تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین پردازنده هایARM64 ، ARM و x86 چیست؟

Difference-Between-ARM-and-x86-Processors

حتماً در مورد پردازنده های ARM ، ARM64 و x86 که در بیشتر تلفن های هوشمند مدرن قرار گرفته اند، شنیده اید. دستگاه اندروید شما کدام یک از این پردازنده ها را استفاده می کند؟ کدام یک از آنها بهتر است و تفاوت ARM ، ARM64 و x86 چیست؟ ما سعی خواهیم کرد به همه این سؤالات پاسخ دهیم!

با شروع اندروید 5.0 (Lollipop) ، گوگل پشتیبانی از پردازنده های 64 بیتی در اندروید را اضافه کرد. در این زمان بود که دانستن پردازنده شما برای خیلی از افراد بسیار مهم شد. این که آیا شما یک پردازنده 32 بیتی یا پردازنده 64 بیتی دارید ، می توانید تصمیم بگیرید کدام یک از ROM های سفارشی را نصب کنید.

بیشتر بدانید:

سرعت ساعت پردازنده چیست؟

همچنین برای نصب برنامه های اندروید (APK) باید بدانید که از چه معماری پردازنده استفاده می کنید، تا بتوانید یک برنامه را نصب کنید، بین پردازنده های مبتنی بر معماری ARM و پردازنده های مبتنی بر معماری x86 نیز تفاوت هایی وجود دارد. بنابراین تفاوت بین پردازنده های ARM و x86 چیست؟

تفاوت پردازنده های ARM ، ARM64 و x86 چیست؟

پردازنده های ARM

ARM معمولاً معماری است که برای ساخت پردازنده (CPU) در دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد. پردازنده های مبتنی بر ARM (نسخه های 32 بیتی) از معماری RISC که مخفف عبارت ” Reduction Instruction Set Computer ” به معنی “کاهش مجموعه راهنمای دستورالعمل” پیروی می کنند. در واقع ، ARM خود مخفف عبارت Advanced RISC Machine است.

نکته مهم این است که پردازنده های ARM ساخت ساده تر و در نتیجه ارزان تر هستند. بیشتر دستورالعمل ها ساده هستند و در یک چرخه ساعت اجرا می شوند. جزئیات فنی بسیاری وجود دارد که می توانیم وارد آنها شویم اما اکثر آنها اکثراً برای اکثر کاربران با دستگاه های معمولی عرضه می شود.

پردازنده های ARM

اگر تلفن هوشمند یا هر دستگاه تلفن همراه دارید که عملکرد باتری خوبی دارد ، احتمالاً از پردازنده مبتنی بر ARM استفاده می کند. این پردازنده ها معمولاً در مقایسه با پردازنده های x86 هنگام مصرف برق بسیار بهتر هستند. در حالی که عملکرد پردازنده همچنین به بسیاری از فاکتورهای دیگر مانند حافظه نهان ، نوع استفاده و غیره بستگی دارد ، پردازنده های ARM معمولاً در مقایسه با بقیه پردازنده ها با قدرت کمتری نیز همراه هستند.

بیشتر بدانید:

بررسی پردازنده های نسل 10 اینتل

پردازنده های ARM64

اگرچه لپ تاپ ها به مصرف انرژی کم نیاز دارند ، اما مدت ها قبل از آنکه ARM به گزینه ای مناسب تبدیل شود وجود داشته است. سیستم عامل ها و برنامه های درجه دسکتاپ ، مانند ویندوز 10 وبرای کار هموار به قدرت بیشتری نیاز دارند.

همچنین بخوانید  آموزش فیلمبرداری از صفحه نمایش با پاورپوینت (Powerpoint)

در آن زمان ، پردازنده های ARM نمی توانستند چنین قدرت پردازشی را ارائه دهند اما همه چیز در حال تغییر است. ARM64 صرفاً یک پسوند یا تکامل از معماری ARM است که از پردازش 64 بیتی پشتیبانی می کند.

پردازش 64 بیتی به مراتب از 32 بیتی برتر است و بنابراین ، پردازنده های ARM64 تمایل به عملکرد بهتری نسبت به پردازنده های ARM دارند. مایکروسافت با ARM همکاری کرده است تا ویندوز 10 را در پردازنده های مبتنی بر ARM امکان پذیر کند ، آنها حتی چند دستگاه تحت ویندوز 10 را نیز در برنامه ARM منتشر کرده اند.

ویندوز همیشه یک سیستم عامل دسکتاپ بوده و از این رو همیشه از معماری x86 پشتیبانی می کند. اگرچه ، با ماندگاری بیشتر باتری ، پردازنده های ARM این امکان را برای دستگاه ها فراهم می کنند که همیشه در ارتباط باشند. مایکروسافت اعلام کرده است که آینده را دستگاه های 2 در 1 می داند که می توانند هر دو به عنوان لپ تاپ و تبلت عمل کنند. بنابراین فشار ویندوز 10 روی ARM است.

پردازنده های x86

x86 یک معماری کاملاً متفاوت است که توسط اینتل ساخته شده است. پردازنده های ساخته شده با استفاده از معماری x86 به طور کلی در کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می شوند. حتی AMD ، رقیب اینتل در پردازنده های کامپیوتر و لپ تاپ از معماری های x86 و x64 اینتل (که نسخه 64 بیتی از معماری x86 است) برای ایجاد پردازنده های خود استفاده می کند.

پردازنده های مبتنی بر x86 از معماری CISC که مخفف عبارت “Complex Instruction Set Computer” به معنی “مجموعه ای از دستورالعمل های پیچیده” پیروی می کنند. دستورالعمل های مربوط به پردازنده های x86 بیشتر پیچیده است. بنابراین ، آنها چندین چرخه پردازنده را برای اجرای هر دستورالعمل طی می کنند.

پردازنده های x86

اینتل بسیار سخت کار کرده است تا بتواند این پردازنده ها را با عملکرد عالی عرضه کند، اما با استفاده از طراحی X86 دقیقاً مطابق با ARM نیست. اگرچه برخی از دستگاه های اندرویدی بر اساس معماری x86 روی پردازنده های Intel Atom اجرا می شوند.

برخی از دستگاه هایی که با پردازنده X86 عرضه شده اند Asus Zenfone ، Zenfone 2 ، Lenovo K80 و غیره باشند. در حالی که پردازنده های ARM به اندازه کافی قدرتمند شده اند که بتوانند سیستم عامل های کامپیوتر و لپ تاپ تمام عیار مانند ویندوز 10 را اجرا کنند ، آنها هنوز خیلی عقب نیستند.

همچنین بخوانید  چگونه فایل های EPUB را در ویندوز 10 باز کنیم ؟ آموزش باز کردن فایل EPUB در ویندوز 10

این معماری ها از دهه 90 در دنیای موازی وجود داشته اند. ARM همیشه برای دستگاه های کم مصرف تلفن همراه مانند تلفن و PDA (کامپیوترهای قابل حمل کوچک) بوده است. از طرف دیگر ، x86 همواره معماری پردازنده بوده است که با استفاده از برق بیشتر ، برای کامپیوتر قدرت بیشتری را تأمین می کند.

حتی اگر در 5 سال آینده ، ARM به معماری پردازنده پردازنده لپ تاپ تبدیل شود ، احتمالاً هرگز قادر به رقابت با x86 در کامپیوتر نخواهید بود که همیشه قدرتمندتر و در نتیجه مناسب تر خواهد بود. این تمام چیزی است که در مورد تفاوت ARM ، ARM64 و x86 در حال حاضر باید بدانید.

تبلیغات

دیدگاه ها

  • احسان شهریور 4, 1399 :: 13:17

    سلام برای من اخرش این اروره میده چیکار کنم
    ERROR: archive data corrupted (decompression fails)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *