تبلیغات

تبلیغات

آیا گوشی های آیفون ویروسی می شوند و این امکان را دارند؟

iPhone_Get_Viruses_TechTip

درحالی که سیستم عامل مک (مکینتاش) و اپل در برابر ویروس ها و خطرات ایمن هستند ، این یک ایده و ذهنیت اشتباه است که بگوییم تنها سیستم عامل های ویندوز و اندروید در معرض خطر هستند و هر لحظه امکان ویروسی شدن را دارند.

طبق امنیتی که اپل دارد ، شما باید با طریقه ی کار و استفاده از مکینتاش و سیستم عامل مک نا آشنا باشید تا سیستم شما ویروسی شود. اما سیستم عامل آیفون که iOS است چطور؟ آیا واقعا گوشی های آیفون ویروسی می شوند؟ با ما همراه باشید.

 

ویروس ها و بدافزار ها ( تروجان )

 

قبل از اینکه در رابطه با گوشی های آیفون ویروسی بحث کنیم ، سیستم عامل اپل که از آیفون ، آیپد ، آیپد مینی و آیپد تاچ و .. پشتیبانی می کند باید ابتدا بدانید معانی هر کدام یک از این ها چه هستند؟ بیشتر مردم کلمه ی “ویروس” را در بدافزار ها ، برنامه های نا امن و … می شناسند اما از نگاه کلی و فنی این عقیده اشتباه است.

Malware (بدافزار)

یک استاندارد مشخص شده در ویروس ها است که در تمامی حالت ها استفاده می شود. معمولا ویروس ها همراه با نرم افزار ها یا برنامه هایی که در ویندوز نصب می شوند هستند ، سپس هر ویروس وظیفه ی خود را که از قبل مشخص شده است شروع به کار کردن در سیستم عامل می کنند.

در نهایت ، علاوه براین ویروس ها تنها در سیستم عامل ها نیستند بلکه در ماشین ها و ابزار های الکترونیکی گسترش یافته اند. با اینکه ویروس ها از سال ها پیش وجود داشتند اما هنوز هم امروزه در بین رقبای خود معروف نیستند و ابزار های بیشتری نسبت به این نوع ویروس ها وجود دارد.

Adware ( ابزارهای تبلیغاتی مزاحم )

به نرم افزارهایی گفته می شود که باعث ایجاد و نمایش بیش از حد تبلیغات می شود ، که بیشتر از سایت های دانلود و پلاگین های مرورگر ها معروف شده اند. نرم افزار های جاسوسی به راحتی می توانند اطلاعات شما را به شرکت های تبلیغاتی یا هر منبع مورد نظری ارسال کنند. Ransomware (باج افزار) ها می توانند سیستم شما را در دست خودشان بگیرند و شما را وارد کنند برای پس گرفتن فایل هایتان مبلغی را برایشان پرداخت کنید.

برای روشن سازی این مباحث ، ما در رابطه با ویروس هایی که تابحال در سیستم عامل iOS وجود داشتند بحث خواهیم کرد.

سیستم عامل iOS چگونه شما را از هرگونه آسیب دور نگه می دارد؟

در این بخش قصد داریم به قسمت های داخلی سیستم عامل iOS پی ببریم که چرا نسبت به سیستم عامل های دیگر کمتر مورد حمله توسط ویروس ها قرار می گیرد.

همچنین بخوانید  رونمایی سامسونگ از گلکسی M32 5G با دوربین چهارگانه

کنترل و مدیریت اپ استور روی اپلیکیشن ها

برخلاف سیستم عامل اندروید که می توانید از هر منبع ناشناس اپلیکیشن نصب کنید اما در آیفون/آیپد شما تنها می توانید از منابع شناخته شده مانند “اپ استور” اپلیکیشن نصب و استفاده کنید. پس طبق این گفته یعنی میلیون ها برنامه ی موجود کاملا امن هستند. اپل تمامی برنامه ها را که توسط توسعه دهنده ها ساخته شده و در اپ استور قرار می گیرد بصورت تخصصی مورد تست و بررسی قرار می دهد. در این بین اگر شرکت اپل هنگام بررسی اپکیشن ها کد مخرب یا ابزار های خطرناک پیدا کند ، از انتشار اپلیکیشن در اپ استور جلوگیری می کند.

درست است که این سیستم کمی سخت گیرانه است اما باعث می شود تا از دانلود شدن هرگونه اپلیکیشن مخرب جلوگیری شود.

آنالیز بدافزار (Sandboxing)

iOS از یک عمل امنیتی شناخته شده به عنوان جعبه شنی “SandBox” استفاده می کند که باعث می شود برنامه ها از مرز مشخص شده عبور نکنند. اساسا، این مانع از هر برنامه ای است که شما از دسترسی به داده ها از هر برنامه دیگری نصب می کنید.

علاوه بر این تمامی برنامه ها تحت یک حساب محدود در iOS اجرا می شوند. بدون دسترسی به حساب Administrator (مدیر)، برنامه ها نمی توانند تنظیمات سیستم را تغییر دهند و باعث آسیب شوند.

این بدان معناست که حتی اگر شما موفق به نصب برنامه ای شوید باز هم نمی تواند به ریشه فایل ها دسترسی داشته باشد.

بروزرسانی های بموقع و پیاپی iOS

بروز بودن سیستم عامل یکی از مهمات و اصل هایی است که می تواند ما را در برابر ویروس ها امن نگهدارد. این به تنهایی یک مزیت بزرگ نسبت به سیستم عامل اندروید است.

هنگامی که شرکت اپل نسخه ی جدیدی از سیستم عامل خود (iOS , Macintosh) ارائه می دهد بیشتر کاربران به نسخه ی جدید بروزرسانی می کنند. مانند آمار زیر که خواهید دید 65% کاربران از جدیدترین نسخه ی iOS استفاده می کنند.

آمار آیفون ویروسی

نمونه هایی از ویروس ها در گوشی های آیفون

تا اینجا با دلایل گفته شده مشخص شد که iOS امن است. اما وجود بدافزار ها در اندروید کاملا واضح است و امری طبیعی ست چرا که اندروید یک سیستم عامل متن باز (Open Source) و قابل نفوذ است.

اما این بدان معنا نیست که iOS آسیب پذیر نیست و نمی تواند باشد ،
در لیست زیر چندتا از ویروس های شناخته شده در آیفون را باهم مشاهده می کنیم :

  • در اوایل سال 2017 ، در اوایل سال 2017، ویکی لیکس اطلاعاتی در مورد روش هایی که سازمان سیا برای استفاده از دستگاه های iOS استفاده کرده بود منتشر کرد. اپل اظهار داشت که این موارد را رفع کرده است.
  • در سپتامبر 2015، اپل اعلام کرد که صدها برنامه چینی ساخته شده در iOS شامل بدافزار هستند. این به خاطر توسعه دهنده بود که با استفاده از یک نسخه تقلبی از محیط توسعه Xcode، که به طور رایگان از Apple در دسترس بود. تعدادی از توسعه دهندگان در چین کپی های تغییر یافته از Xcode را که XcodeGhost نامیده می شوند دانلود کرده اند و بدافزار را به برنامه های خود تزریق کرده اند. خوشبختانه اپل برنامه های آسیب دیده را از اپ استور حذف کرد.
  • قبل از iOS 10.3 ، مرورگر سافاری به سوء استفاده از پاپ آپ آسیب پذیر بود. خیلی از سایت های اسپم می توانستند تنها با نمایش یک باکس دیالوگ مرورگر را قفل کنند و با گرفتن کد گیفت کارت آن را باز کنند. اما بطور کلی مرورگر شما قفل نمی شد بلکه تنها با پاک کردن کش سافاری می توانید از حالت قفل شده آن را در بیاورید.
  • Xsser mRAT از اواخر سال 2014 یک تروجان بود که می توانست دستگاه های جیل بریک را آلوده کند و تقریبا تمام اطلاعات آنها را افشا کند.
همچنین بخوانید  قابلیت Instant حالا به بازی های گوگل پلی استور اضافه شد!

این ها تنها چند نمومه بودند که برای شما آماده کردیم ، با وجود چنین ویروس ها و تهدیداتی که تا بحال در سیستم عامل iOS وجود داشته اما هنوز هم iOS را یک سیستم عامل امن و غیرقابل نفوذ می شناسند.

مشکلاتی که نشان دهنده ی آیفون ویروسی نیست

ممکن است مشکلات کوچکی برای گوشی آیفون شما بوجود آید اما اینطور نیست و دلیلی بر وجود ویروس نیست.

اگر گوشی شما نسبت به قبل کند شده است ، شما باید فضای داخلی را کمی خالی کنید و یا باتری گوشی را برای عملکرد بهتر تعویض کنید ( طبق گفته اپل ). مشاهده آگهی ها در Safari یک واقعیت ناگوار در مرور وب است، اما اکثر آنها تهاجمی یا مخرب نیستند.

جیلبریک (JailBreak) کردن آیفون یک خطر امنیتی است

کاربران معمولی خیلی کم پیش می آید که دچار ویروسی شدن گوشی خود شوند ، اما با جیلبریک کردن احتمال ویروسی شدن افزایش می یابد.

اگر با جیلبریک آشنا نیستید ، باید بگوییم که شما با جیلبریک کردن به راحتی می توانید از هر جایی و هر منبعی اپلیکیشن مورد نظر خود را نصب و استفاده کنید. همانطور که به شما اجازه می دهد تا بتوانید دسترسی بیشتری داشته باشید و دستتان باز باشد مسلما ویروسی شدن آیفون جیلبریک شده هم احتمال بیشتری دارد.

با جیلبریک کردن به راحتی فرد نفوذ کننده می تواند توسط یک اپلیکیشن به گوشی شما دسترسی داشته باشد.

اپلیکیشن های آنتی ویروس در اپ استور iOS چگونه کار می کنند؟

شاید برای شما جالب باشد که با وجود امن بودن سیستم عامل iOS چرا هنوز هم باید تعداد زیادی  اپلیکیشن آنتی ویروس در اپ استور وجود داشته باشد؟ با این حال هنگامی که به اپلیکیشن های آنتی ویروس نگاهی می اندازید خواهید دید که کاربردی ندارند و فقط نمایشی هستند!

برنامه هایی مانند زیر برنامه ها یا فایل های موجود در گوشی شما را اسکن نمی کنند و چنین توانی ندارند (همانطور که در بخش Sandboxing توضیح داده شد) :

  • Lookout
  • Avira
  • Norton

برخی از ویژگی های این برنامه ها :

  • ابزار مکان یابی گوشی و هشدار
  • حفاظت در برابر سایت های نا امن
  • اطلاع رسانی از وجود نسخه ی جدید iOS

حال جالب است بدانید که شما به تنهایی به تمام این ویژگی ها دسترسی دارید!

اپلیکیشن از پیش ساخته شده Find My iPhone به شما این اجازه را می دهد :

  • گوشی خود را پیدا کنید.
  • درصورت نیاز صدای آژیر گوشی را فعال کنید.
  • تمامی اطلاعات موجود در گوشی خود را پاک کنید.
همچنین بخوانید  معرفی و ویژگی های آیفون 10 یا آیفون X

همچنین مرورگر سافاری بصورت پیشفرض از مشاهده سایت های مخرب جلوگیری می کند و شما می توانید در تنظیمات از وجود نسخه ی جدید iOS باخبر شوید.

با این حال اپل در سال 2017 تمامی اپلیکیشن های تقلبی آنتی ویروس را از اپ استور حذف کرد.

گوشی آیفون شما هیچوقت ویروسی نخواهد شد

اکنون ما تمام زوایای بدافزار را در iOS بررسی کرده ایم ، و می توانیم پاسخ این سوال را بدست آوریم :

آیا گوشی آیفون ویروسی می شود؟

در حالی که از لحاظ تئوری برای آیفون ها امکان استفاده و دانلود نرم افزارهای مخرب فراهم شده است ، با کمی دقت به خرج دادن ، آیفون شما هرگز نباید یک ویروس دریافت کند.

جمع بندی برای جلوگیری از ویروسی شدن آیفون

1- تنها برنامه های قابل اعتماد و منبع آشنا و شناخته شده را استفاده کنید.

2- وارد صفحات مشکوک در بستر اینترنت نشوید.

3- همیشه بروزترین نسخه ی iOS را استفاده کنید.

4- روی هر لینکی کلیک نکنید.

5- تا حد امکان از جیلبریک استفاده نکنید.

منبع :
MAKEUSEOF

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *