تبلیغات

تبلیغات

تراشه امنیتی “T2” اپل چیست و در مک چه کاری انجام می دهد؟

Apple-T2-Chip-crop-min

اپل با افتخار تبلیغ می کند که جدیدترین و بهترین مدل های مک خود دارای تراشه امنیتی T2 اپل است اما چه کاری انجام می دهد؟ و مهمتر از همه ، آیا تراشه T2 مشکلات بیشتری را نسبت به حل آن ایجاد می کند؟

تراشه امنیتی T2 اپل چیست؟

تراشه امنیتی T2 اپل چیست؟

T2 نوع دوم “تراشه امنیتی” اپل است. این چندین کنترلر سخت افزاری را در یک قطعه سیلیکون سفارشی ترکیب می کند. چنین تراشه هایی مدتی است که در تلفن های هوشمند رایج است. با این حال ، تراشه T2 فقط برای اهداف امنیتی موجود نیست، می تواند از نظر عملکرد کلی تفاوت زیادی ایجاد کند.

بنابراین ، چرا به آن تراشه امنیتی گفته می شود؟ دلیل اصلی این است که تراشه T2 مسئول یک بوت ایمن (راه اندازی دستگاه) است. این کل فرآیند بوت شدن را تأیید می کند ، از زمانی که شما دکمه پاور را فشار می دهید تا لحظه نمایش آیکون در صفحه نمایش. به طور خلاصه ، تأیید می کند که بوت لودر و سیستم عامل توسط اپل امضا و تأیید شده است و فقط درایوهای تأیید شده برای راه اندازی سیستم عامل شما استفاده می شود.

این مانع از اجرای نرم افزارهای بدون تایید در هنگام راه اندازی دستگاه می شود ، که اگر گاهی اوقات برای لینوکس راه اندازی کنید ، مشکلی ایجاد می کند. با این حال ، این همچنین چگونگی محافظت از تراشه از سیستم شما است. این امر مانع از راه اندازی سیستم عامل جانبی بدون تایید و تلاش برای دسترسی به اطلاعات شما می شود.

T2 همچنین مسئولیت کلیه رمزگذاری در هارد را بر عهده دارد. پیش از این ، این کار توسط پردازنده صورت می گرفت. با انتقال فرایند به یک تراشه سفارشی ، عملکرد در سراسر سیستم بهبود می یابد ، زیرا منابع بیشتری را به پردازنده می دهد.

هر دو مک بوک پرو 2019 و مک بوک ایر 2020 دارای اسکنر اثر انگشت (Touch ID) برای ورود به سیستم و تأیید درخواست های سطح سرپرست هستند. تراشه T2 دارای یک محوطه امن است که در آن می توان اطلاعات اثر انگشت را با خیال راحت ذخیره کرد. هرگونه درخواست تأیید ، حتی برای برنامه های جانبی به طور کامل توسط تراشه T2 اداره می شود.

بیشتر بدانید:

تفاوت مک بوک پرو و مک بوک ایر

این بدان معناست که برنامه ها هرگز به داده های اثر انگشت دسترسی ندارند ، به این ترتیب نحوه تشخیص چهره و اثرانگشت در آیفون و آیپد کنترل می شود. ابتدا نرم افزار درخواست تأیید را انجام می دهد و تراشه T2 اثر انگشت را در برابر آنچه که در آنکلاوی (enclave) امن ذخیره شده است ، بررسی می کند. سپس نرم افزار از نتیجه شما را مطلع می کند.

همچنین بخوانید  سامسونگ گوشی Galaxy A52s 5G را با پردازنده اسنپدراگون 778جی رونمایی کرد

قابلیت های تراشه امنیتی T2

در حالی که عملکرد اصلی آن در امنیت دستگاه و رمزگذاری ریشه دارد ، تراشه T2 کارهای دیگری نیز انجام می دهد. به عنوان مثال ، عملکرد سیستم کنترل کننده موجود در مک های قدیمی را به عهده می گیرد. این کنترلر رفتارهای مربوط به برق ، باتری و شارژ ، سرعت فن و سنسورهای داخلی را مدیریت می کند.

اپل همچنین وظیفه پردازش صوتی را به تراشه T2 واگذار کرده است و شاهد افزایش کیفیت صدا را در برد دارد. جدیدترین نسخه مک بوک پرو عالی به نظر می رسد ، اما اینکه تراشه T2 چقدر در این امر کمک می کند بحث برانگیز است. این تراشه هر دو ورودی و خروجی صوتی را کنترل می کند و هر زمان که درب را ببندید میکروفون را در مک بوک خود خاموش کنید.

قابلیت های تراشه امنیتی T2

T2 همچنین یک پردازنده سیگنال تصویر است که داده های خام دریافت شده توسط یک دوربین را به تصویری که روی صفحه نمایش می بینید تبدیل می کند. اپل وعده داده است “افزایش صدا ، کنترل بهتر در معرض نمایش ، بهبود سنسور تشخیص چهره و تراز سفیدی خودکار” شاهده خواهیم بود.

کدام سیستم های اپل دارای تراشه امنیتی هستند؟

این احتمال وجود دارد که اپل سرانجام تراشه T2 (یا جانشین آن) را در تمامی مدل های مک قرار دهد. از ژوئن سال 2020 ، مک های زیر تراشه T2 را دارند:

  • مک بوک ایر (2018 یا بالاتر)
  • مک بوک پرو (2018 یا بالاتر)
  • مک مینی (2018 یا بالاتر)
  • مک پرو (2019 یا بالاتر)
  • آی مک پرو

بیشتر بدانید:

عوض کردن مجوزهای پوشه ها در مک

مشکلات مرتبط با تراشه امنیتی

در حالی که T2 برای محافظت از سیستم شما و بهبود عملکرد ارائه شده ، اما اینها همه خبر خوب نیست. اپل تأیید کرد تراشه T2 همچنین برخی از تعمیرات جانبی نرم افزاری را مسدود می کند. با کمال تعجب ، این همچنان باعث جنجال بین مصرف کنندگان می شود که می توانند وسایل خود را تعمیر کنند .

این بدان معنی است که برخی از مؤلفه ها ، مانند مادربرد و سنسور اثرانگشت (Touch ID) ، به یک نرم افزار تشخیصی خاص احتیاج دارند تا سیستم پس از تعمیر به طور عادی کار کند. این امر مشتریان را مجبور می کند تعمیرات خود را به فروشگاه اپل یا از طریق ارائه دهنده خدمات مجاز جانبی انجام دهند.

مشکلات مرتبط با تراشه امنیتی

تراشه امنیتی همچنین هنگام استفاده از رابط های صوتی USB 2.0 باعث ایجاد مشکل در برخی از مدل های 2018 شد. به نظر می رسد که بروزرسانی macOS Mojave 10.14.4 به این موارد پرداخته است ، اگرچه برخی هنوز هم مشکلات را گزارش می کنند. به نظر نمی رسد که این مشکل روی دستگاه هایی با استفاده از USB 3.0 یا بالاتر تأثیر بگذارد.

همچنین بخوانید  تصاویر جدید لو رفته از نسل جدید سری اس : مدل های گلکسی اس 20

مجدداً ، هدف اصلی تراشه T2 محافظت از فرآیند بوت شدن تنها با اجازه اجرای نرم افزارهای خاص است. این بدان معناست که نصب سیستم عامل دیگری مانند ویندوز یا اجرای لینوکس از یک USB مستقیم ، نیاز به مداخله دارد.

خوشبختانه ، می توانید کلید های [Command + R] را هنگام روشن شدن مک فشار داده تا بخش “Startup Security Utility” را راه اندازی کنید. این ابزار پیش بوت به شما امکان می دهد با انتخاب گزینه “No Security” ، بوت امن (Secure Boot) را غیرفعال کنید ، بنابراین هر سیستم عامل اجرا خواهد شد.

در صورت استفاده از یک فلش USB برای بوت کردن سیستم عامل ، باید گزینه “Allow booting from external media” را نیز انتخاب کنید. اگر می خواهید از رمز عبور خود محافظت کنید ، بر روی گزینه “Turn on Firmware Password” کلیک کنید.

آیا تراشه امنیتی در آینده وجود خواهد داشت؟

عملکرد ارائه شده توسط تراشه T2 احتمالاً چیزی است که اپل علاقه مند به نگه داشتن آن است. در کوتاه مدت ، ممکن است ما شاهد تجدید نظر در “T3” باشیم ، زیرا این مدل در مدل های آینده از این سیلیکون استفاده می شود.

با این حال ، اپل دامنه مک خود را به پردازنده های مبتنی بر ARM ، مانند پردازنده های آیفون و آیپد تغییر می دهد. در حال حاضر ، T2 یک تراشه سفارشی است که در کنار پردازنده های اینتل قرار دارد که این شرکت بیش از یک دهه از آن استفاده کرده است.

اپل احتمالاً در آینده قابلیت T2 را مستقیماً در تراشه سیستم خود ایجاد خواهد کرد. بنابراین ، در حالی که ما یک تراشه T2 جداگانه نخواهیم داشت ، این مؤلفه همچنان وجود دارد و وظایف یکسانی را به جز نام خود انجام می دهد.

تراشه امنیتی صرفاً مرحله بعدی در تلاش اپل برای امنیت بیشتر macOS است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *