تبلیغات

تبلیغات

نگاهی کلی به نقشه راه موتورهای جستجو و بهینه سازی آن ها

webri2

همانطور که درهفته های گذشته در رابطه با طراحی و بهینه سازی وب سایت صحبت کردیم, در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد روش های کراول کردن و ایندکس شدن محتوا برای موتورهای جستجو بحث کنیم. اگر مباحث قبلی را به یاد آورید, باید تا به الان متوجه شده باشید که نقش اصلی موتورهای جستجو پاسخ به سوالات و نیازهای کاربران و نمایش تمامی این موارد به آن ها می باشد. بنابراین مهمترین اولویت برای گوگل قابل نمایش بودن و دسترسی آسان کاربران به این اطلاعات خواهد بود.

چگونگی عملکرد موتور های جستجو

عملکرد موتور جستجو

در حالت کلی موتورهای جستجو سه حالت کلی برای رتبه دادن وب سایت ها مد نظر دارند که عبارتند از:

خزیدن یا کراول کردن (crawling):  یکی از مهمترین مراحل موتورهای جستجو است که ربات هایی با نام اسپایدر یا کرالر, تمامی صفحات وب سایت شما را بررسی کرده و به آنالیز آن می ‍‍‍پردازند.

ایندکس یا بررسی کردن(indexing):  بعد از اینکه موتورهای جستجو وب سایت شما را کراول کردند, نوبت به ایندکس محتوا می رسد. با بررسی صفحات وب سایت, گوگل آن ها را دسته بندی و نمایه سازی کرده و در سمت سرور ذخیره سازی می کند. بنابراین یا این روش که توسط موتورهای جستجو انجام خواهد شد, دسترسی کاربران به اطلاعات خواسته شده فراهم می شود.

اعتبار و رتبه بندی(ranking): در مرحل آخر, تمامی اطلاعات وب سایت ها توسط موتورهای جستجو بررسی شده و در نهایت به سایت هایی اعتبار و رتبه می دهد که نیازهای کاربران گوگل را برطرف کرده و نسبت به آن ها بی تفاوت نباشند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین معیار برای رتبه دهی وب سایت ها, محتوای کارآمد و مفید می باشد که اکثر افراد نسبت به آن بی اعتنا هستند.

1.نیازهای موتورهای جستجو مانند گوگل در کراول کردن

در مرحله اول, موتورهای جستجو تعداد زیادی اسپایدر یا کراولر به سمت وب سایت برای ایندکس کردن ارسال می کنند. این ربات ها وظیفه دارند که هرگونه محتوایی مانند عکس, فیلم و متن و… را با هر فرمتی شناسایی کنند. بنابراین این کراولرها حتی اگر هم  قصد بررسی وب سایت شما را نداشته باشند مجدد به ایندکس کردن و خزیدن آن می پردازند.

ربات های گوگل ممکن است در هنگام بررسی وب سایت شما با لینک های داخلی و خارجی نا شناس روبرو شوند که در صورت برخورد با این موضوع آن ها را با الگوریتم های مخصوص و متفاوت خود کراول و پردازش می کنند. اما موضوع مهم در این رابطه این است که موتورهای جستجو مخزن عظیمی از لینک های کشف شده در پایگاه داده خود دارند که به آن کافیین می گویند.

همچنین بخوانید  نحوه خرید و فروش اتریوم در ایران؛ سوالات رایج در خرید و فروش اتریوم

حتما برای شما هم اکنون سوال شده که در این پایگاه داده چه اطلاعاتی ذخیره می شوند؟ در پاسخ  باید گفت که موتورهای جستجو در برخورد با لینک های مخرب آن ها را در انباری خود با نام کافیین ذخیره و پردازش می کنند تا دیتا ی اساسی از اطلاعات کاربرانی که الگوریتم های گوگل را رعایت نمی کنند داشته باشد.

وبری

2.ایندکس و بررسی گوگل

ایندکس همان مخزن اطلاعات موتورهای جستجو می باشد که به وسیله آن می توانند الگوریتم های خود را توسعه و بروزرسانی کنند. تمامی این پردازش ها زمانی صورت می گیرد که وب سایت شما دسترسی را برای موتورهای جستجو آزاد گذاشته باشد. البته لازم به ذکر می باشد که شما می توانید این اجازه را به موتورهای جستجو دهید تا به بررسی و ایندکس کردن وب سایت بپردازند.

3.رتبه دهی در نیازهای کاربر

وقتی کاربری موضوعی را جستجو می کند موتورهای جستجو مانند گوگل در کسری از ثانیه به ذخیره کردن نیاز کاربر می پردازند و محتوای مرتبط برای کاربر را در معرض نمایش قرار می دهند. همین موضوع باعث شده است تا وب سایت ها کانسپت هدف کاربر را شناسایی کرده و تمرکز بیشتری در این حوزه قرار دهند.

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

بسیاری از افراد از جمله گروه وبری فقط گوگل را می شناسند, در صورتی که بالغ بر 30 موتور جستجو دیگر نیز وجود دارند که مهم ترین آن ها یاهو, بینگ و…می باشند. هر کدام از آن ها الگوریتم های متفاوتی دارند ولی 80 درصد ساز و کار با هم شباهت داشته و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث

موتورهای جستجو 3 مرحله کلی برای رتبه دهی به وب سایت ها در دسترس دارند که عبارتند از: ایندکس, کراول و رنکینگ. برای اینکه برخی از صفحات توسط گوگل پردازش نشوند می توانید از فایل robot.txt استفاده کنید که راحتی کار را برای شما به ارمغان می آورد.

در پایان این مقاله تعریف و تمجید از یکی از بهترین برند حوزه طراحی سایت خالی از لطف نیست. شرکت طراحی سایت در کرج یعنی  گروه وبری با داشتن کادری مجرب و متخصص درحوزه وب سایت سئو, زرومه های بزرگ و موفقی درارتباط با شرکت های بزرگ دارا می باشند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *