تبلیغات

تبلیغات

صفحه سیاه – چرا صفحه دسکتاپ ویندوز سیاه میشود؟| معرفی راه حل ها

Black-screen

صفحه سیاه در ویندوز 10 ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، اما چیزی است که می توانید به راحتی آن را عیب یابی و رفع کنید.

در ویندوز 10 ، صفحه سیاه یکی از سخت‌ترین مشکلاتی است که گریبان سیستم شما را خواهد گرفت، زیرا کد خطا یا پیامی را ارائه نمی دهد که بتوانید از آن برای تعیین علت برای رفع آن استفاده کنید.

اگرچه ممکن است به دلایل زیادی صفحه سیاه ظاهر شود، اما معمولاً به درایورهای گرافیک یا مشکلات سازگاری با نسخه جدید ویندوز 10 مربوط می شود. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که دستگاه در هنگام بروزرسانی دچار باگ شود. یا ممکن است به یک مشکل سخت افزاری مرتبط با نمایشگر، آداپتور یا اتصال فیزیکی منجر شود.

دلیل هر چه که باشد، ویندوز 10 راه های زیادی برای تعیین علت و حل این مشکل ارائه می دهد، چه به دسکتاپ دسترسی داشته باشید و چه سیستم حتی به درستی راه اندازی نشود.

در این راهنمای سایت تک تیپ برای ویندوز 10، دستورالعمل‌های عیب یابی و رفع مشکلات صفحه سیاه را به شما آموزش می دهیم.

برای اینکه به راحتی بتوانید از آموزش ما استفاده کنید باید اطلاعات مختصری از ویندوز داشته باشید. اگر در کار با ویندوز مبتدی هستید می توانید از آموزش جامع سایت فرادرس استفاده کنید.

نحوه رفع مشکلات اتصال هنگام بررسی صفحه سیاه در ویندوز 10

هنگامی که یک صفحه سیاه ظاهر می شود، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، از جمله مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری. دستورالعمل های زیر مراحلی را برای عیب یابی و رفع رایج ترین مشکلات در ویندوز 10 ارائه می دهد.

مشکلات اتصال را بررسی کنید

اگر مشکل قبل از ورود به ویندوز 10 رخ دهد، به احتمال زیاد مشکل از اتصال بین دستگاه و نمایشگر است.

در این حالت ، باید اتصال فیزیکی را دوبار بررسی کنید و مطمئن شوید که هر دو سر کابل به درستی به پورت های ورودی و خروجی صحیح وصل شده است. قطع و وصل مجدد کابل و تکان دادن ماوس نیز می تواند نمایشگر را از حالت sleep بیدار کند.

صفحه سیاه

در حالی که این ممکن است واضح باشد ، مانیتور را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق دریافت می کند. (شاید لازم باشد برای جزئیات بیشتر به وب سایت پشتیبانی سازنده مراجعه کنید.)

اگر کارت گرافیک چند خروجی دارد، از درگاه دیگری استفاده کنید و ماوس را تکان دهید یا یکی از کلیک های روی صفحه کلید را فشار دهید تا مانیتور بیدار شود.

در صورتی که کامپیوتر شما دارای همزمان کارت گرافیک آن برد و مجزا است، می توانید برای تعیین اینکه آیا کارت گرافیک مشکل دارد ، کابل تصویر را به کارت گرافیک onboard تغییر دهید.

اگر مشکل در لپ تاپ رخ می دهد، از میانبر صفحه کلید برای افزایش روشنایی نمایشگر استفاده کنید. معمولاً باید یک کلید عملکرد (Fn) و یکی از کلیدهای عملکرد مانند F8 یا F10 را فشار دهید.

همچنین می توانید مانیتور خود را به رایانه دیگری متصل کنید یا از کابل دیگری استفاده کنید تا مشخص شود آیا با نمایشگر معیوب ، کارت گرافیک یا کابل آسیب دیده سروکار دارید یا خیر.

تشخیص نمایشگر

گاهی اوقات صفحه سیاه به این دلیل اتفاق می افتد که ویندوز 10 ارتباط خود را با صفحه نمایش قطع می کند. با استفاده از کلید Windows + Ctrl + Shift + B می توانید کنترلر ویدیو را مجددا راه اندازی کنید و اتصال با مانیتور را به روز کنید.

در دستگاه‌های خاص (مانند سرفیس پرو ۷)، می توانید با سه بار فشار دادن همزمان دکمه های افزایش و کاهش صدا ، صفحه را بیدار کنید.

هنگامی که عمل بیدار شدن را انجام می دهید ، یک بوق و فعالیت صفحه نمایش می شنوید که نشان می دهد ویندوز 10 ممکن است به این فرمان پاسخ دهد و در تلاش برای ایجاد یک اتصال جدید است.

از طرف دیگر، با فرض پاسخگویی ویندوز 10 ، می توانید از میانبر صفحه کلید Windows key + P برای باز کردن منوی کشویی «Project» استفاده کنید. سپس دوباره کلید P را فشار دهید و کلید Enter را فشار دهید تا بین حالت های مختلف نمایش جابجا شوید و ببینید آیا صفحه سیاه ناپدید می شود یا خیر. (شما باید مراحل را چهار بار تکرار کنید تا اجازه دهید در تمام حالت‌های ممکن بچرخد.)

میانبر های مهم در آموزش های حرفه ای مهارت های کامپیوتر گفته شده است و اگر می خواهید تمامی این میانبر ها را بیاموزید می توانید از آموزش های حرفه ای ICDL فرادرس استفاده کنید. در زیر لینک آموزش حرفه ای کامپیوتر را قرار داده ایم.

مشکل لوازم متصل به کامپیوتر

لوازم متصل به کامپیوتر

دستگاه جانبی متصل به دستگاه ممکن است دلیل سیاه شدن صفحه یا صفحه سیاه باشد. معمولاً هنگام راه‌اندازی یک نقطه چرخشی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد به‌روزرسانی در حال نصب است و باید مدتی صبر کنید، اما اگر زمان انتظار بیشتر باشد، ممکن است مشکل سازگاری سخت افزاری باشد.

اگر با وضعیت مشابهی مواجه شدید، لطفاً همه دستگاه‌های جانبی، از جمله چاپگر، دوربین، درایوهای قابل جابجایی، بلوتوث و سایر دستگاه‌های USB را از رایانه خود جدا کنید.

دستگاه را دوباره راه اندازی کنید اگر به حالت عادی برگشت احتمالا مشکل از یکی از لوازم جانبی است. می توانید با اتصال مجدد یک مؤلفه در یک زمان مشخص کنید که کدام مؤلفه باعث ایجاد مشکل شده است ، تا زمانی که به مؤلفه ای که باعث تضاد شده است برخورد کنید.

هنگامی که دستگاه جانبی ایجاد کننده مشکل را شناختید، آن را جدا کنید، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید، برای یافتن راه حل به صورت آنلاین جستجو کنید یا برای راهنمایی بیشتر با سازنده تماس بگیرید.

رفع مشکل صفحه سیاه با دسترسی دسکتاپ در ویندوز 10

هنگامی که پس از ورود به حساب کاربری ویندوز 10 خود صفحه سیاه مشاهده می کنید و همچنان می توانید از ماوس استفاده کنید، مشکل ممکن است مربوط به فرآیند Windows Explorer باشد.

برای حل مشکلات فرآیند Windows Explorer، از این مراحل استفاده کنید:

1- از میانبر صفحه کلید Ctrl + Shift + Esc برای باز کردن Task Manager استفاده کنید.

نکته سریع: همچنین می توانید از میانبر صفحه کلید Ctrl + Alt + Del استفاده کنید و سپس روی دکمه Task Manager کلیک کنید. ما از این روش‌ها استفاده می‌کنیم، زیرا فرض می‌کنیم در هنگام تجربه یک صفحه سیاه، نوار وظیفه نیز از دست رفته است.

2- روی دکمه جزئیات بیشتر (اگر در حالت فشرده) کلیک کنید.

3- روی تب Processes کلیک کنید.

4- سرویس Windows Explorer را انتخاب کنید

5- روی دکمه Restart از گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.

صفحه سیاه

پس از تکمیل مراحل، باید بتوانید دوباره به دسکتاپ دسترسی پیدا کنید.

راه اندازی مجدد explorer.exe

اگر دستورالعمل های بالا کمکی نکرد ، می توانید با دنبال کردن مراحل زیر فرآیند را مجدداً راه اندازی کنید:

  • از میانبر صفحه کلید Ctrl + Alt + Delete برای باز کردن Task Manager استفاده کنید.
  • روی دکمه Details (در حالت فشرده) کلیک کنید.
  • روی سرویس Windows Explorer کلیک راست کرده و گزینه End task (در صورت وجود) را انتخاب کنید.
  • روی منوی File کلیک کنید.
  • گزینه Run a new task را انتخاب کنید.
  • دستور زیر را وارد کرده و OK کنید.

explorer.exe

راه اندازی مجدد explorer.exe

پس از انجام این مراحل ، صفحه سیاه باید ناپدید شود و دسکتاپ به همراه نوار وظیفه و نمادها ظاهر شود.

نحوه رفع مشکل صفحه سیاه در حالت Safe Mode در ویندوز 10

اگر به دسکتاپ دسترسی ندارید، باید از گزینه های Advanced Startup برای دسترسی به ویندوز 10 در حالت Safe Mode برای عیب یابی و مشکلات صفحه سیاه استفاده کنید.

راه اندازی پیشرفته با استفاده از بوت

برای دسترسی به گزینه های پیشرفته ویندوز 10، از این مراحل استفاده کنید:

  • کامپیوتر را راه اندازی کنید.
  • به محض اینکه لوگوی ویندوز روی صفحه ظاهر شد، دکمه پاور را فشار دهید تا ترتیب بوت قطع شود.
  • مراحل شماره 1 و 2 را دو بار دیگر تکرار کنید.

پس از سومین وقفه ، ویندوز 10 محیط Automatic Repair را راه اندازی می کند که در آن گزینه دسترسی به راه اندازی پیشرفته را خواهید یافت. سپس مراحل زیر را ادامه دهید تا دستگاه در حالت ایمن بوت شود.

برای راه اندازی ویندوز 10 در حالت safe mode با راه اندازی پیشرفته ، مراحل زیر را انجام دهید:

1- بر روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

2- روی دکمه Advanced Options کلیک کنید.

3- روی گزینه Startup Settings کلیک کنید.

صفحه سیاه

4- روی دکمه راه اندازی مجدد کلیک کنید.

صفحه سیاه

5- در “Startup Settings”، کلید 5 یا F5 را فشار دهید تا گزینه فعال کردن حالت ایمن با اتصال شبکه را انتخاب کنید.

صفحه سیاه

پس از راه اندازی رایانه در حالت safe mode ، می توانید از چند مرحله عیب یابی برای حل مشکل صفحه سیاه استفاده کنید. برای مثال ، می توانید درایور گرافیک را دوباره نصب کنید ، به روزرسانی های نادرست را حذف کنید، تنظیمات سیستم را تغییر دهید و غیره

برای نصب درایور گرافیک می توانید از آموزش زیر استفاده کنید.

بوت صحیح ویندوز 10

معمولاً ویندوز 10 سرویس‌ ها ، درایور ها و برنامه ها را در حین راه‌اندازی دانلود می کند که در پس‌زمینه اجرا می شوند. اگر یک یا چند مؤلفه به درستی کار نمی کنند، احتمالاً صفحه سیاه خواهید دید.

یک بوت تمیز به شما امکان می دهد ویندوز 10 را با حداقل مجموعه ای از سرویس ها ، درایورها و برنامه ها راه اندازی کنید، که می تواند به شما کمک کند بفهمید آیا چیزی در حال اجرا در پس زمینه باعث تاریک شدن کامل صفحه می شود یا خیر.

در ویندوز 10، بوت تمیز شبیه حالت ایمن است، اما به شما این امکان را می دهد که خدمات را به صورت جداگانه فعال کنید تا مشخص کنید کدام مؤلفه باعث ایجاد مشکل شده است.

برای انجام بوت تمیز ویندوز 10، از این مراحل استفاده کنید:

  • Start را باز کنید.
  • msconfig را جستجو کنید و روی نتیجه بالا کلیک کنید تا برنامه System Configuration باز شود.
  • روی تب Services کلیک کنید.
  • گزینه Hide all Microsoft services را علامت بزنید.
  • روی دکمه Disable all کلیک کنید.صفحه سیاه
  • روی دکمه Apply کلیک کنید.
  • روی تب Startup کلیک کنید.
  • روی گزینه Open Task Manager کلیک کنید.
  • روی تب Startup کلیک کنید.
  • هر برنامه را انتخاب کنید و روی دکمه Disable در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید.صفحه سیاه
  • Task Manager را ببندید.
  • روی دکمه OK کلیک کنید.
  • کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.

این مراحل مشکل را حل نمی کند، اما به شما ایده می دهد که برای حل مشکل صفحه سیاه از کجا شروع کنید.

رفع مشکل صفحه سیاه هنگام نصب ویندوز 10

نصب ویندوز 10

هر زمان که ویندوز 10 را نصب می‌کنید و صفحه سیاه ظاهر می‌شود، احتمال اینکه نصب همچنان در پس‌زمینه اجرا شود زیاد است. در این حالت ، نصب معمولاً می تواند چندین ساعت طول بکشد، اما در نهایت با موفقیت انجام می شود.

با این حال، اگر به نظر می رسد که نصب پس از مدتی طولانی (پس از حدود شش ساعت) همچنان متوقف می شود، باید سعی کنید دستگاه خود را خاموش کنید. می توانید با فشار دادن و نگه داشتن دکمه پاور به مدت 5 تا 10 ثانیه یا تا زمانی که کاملاً خاموش شود، رایانه خود را به اجبار خاموش کنید. سپس سیم برق را جدا کنید. در لپ تاپ، باید باتری را نیز (در صورت وجود) خارج کنید.

با خاموش بودن رایانه ، همه لوازم جانبی غیر ضروری ، از جمله حافظه قابل جابجایی ، چاپگر ، کابل شبکه و نمایشگرهای اختیاری را جدا کنید. فقط موارد ضروری مانند ماوس ، صفحه کلید و مانیتور اصلی خود را متصل نگه دارید.

حداقل یک دقیقه کامل صبر کنید ، باتری و کابل برق را دوباره وصل کنید ، اما هیچ وسیله جانبی دیگر را وصل نکنید و دستگاه را روشن نکنید.

اگر خطای مهمی نباشد، نصب باید از سر گرفته شود و با موفقیت کامل شود. هنگامی که روی دسکتاپ ویندوز 10 قرار گرفتید، به یاد داشته باشید که دستگاه های جانبی باقیمانده را دوباره وصل کنید.

اگر خطای حیاتی بود و سیستم به پیکربندی قبلی برگشت، هنوز لوازم جانبی را دوباره وصل نکنید و سعی کنید یک بار دیگر به‌روزرسانی را به صورت دستی نصب کنید.

برای اینکه نصب ویندوز را به راحتی و بدون مشکل انجام دهید می توانید از آموزش رایگان نصب ویندوز فرادرس که در زیر قرار داده ایم استفاده نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *