تبلیغات

تبلیغات

آنتروپی در مدیریت چیست ؟ | تاریخچه و روش های پیش گیری

Dealing-With-the-Effects-of-Entropy

ما در این مقاله از سایت تک تیپ به تکامل “آنتروپی در مدیریت ” می پردازد. جنبه های اقتصادی این مفهوم و تأثیر گیج کننده آن به عنوان یک عامل تصادفی در روند سیستم اجتماعی-اقتصادی ، به ویژه عناصر اطلاعاتی آن ، تعریف شده است.

آنتروپی به عنوان یک پارامتر جهانی که ظرفیت اطلاعاتی سازمان را تعیین می کند مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس روش سیستم ، تجزیه و تحلیل القایی بیشتر آنتروپی در زمینه های مختلف بر عملکرد سیستم اجتماعی-اقتصادی انجام می شود.

فرهنگ علوم آمریکایی میراث فرهنگی آنتروپی را معیاری برای بی نظمی یا تصادفی بودن در یک سیستم بسته تعریف می کند. این تعریف ادعا می کند که با بی نظمی سیستم ، انرژی آن به طور مساوی توزیع می شود و توانایی انجام کار را کاهش می دهد و در نتیجه ناکارآمدی ایجاد می شود.

کسانی که به دنبال یادگیری مدیریت هستند باید آنتروپی را بشناسند و فواید و مضرات آن را برای بکارگیری در اصول مدیریتی خود فراگرفته باشند.

این موارد به مدیر ها کمک می کند که هزینه های اضافی را کاهش دهند و بهره وری نیرو کار را بیشتر کنند.

آنتروپی چیست ؟

آنتروپی در مدیریت

آنتروپی یک مفهوم مهم در فیزیک و شیمی است ، به علاوه می توان آن را در سایر رشته ها از جمله کیهان شناسی و اقتصاد نیز به کار برد که معیاری از بی نظمی سیستم است.

  1. هرچه سیستم بزرگتر باشد ، آنتروپی در مدیریت بالاتر است. به عبارت دیگر ، سازمان های بزرگتر از سازمان های کوچکتر احتمالات بالقوه بیشتری برای بروز بی نظمی دارند.
  2. دوم ، سازمان برای حفظ نظم و وضع موجود به سیستم مدیریتی نیاز دارد. وظیفه مدیریت است که آنتروپی را دور نگه دارد و باعث سردرگمی اقتصادی نشود. سیاست ها ، رویه ها ، فرایندها و سیستم ها بخشی از سیستم مدیریت هستند.

واژه آنتروپی به گرایش سیستم بی نظمی اشاره دارد. سیستم های بسته به مرور زمان فرو می ریزند زیرا نمی توانند انرژی یا داده جدیدی از محیط دریافت کنند ، اما سیستم های باز دارای آنتروپی منفی هستند ، به این معنی که می توانند با حفظ ساختار یا حتی تزریق انرژی اضافی ، خود به خود ترمیم شوند و پویا بمانند.

سیستم های پویا می توانند با تغییر شرایط زمان و مکان به روش های مختلف به اهداف مشترک برسند. آنتروپی مثبت در جهت مخالف عمل می کند تا انحرافات را اصلاح کرده و سیستم را در محیط نگه دارد.

آنتروپی یک وضعیت نامنظم در سیستم است که باعث از دست رفتن انرژی و در نتیجه کاهش انرژی موجود برای تکمیل کار می شود. در قانون دوم ترمودینامیک ، مدیریت آنتروپی یک مفهوم ضروری است زیرا هنگام تلاش باید برای به حداکثر رساندن کارایی و موفقیت یک شرکت مورد توجه قرار بگیرد.

اگر به موضوع مدیریت علاقمندید، به مجموعه آموزش های مدیریت در سایت فرادرس مراجعه کنید.

• مجموعه آموزش مدیریت — کلیک کنید

تاریخچه آنتروپی

تعریف این مفهوم برای اولین بار در سال 1803 توسط ریاضیدان فرانسوی به نام لازار کارنو تعریف شد. پس از آن پسر پا جای پدرش گذاشت و تعریف آنتروپی را به اوج خود رساند. سرانجام ، در قالب قانون ترمودینامیک پیشنهاد شد.

این مفهوم که در ابتدا در ریاضیات ، فیزیک و تحقیقات شیمی استفاده می شد ، به تدریج در انواع علوم و رشته ها گسترش یافت. زمینه هایی مانند کیهان شناسی ، اقتصاد ، جامعه شناسی و سیستم های اطلاعاتی. در واقع ، هرجا بی نظمی ، تصادفی و عدم قطعیت وجود داشته باشد ، آنتروپی وجود دارد.

آنتروپی در مدیریت

آنتروپی در مدیریت

مفهوم آنتروپی در مدیریت را می توان بسیار ساده تعریف کرد: “اگر مجموعه ای تشکیل دهیم و آن را به حال خود رها کنیم ، آنتروپی سرعت آن را کاهش داده و آن را به طور کامل از بین می برد.” به عبارت دیگر ، آنتروپی عبارت است از هرج و مرج ، بی نظمی و برخورد همه پدیده های جهان که می تواند کار و زندگی افراد را مختل کند.

اگر به مدیران فروش آموزش های لازم داده شود و همه امکانات لازم در اختیار آن ها قرار گیرد ، موفقیت آن ها بدون نظارت امکان پذیر نخواد بود.

آنتروپی در مدیریت به این معنی است که نمی توان سازمانی را تنها گذاشت و انتظار نتایج خوبی از آن داشت. وجود یک نیروی نظارتی و کنترل کننده در هر سازمانی ، با هر موقعیت و منابع ، برای فعالیت ضروری است .

آنتروپی در مدیریت به ما می گوید که برای دستیابی به موفقیت سازمانی ، همه مولفه هایی که باید کنار هم قرار گیرند را مدیریت می نامند. زیرا در غیاب چنین چسب هایی ، آنتروپی به آرامی آن ها را از هم جدا می کند.

آنتروپی کسب و کار

آنتروپی کسب و کار زمانی در سازمان های بوروکراتیک بوجود می آید که افراد فقط کار خود را انجام می دهند و با همگاران تعامل برقرار نمی کنند. کارکنان تنها انتظارات شغلی خود را برآورده می سازند و از تلاش برای سازماندهی کار به نحوی که برای کل سازمان مفید است ، دست می کشند.

برای خارج کردن سازمان های منظم از هرج و مرج ، تلاش بیشتری لازم است و وقتی اوضاع به آشوب تبدیل شود ، سازگاری با هرج و مرج برای سازمان ها بسیار ساده تر از رفع آن بی نظمی خواهد بود.

متأسفانه ، آنتروپی کسب و کار تقریباً اجتناب ناپذیر است ، زیرا با رشد سازمان فرآیند کاری محوری تر شده و مشاغل تخصصی می شوند و در این هنگام است که بوروکراسی ظهور می کند.

بوروکراسی ها معمولا خود باعث ایجاد بوروکراسی های بیشتری می شوند و با افزایش این روند ، کارکنان تمایل دارند از فرایندهای خود در برابر نفوذ و تغییرات بیرونی محافظت کنند که به نفع کل سازمان خواهد بود.

سازمان بوروکراتیک

شرایط کار یک سازمان بوروکراتیک بسیار محدود است زیرا ساده ، تکراری و استاندارد است. این دیدگاه درباره سازمانهای بوروکراتیک نشان می دهد که سازمان بوروکراتیک برای موفقیت باید دارای محیطی پایدار با نتایج استاندارد باشد. سازمان بوروکراتیک به خوبی کار می کند تا زمانی که به تغییرات نیاز باشد یا نوعی آشفتگی وارد سیستم شود.

روش های پیشگیری از آنتروپی

آنتروپی در مدیریت

آموزش آنتروپی در مدیریت بسیار برای پیشگیری و مدیریت آنتروپی های موجود در سیستم ها کاری مفید خواهد بود و اگر با این موارد یک مدیر آشنایی نداشته باشد کم کم باعث افزایش انتروپی در سیستم شده و سیستم و کسب و کار را به نابودی خواهد کشاند.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آنتروپی در مدیریت، به مقاله منتشر شده در لینک زیر مراجعه نمایید:

• آموزش تئوری های سازمان و مدیریت — کلیک کنید

در ادامه این مقاله، روش های پیشگیری از آنتروپی توضیح داده می شود.

1- استفاده از تفکر سیستمی ارگانیک

محیط بوروکراتیک جایگاه اساسی در تجارت دارد زیرا زمینه را برای عملیات موثر سازمانی ایجاد می کند ، اگرچه کارکنان اغلب آنقدر در بخشهای خود متخصص می شوند که آنتروپی بوجود می آید.

سازمان ها می توانند با تشویق کارکنان به فکر کردن در مورد نیازهای حوزه کاری خود و با در نظر گرفتن اهداف کل سازمان هنگام تصمیم گیری مشارکت کنند و رقابتی سازنده بین کارکنان ایجاد نماییند.

این تفکر با برآوردن نیازهای رقابتی خود و به عهده گرفتن مسئولیت اجتماعی ، به اطمینان از خلاقیت و ابتکار سازمان و کارکنان آن کمک می کند.

2- مشارکت در تصمیم گیری

آنتروپی در مدیریت

با اطمینان از مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری واحد تجاری و درک نقش آن ها در فرایند تولید ، می توان از آنتروپی در مدیریت سازمان ها جلوگیری کرد. کارکنان اغلب با مشتریان سر و کار دارند و می توانند نیازهای آن ها را تشخیص دهند.
مشارکت کارکنان به آن ها کمک می کند تا اعتبار مدل کسب و کار را توسعه دهند و به آن ها کمک می کند تا از شغل خود احساس رضایت کنند زیرا آن ها می توانند به اهداف شخصی خود در کنار اهداف سازمانی برسند.
اگر قصد دارید تا با مدل های کسب و کار بیشتر آشنا شوید، خوشبختانه سایت فرادرس در این زمینه آموزشی را تهیه و منتشر نموده است. برای دریافت این آموزش به لینک زیر مراجعه کنید.

• آموزش بوم مدل کسب و کار — کلیک کنید

3- مدیریت کلان کسب و کار

این واقعیت که آنتروپی در مدیریت وجود دارد و یک عامل غیرقابل توقف است به این معنی است که صاحبان مشاغل کوچک باید بر همه جنبه های کسب و کار خود نظارت داشته باشند. مدیریت ممکن است بیشتر به توسعه محصول و یا کار با مشتریان علاقه مند باشد ، اما اگر بر سایر قسمت های کسب و کار مانند حساب های پرداختنی یا حسابداری تمرکز نداشته باشد ، آنتروپی در نهایت مشکلاتی را ایجاد می کند که کل سیستم را به بی نظمی خواهد کشاند.

4- رهبری مجموعه

برای اینکه از آنتروپی پیش گیری کنیم باید علاه بر مدیریت دقیق رهبری مجموعه را نیز بر عهده بگیریم.همانطور که قبلا گفتیم هر سازمانی نیاز به نظم دارد. هر کس دارای مسئولیت سازمانی است و باید در حفظ نظم در موقعیت شغلی خود ، ایفای نقش کند.

برای پیشرفت سازمان ها در کسب و کار هایی که در حال تغییر هستند ، رهبران باید نقش فعالی در ایجاد امکانات جدید داشته باشند و شیوه های قدیمی کار را کنار بگذارند. این کار باعث کاهش آنتروپی در مدیریت می شود و بی نظمی ، هرج و مرج و اختلافات کارکنان را از بین خواهد برد.

انواع آنتروپی

در سیستم ها و کسب و کار های عواملی هرچند کم وجود دارند که تمایل به حرکت برخلاف سیستم را دارند و باعث مختل شدن نظم سیستم می شوند. به این عوامل آنتروپی گفته می شود که بر دو نوع کلی تقسیم می شوند.

  • آنتروپی مثبت : این نوع آنتروپی بر خلاف جهت نظم سیستم حرکت می کند.
  • آنتروپی منفی : این آنتروپی که نگانتروپی نیز گفته می شود ، برعکس آنتروپی مثبت عمل می کند ، یعنی با ایجاد تغییرات انحرافات را کاهش داده و بقای سیستم را نتیجه می دهد.

آنتروپی های مثبت معمولا در سیستم های بسته بوجود می آید و بینظمی را ایجاد می کنند. اگر این سیستم های بسته به حال خود رها شوند و مدیریت دقیقی بر روی ان ها صورت نگیرید به زوال و نابودی پیش خواهند رفت.

حال آنکه آنتروپی منفی در سیستم های باز که با محیط ارتباط مناسبی دارند صورت می پذیرد. در این سیستم ها که تمایل به پویایی ودارند ، آنتروپی مثبت کاهش پیدا کرده و به راحتی آنتروپی مدیریت می شود.

اگر به موضوع کسب و کارها علاقمندید و قصد دارید تا کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، آموزش های زیر می توانند راهگشای شما باشند.

• مجموعه آموزش کسب و کار و استارت آپ— کلیک کنید

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *