آموزشآموزش سخت افزار

بایوس (BIOS) چیست ? و بایوس چگونه کار می کنید ؟

اگر هنگام روشن کردن سیستم خود به نوشته های روی صفحه نمایش دقت کرده باشید مطمئنا نام BIOS را مشاهده کرده اید . بایوس یا BIOS مخفف عبارت basic input/output system به معنی ” سیستم ورودی و خروجی مقدماتی ” است ، بایوس معمولی ترین نوع حافظه های فلاش هستند . حافظه های فلاش حافظه هایی هستند که اطلاعات داخل آنها با قطع جریان برق از بین نمی روند .

بایوس در سیستم چه کاری انجام می دهد ؟

بایاس چند وظیفه متفاوت دارد که مهم ترین وظیفش راه اندازی سیستم عامل است . هنگامی که شما سیستم خود را روشن می کنید و ریزپردازنده (CPU) ، قصد اجرا اولین دستورالعمل ها را دارد ، این دستورالعمل ها را باید از جایی دریافت کند . اما نمی تواند آنها را مستقیما از سیستم عامل دریافت کند زیر سیسیتم عامل بر روی دیسک سخت افزار قرار دارد و پردازنده نمی تواند بدون هیج دستورالعملی به ان دسترسی پیدا کند .

یکی از وظایف بایوس ارسال این دستورالعمل اهی مقدماتی به پردازنده است . هنگامی که سیستم را روشن می کنید بایوس کارهای زیر را به ترتیت انجام می دهد :

  • ۱- بررسی CMOS برای تنظیمات سیستم . (بعد از روشن کردن سیستم هنگامی که کلید Del را فشار می دهید وارد محیط Setup می شوید وتنظیمات اساسی سیستم را انجام می دهید این تنظیمات در CMOS که یک تراشه روی مادربرد است ،ذخیره می شوند.)
  • ۲- بارگذاری راه اندازهای دستگاه ها و گرداننده ها وقفه های سیستم .
  • ۳- آماده سازی ثبات ها و مدیریت تغذیه (لازم به توضیح است که ثبات ها حافظه های بسیار کوچکی و سریعی هستند که در داخل پردازنده قرار دارند و به پردازنده به طور مستقیم به آنها دسترسی دارد.)
  • ۴- انجام خودکار تست ها بر روی سخت افزار برای درستی و نمایش تنظیمات سیستم .
  • ۵- یافتن دستگاه راه اندازه و اجرا کردن آن . راه اندازهای دستگاه قطعات نرم افزار هستند که سخت افزار های پایه مانند کیبورد ، موس ، هاردها و … را شناسایی می کنند . بعد از بارگذاری این نرم افزارها و مقداردهی اولیه به ثبات ها ، سپس بایوس به بررسی سالم بودن کارت گرافیک می پردازد .

در قدم بعدی بایوس چک می کند که آیا شروع کار سیستم ناشی از روشن سیستم است که به آن Cold Boot می گویند ، یا یا ناشی از راه اندازی مجدد سیستم است . در صورت تشخیص راه اندازی مجدد ، بایوس از بقیه تست های اولیه صرف نظر می کند . در غیر این صورت بایوس از صحت سلامت حافظه رم با انجام تست خواندن و نوشتن در هر مکانی از حافظه اطمینان حاصل می کند .

همچنین بخوانید  چگونه رمز وایفای خود را توسط آیفون با افراد دیگر به‌ اشتراک بگذاریم؟

سپس پورت ها را برای وجود داشتن کیبورد ، موس و .. چک می کند ، سپس گذرگاه های PCI را جستجو می کند و در صورت پیدا کردن این گذرگاه ها کارت های نصب شده بر روی آنها را بررسی می کند ، در صورتی که بایوس در این روال های با خطایی مواج شود با یک سری بوق یا پیغام کاربر را از وجود خطا آگاه می کند . خطاهای نشان داده شده تقریبا همیشه سخت افزار هستند ، و البته این خطاها همیشه ناشی از خرابی نیستند ، گاهی ناشی از اتصال ناصیحیح و گاهی به خاطر وجود نداشتن قطعه هستند .

اما همیشه باید خطاهای اعلام شده توسط بایوس رو جدی گرفت . بعد از این مرحله بایوس به سراغ دستگاه های ذخیره سازی به منظور بوت کردن سیستم عامل می رود و در صورت عدم وجود به به سراغ دیگری می رود ، به طور کلی مفهوم بوت کردن به بارگذاری و اجرای سیستم عامل باز می گردد .

منظور از نفوذ به بایوس چیست ؟

گاهی اوقات سیستم را که روشن می کنید درخواست Pass Word می کند که این امر به خاطر بایوس است . بایوس یک IC است که اطلاعاتی از سیستم مانند نوع هارد ، مادررد و … را در خود ذخیره می کند . این IC همیشه فعال است حتی وقتی سیستم خاموش است ، به وسیله باطری کار می کند . حال هنگامی که سیستم را روشن کردید و با کلمه عبور بایوس روبرو شدید در صورتی که رمز را نمیدانید از رمز های زیر استفاده کنید .

  • J626
  • AWARD_MW
  • AWARD_SW

در بیشتر موارد این سه مورد کار آمد خواهند بود ، در صورتی که این رمز ها کار نکردند به سایت سازنده بایوس خود بروید و رمز را بایوس سیستم خود را پیدا کنید .

امین نوری

امیدوارم از مطالب سایت استفاده کنید و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا