واچ تایم یوتیوب چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

واچ تایم یکی از مهم ترین فاکتور ها برای موفقیت کاربران در پلتفرم یوتیوب محسوب میشود که تاثیر زیادی در رشد کانال و دیده شدن ویدیو ها دارد. این شاخص نه تنها تعامل کاربران با ویدیو را مشخص میکند بلکه به الگوریتم یوتیوب کمک میکند تا محتوای جذاب را به دیگر کاربران نمایش دهد. پس اگر میخواهید بدانید که واچ تایم چیست، چگونه کار میکند و چرا اینقدر اهمیت دارد، اینجا دقیقا جاییست که به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است.
واچ تایم یوتیوب چیست؟
واچ تایم یا زمان تماشا یک قابلیت کلیدی در یوتیوب است و به این موضوع اشاره دارد که مخاطبین شما به چه میزان دقیقه یا ساعت ویدیو های شما را تماشا میکنند. این درواقع شامل دیدن کامل ویدیو و همچنین بازدید های کوتاه (برای مثال از چند ثانیه تا چندین دقیقه) میشود که مجموع آنها واچ تایم نهایی (یا تعداد کل دقیقه های پلی شده توسط کاربران) یک کانال خاص در یوتیوب را شکل میدهند. معیاری حیاتی برای کاربران که عملا به سنجش عملکرد محتوا و کانال یوتیوب کمک میکند.
واچ تایم عملا نقش مهمی در الگوریتم یوتیوب دارد. به این معنی که هر چه این مقدار بیشتر باشد، احتمال نمایش آن به کاربران جدید (بر اساس علایق و سابقه مشاهده) نیز افزایش میباید. این درواقع به یوتیوب میفهماند که محتوای شما ارزشمند است، بنابراین، آن را بیشتر در معرض دید قرار میدهد که نتیجه آن به طور مستقیم باعث رشد کانال و افزایش تعامل مخاطبین میشود.
اما نکته جذاب ماجرا اینجاست: وقتی که واچ تام کانال یوتیوب در ۱۲ ماه گذشته به ۴,۰۰۰ ساعت معادل (۲۴۰ هزار دقیقه) برسد امکان درآمدزایی از یوتیوب را خواهید داشت. این فرایند عملا امکان فعال کردن تبلیغات در ویدیو ها را میدهد که درآمد دلاری را به همراه دارد. از طرفی، میتوان برای فروش محصولات فیزیکی یا دیجیتال اقدام کرد که عملا همین امر منابه درآمدی را نیز افزایش میدهد.
چگونه واچ تایم یوتیوب را افزایش دهیم؟
افزایش بازدید و بهبود واچ تایم یوتیوب به هنر جذب و نگه داشتن کاربران برمیگردد، جایی که نه تنها ویدیوها دیده میشوند، بلکه تعامل کاربران با آن نیز افزایش پیدا میکند. فرایندی نه چندان ساده که علاوه بر کمک به رشد کانال باعث ایجاد یک ارتباط پایدار با مخاطبین میشود. در این بخش سه مورد از مهم ترین راه حل ها برای افزایش بازدید واچ تایم را مورد بررسی قرار داده ایم:
محتوای جذاب و ماندگار: پیش نیاز دیده شدن در یوتیوب
تولید محتوای جذاب و مفید اولین گام در بازدید ویدیو و افزایش واچ تایم یوتیوب است. مردم اغلب به دنبال محتوایی با اطلاعات جدید، علمی، آموزشی، مفید و گاها سرگرمکننده در این پلتفرم هستند و اگر بتوانید نیاز های این دسته از کاربران را به درستی شناسایی و اجرا کنید، به طور غریب به یقین محتوای ویدیویی ارائه شده توجه آنها را جذب میکند. با این حال، نکته مهم این است که محتوای ارائه شده چیزی بیش از یک سرگرمی ساده یا یکسری اطلاعات سطحی باشد.
با توجه به اینکه الگوریتم یوتیوب تمایل به نمایش ویدیو های پربازدید به دیگر کاربران دارد، بهتر است محتوا به گونه ای باشد که علاوه بر جذب مخاطب آن را متقاعد کند تا دیگر محتواهای ارائه شده توسط شما در کانال یوتیوب را نیز مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور محتوای شما بهتر است ذهن مخاطب را به چالش بکشد، اطلاعات جدید ارائه دهد و در مواردی فرد را به تفکر وا دارد.
برای مثال: یک گفت و گوی دو نفره در مورد موضوع “نظم باعث خلاقیت میشه یا نه؟” یکی از اونها دیدگاهش خلاف نظر مخاطبه و استدلالهایی میاره که شاید همین موضوع رو جذاب میکنه.
مثال ۲: یک بحث دو یا چند نفره که طرف مهمان (برای مثال) یک فرد سوئدی است و موضوع ویدیو در مورد “زندگی در سوئد” است که قراره هر فرد تجربه زندگی در اون شهر یا کشور رو بگه.
بهبود عنوان و تصویر تامنیل: راهکاری عملی برای افزایش بازدید
عناوین و تصاویر تامنیل یا بند انگشتی، از دیگر موارد مهم در افزایش واچ تایم یوتیوب هستند تا دیگر کاربران ترغیب به کلیک بر روی آن شوند. اگر این دو اصل به درستی طراحی نشده باشند، حتی بهترین محتوای ویدیویی نیز ممکن است از چشم کاربر دور بماند. عنوان باید کوتاه و در عین حال جذاب و گویای اصل محتوا باشد. در عین حال، واژه هایی که در آن استفاده میکنید میبایست حس کنجکاوی را به کاربران بدهد.
تصویر بند انگشتی، یا کاور محتوای ویدیویی نیز که یک عنصر زیبایی شناختی در جذب مخاطب است، نه تنها در نگاه اول باید جذابیت بصری داشته باشد، بلکه در کسری از ثانیه بتواند نمای کلی از فضای محتوای ارائه شده را نیز منتقل کند. یک تصویر جذاب، افکت ها و رنگ های روشن با کنتراست بالا که تمام محتوای ویدیو در آن خلاصه شود و مخاطب را برای اجرای آن ترغیب کند.
توجه: میتوانید برای طراحی کاور یوتیوب از ابزارهایی مانند فتوشاپ یا کورل استفاده کنید و اگر علاقه مند به قالب های آماده هستید، وب سایت کانوا برخی از طرح های تامنیل را ارائه میدهد.
زمان طلایی برای ویدیوها: نه زیاد، نه کم
زمان ویدیو یک شاخص دیگر برای بهبود و افزایش نرخ بازدید محتوا در یوتیوب محسوب میشود. طول ویدیو باید به گونه ای باشد که اطلاعات کافی را به مخاطبین خود منتقل میکند، در حالی که همچنان به اصول اختصار و به دور از حاشیه پردازی پایبند است؛ به عبارت دیگر زمان محتوا با میزان ارزش آن تناسب داشته باشد و از اضافه گویی که هیچ ارزش افزوده دیگری ندارد پرهیز شود.
نکته: تعیین مدت زمان ویدیو بستگی به نوع محتوای ارائه شده دارد. اما به طور میانگین اگر یک ویدیوی آموزشی دارید طول محتوا میتواند چیزی بین ۷ الی ۱۲ دقیقه باشد. البته این در موارد سرگرمکننده، بررسی یک سختافزار یا حتی گفت و گوی های دو یا چند نفره میتواند متفاوت باشد. اما به طور کلی توصیه ما این است که همواره از اضافه گویی ها بپرهیزید و طول محتوا را نسبت به ارزش آن تنظیم کنید.