تبلیغات

تبلیغات

اهمیت تجهیزات آتش نشانی و سیستم اعلام حریق در ساختمان‌ها

atashneshani

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش امنیت ساختمان‌های امروزه انجام می‌شود، استفاده از سیستم اعلام حریق و تجهیزات آتش نشانی است. فرقی ندارد که ساختمان تجاری باشد یا مسکونی؛ خدماتی باشد یا اداری. به هر حال اهمیت تجهیزات آتش نشانی در ساختمان‌ها به قدری است که ضریب ایمنی ساختمان بالاتر می‌رود. از جمله تجهیزات آتش نشانی که برای سیستم اعلام حریق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل کپسول آتش نشانی، اسپرینکلر، آژیر اعلام حریق و سنسور تشخیص دود است.

مشاوره آتش نشانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

در طی سال های اخیر به دلیل رشد روز افزون ساختمان‌سازی در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرها، موجب شده است تا سازمان آتش نشانی نیز برای پایین آوردن سطح ضریب خطر آتش سوزی در ساختمان‌ها اقدام به مشاوره آتش نشانی ‌کند و تمام ساختمان‌ها نیز امروزه مستلزم رعایت تمام قوانین و استفاده از سیستم‌ اعلام حریق و تمام تجهیزات آتش نشانی هستند. البته این کار را شرکت‎هایی انجام می‌دهد که مورد تایید سازمان آتش‌نشانی هستند و مطابق با قوانین و مقررات جدید آتش نشانی عمل می‌کنند. اصولا طبق قوانین وضع شده، ساختمان‌های مسکونی با 6 طبقه بر روی همکف، نیاز به تایید و مشاوره از سوی سازمان آتش نشانی هستند. همچنین ساختمان‌های تجاری و اداری نیز که بیش از 2 طبقه دارند، باید حتما از سوی سازمان آتش نشانی تاییدیه کسب نمایند.

تجهیزات آتش نشانی

سیستم اعلام حریق و انواع آن

سیستم‌ اعلام حریق از مجموعه چندگانه تجهیزات آتش نشانی تشکیل می‌شود که وظیفه آن آگاه‌سازی افراد حاضر در ساختمان از وجود حریق در بخشی از ساختمان است. سیستم‌های اعلام حریق به دو دسته تقسیم می‌شود. سیستم اعلام حریق دستی و اتوماتیک.

  • سیستم اعلام دستی:

در سیستم اعلام حریق دستی هیچ‌گونه تشخیص حریق از طریق سنسور وجود ندارد. در این سیستم از طریق شستی اعلام حریق تعبیه شده در طبقات و نقاط مختلف ساختمان توسط شخص زده می‌شود و آژیر خطر به صدا در می‌آید. به عبارتی، به کار افتادن و اطلاع رسانی این سیستم توسط عامل انسانی صورت می‌گیرد و کاملا دستی است.

  • سیستم اعلام اتوماتیک:

در سیستم اعلام حریق اتوماتیک، آتش سوزی توسط سنسور تشخیص حریق تشخیص داده شده و به کار می‌افتد. در این نوع سیستم، سنسور حرارت را تشخیص داده و شروع به کار می‌کند. به عبارتی سنسور تعبیه شده در سیستم به حرارت و دود حساس بوده و درصورت تشخیص هر یک از این‌ عوامل، شروع به هشدار و اطلاع رسانی می‌شود و سایر المان‌های موجود در سیستم اعلام حریق را به کار می‌اندازد.

همچنین بخوانید  یاد گیری این فنون باعث کسب ثروتم شد

اسپرینکلر چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از تجهیزات مهم آتش نشانی و جلوگیری از توسعه حریق، دستگاه اسپرینکلر است. این دستگاه به عنوان سیستم آب پاش، جهت جلوگیری از توسعه آتش سوزی و همچنین به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم اعلام حریق، وظیفه اطفاء آتش را نیز دارد. این سیستم در زمانی که تیم آتش نشانی هنگام تامین آب مورد نیاز به مشکل بر می‌خورد، این دستگاه نقش مهم و بسزایی دارد. زیرا عملکرد این دستگاه به این گونه است که توسط پاشش آب، سرعت گرما و توسعه آتش را کاهش و تا مرز اطفاء کامل پیشروی می‌کند. سیستم اسپرینکلر به شبکه آبرسانی شهری متصل است.

تجهیزات آتش نشانی

داخل اسپرینکلر چه ترکیب مایعی وجود دارد؟

تمام اجزای هوشمند سیستم اعلام حریق دارای ساختارهای متفاوتی می‌باشند. اسپرینکلرها در داخل خود حباب‌های شیشه‌ای جا داده‌اند که این حباب‌ها دو فاز دارند. یک فاز مایع و دیگری فاز بخار مایع. اکثرا در فاز مایع اسپرینکلر از ماده الکل استفاده می‌شود. ساختار عملکردی دستگاه‌های اسپرینکلر به این شکل است که مایع داخل این حباب‌ها منبسط می‌شوند. این عملکرد باعث می‌شود تا فاز بخار مایع کوچکتر از فاز مایع شود.

مزایای استفاده از سیستم اسپرینکلر در ساختمان‌ها

1 – کاهش هزینه بیمه:

طبیعتاً هرچقدر از لوازم و سیستم اعلام حریق به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده کنیم، به مهار هرچه بیشتر خطرات احتمالی و وقوع حوادث بیشتر جلوگیری می‌کند. درصورتی که می‌خواهید هزینه بیمه ساختمان شما کاهش یابد حتما از سیستم اسپرینکلر استفاده کنید. زیرا اسپرینکلر باعث می‌شود تا آسیب‌های وارده به محل کاهش یابد و در نتیجه این امر باعث کاهش هزینه حق بیمه‌ای می‌شود که پرداخت می‌کنید. درضمن باید پس از نصب و راه‌اندازی این سیستم، به شرکت بیمه‌ای که ساختمان خود را بیمه کرده‌اید اطلاع رسانی نمایید.

2 – افزایش ارزش ملک و ساختمان:

نصب و راه‌اندازی شبکه اسپرینکلر در ساختمان‌ها و اماکن، موجب می‌شود تا درصورت وقوع هرنوع حادثه غیرمترقبه آتش سوزی، حریق را از 80 الی 90 درصد کنترل کند. درضمن درصورتی که ملک شما دچار آتش سوزی نیز شد، به دلیل اینکه اسپرینکلر و سیستم اعلام حریق هزینه خسارت‌های ناشی از این اتفاق را کاهش داده است، ارزش ملک نیز کاهش پیدا نخواهد کرد.

3 – کمک به کنترل هرچه بهتر آتش سوزی:

یکی از بهترین و اصلی‌ترین مزایای استفاده از اسپرینکلر در سیستم اعلام حریق، کمک به کنترل هرچه بهتر آتش سوزی در اماکن و ساختمان‌ها است. درصورت وقوع هرگونه آتش سوزی، این سیستم به آتش نشانان کمک می‌کند تا بتوانند آتش را بهتر مهار کنند. حتی استفاده از این سیستم موجب می‎‌شود تا آتش نشانان کمی برای اطفاء حریق حضور داشته باشند.

همچنین بخوانید  شتابان هاست، ارائه دهنده نوین ترین نسل تکنولوژی هاست ایران

صباتام، معتبرترین شرکت واردات تجهیزات گازرسانی و آتش نشانی

شرکت صباتام با سابقه چندین ساله در زمینه طراحی و واردات تجهیزات گازرسانی و همچنین سیستم‌های اعلام حریق از برترین و معتبرترین تولیدکنندگان اروپا و آسیا می‌باشد. همچنین تمامی عملیات مرتبط با طراحی و نصب سیستم اعلام حریق، گازرسانی و تجهیزات آتش‌نشانی نیز توسط شرکت صباتام انجام ‌می‌شود. همچنین این شرکت در زمینه مشاوره آتش نشانی برای ساختمان‌ها و اماکن عمومی و سایر مراکز تجاری و اداری فعالیت بسزایی دارد. شرکت صباتام از شرکت‌هایی است که در لیست شرکت ملی نفت و گاز دارای توکن است.

سخن پایانی

امروزه استفاده از تجهیزات ایمنی و سیستم اعلام حریق در ساختمان‌های مختلف به امری ضروری تبدیل شده است. دلیل آن نیز بالا بردن ضریب ایمنی ساختمان است. همچنین این سیستم‌ها نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع ساختمان قابل تغییر است. شرکت صباتام نیز از معتبرترین شرکت‌های واردکننده لوازم ایمنی و تجهیزات آتش نشانی از تولیدکنندگان معتبر اروپا و آسیا است که ‌می‌توانید با خیال راحت تمام سیستم اعلام حریق خود و طراحی شبکه گازرسانی خود را به این شرکت بسپارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *