تبلیغات

تبلیغات

san چیست؟ – معرفی سیستم های ذخیره سازی SAN یا Storage Area Network

san

شبکه ذخیره سازی (SAN) یک شبکه تخصصی با سرعت بالا است که دسترسی به سطح ذخیره سازی را در سطح بلوک فراهم می کند. یک SAN معمولاً شامل میزبان ، سوئیچ ، عناصر ذخیره سازی و دستگاه های ذخیره سازی است که با استفاده از انواع فناوری ها ، توپولوژی ها و پروتکل ها به هم متصل شده اند. SAN می تواند چندین سایت را پوشش دهد.

san چیست ؟

SAN یک شبکه یا زیر شبکه اختصاصی با سرعت بالا است که گروه های مشترک دستگاه های ذخیره سازی را به چندین سرور متصل کرده و برای چندین سرور ارائه می دهد. SAN ها معمولاً برای تجمیع ذخیره سازی استفاده می شوند.

SAN مخفف عبارت Storage area networks بوده که به معنی شبکه ذخیره سازی می باشد. فناوری SAN به صورت یک شبکه جداگانه ، اختصاصی و منعطف عمل کرده و با کارایی بالابرای اتصال بسیاری از سرورها به انواع دستگاه های ذخیره سازی طراحی شده است که این فناوری به طور کامل نیازهای ذخیره سازی سازمانی را برطرف می کند.

اگر نمی دانید SAN چیست، آموزش زیر می تواند شما را در زمینه آشنایی با سیستم های ذخیره سازی san یاری رساند. برای مشاهده آموزش ذکر شده، به لینک زیر مراجعه کنید.

 

san چیست

SAN ها رایج ترین ساختار سیستم ذخیره سازی هستند که توسط شرکت ها در برنامه های مربوط به مشاغل شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و به عملکرد کلی بالا و زمان کم نیاز دارند. SAN ها به شرکت ها اجازه می دهند روش ها و ابزارهای دقیق تری را برای امنیت ، حفاظت از پرونده و بازیابی تصادفی پیاده سازی کنند.

موارد استفاده از SAN

SAN معمولاً برای موارد زیر استفاده می شود:

  • بهبود در دسترس بودن برنامه (به عنوان مثال ، چندین مسیر داده)
  • بهبود عملکرد برنامه (به عنوان مثال ، عملکرد ذخیره بارگیری ، جداسازی شبکه و غیره)
  • بهبود استفاده و کارآیی ذخیره سازی (به عنوان مثال ، تجمیع منابع ذخیره سازی ، ارائه ذخیره سازی سطحی و غیره) و بهبود حفاظت و امنیت داده ها و افزایش امنیت شبکه .
  • SAN ها اغلب نقش مهمی در فعالیت های مدیریت تداوم کسب و کار سازمان (CM) ایفا می کنند.

SAN ها معمولاً مبتنی بر فناوری Fiber Channel (FC) هستند که از پروتکل Fiber Channel (FCP) برای سیستم ها و نسخه های اختصاصی برای mainframes هستند. علاوه بر این ، استفاده از Fiber Channel بر روی اترنت (FCoE) امکان جابجایی ترافیک FC در زیرساخت های اترنت پرسرعت موجود و همگرایی پروتکل های ذخیره سازی و IP بر روی یک کابل را فراهم می آورد.

برای مشاهده آموزش Network Security به لینک زیر مراجعه نمایید.

انواع پروکل SAN

رایج ترین پروتکل های SAN عبارتند از:

انواع پروکل SAN

1- پروتکل کانال فیبر (FCP)

پرکاربردترین پروتکل SAN یا پروتکل بلوک که در 70-80 درصد از کل بازار SAN مستقر شده است. FCP از پروتکل های انتقال Fiber Channel با دستورات SCSI داخلی استفاده می کند.

FC یک فناوری است که داده ها را از طریق یک فیبر نوری با سرعت 8 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر 16 گیگابیت بر ثانیه منتقل می کند ، که عموماً برای ارتباط بین سرور و سیستم ذخیره سازی استفاده می شود. این فناوری سه برابر سریعتر از iSCSI است و این فناوری قابلیت کار با SCSI ، پروتکل های IP و سایر پروتکل ها را دارد.

رابط سیستم های کامپیوتری کوچک اینترنت (iSCSI)

بزرگترین پروتکل SAN یا پروتکل بلوک بعدی که 10 تا 15 درصد بازار را به خود اختصاص داده است. iSCSI دستورات SCSI را در یک قاب اترنت قرار می دهد و آن ها را در یک شبکه IP اترنت ارسال می کند.

مزایای SAN

این استاندارد از اترنت در لایه فیزیکی با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه یا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند و به سیستم اجازه می دهد مستقیماً با سوئیچ های اترنت و روترهای IP ارتباط برقرار کند. هنگامی که سیستم عامل درخواست را دریافت می کند ، یک فرمان SCSI ایجاد می کند و یک بسته IP را از طریق اتصال اترنت ارسال می کند.

کانال فیبر روی اترنت (FCoE)

FCoE کمتر از 5 درصد از بازار SAN را به خود اختصاص داده است. این نوع اس ای ان شبیه iSCSI است زیرا یک قاب FC را در یک دیتاگرام اترنت قرار می دهد. سپس ، مانند iSCSI ، از یک شبکه IP اترنت برای ارسال استفاده می کند.

Fiber Channel Over Ethernet یکی دیگر از روش های ارتباطی است ، اما معمولاً از آن به عنوان یک روش جداگانه یاد نمی شود ، بلکه ترکیبی از FC و اترنت برای همگرایی حجم زیادی از ترافیک شبکه در یک محیط شلوغ می باشد.

 FC-NVMe

یک پروتکل رابط برای دسترسی به حافظه فلش از طریق گذرگاه PCI Express (PCIe) است.

مزایای SAN

اگر علاقه مند به یادگیری شبکه های رایانه ای هستید، مشاهده مجموعه آموزش شبکه های کامپیوتری در سایت فرادرس برای شما بسیار مفید خواهد بود.

با ادامه مقاله با سایت تک تیپ همراه باشید و با مزایای جذاب SAN آشنا شوید.

SAN دستگاه ذخیره سازی را آزاد کرده تا در گذرگاه سرور خاصی نباشد. این موضوع ، حافظه را مستقیماً به شبکه متصل می کند ، بنابراین ذخیره سازی به صورت خارجی انجام می شود و از نظر عملکردی در سراسر شبکه توزیع خواهد شد.

SAN همچنین به صورت خوشه بندی دستگاه ها و سرور های ذخیره سازی را متمرکز می کند و به طور بالقوه به مدیریت متمرکز آسان تر و ارزان تر دست می یابد و در نتیجه هزینه کل سیستم را کاهش می دهد.

مزایای SAN

SAN هایی که معمولاً از سیستم های ذخیره سازی در سطح بلوک استفاده می کنند و می توانند عملکرد برنامه های کاربردی انتقال داده را با ارسال مستقیم داده از منبع به هدف ، بهبود بخشند و مقدار کمی از منابع سرور را برای این کار اشغال کنند. با این حال ،  SAN ها همچنین به چندین میزبان امکان دسترسی به چندین دستگاه ذخیره سازی متصل به یک شبکه را می دهند.

با این حال مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به صورت فهرست وار توضیح می دهیم.

  • افزایش دسترسی : ذخیره سازی مستقل از برنامه است و می توان از طریق چندین مسیر مختلف به آن دسترسی پیدا کرد.
  • بهبود عملکرد برنامه : SAN ها پردازش ذخیره سازی را به سرورهای شبکه های مختلف انتقال می دهند که باعث بهبود عملکرد سیستم خواهد شد.
  • انتقال داده از راه دور : SAN ها با داشتن امکان کپی از راه دور داده ها ، سیستم را در برابر هک و حملات مخرب محافظت می کنند.
  • مدیریت متمرکز ساده : SAN با ایجاد یک تصویر واحد از رسانه های ذخیره سازی ، مدیریت را ساده می کند.

SAN چگونه کار می کند؟

SAN گاهی اوقات شبکه پشت سرور نامیده می شود و شامل زیر ساخت های ارتباطی است که اتصالات فیزیکی را فراهم می کند و اجازه می دهد تا وسایل دلخواه با استفاده از عناصر به هم پیوسته (مانند سوئیچ ها و دایرکتور ها) در سراسر شبکه قرار بگیرند.

SAN را نیز می توان به عنوان بسط مفهوم گذرگاه ذخیره سازی در نظر گرفت که همانطور که در آموزش ذخیره اطلاعات توضیح داده شد این مفهوم به دستگاه های ذخیره سازی و سرورها اجازه می دهد تا با استفاده از عناصر مشابه مانند شبکه های محلی (LAN) و شبکه های گسترده (WAN) به یکدیگر متصل شوند.

اگر به موضوع ذخیره اطلاعات علاقه مندید، مراجعه به لینک زیر به شما توصیه می شود.

SAN همچنین شامل یک لایه مدیریتی است که اتصالات ، عناصر ذخیره سازی و سیستم های کامپیوتری را سازماندهی می کند. این لایه مدیریتی ، انتقال اطلاعات ایمن و قوی را تضمین می کند.

SAN های موجود امروزی راه های جدیدی را برای اتصال حافظه به سرورها ایجاد می کنند که امکان دسترسی بالا و بهبود عملکرد را فراهم می کند.

ویژگی تجهیزات SAN Storage

تجهیزات SAN Storage

SAN Storage در انجام عملیات پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات بسیار کارآمد هستند. در SAN ، می توانید به راحتی داده ها را از هارد دیسک های SAN به هارد دیگر منتقل کنید بدون اینکه حتی کوچکترین ارتباطی با سرور اصلی داده داشته باشید. یعنی در این گونه ذخیره سازی ها ، دیتا به سرور ها متصل نشده اند و به صورت مجزا کار می کنند و بار اضافی به سرور منتقل نکرده و باعث می شود سی پی یو سرور درگیر انتقال اطلاعات نشود.

پیاده سازی SAN

پیاده سازی SAN کار دشواری نیست و برای ساخت یک SAN ساده به سه وسیله اصلی نیاز دارید. این سه چیز سرور ، دستگاه ذخیره سازی و SAN Switch می باشد که برای مرتبط کردن آن ها به هم نیازمند نرم افزار مدیریتی SAN و کابل مناسب دارید.

برای اینکه بتوانید یک SAN با کیفیت پیاده سازی کنید باید به نکات زیر در مراحل ایجاد آن توجه کنید:

  • توجه به نیازهای فعلی و آینده سازمان در زمان طراحی آن
  • استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری با کیفیت از برند های معتبر
  • انجام پیکربندی دقیق و اصولی بر روی سخت افزار های SAN

سوییچ SAN چیست؟

در هسته اکثر شبکه های ذخیره سازی ، سوییچ های SAN وجود دارد. تنها هدف آن انتقال ترافیک داده های ذخیره سازی بین سرور و فضای ذخیره سازی مشترک است.

سوئیچ چندین سرور میزبان متشکل از سرورهای ذخیره سازی و دستگاه ها را به هم متصل می کند تا یک SAN را تشکیل دهد.

برخی از کلیدها را می توان به عنوان دستگاه های مستقل برای ساخت یک ساختار ساده SAN استفاده کرد. برای ایجاد یک ساختار SAN بزرگتر نیز می توان سایر سوئیچ ها با هم مرتبط کرد.

تفاوت SAN و NAS

تفاوت SAN و NAS

هم SAN و هم ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) روش هایی برای مدیریت مرکزی و به اشتراک گذاری ذخیره سازی با چندین میزبان ( یا سرور) هستند.

SAN و NAS دو نوع مختلف ذخیره سازی شبکه هستند. در حالی که SAN یک شبکه محلی است که از چندین دستگاه تشکیل شده است ، NAS یک دستگاه ذخیره سازی واحد است که به یک شبکه محلی (LAN) متصل می شود.

با این حال ، NAS بر اساس اترنت است در حالی که SAN می تواند از اترنت و Fiber Channel به طور همزمان استفاده کند.

علاوه بر این ، SAN بر عملکرد بالا و تأخیر کم متمرکز است ، در حالی که NAS بر سهولت استفاده ، مدیریت و هزینه پایین تمرکز می کند.

بر خلاف SAN ها ، کنترل کننده های ذخیره سازی NAS ذخیره سازی را به اشتراک می گذارند و سپس مالک سیستم فایل می شوند. این امر به طور موثر باعث می شود که سرور NAS برای سروری که از حافظه استفاده می کند شبیه سرور Windows یا UNIX / Linux باشد.

شناخت تفاوت این دو نوع ذخیره سازی در آموزش بازیابی اطلاعات بسیار کارآمد خواهد بود زیرا روش های بازیابی اطلاعات در این دو نوع سیستم ذخیره سازی متفاوت می باشد.

مزایای SAN نسبت به DAS

مزایای SAN نسبت به DAS

SAN ها انعطاف پذیرتر ، عملکرد بهتر و در دسترس تر از DAS هستند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این فناوری ، سرعت بالای انتقال داده بین سرورها و SAN است. زیرا این فناوری از یک بستر فیبر نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می کند.

یکی دیگر از مزایای این دستگاه ها استقلال دستگاه های ذخیره سازی از سرورها است. این بدان معنی است که تجهیزات به طور جداگانه در شبکه کار می کنند.

هر نرم افزاری روی هر سرور در شبکه می تواند به منابع ذخیره سازی دسترسی داشته باشد. این باعث می شود تجهیزات SAN کارآمدتر باشد.

سایت فرادرس برای علاقه مندان به شبکه های کامپیوتری آموزش های حرفه ای و بروز زیادی تولید کرده است که می توانید با مراجعه به سایت Faradars.org از آموزش های رایگان و پولی این سایت بهره مند شوید.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *