رپورتاژ آگهی

مانیتورهای ارگونومیک برای کار طولانی مدت: جلوگیری از خستگی چشم و گردن

در دنیایی که روز به روز میزان تحرک و جابجایی ما کمتر می‌شود و امکان آسیب‌های مختلف به بدن ما افزایش پیدا می‌کند، تجهیزات ارگونومیک مانند مانیتورهای ارگونومیک در حال تبدیل شده به یک نیاز ضروری هستند. این تجهیزات با طراحی هوشمندانه و منطبق بر اصول ارگونومیکَ، این امکان را در اختیار شما قرار خواهند داد که وضعیت بدنی خود را اصلاح کرده و از مشکلاتی مانند دردهای مزمن، خستگی و فشارهای اضافی فرار کنید. در واقع این مانیتورها به کمک تطبیق‌پذیری بالای خود راحتی و سلامت شما هنگام کار را تضمین می‌کنند و به بهبود سبک زندگی و افزایش رضایت و بهره‌وری شما را کمک خواهند کرد. در ادامه این نوشته به بررسی ویژگی‌های مانیتورهای ارگونومیک می‌پردازیم و سعی می‌کنیم شما را در خرید محصولات دوست داشتنی راهنمایی کنیم.

منظور از مانیتور ارگونومیک چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت مانیتور ارگونومیک مانیتوری است که با هدف افزایش راحتی و کاهش‌ آسیب‌های ناشی از استفاده طولانی مدت طراحی شده است. پنل این محصولات به گونه‌ای طراحی شده است که در استفاده‌های طولانی مدت آسیبی به چشم وارد نمی‌کند. در حقیقت مانیتور ارگونومیک هم طراحی ظاهری آن را شامل می‌شود که آسیب به سر و گردن را کاهش می‌دهد و هم برخی از ویژگی‌های فنی را در بر می‌گیرد که از آسیب به چشم در استفاده‌های طولانی مدت جلوگیری می‌کند. مانیتور به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر یا کنسول بازی می‌تواند تجربه ما را از کار با این وسایل ارتقا دهد تا از آن لذت بیشتری ببریم.

مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور ارگونومیک

 

مانیتورهای ارگونومیک

مانیتورهای ارگونومیک به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بدون هیچ استرسی بتوان ساعت‌های طولانی از آن استفاده کرد. برای دستیابی به چنین قابلیتی نیاز است از ویژگی‌های خاصی بهره گرفته شود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱- کیفیت تصویر بالا

رزولوشن و کیفیت بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور ارگونومیک است که تاثیر قابل توجهی بر بهبود تجربه کاربری دارد. مانیتورهایی با رزولوشن بالا می‌توانند تصاویر را با جزئیات دقیق و وضوح بالا نمایش دهند که باعث می‌شوند در هنگام نگاه کردن به مانیتور، فشار کمتری روی چشم‌های ما وارد شود. علاوه بر رزولوشن، عوامل دیگری مانند نمایش دقیق و واضح رنگ‌ها، کنتراست مناسب، فناروی‌های پیشرفته مانند HDR10+ و Dolby Vision برای افرادی که کارهای گرافیکی، طراحی، ویرایش عکس و ویدیو و برنامه‌نویسی سر و کار دارند، بسیار حائز اهمیت است. کیفیت تصویر در مانیتور گیمینگ هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر چه کیفیت بالاتر برود، گیمرها در طول بازی کمتر اذیت خواهند شد. شاید دلیل بالاتر بودن قیمت مانیتور گیمینگ نسبت به مانیتورهای عمومی نیز، همین ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای است که سازندگان به آن‌ها برای راحتی هرچه تمام‌تر کاربر اختصاص داده اند.

همچنین بخوانید  معرفی کیف پول سخت افزاری لجر

۲- زاویه دید وسیع

یکی از جنبه‌های فیزیکی مانیتورهای ارگونومیک، ارائه زاویه دید وسیع است تا فرد برای تماشا کردن به گوشه‌های نمایشگر مجبور نشود که مداوم سر خود را تکان دهد. اکثر مانیتورهای امروزی زاویه دیدی معادل ۱۷۸ درجه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که به کمک آن می‌توانید تجربه متفاوتی از کار با مانیتور را به دست بیاورید. علاوه بر زاویه دید افقی، زاویه دید عمودی هم از اهمیت بالایی برخوردار است تا نیاز نباشد برای نگاه کردن به پایین‌ترین گوشه مانیتور، سرمان را خم کنیم.

۳- پایه‌های متحرک

برخورداری از پایه‌های متحرک یکی از ویژگی‌های مهم در مانیتورهای ارگونومیک است که به کمک آن هر کاربر بر اساس نیاز خود می‌تواند صفحه نمایش را تنظیم کند. این پایه‌ها امکان تغییر ارتفاع، تغییر زاویه، چرخش به طرفین و همچنین چرخش عمودی را فراهم می‌کنند. این ویژگی‌ها کمک می‌کنند که فرد در راحت‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد که ساده‌ترین آن، تراز کردن مانیتور با سطح چشم‌های کاربر است تا نیاز نباشد برای نگاه کردن به مانیتور، سر خود را خم کند. این ویژگی به قرار گیری بدن در وضعیت صحیح کمک کرده و خستگی عضلانی را کاهش خواهد داد. در نظر داشته باشید که اکثر مانیتورها از پایه‌های ثابت برخوردار هستند و برای اضافه کردن چنین امکانی لازم است خرید پایه مانیتور را در نظر گرفته و یک گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

۴- فیلتر نور آبی

نگاه کردن مداوم به مانیتور، گوشی یا تبلت به دلیل انتشار نور آبی می‌تواند به چشمان ما آسیب وارد کند. این نور می‌تواند عوارض مختلفی از جمله خستگی چشم، خشکی چشم، سردرد، اختلال در خواب و حتی آسیب شبکه به دنبال داشته باشد. برای رفع این مشکل بسیاری از مانیتورهای ارگونومیک با استفاده از فیلترهای نرم‌افزاری یا سخت افزاری شدت نور آبی را کاهش می‌دهند. استفاده از فیلتر نور آبی ممکن است کمی رنگ‌ها را تغییر دهد که با توجه به مزایایی که دارد، می‌توان از آن چشم پوشی کرد. طبیعی است که کاهش خستگی چشم، بهبود کیفیت خواب و کاهش سردرد به کمک فیلتر نور آبی در نهایت می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و کارآیی شما شود.

۵- قابلیت Anti Flicker

 

مانیتورهای ارگونومیک

Flicker به معنای چشمک زدن یا سوسو زدن صفحه نمایش است و زمانی رخ می‌دهد که نور پس‌زمینه صفحه نمایش به صورت مداوم روشن و خاموش می‌شود. این فرایند معمولا به قدری سریع است که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست؛ اما می‌تواند کاهش تمرکز، خستگی چشم و سردرد را به دنبال داشته باشد. برای رفع چنین مشکلی مانیتورهای ارگونومیک از قابلیت Anti Flicker استفاده می‌کنند که با کنترل دقیق ولتاژهای الکتریکی صفحه نمایش از ایجاد Flicker جلوگیری کرده و تصویری یکنواخت و بدون سوسو زدن تولید خواهد کرد. این قابلیت هم مثل سایر ویژگی‌ها برای افرادی مانند گیمرها که ساعت‌های طولانی پای مانیتور هستند، بسیار ضروری است.

همچنین بخوانید  حمل بار از چین

۶- قابلیت‌های ضد انعکاس

برای همه ما پیش آمده که هنگام تماشای تلویزیون یا کار با مانیتور، انعکاس نور پنجره یا سایر منبع‌های نوری مانع از دید مناسب شده است و باعث شده نتوانیم از تماشای محتوای مانیتور نهایت لذت را ببریم. این مشکل می‌تواند وضوح تصاویر را به شدت کاهش داده و باعث خستگی چشم‌ها و حتی سردرد خواهد شد. برای جلوگیری از چنین حالتی بسیاری از شرکت‌های معتبر تلاش می‌کنند تا با ارائه پوشش مات برای نمایشگرها، قابلیت ضد انعکاس برای آن‌ها ایجاد کنند.

۷- تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتورهای ارگونومیک قابلیت تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر است که با توجه به میزان نور و روشنایی محیط، نور نمایشگر را تنظیم خواهد کرد. این ویژگی در گوشی‌های همراه به خوبی پیاده‌سازی شده است و اکثر گوشی‌ها با خاموش کردن لامپ‌ها در شب، به طور خودکار نور صفحه نمایش را کاهش می‌دهند. تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر کمک می‌کند که در محیط‌های تاریک، نور زیاد صفحه نمایش به چشم‌های شما آسیب وارد نکند و در محیط‌های روشن هم با افزایش نور صفحه نمایش، وضوح و کیفیت تصاویر را بیشتر خواهد کرد. گیمرهایی که بیشتر در شب‌ها مشغول بازی هستند، از اهمیت این ویژگی آگاه هستند و توجه خاصی به آن نشان می‌دهند.

سخن پایانی

در حالی که اکثر افراد فکر می‌کنند مانیتور ارگونومیک بیشتر به ویژگی‌های فیزیکی بستگی دارد، این ویژگی‌های فنی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کرده و از آسیب به چشم‌های شما جلوگیری کند تا توانایی کار طولانی مدت با این ابزارها را داشته باشید. مجموعه این ویژگی‌ها به کاهش خستگی چشم و گردن کمک کرده و باعث می‌شود در بلند مدت میزان آسیب کمتری متوجه بدن شما شود که در نهایت می‌تواند به بهبود بهره‌وری و افزایش رضایت از زندگی منجر شود.

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا