تبلیغات

تبلیغات

همه چیز ارز دیجیتال کاردانو

cardano

کاردانو یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که ارز دیجیتال این شبکه ADA نام دارد. کاربرد این شبکه برای انتقال پول دیجیتالی و ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز نیز مناسب بسیار است. کاردانو رقیبی برای اتریوم و همچنین دیگر پلتفرم‌های قرارداد به شمار می‌رود.

در ادامه به معرفی کاردانو و چگونگی کار این ارز دیجیتال نیز پرداخته‌ایم.

آشنایی با کاردانو

درواقع کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم شرایط ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌آورد. با این تفاوت که کاردانو خود را پیشگام در نسل سوم بلا چین می‌داند؛ همچنین امنیت آن با استفاده از معماری چند لایه نیز تامین می‌شود.

بنابر گفته تیم توسعه دهنده کاردانو، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این شبکه بسیار بهتر از سایر بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم بوده است.

کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین ست که با فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است.

هدف این رمز ارز ایجاد زنجیره بلوکی است. به این معنی که باید تراکنش‌های بیشتر، ارزان‌تر و سریع‌تری را پردازش کند.

با این وجود IOHK به جای کپی کردن کد سایر بلاک چین‌ها، بلاک چین جدید خود را راه اندازی کرده است.

کاردانو نیاز کاربر و تنظیم کننده مقررات را در نظر گرفته است. آن‌ها در تلاش هستند تا بین موارد قانونی و حریم خصوصی کاربران تعادل برقرار کنند. با توجه به این موضوع که اکثر توسعه‌دهنگان و سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه، ژاپنی هستند؛ شباهت‌های زیادی با اتریوم دارد.

تاریخچه مختصری از کاردانو

چارز هاسکینسون بنیان‌گذار کاردانو است که خود یکی از اعضای تیم اتریوم بوده است. سال 2015 پروژه کاردانو آغاز شد و به مدت دو سال به منظور یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین، مورد تحقیق و بررسی نیز قرار گرفت.

این پروژه توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مسائل مقیاس‌پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند.

طبق گفته بنیان‌گذار کاردانو، ما یک نسل سومی از بلاک چین‌ها نیاز که کاردانو این نیاز را برطرف می‌کند.

پس از گذشت دو سال تحقیق و آزمایش، در تاریخ 28 سپتامبر سال 2017 شبکه اصلی کاردانو راه‌اندازی و کمی بعد ارز دیجیتال آن با نام ADA به فهرست بیترکس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در آن زمان اضافه شد.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

می‌توان این بلاک چین را به دو لایه تقسیم کرد.

لایه تسویه: لایه سویه حساب طراحی شده و اکنون کاملا عملیاتی شده است. با این کار کاربران می‌توانند سکه‌های ADA را از یک کیف پول به کیف پلی دیگر ارسال و دریافت کنند. در حقیقت این کار شبیه نحوه انتقال کاربران از طریق اتریوم به یکدیگر است.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید ویباکس با ارزانترین قیمت

لایه محاسبات: لایه محاسبات هنوز درحال توسعه است. پس از راه اندازی به کاربران این اجازه را می‌دهد که قراردادهای هوشمند ایجاد و منعقد کنند.

به همین جهت، کاردانو با بلاک چین‌های قدیمی که به طور معمول بر روی یک لایه کار می‌کنند، متفاوت عمل می‌کنند.

کیف پول کاردانو

با وجود اینکه کاردانو در رتبه‌های بالای جدول ارزهای دیجیتال نیز قرار دارد؛ کیف پول‌های زیادی برای آن عرضه نشده است.

کیف پول رسمی این ارز دیجیتال Daedalus نام دارد که تنها بر روی کامپیوترهای شخصی قابلیت نصب و استفاده را دارد.

این کیف پول کاملا غیر متمرکز و امن بوده و برای سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است. همچنین برای استفاده از این کیف پول، باید چند گیگابایت بلاک چین کاردانو را دانلود کنید.

از سایت رسمی CARDANO می‌توانید کیف پول رسمی این رمز ارز را دریافت کنید.

به جز Daedalus چند کیف پول غیر رسمی دیگر برای ذخیره این ارز دیجیتال وجود دارد که بدون نیاز به دانلود بلاک چین امکان ذخیره‌سازی، دریافت و ارسال واحدهای ADA را فراهم می‌کنند.

فراموش نکنید پیش از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتما از آن بک‌آپ تهیه نمایید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به شما یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی می‌دهند که باید آن‌ها را در جایی امن یادداشت کنید. در صورت حذف شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری می‌توانید دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کنید. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌توانید دارایی‌های خود را برگردانید.

شبکه کاردانو معاملات را با استفاده از ساز و کار اجماعی به نام Proof-of-Stake تایید می‌کند.

به افرادی که قصد دارند به تایید معاملات کمک کنند، اعتبارسنج گفته می‌شود.

اعتبارسنج‌ها باید برخی از سکه‌های ADA خود را مسدود کنند که به آن stake گفته می‌شود.

هنگامی که یک اعتبارسنج به تایید یک معامله کمک می‌کند آنها ارز دیجیتال ADA اضافی را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

گفتنی است هرچه اعتبارسنج‌ها stake بیشتری داشته باشند شانس بیشتری برای دریافت پاداش خواهند داشت.

میزان سکه‌های دریافتی آنها بر اساس میزان stake آن‌ها محاسبه می‌شود.

این سیستم، نسبت به اثبات کار بسیار کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست عمل می‌کند. زیرا به برق بسیار کمتری نیاز دارد و به دنبال این ماجرا هزینه معاملات نیز پایین می‌آید.

اگرچه بلاک چین‌های Proof-of-Stake دیگری در دسترس هستند، اما تیم کاردانو اعلام کرده است که هیچ یک از آن‌ها راهی کاملا تصادفی برای انتخاب اعتبار سنج ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل است که آنها پروتکل Ouroboros خود را در بالای مدل استاندارد  Proof-of-Stake ساخته‌اند، زیرا این اطمینان را می‌دهد که همه شانس عادلانه‌ای برای کسب پاداش دارند.

همچنین بخوانید  با ثروت زندگی خود را متحول کردم

سوالی که این روزها ذهن همگان را درگیر کرده است؛ متاورس چیست؟

اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFTعلاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم همچنین از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *