه های پشتیبان را می‌توان در فایل سرور ذخیره کرد ، بسته به اینکه شرکت چگونه می خواهد از فایل مخزن استفاده کند. و با سازماندهی مناسب (شامل دایرکتوری ها، پوشه ها و غیره) کاربران بطور خودکار دید کلی بهتری از کل موجودی فایل خواهند داشت.

اگر فایل سرور برای دسترسی از راه دور از طریق اینترنت پیکربندی شده باشد ، فایل ها در حال انتقال نیز قابل دسترسی هستند – بسیار شبیه به یک سرویس ذخیره سازی آنلاین. اما برخلاف راه‌حل های ابری ، شرکت ، کنترل فایل ها و امنیت آن ها را همیشه حفظ می‌کند. این یک مزیت آشکار نسبت به روش های دیگر است.

فایل سرور

ویژگی های فایل سرور

  • سازماندهی آسان کل موجودی فایل
  • درجه وضوح بالا
  • اشتراک گذاری راحت فایل
  • همکاری بدون تضاد نسخه
  • عدم فشار بر رایانه های مشتری
  • امکان دسترسی از راه دور از طریق WebDAV ، FTP یا SCP
  • حفاظت از داده ها و امنیت بالا

معایب فایل سرور چیست؟

نقطه ضعف اصلی داشتن یک فایل سرور سنتی برای اشتراک گذاری ، انعطاف ناپذیری و دشواری در نگهداری چنین سروری است. اساسا ، هر اندازه هارد دیسک (HDD) که برای فایل سرور خود خریداری می کنید ، محدودیت فضای ذخیره سازی شما است. شما توانایی افزایش یا کاهش مقیاس در زمان واقعی را ندارید.

این بدان معناست که اگر از یک هارد 1 ترابایتی در فایل سرور خود استفاده می کنید و فضای خالی شما تمام شد ، یا باید فایل ها را حذف کنید تا فضا آزاد شود ، یا یک هارد دیسک دیگری اضافه کنید و آن را پیکربندی کنید تا فضای بیشتری داشته باشید. یا اگر چندین کاربر دارید که به طور همزمان به داده ها دسترسی دارند ، ممکن است بسته به سخت افزاری که هنگام ساخت سرور استفاده می کنید ، با تنگنا مواجه شوند و با کندی سرعت همراه باشند.

از طرف دیگر ، فرض کنید شما فقط چند کاربر دارید که در هر زمان معین به فایل ها دسترسی دارند ، پس ممکن است برای سرورها بسیار بیشتری از آنچه نیاز دارید ، هزینه کنید. علاوه بر این ، اگر از سرور مدیریت شده (سروری که توسط شرکتی دیگر میزبانی می شود) استفاده نمی کنید ، باید مسئولیت امنیت و نگهداری خود را نیز بر عهده بگیرید ، مانند صدور مجوز ، جایگزینی سخت افزار قدیمی / معیوب ، به روز رسانی های امنیتی.

این ها تمامی نکات مثبت و منفی استفاده از فایل سرور بوده و انتخاب آن بسته به نیاز شما پیشنهاد می شود. اگرچه سرور های ابری جدیدا جایگزین مناسبی برای سرور ها بوده اما بسته به نیاز خود باید به نتیجه برسید که استفاده از فایل سرور برای شما یا شرکت تان مناسب بوده یا خیر.

در زیر نیز مجموعه آموزش های شبکه کامپیوتری سایت فرادرس را قرار می دهیم تا با مشاهده این آموزش ، انتخاب بهتری برای امنیت و ذخیره سازی داده های خود داشته باشید.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *