تبلیغات

تبلیغات

آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال همراه با توضیحات کامل

Turn an Old Hard Drive Into an External

وب‌سایت تک تیپ در این پست قصد دارد که آموزشی فوق‌العاده همراه با توضیحاتی کامل در زمینه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال در اختیار شما عزیزان قرار دهد. اگر شما نیز چنین تصمیمی دارید می‌توانید ما را در این مقاله همراهی کنید.

بسیاری از علاقه‌مندان به تکنولوژی به طور مداوم در تلاش‌اند که از بهترین سخت افزار موجود در بازار در رایانه‌های قدیمی خود استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که ما تلاش می‌کنید آن را به طور مستمر به‌روز کنیم هارد ها هستند. از چند سال گذشته تا به کنون هارد ها تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند و سازندگان با تولید هارد های ssd بر روی افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات تمرکز داشته‌اند.

همه ما در هارد های قدیمی خود از اطلاعات گوناگونی نگه‌داری می‌کنیم، اطلاعاتی که بعضاً برخی از آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. شاید بارها این سؤال را از خود پرسیده‌اید که آیا در زمان ارتقاء رایانه و یا لپ‌تاپ خود چه‌کاری با هارد قدیمی‌تان باید انجام دهید؟ پیشنهاد ما به شما تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال است. این کار چندین مزیت دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا باید به فکر تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال باشیم؟

حافظه‌های قابل حمل جزو پر طرفدارترین قطعات سخت افزاری در سراسر جهان هستند. با مراجعه به فروشگاه‌های مختلف شما می‌توانید به‌سادگی هارد اکسترنال مورد نیاز خود را تهیه کنید. اما چیزی که باید به آن توجه کرد توانایی هارد ها می‌باشد. متأسفانه دیده می‌شود که بسیاری از این هارد ها گاها بی‌کیفیت بوده و یا اینکه بسیار گران قیمت هستند.

اگر شما نیز یک یا چند هارد اینترنال قدیمی دارید یکی از بهترین راه‌ها، تبدیل آن‌ها به هارد های اکسترنال می‌باشد. اولین مزیت این کار صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. در این حالت نه تنها اطلاعات خود را از دست نمی‌دهید بلکه می‌توانید بودجه خود را برای دیگر فعالیت‌های خود حفظ کنید.

how to convert an internal hard drive to an external

دلیل دوم برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال اطلاعاتی است که شرکت‌های سازنده هارد ها در اختیار خریداران قرار می‌دهند. تولیدکنندگان هارد های اینترنال معمولاً اطلاعات کامل‌تری را در اختیار شما عزیزان قرار داده، که می‌توانید با توجه به آن‌ها انتخابی صحیح و بدون عیب و نقص داشته باشید.

سومین دلیل ما برای این کار دسترسی داشتن به اطلاعات قدیمی است. گرچه شما می‌توانید اطلاعات را از هارد های قدیمی به هارد های جدیدتان انتقال دهید، اما این کار بسیار زمان‌بر بوده و حتی در برخی از موارد آزار دهنده است!

علاوه بر این باید اشاره کنیم که شما می‌توانید به راحتی هارد های اکسترنال ساخته شده توسط خود را ارتقاء داده و یا اینکه در صورت بروز هرگونه مشکلی آن‌ها را تعمیر کنید. هارد های اکسترنال آماده معمولاً تعمیر نمی‌شوند و نمی‌توان مشکلات آن‌ها را به سادگی تشخیص داد.

همچنین بخوانید  معرفی 10 ابزار تبدیل فایل dwg به pdf آنلاین و آفلاین

انتخاب هارد اینترنال مناسب

چه تصمیم به تبدیل هارد دیسک‌های قدیمی اینترنال به اکسترنال داشته باشید، و یا قصد خرید یک هارد اینترنال برای تبدیل به هارد اکسترنال را داشته باشید باید به چند نکته مختلف توجه کنید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که این بخش را دو بار مطالعه کنید. یک بار برای کمک به شما برای تصمیم گیری صحیح و بار دیگر برای یادداشت برداری اطلاعاتی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در پایان این قسمت از مقاله توضیحاتی کامل برای انتخاب باکس مناسب در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سلامت هارد دیسک انتخابی

یکی از موضوعاتی که پیش از تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال باید به آن توجه داشته باشید سلامت هارد دیسک شما می‌باشد. اگر هارد انتخابی‌تان دارای برخی از مشکلات نظیر هد درایو است باید به‌طور کلی قید آن را بزنید و به سراغ یک هارد دیسک جدید بروید.

how to convert an internal hard drive to an external

حتی اگر درایوتان مشکلات عینی خاصی ندارد باید به‌طور خاصی تنظیمات SMART را بررسی کنید. اگر در هنگام انجام این بررسی‌ها متوجه فلگ های قرمز بسیاری شدید پس بهتر است به فکر یک هارد دیگر باشید.

اندازه هارد دیسک انتخابی

نکته دیگری که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت اندازه هارد دیسک‌ها می‌باشد. هارد دیسک‌های به‌کاررفته در لپ‌تاپ و یا رایانه‌های رومیزی از نظر فیزیکی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هارد های به‌کاررفته در لپ‌تاپ بسیار کوچکتر از هارد های به‌کاررفته در دسکتاپ ها هستند. به همین دلیل پیش از هر چیزی توجه کنید که اندازه هارد را در نظر گرفته تا بتوانید یک باکس مناسب برای آن تهیه کنید.

how to convert an internal hard drive to an external

همچنین باید دقت کنید که برخی هارد های اینترنال لپ‌تاپ در هنگام تبدیل به هارد های اکسترنال معمولاً به برق خارجی هیچ گونه نیازی ندارند. اتصال آن‌ها تنها با یک کابل برقرار می‌شود، اما به‌طور معمول هارد های اینترنال موجود در رایانه‌های رومیزی نیازمند باکس‌هایی با اتصال برق خارجی هستند.

سرعت درایو

سرعت هارد دیسک یکی از موضوعاتی است که کاربران توجه کمی به آن دارند. هارد های قدیمی به دلیل فرسودگی، نسبت به هارد های جدید عملکرد ضعیف‌تری داشته و باید به این نکته توجه شود. به‌طور معمول کاربرانی که از هارد های اینترنال قدیمی خود برای بکاپ گیری اطلاعات استفاده می‌کنند حساسیت خاصی نسبت به این موضوع ندارند، ام اگر قصد استفاده مداوم از هارد اینترنال تبدیل شده به اکسترنال را دارید بهتر است این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

اتصالات هارد دیسک

یکی از موضوعاتی که معمولاً کاربران توجهی به آن ندارند، اتصالات هارد دیسک‌ها می‌باشد. هارد های اینترنال از طریق دو اتصال PATA و SATA به رایانه ها متصل می‌شوند.

همچنین بخوانید  آموزش حذف فالوور اینستاگرام بدون نیاز به بلاک کردن

آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

اتصالات PATA (که به آن IDE نیز گفته می‌شود) از اواسط دهه 1980 تا حدود سال 2005 بازار هارد دیسک‌ها را تحت سلطه خود داشت. شما می‌توانید نمونه این اتصال را در هارد دیسک پایین در تصویر بالا مشاهده کنید. SATA که در سال 2003 معرفی شد، اکنون اصلی‌ترین اتصال هارد دیسک‌ها به شمار می‌رود. این اتصال به صورت L شکل بوده که در تصویر فوق بالای اتصال PATA می‌توان آن را مشاهده کرد.

به‌احتمال زیاد اگر قصد تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را داشته باشید با یک اتصال SATA روبه‌رو می‌شوید، مگر اینکه هارد شما بسیار قدیمی باشد. به‌هرحال پیش از هر چیزی باید توجه ویژه‌ای به نوع اتصال داشته باشید. شما می‌توانید از تصویر فوق که در توضیحات نیز به آن اشاره کردیم برای شناسایی پورت هارد تان استفاده نمایید.

انتخاب باکس مناسب

هنگامی‌که موارد ذکر شده در توضیحات فوق را به‌طور کامل بررسی کردید، حال نوبت انتخاب یک باکس تبدیل مناسب است. گرچه باکس‌های هارد اکسترنال بسیار ساده هستند اما نکاتی وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه داشته باشید. بااین‌وجود هدف ما تنها آموزش بوده و هیچ نوع باکس خاصی را پینشهاد نمی‌دهیم.

رابط داخلی و اندازه هارد

هنگام خرید باکس‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت رابط داخلی و اندازه هارد دیسک می‌باشد. همه تلاش خود را به کار گیرید که باکسی دقیقاً هم اندازه هاردتان تهیه کنید. اگر شما یک هارد لپ‌تاپ 2.5 اینچی SATA دارید پس به یک باکس 2.5″ SATA نیازمندید؛ در حالت مقابل اگر یک هارد قدیمی 3.5 اینچی PATA دارید نیازمند محفظه 3.5 اینچی هستید که از PATA یا IDE پشتیبانی کند.

رابط خارجی

موضوع دومی که در هنگام خرید باکس‌ها باید به آن توجه کرد، رابط‌های خارجی است. آیا می‌خواهید باکس خود را از طریق اتصال USB 3.0 و یا FireWire متصل کنید، یا اینکه قصد دارید با استفاده از پورت eSATA سرعتی فوق‌العاده بالا را تجربه نمایید؟!

آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

در تصویر فوق می‌توانید انواع رابط‌های خارجی را مشاهده کنید: در سمت چپ تصویر یک باکس 2.5 با اتصال micro-B داریم، در وسط تصویر یک باکس فلزی 3.5 با رابط USB 2.0 type-B و در سمت راست نیز یک باکس 3.5 با رابط USB 3.0 type-B دیده می‌شود. توجه داشته باشید که هر دو باکس 3.5 دارای یک رابط برای اتصال به برق هستند. همان گونه که در توضیحات فوق اشاره کردیم ما برای استفاده از هارد های اینترنال رایانه‌های رومیزی نیازمند محرک الکتریکی هستیم.

همچنین بخوانید  چه مانتوی بهاری بخرم؟

جنس باکس های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

باکس‌های تبدیل از دو جنس پلاستیک و فلز ساخته می‌شوند. به طور معمول برای افرادی که از هارد های تبدیل شده استفاده زیادی ندارند جنس این باکس‌ها تا حدودی مهم نیست. اما اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در طول روز به مدت چند ساعت از هارد خود استفاده می‌کنید؛ بهتر است توجه ویژه‌ای به جنس این محفظه‌ها داشته باشید. کاربران پراستفاده باید به دنبال باکس‌هایی فلزی بوده که بتوانند از آن‌ها به صورت هیت سینک استفاده کرده و گرمای ناشی از فعالیت هارد را کاهش دهند.

به این موضوع توجه داشته باشید که گرما جزو اصلی‌ترین دشمنان دستگاه‌های الکترونیکی بوده و می‌تواند در کوتاه مدت تأثیر بسیار زیادی بر آن‌ها بگذارد.

درنهایت باید بگوییم که همه چیز به شما و میزان نیازتان بستگی دارد. اگر استفاده کم و معمولی از هارد خود دارید به دنبال باکس تبدیل فلزی نبوده و با انتخاب یک باکس پلاستیکی در هزینه‌های تان صرفه جویی کنید.

جمع بندی نهایی

همان گونه که در توضیحات فوق نیز اشاره کردیم تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال یکی از بهترین روش‌های موجود برای استفاده از درایوهای قدیمی به شمار می‌رود. ما در هنگام انتخاب هارد دیسک و یا محفظه مناسب باید به نکات مختلفی توجه کنیم. توجه به این نکات نه تنها باعث می‌شود که هارد های اکسترنال فوق العاده ای را ایجاد کنید، بلکه باعث می‌شود که در هزینه‌ها نیز صرفه جویی نمایید.

تنها دقت کنید که پیش از هر چیزی از سلامت هارد خود مطلع شوید و با شیوه ارتباط باکس‌های محافظت به هارد ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شما عزیزان می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با این مقاله آموزشی با ما و سایر کاربران تک تیپ به اشتراک بگذارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *