تبلیغات

ویندوز 11 pro یا Home کدام مناسب تر است ؟

Windows-11-Home-vs-Pro

ویندوز 11 در دو نسخه روانه بازار شده است یکی pro و دیگری home که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های این دو نسخه را با هم مقایسه کنیم. با ادامه مقاله با تک تیپ همراه باشید.

پس از 6 سال ماکروسافت تصمیم به عرضه نسخه جدید ویندوز گرفت این نسخه به نام ویندوز 11 در دو ورژن home و pro در دسترس عموم قرار گرفت.

چرا ویندوز نسخه‌های متفاوتی دارد؟

تفاوت ورژن های مختلف ویندوز 11

ویندوز همواره به عنوان یک سیستم عامل، نسخه‌های متفاوتی را ارائه کرده است، و دلیل آن بسیار ساده است، زیرا همه کاربران به هر ویژگی احتیاج ندارند و یا ممکن است هر سخت افزاری از ویژگی‌های خاصی پشتیبانی نکند. 

برای مثال در گذشته برای ویندوز XP دو نسخه Home و professional معرفی شده بود. سپس در ویندوز ویستا و 7 شامل چندین نسخه از جمله، Starter، Home Basic، Home Premium، Enterprise، Business و Ultimate با ویژگی‌های متفاوت عرضه شد. 

تعداد زیاد نسخه‌های عرضه شده باعث سردرگمی کاربران شده بود،

Starter برای رایانه‌های شخصی رده پایین‌تر ، Home Basic و Home Premium برای پوشش نیازهای رایانه‌های خانگی، Business برای رایانه‌های سطح بالاتر و اجرای برنامه‌های سنگین و ultimate نیز شامل همه امکانات نسخه‌های قبلی بود.

اما همه چیز در ویندوز 10 فشرده‌تر شد و ماکروسافت دو نسخه Home و Pro  را به کاربران عرضه کرد. به طور کلی windows 10 Home نسخه‌ای است که برای کاربرانی با رایانه‌های معمولی عرضه شد و در مقابل آن Windows pro دارای ویژگی‌های بیشتر نسبت به نسخه قبلی و بر پایه کسب و کار عرضه شد.

در ویندوز 11 نیز مشابه نسخه قبلی خود از دو ورژن Home و Pro بهره میبرد که ویژگی‌های یکسانی دارند.

تفاوت بین ورژن های pro و home ویندوز 11

تفاوت ویندوز پرو و هوم

از جمله ویژگی‌های ورژن home ویندوز 11 می توان به windows security، secure boot ، windows hello و از همه مهم‌تر اجرای برنامه‌های لینوکس و اندرویدی( در بروزرسانی‌های آینده ویندوز در دسترس کاربران قرار می گیرد ) اشاره کرد که میتواند در دسترس کاربران خانگی قرار گیرد.

نسخه pro ویندوز 11 ، نیز تمام ویژگی‌های ورژن home را دارا می باشد و در عین حال دارای چند ویژگی جدید برای استفاده کاربران در سطح حرفه‌ای است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مهمترین تفاوت‌‌نسخه pro نسبت به نسخه home ویژگی bitlocker است، این ویژگی به افراد اجازه می دهد که داده‌های موجود در درایو را رمزنگاری و از حملات سارقین در برابر داده‌های شما جلوگیری کنند. همچنین این نسخه دارای ویژگی WIP می‌باشد که از برنامه‌ها و داده‌های درون سازمانی در برابر افشای اطلاعات جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید  بررسی دمای هارد دیسک در ویندوز 11

برای اجرای ویندوز 11 ورژن pro و home هر دو نیاز به سخت افزار یکسانی است که حداقل 4 گیگ رم، 64 گیگ فضای ذخیره سازی، پردازنده مرکزی دو هسته‌ای و پردازنده گرافیکی سازگار با دایرکس 12 داشته باشند.

با این حال باید به این نکته توجه داشت که ویندوز 11 home از پردازنده‌های نهایتا 64 هسته و رم 128 گیگ و ویندوز 11 pro  از پردازنده‌های 128 هسته و رم 2 ترابایت پشتیبانی می کنند. ( تصورش هم الان غیر ممکنه که بشه چنین سیستمی اسمبل کرد.)

کدام نسخه برای ما مناسب‌تر است ؟

کدام نسخه ویندوز مناسب است ؟

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که نصب کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است؟ در واقع انتخاب یک نسخه از ویندوز به نیازهای خودتان بستگی دارد. همانطور که در این مطلب اشاره کرده‌ایم ورژن home بیشتر ویژگی‌هایی که در نسخه pro ارائه می شود را دارا میباشد، و می توان این نسخه را به عنوان بهترین گزینه برای کاربران عمومی دانست. با این حال اگر دنبال نسخه امن‌تری هستید ویندوز 11 pro میتواند گزینه مناسبی باشد، گرچه این موضوع را نیز باید بگوییم که این نسخه از ویندوز بیشتر برای کاربران حرفه‌ای تر پیشنهاد می‌شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *