تبلیغات

تبلیغات

سیستم عامل استیم (SteamOS) چیست؟ نحوه اجرای بازی در لینوکس

What-Is-Steam-OS

از سال 2013 ، شرکت Valve توسعه دهنده سیستم عامل بازی استیم (Steam) سیستم عامل مبتنی بر لینوکس خود را به نام ” SteamOS ” معرفی کرده است.

این سیستم عامل بازی لینوکس که در ابتدا برای طیف وسیعی از سخت افزارهای ارائه شده “Steam Machine” در نظر گرفته شده بود ، می تواند روی هر سیستمی نصب شود.

اما آیا SteamOS برای بازی های لینوکس خوب است؟ آیا می توانید برای بازی فقط به SteamOS تکیه کنید یا باید سیستم عامل ویندوز را هم نصب کنید؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

بیشتر بدانید:

نحوه مخفی کردن بازی های استیم

SteamOS چیست؟

SteamOS از خانواده دبیان از لینوکس است که برای بازی های ویدیویی بهینه شده است.

SteamOS چیست

این بر روی سخت افزار سیستم نصب می شود و از طریق سرویس گیرنده بازی استیم یک تجربه شبیه کنسول را فراهم می کند. برای تجربه مانند کنسول ، حالت “Big Picture” توصیه می شود.

به طور خاص ، SteamOS دارای هسته (kernel) است که برای بهبود عملکرد بازی طراحی شده است. آخرین درایورهای گرافیکی پشتیبانی می کند، اما SteamOS ویژگی کمی در راه برنامه های اضافی دارد. در حالی که دسکتاپ GNOME و نسخه ای از مرورگر کروم دارد ، چیز کمی دیگر در آن گنجانده شده است.

پس از همه ، این یک سیستم عامل است که همه چیز در مورد بازی است. در حالی که ChromeOS به محاسبات ابری اختصاص دارد ، SteamOS به بازی اختصاص داده شده است.

سخت افزار مورد نیاز SteamOS

از ژوئن سال 2020 ، حداقل سخت افزار مورد نیاز برای اجرای SteamOS در سیستم شخصی شما عبارتند از:

  • پردازنده 64 بیتی اینتل یا AMD
  • حافظه 4 گیگابایتی یا بیشتر
  • 250 گیگابایت هارد یا بیشتر
  • کارت گرافیک انویدیا ، اینتل یا AMD
  • پورت USB یا درایو DVD برای نصب

البته برای بازی هایی با تنظیمات کامل گرافیکی سنگین و FPS بالا، به رم بیشتری و یک پردازنده گرافیکی قدرتمند نیاز خواهید داشت.

نکته قابل توجه این است که ، اکثر رایانه های شخصی موجود در حال حاضر بیش از مناسب برای اجرای SteamOS هستند. خواه یک وسیله قدیمی یا رایانه شخصی کاملاً جدید را انتخاب کنید ، بیشتر کتابخانه Steam سازگار با لینوکس قابل اجرا است.

توجه داشته باشید که در حالی که سیستم عامل منبع باز (open source) است ، استیم کلاینت و برخی از درایورهای جانبی اختصاصی هستند. اگر قبلاً در لینوکس بازی کرده اید ، خواهید فهمید که این مسئله غیر عادی نیست. اما اگر طرفدار منبع آزاد هستید ، ممکن است این راه حل ایده آل برای شما نباشد.

پیشنهادی:

غیرفعال کردن پنجره تبلیغات استیم

چه بازی هایی با SteamOS اجرا می شوند؟

چه بازی هایی با SteamOS اجرا می شوند؟

انتخاب مناسبی از بازی های میزبان استیم در SteamOS run وجود دارد که تعداد زیادی از آنها را در اینجا ذکر کرده ایم . در ژوئن سال 2020 بیش از 6500 بازی سازگار با لینوکس در کتابخانه استیم موجود بود.

همچنین بخوانید  چگونه سرعت انیمیشن ها را جهت افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید زیاد کنیم؟

این یک کتابخانه عناوین چشمگیر است که شامل هیت های بزرگی از جمله:

Civilization 6
Saints Row IV
Rocket League
CS: GO
Dota 2

ناشران مستقل نیز بازی هایی را در لینوکس منتشر می کنند که نتیجه آن متنوع ترین و پر جنب و جوش ترین بازی ها و انجمن ها است.

در همین حال ، روزانه حدود 250000 نفر که از لینوکس برای بازی در استیم استفاده می کنند. البته این رقم کمتر از تعداد کل کاربران لینوکس با نصب استیم است.

به طور خلاصه ، استیم آینده بازی های لینوکس است و SteamOS شما را مستقیماً در آن محیط قرار می دهد.

نصب SteamOS در سیستم

اگر به دنبال نصب SteamOS هستید ، به یک فلش 4GB یا DVD خام نیاز دارید.

دانلود: SteamOS (رایگان)

ساده ترین گزینه نصب خودکار است، با این وجود هارد دیسک شما پاک می شود. برای بوت شدن دوگانه ، از گزینه Expert Install استفاده کنید تا یک بخش جدید از هارد برای نصب SteamOS ایجاد کند.

اصولاً نصب SteamOS به سادگی نصب هر نسخه لینوکس است.

بازی مانند SteamOS چیست؟

بنابراین ، SteamOS یک سیستم عامل مبتنی بر Debian است که برنامه کلایت استیم از قبل نصب شده است.

درباره خود کلایت استیم چیزهای زیادی برای گفتن وجود ندارد که احتمالاً شما از قبل نمی دانید. این همان سرویس دهنده لینوکس است که تا حد زیادی با شخصی که در ویندوز و macOS وجود دارد یکسان است. این کلیه ویژگی های یکسانی دارد ، با استفاده از SteamOS چیزی از دست نمی دهید.

عملکرد بازی نیز قابل تشخیص نیست. چه RPG ، FPS یا استراتژی ، لینوکس وظیفه خود را برعهده دارد. از نقطه نظر عملکرد جای تعجب ندارد ، اما چگونه استیم با لینوکس کار می کند چشمگیر است. علاوه بر این ، دستاوردها و سایر بازشدنی ها نیز پشتیبانی می شوند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *