رپورتاژ آگهی

حسابداری شرکت پیمانکاری

مقدمه

حسابداری پیمانکاری  یک قرارداد معتبر بین کارفرما و پیمانکاران می‌باشد که برای به ثمر رساندن یک پروژه بزرگ قرارداد میان آن دو بسته می‌شود و شامل چندین مرحله می ‌باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. شرکت‌های پیمانکاری معمولاً برای انجام پروژه‌های بزرگ و مختلف با دیگر شرکت‌ها همکاری می‌کنند.نحوه حسابداری در این شرکت‌ها مهم است چرا که به حفظ سرمایه و اطمینان از بررسی حساب‌ها کمک می‌کند.

شرکت  پیمانکاری چیست؟

یکی از پرطرفدارترین نوع شرکت‌های تجاری، شرکت پیمانکاری است. این نوع شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های مختلفی اما با هدف مشخص انجام دهند.این شرکت‌ها با بستن قرارداد با افراد حقوقی و حقیقی کارهایی مثل ساخت، نصب، اجرا، حمل، تهیه و. را برای آنها انجام می‌دهند.

نکته: شرکت‌های پیمانکاری بر اساس تجربه، تعداد نیروی کاری، توان مالی و توانایی‌هایی که دارند رتبه ‌بندی می‌شوند.

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری شامل ثبت و ردیابی هزینه‌ها، درآمدها، دارایی‌ها و بدهی‌ها می‌باشد. این حسابداری به شرکتهای پیمانکاری این توانایی را میدهد که بتوانند پروژه‌ های بزرگتر و بهتری را اجرا کنند.همچنین کمک می‌کند تا نقشه‌های مالی و مالیاتی خود را بهبود ببخشند و از این رو می توانند تصمیم گیری های درستی انجام دهند.

حسابداری پیمانکاری این قابلیت را  دارد تا گزارش‌ها و صورت‌های مالی را به مشتریان و مدیران مجموعه ارائه دهد تا بتوانند از سود و زیان خود باخبر شوند 

اصول حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری

 عناصر حسابداری: اصول حسابداری در شرکت‌ های پیمانکاری با عناصر حسابداری بقیه شرکت ها تا حدود زیادی مشابه می باشد.این عناصر شامل سرمایه، وام، ملک های شخصی، درآمد و هزینه های کلی و جانبی هستند.

معادلات حسابداری: این معادله به طور خلاصه نشان می‌دهد  که سرمایه شرکت از کجا می‌آید و در کجا خرج می‌شود. معادله اصلی حسابداری به شکل آسانی عبارت از: ثروت= وام+ ملک‌های شخصی

اصل هزینه واقعی: این اصل به این معنی است که تمام هزینه‌های خرج شده واقعی هستند و  دارای تاریخ ثبت و فاکتور می‌باشند 

اصل تطبیق هزینه و سود: بر اساس این اصل، هزینه‌ها و درآمدها باید به صورت همزمان و متناسب با هم در نظر گرفته شود. به عبارتی ساده‌تر، درآمد و سود حاصل از پروژه از هزینه ‌های خرج شده بالاتر باشد 

اصل تنوع: این است که هر پروژه و قرارداد پیمانکار یا کارمندی باید به صورت جداگانه و به صورت مجزا در نظر گرفته شود و هزینه‌ها و درآمدهای آن  به طور مستقیم ثبت و پیگیری شود 

همچنین بخوانید  چگونه یک برنامه ‌نویس شویم؟ برنامه ‌نویسی را از کجا شروع کنیم؟

 

بیشتر بخوانید: نرم‌افزار حسابداری ابری

 

اصل انطباق با قوانین و مقررات: این اصل بیان می‌کند که حسابداری پیمانکاری  باید با قوانین و مقررات مالی و مالیاتی مربوطه همسان باشد. این قوانین شامل مالیات، استانداردهای حسابداری، و قوانین مربوط به نوع فعالیت شرکت می‌باشد 

حساب‌های شرکتی :حساب‌های شرکتی به شمارش و صورت آوری‌ هایی گفته می‌شود که به عنوان شواهد نوشتاری برای حسابداری استفاده می‌شود.این شواهد شامل صورت آوری‌ های اصلی و صورت آوری‌ های حسابی می‌باشد 

 

حسابداری شرکت پیمانکاری

گزارش‌های حسابداری: این گزارش‌ها به شکل ساده نشان می‌دهند که نتایج اقتصادی شرکت در طول یه دوره مشخص چگونه و به چه شکل بوده است.این گزارش شامل سود و جریان پولی و موجودی انبارها و…  می‌باشد 

با توجه به این اصول و قواعد، می‌توان گفت که حسابداری  در شرکت‌های پیمانکاری به طور کلی با حسابداری در شرکت‌های معمولی فرق چندانی ندارد.

تعریف مالیات: یک مالی اجباری یا نوعی خراج است که توسط سازمان دولت تنظیم و تحمیل می شود.عدم موفقیت در پرداخت، فرار یا مقاومت در برابر پرداخت،  می‌تواند طبق قانون مجازاتی در پی داشته باشد 

مفاهیم اصلی حسابداری پیمانکاری

۱- حسابرسی و بازرسی مالی 

حسابرسی و بازرسی مالی در  حسابداری پیمانکاری به منظور اطمینان حاصل کردن از صحت و درست بودن گزارشات مالی شرکت‌های ساخت و ساز انجام می‌شود 

۲-مدیریت هزینه

در حسابداری پیمانکاری مدیریت هزینه به مدیریت و کنترل هزینه های پروژه ‌های شرکت کمک می کند.این شامل بررسی هزینه ‌های مستقیم و غیر مستقیم  ارائه گزارشات هزینه می‌باشد 

۳- مدیریت ریسک‌های مالی

 این اصل در حسابداری پیمانکاری به کنترل و مدیریت  ریسک ‌های مالی موجود در پروژه‌های شرکت می‌پردازد و کمک می‌کند ریسک‌های مالی را شناسایی ،اندازه و ارزیابی کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را  برای سود بیشتر بگیریم

 

بیشتر بخوانید: نرم‌افزار حسابداری آنلاین

 

ابزارهای حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری از ابزارهای مختلفی برای ثبت و پیگیری سوابق مالی و مالیاتی خود استفاده می‌کنند برخی از این ابزارها عبارتند از

۱- نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری

نرم‌ افزارهای حسابداری به شرکت‌های پیمانکاری کمک می‌کنند تا سوابق مالی خود را به صورت موثر و دقیق ثبت کنند تا بتوانند در طول سال گزارش‌های مالی از وضع شرکت تولید کنند 

۲-نرم‌افزارهای مدیریت پروژه

 نرم ‌افزارهای مدیریت پروژه مانند Microsoft Project و Primavera Pm6 از جمله نرم‌ افزارهای مفید برای حسابداری پیمانکاری هستند. این نرم‌ افزارها به شرکت‌ های پیمانکاری کمک می‌کنند تا زمانبندی  و هزینه های پروژه را  به صورت موثر و کارآمد مدیریت کنند 

۳-سیستم‌های مدیریت اسناد

 سیستم های مدیریت اسناد مانند Google Drive و sharepoint نیز در حسابداری پیمانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند

همچنین بخوانید  آرامش و زیبایی در سالن زیبایی عروس لوتوس ودینگ

این سیستم‌ها به شرکت های پیمانکاری کمک می‌کند تا سوابق و اسناد مالی و مالیاتی خود را ذخیره ،  مرتب و مدیریت کنند

شرکت‌های پیمانکاری چه ویژگی‌هایی برایشان در سیستم حسابداری حائز اهمیت می‌باشد؟

 

حسابداری شرکت پیمانکاری

۱- حرفه ‌ای و قانونی:سیستم‌ های حسابداری باید با استانداردها و قوانین بین‌المللی سازگار باشد تا این اطمینان حاصل شود که حسابداری در شرکت ‌ها به طور معتبر و حرفه‌ای انجام می گیرد

۲- استفاده از تکنولوژی و فناوری پیشرفته

در عصر دیجیتال، استفاده از فناوری و تکنولوژی می‌تواند به افزایش دقت حسابدار در حسابداری کمک کند. همچنین می‌توان از فناوری‌های جدید برای ارتقای سیستم امنیت و حفظ اطلاعات استفاده نمود

۳-پشتیبانی از پروژه ‌های پیمانکاری: سیستم‌های حسابداری باید قادر به پشتیبانی از پروژه‌ های پیمانکاری باشند که می‌تواند شامل محاسبه هزینه‌ها، مدیریت مالی و تحلیل‌ های مالی باشد  

۴-توسعه مشترک و همکاری: برای شرکت ‌های پیمانکاری، توسعه همکاری با سیستم‌های حسابداری می‌تواند موثر باشد.این همکاری می‌تواند شامل استفاده از سیستم‌های حسابداری مشترک و همکاری با سازمان ‌های حسابداری معتبر باشد 

تمام این ویژگی به شرکت پیمانکاری کمک می‌کند تا حسابداری خود را به صورت حرفه‌ای و قانونی انجام دهند

نتیجه‌گیری

 حسابداری پیمانکاری یکی از زمینه‌های تخصصی حسابداری و حسابرسی می‌باشد.این نوع سیستم حسابداری به طور خاص برای شرکت‌های که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند ضروری می‌باشد.این نوع حسابداری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درآمدها،هزینه ها و مالیات های خود را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.با داشتن اطلاعات مالی دقیق می‌توان تصمیمات بهتری در مورد مدیریت مالی و کاهش هزینه‌ها بگیرند 

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا