تبلیغات

تبلیغات

از کجا بفهمیم باتری گوشی باد کرده است

battry

تمام لوازم دیجیتالی که قابلیت اتصال مستقیم به برق را ندارند، بدون باتری قادر به روشن شدن و استفاده نیستند. گوشی موبایل هم بدون باتری سالم، تبدیل به قطعه‌ای مُرده و ناتوان می‌شود. باتری سالم، باتری‌ایست که در زمان مناسب شارژ شود، دارای شکل و اندازه نرمال باشد، و قادر به انتقال انرژی به طور کامل و در بازه زمانی مشخص به گوشی و یا دستگاه مورد نظر باشد. باتری‌های گوشی موبایل از نوع لیتیوم یون و یا لیتیوم پلیمر هستند که باتری‌هایی قابل شارژ، با عمر مناسب، بسیار سبک و با دوام هستند اما در صورت نگهداری نامناسب و رعایت نکردن نکات مورد نیاز در زمینه سلامت باتری ممکن است دچار بادکردگی و یا خرابی زودهنگام گردند. با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل و عوامل باد کردن باتری و همچنین راهکارهای اینکه با باتری بادکرده گوشی چه کنیم؟، بپردازیم.

علت باد کردن باتری چیست؟

به طور کلی علت باد کردن باتری می‌تواند در اثر عوامل زیر باشد:
در اثر نقص‌های تولیدی، یا اتمام عمر باتری، و یا عدم رعایت نکات مهم در نحوه استفاده از باتری، و یا به طور کلی در اثر استفاده نادرست از باتری‌ها. به طور مثال زمانی که باتری مکررا در روز شارژ و دشارژ شود، استفاده از شارژهای نامناسب و تقلبی و یا قرار دادن گوشی در معرض گرمای مستقیم و یا تمامی کارهایی که باعث شوند باتری‌های لیتیوم یونی زیادی داغ شوند، میتواند باعث آزاد شدن گاز درون باتری و علتی بر بادکردن آن باشند. گفتنی است زمانیکه که پس از فول شارژ، همچنان باتری به برق متصل باشد عنصر فلز لیتیوم که بر روی آند قرار دارد، دایما در واکنش شرکت، و سپس تولید میشود و کاتد تبدیل به عامل اکسید کننده می‌شود و ثبات خود را از دست می‌دهد، این واکنش سبب تولید گرما و گازهای خروجی و در نهایت باعث باد کردن باتری می‌شود. چرا که اجزای باتری در یک فضای محبوس قرار دارند و هنگامی که گازهای مذکور آزاد می‌شوند درون فضای باتری محبوس شده و سبب باد کردن باتری می‌شوند.

وقتی باتری متورم می شود چه اتفاقی می‌افتد؟

باتری‌های لیتیوم یونی برای تولید برق از یک واکنش شیمیایی استفاده می‌کنند. با افزایش سن باتری، این واکنش شیمیایی دیگر به طور کامل انجام نمی‌شود، که می‌تواند منجر به ایجاد گاز و در نهایت متورم شدن باتری شود. علاوه بر این، اگر لایه‌های داخلی باتری به دلیل ضربه و صدمه شدید دچار آسیب شده باشند، ممکن است خروج گاز، تورم و یا حتی آتش‌سوزی رخ دهد. تورم نتیجه گیر افتادن ذرات در بین لایه‌های باتری و در نهایت سوراخ شدن غشایی است که لایه‌ها را از هم جدا می‌کند. اگر غشاء آسیب دیده باشد، رطوبت موجود در هوا می‌تواند با اجزا سلول واکنش داده و باعث متورم شدن سلول یا همان باتری شود. این واکنش انفجاری به طرز خطرناکی بر باتری گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 و هاوربردهای سامسونگ تأثیر گذاشته و در نتیجه محدودیت‌های جدی‌ای برای حمل و نقل باتری‌ها و همچنین حمل آنها در هواپیما ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید  ترموگراف ویراترکر، راز موفقیت تاجران امروزی

باتری گوشی باد کرده

چگونه باتری بادکرده و متورم را تشخیص دهیم؟

همانطور که یک باتری متورم و منبسط می‌شود، اجزا و ترکیبات درون باتری از مسیر و جایگاه خود خارج می‌شوند. اغلب موارد صفحه نمایش دستگاه، دکمه‌ها و یا پد لمسی در دستگاه‌هایی مثل لپ تاپ از تراز اصلی خود خارج شده و به سمت بالا منحرف می‌شوند.

اگر قاب گوشی‌تان مانند قبل جا نمی‌گیرد، یا شکاف جدیدی بین اجزا وجود دارد، یا دکمه‌ها بیش از حد سفت یا سخت شده‌اند، یا دستگاه غیر عادی کار می‌کند، ممکن است باتری متورم شده باشد

باتری گوشی باد کرده

راه حلی برای باتری باد کرده

درست است که برای راه اندازی موقت باتری غیر قابل شارژ خالی شده راه حل های نسبتا کارآمدی وجود دارد اما میتوان گفت برای برگرداندن باتری باد کرده تقریبا راه حل عملی و قطعی‌ایی وجود ندارد و این باتری‌ها در نهایت باید تعویض شوند چرا که ممکن است به گوشی یا وسیله شما آسیب جدی وارد نمایند.

گفتنی است در فروشگاه اینترنتی گوشی جانبی باتری‌های گوشی موبایل از خدمات پس از فروش نیتا سرویس برخوردارند که این گارانتی شامل بادکردگی باتری و تعویض رایگان آن به مدت 12 ماه می‌باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *