کنسول و بازی

چرا بازی های ویدیو ای روز به روز نیاز به فضای هارد دیسک بیشتری برای اجرا شدن دارند؟

آیا واقعا می دانید چرا بازی های ویدیو ای نیاز به فضای هارد دیسک بیشتر نسبت به نسل های قبل خود دارند؟ ما در این مقاله قصد داریم به نکات اصلی و دلایل افزایش بازی های ویدیو ای به فضای هارد دیسک بپردازیم. بدین منظور با تک تیپ همراه باشید.

بازی ویدیو ای که اخیرا عرضه شده و سر و صدایی در میان گیمر ها برپا کرده Red Dead Redemption 2 نیز نام دارد. این بازی نزدیک به ۱۰۵ گیگابایت فضای هارد دیسک نیاز دارد! برخی بازی های ویدیو ای دیگر مانند Shadow of War نیاز به ۹۸ گیگابایت و Final Fantasy 15 نیزا به ۱۵۰ گیگابایت فضای هارد دیسک نیاز دارد. به نظر شما دلیل این همه فضای زیاد برای اجرا و نصب شدن یک بازی ویدیو ای چیست؟ با ما همراه باشید.

در این قاله فاکتور های مختلفی برای مشخص کردن دلیل افزایش حجم بازی ها در نظر گرفته شده است. این دلایل شامل :

۱- فایل های بازی بزرگتر و حجیم تر می شوند.

۲- دنیای بازی ها بزرگ تر می شوند ( مانند بازی محبوب GTA )

۳- کاهش قیمت هارد دیسک ها ، البته این موضوع در ایران برعکس بوده و بیشتر گران می شوند تا ارزان!!

هرچه رزولوشن بازی های ویدیو ای بیشتر شوند نیاز به فضای هارد دیسک بیشتری دارند

بیاید ابتدا برای بهتر شدن توضیحات به ۲۰ سال قبل صنعت گیم برگردیم! جایی که اولین بازی های ۳ بعدی ساخته می شد. در آن زمان هر دوی کاراکتر (شخصیت) بازی و محیط بازی بسیار ساده و جزئیات کمی داشتند. ابزار هایی که در چندین سال موجود بود بسیار قدیمی بوده و حتی توانایی پردازش و ساخت بازی هایی با رزولوشن بالا را نداشتند ، پس با توجه به پیشرفت تکنولوژی ما شاهد افزایش طراحی بازی ها همراه با جزئیات بسیار بالا و رزولوشن بالا هستیم. همانطور که در تصویر زیر می بنید بازی هایی مانند Resident Evil 2  و Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ ساخته شدند.

بازی ویدیو ای

بازی Metal Gear Solid در زمان خود نسبت به بازی های دیگر جلوتر بود و از تکنولوژی بهتری برخوردار بود. به گونه ای در بین بازی های نسل خودش بهترین نسخه ی گرافیکی و طراحی را در تمامی کنسول ها و سیستم ها ارائه می داد. همانطور که مشخص است شخصیت Solid Snake در بازی نام برده شده ار طراحی حرفه ای برخوردار نیست با کمی دقت می بینید که بصورت پولیگانی و استفاده از تکسچر های بی کیفیت ساخته شده است با تکان خوردن کاراکتر ظرافتی را احساس نخواهید کرد.

البته این موضوع بستگی به نوع کنسول و توانایی پردازش تصاویر نیز داشت که در آن زمان Playstation بهینه نبود و نهایت پردازش تصاویر و بازی های ویدیو ای مانند بالا نیز داشت. بلکه کنسول های قدیمی توانایی پردازش و نشان دادن یک نتیجه ی بهتر از بازی و کاراکتر ها نیز نبودند. البته در زمان خودشان نیاز به چنین چیزهایی نداشتند ، بلکه PlayStation 1 تنها قادر بود با رزولوشن ۳۲۰×۲۴۰ برای بیشتر بازی ها برای ما داشته باشد.


پیشنهادی : آموزش انتقال اطلاعات از (پلی استیشن ۴) PS4 به PS4 دیگر


این مورد با تلویزیون های دهه ۱۹۹۰ هم اینگونه بود و از نظر رزولوشن با کنسول ها تفاوتی نداشتند. بر اساس توضیحاتی که داده شد بازی های ۳ بعدی همراه با تکسچر های ۲ بعدی بی کیفیت و همراه با روزولوشن کم نیازی به فضای هارد دیسک زیادی نداشتند. بلکه تنها در ۲ دیسک بازی Metal Gear Solid با فضای هارد دیسک مورد نیاز به اندازه ی ۱.۵ گیگابایت قابل دسترس بود. التبه این موضوع در بازی های ویدیو ای در کامپیوتر ممکن است متفاوت باشند ، بازی ها به شما با دادن کیفیت بیشتر و رزولوشن بالاتر نیاز به فضای هارد دیسک بیشتری دارند.

همچنین بخوانید  آموزش لول آپ در فری فایر با حیوانات بازی

حالا بیایید نسخه ی جدید این کاراکتر را در بازی نام برده مورد بررسی قرار دهیم! در تصویر زیر ببینید : کاراکتر اصلی بازی با نام Solid Snake در بازی ویدیو ای Gear Solid 5 که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.

بازی ویدیو ای

چهره ی شخصیت Solid Snake در بازی ویدیو ای متال گیر تقریبا می توان گفت طبیعی طراحی شده و به چهره ی واقعی نزدیک است. جدا از اینکه در چشم و موهای کاراکتر زاویه های غیرعادی وجود دارد ، این سخت است که بخواهیم بگوییم طراحی این کاراکتر مشکل دارد و تنها از چند پولیگان و تکسچر ساده استفاده شده است. استفاده از تکسچر (بافت) های با کیفیت نیز در طبیعی شدن چهره ی کاراکتر تاثیر گذارند. این تکسچر ها حالا بهینه شدند و می توانند در صفحه نمایش هایی با رزولوشن 1080p و 4K بدون داشتن هرگونه افت کیفیت پردازش شوند ( البته اگر زوم نکنید! ).

حتی با وجود اطلاعات بصری بیشتر ، مانند سطوح زمین و … در بازی مخصوص نورپردازی ، متریال (مواد) های مختلف که در هر موقعیتی رفتار متفاوتی دارند یا پارتیکل سیستم ها که برای نمایش یک شیء مانند آتش یا آب استفاده می شود و در نهایت استفاده از چند لایه برای بهتر دیده شدن و افزایش کیفیت بازی ویدیو ای استفاده می شود. تمامی این موارد در یک محیط  بصورت آنی پردازش می شوند.

بازی ویدیو ای و نیاز به فضای هارد دیسک

این موضوع تنها به محیط ۳ بعدی ، کاراکتر ۳ بعدی و یا تکسچر (بافت) های ۲ بعدی تمام نمی شود و هنوز دلایل مختلفی نیز وجود دارد. صدای بازی های ویدیو ای نیز می تواند یکی از این دلایل باشد چرا که به خودی خودی حجم زیادی را می برند. در نظر بگیرید در هر بازی ویدیو ای باید چقدر از صدا های مختلف برای طبیعی کردن بازی مورد نظر استفاده شود؟ آیا این موضوع فضای هارد دیسک بیشتری نیاز ندارد؟ برای مثال بازی ها ممکن است در هر بخشی یک صدای به خصوصی داشته باشند : منوی اصلی ، داخل بازی ، صفحه ی لودینگ ، صبحت کردن شخصیت ها ، اتفاقات غیر منتظره ، صدای راه رفتن شخصیت ، تغییر حرکت شخصیت ( پریدن ، نشستن ، دویدن ) ، صدای وزش باد یا آب و هوا ! این موارد می توانند تا اینجا کافی باشند تا ما بصورت کامل متوجه شویم.

به غیر از موارد بالا مکالمه هایی که بین کاراکتر ها در نظر گرفته می شود می تواند این موضوع خودش حجم زیادی را ببرد! چرا که برای بهتر کردن بازی می توانند سازندگان بازی برای هر کاراکتر در هر موقعیت از بازی یک جمله ی متفاوت در نظر بگیرند. در نهایت بازی هایی وجود دارند که از نظر سیستم صدا و صوتی روی آن ها به خوبی کار شده است ، برای مثال بازی ویدیو ای تایتانفال (Titanfall) عرضه شده در سال ۲۰۱۴ نیاز به ۳۵ گیگابایت فضای هارد دیسک تنها برای صداهای داخل بازی نیاز دارد.

دنیای بازی های ویدیو ای روز به روز در حال بزرگ تر شدن هستند

علاوه بر گرافیک بازی ها با افزایش جزئیات در طراحی و صدا های داخل بازی که دلیلی برا افزایش حجم بازی های ویدیو ای هستند ، خود بازی ها هم نیز بزرگ تر شده اند! به تصویر زیر نگاه کنید و تفاوت بین وسعت دنیای بازی در هر نسخه در بازی GTA شوید. GTA III  از سال ۲۰۰۱ ، یکی از بازی های ویدیو ای از نظر وسعت در جهان داخل بازی در هم دوره ای های خود بود چرا که وسعت بسیار بزرگی داشت. خوشبختانه با وجود تیم قوی این کمپانی باعث شد تنها در ۳ سال بعد وسعت جهان بازی را ۳ برابر بکنند! این نسخه ی بازی که معروف ترین نسخه GTA می توان نام برد GTA: San Andreas نیز می باشد. آخرین نسخه بازی سری GTA ، که GTA V نام دارد ، دارای وسعت جهانی ۱۰ برابر بیشتر به نسخه ی نام برده دارد که شامل محیط ها و زمین های مختلفی می شود.

همچنین بخوانید  نحوه رفع خطای 0x00001338 در بازی Modern Warfare

بازی ویدیو ای

این موضوع همیشه در همه ی بازی ها صدق نمی کند ، بازی هایی مانند Street Fighter یا Overwatch نیازی به فضای هارد دیسک زیادی ندارند چرا که این بازی ها دنیای کوچکی دارند. اما با این وجود ساخت بازی ها با دنیا و جهانی بزرگ طی ۱۰ سال اخیر در بین توسعه دهندگان بیشتر جا افتاده است چرا که در تلاش اند بزرگترین جهانی که می توانند برای بازی خود بسازند.

بازی های ویدیو ای از قبیل Far Cry ، Assassin’s Creed ، Just Cause ، Borderlands ، The Elder Scrolls ، Fallout و The Witcher در نوع خود محبوب ترین بازی های Open World هستند که در هر نسخه بهبود می یابند. همانطور که مشخص است بازی هایی که دنیای بزرگی دارند اگر دقت کنید بیشتر آبجکت ها ، تکسچر ها در هر فاصله مشخص یا در کنار هم تکرار می شوند. برای مثال استفاده از چمن ، سنگ ها برای کوه ها ، نوع تکسچر درختان یا غیره ، البته هرچه دنیای بازی بزرگتر باشد نیاز به فضای هارد دیسک بیشتری دارد.

فضای هارد دیسک

حتی بازی های که مبتنی بر level-based (مرحله ای) ایجاد می شوند مانند بازی Doom حجم زیادی را در بر می گیرند. دلیل این موضوع مربوط بهتر شدن رابط گرافیکی هر مرحله با توجه به کاراکتر ها همراه با تکسچر و صداهای استفاده شده بر می گردد. همچنین عناصر بصری منحصر به فرد و خاص نیاز به فایل های اختصاصی خود برای ذخیره سازی دارند که این موضوع هم یکی از دلایل است. هر چه تعداد مراحل بازی بیشتر و هر مرحله بزرگ تر باشد بازی مورد نظر نیاز به فضای هارد دیسک بیشتری نیاز دارد.

فضای ذخیره سازی ارزان شده و در کنارش سرعت اینترنت هم افزایش می یابد

در اواسط دهه ی ۹۰ تنها هارد دیسک سیستم ۴۰ گیگابایت بود. اما حالا سیستمی که در حال نوشتن این مقاله هستم ۴ ترابایت هارد HDD و ۱۲۸ گیگابایت SSD فضای ذخیره سازی دارد!


پیشنهادی : آموزش فرمت کردن فلش و هارد دیسک


به غیر از اینکه ظرفیت فضای هارد دیسک ها افزایش می یابند سرعت آن ها در ارسال و دریافت اطلاعات هم نیز افزایش یافته اند. یکی از این ویژگی ها استفاده از هارد های SSD در برابر HDD است. جالب است بدانید اگر بخواهید از HDD ها استفاده کنید و ظرفیت بیشتری داشته باشید هزینه آن ها کمتر خواهند شد. ارزان ترین نوع دو کنسول PlayStation و Xbox ار هارد ۱ تربایت استفاده می کنند. که تنها ۳۰۰$ برای کل کنسول در نظر گرفته شده است.

برای گیمر ها (بازی باز ها) ، انتخاب یک هارد دیسک ممکن است سخت باشد. همانطور که مشخص است استفاده از SSD ها خیلی بهتر از HDD است چرا که مورد اول هم از لحاظ تکنولوژی جدیدتر بوده و هم از لحاظ سرعت و عملکرد ، البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که هارد دیسک های مورد اول گرانتر از HDD ها نیز هستند. با داشتن یک هارد دیسک ۲ ترابایتی ، شما می توانید چندین بازی ویدیو ای را روی سیستم خود داشته باشید. با توجه به اینکه هارد دیسک ها سریعا پر شده و فضای خالی شان کمتر می شود ما مجبور می شویم گاهی اوقات برای نصب بازی های جدید ، ابتدا بازی های قدیمی را از روی هارد پاک کنیم.

همچنین بخوانید  اجرای بازی و رامهای سگا Sega روی ویندوز

پیشنهادی : Wi-Fi 6 (وای فای ۶) چیست و چرا اهمیت دارد؟


با در نظر نگرفتن موارد حاشیه ای ، شما می توانید هر بازی ای که مد نظر دارید به راحتی دانلود کنید ، درست است؟ همانطور که مشخص است با پیشرفت روز افزون ما شاهد افزایش سرعت اینترنت هستیم حتی اگر در شهر های بزرگ هستیم این موضوع برای ما مشخص تر و واضح تر است. اما باز هم با داشتن بهترین اینترنت نزدیک به ۱۰۰ Mbps شما به یک ساعت زمان برای دانلود یک بازی ۵۰ گیگابایتی دارید و با داشتن سرعتی برابر ۲۵ Mbps شما نیاز به ۵ ساعت دارید تا بتوانید بازی را دانلود کنید!

فضای هارد دیسک

تصویر بالا را مشاهده کنید. این تصویر از یک هارد دیسک است که نشان می دهد چه چیز ها و فایل هایی آن را اشغال کرده است. همانطور که در بالا نوشته شده است ۹۰۰ گیگابایت از هارد دیسک در حال حاضر استفاده شده است. قسمت قرمز رنگ مربوط به بازی های استیم ، اوریجین و بلیزارد می شود ، همچنین ۵۰۰ گیگابایت مربوط به اطلاعات دیگر می شود. محدوده ی سبز رنگ مربوط به کلکسیون ROM می شود در این قسمت هزاران هزار بازی های قدیمی و نوستالژی ذخیره شده است و در نهایت محدوده های آبی که مربوط به برنامه ها و نرم افزار های ویندوز در نظر گرفته شده است.

با توجه به اندازه فضای ذخیره سازی در هارد دیسک ها و سرعت اینترنت و ارتباط بین آن ها ، می توان گفت توسعه دهندگان این موضوع را به درستی درک نکرده اند ، اگر فردی تنها ۱۰۰ گیگابایت هارد دیسک داشته باشد آنگا باید ۱ دهم هارد خود را برای نصب بازی ۱۰۰ گیگابایتی دهد؟ یکی از دلایلی که توسعه دهندگان نگرانی در رابطه با حجم بازی ها ندارند و بازی ها را از لحاظ حجم بهینه نمی کنند به دلیل وجود هارد دیسک هایی با فضای ذخیره سازی بسیار زیاد است.

آیا تمامی این موارد برطرف خواهند شد؟

باید به راحتی بگوییم خیر! بازی ها روز به روز درحال بزرگ تر شدن و پیچیده تر شدن هستند و با توجه به وجود هارد دیسک ها و فضای آن ها توسعه دهندگان سعی دارند تا می توانند از این فرصت استفاده کنند. متاسفانه ما هم باید با این موضوع در رابطه با بازی های ویدیو ای کنار بیاییم.

شاید راه حلی برای این موضوع وجود داشته باشد ، این راه حل می تواند Stream کردن یا استفاده از استریم ها باشد. تنها چیزی که ما نیاز داریم این است که یک اینترنت با سرعت خوب و یک صفحه نمایش داشته باشیم تا بتوانیم بازی مورد نظر را در کیفیتی که می خواهیم مشاهده کنیم. البته این موضوع کمی پیچیده است چرا که ما تنها می توانیم آن را مشاهده و نمی توانیم خودمان به اجرای بازی بپردازیم.

مهدی

از اینکه با ما همراه هستید ، صمیمانه متشکریم :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا