آموزشآموزش iOS

تم مشکی (Dark Mode) iOS 13 در آیفون و آیپد چگونه کار می کند؟

پس از مدت ها صبر و انتظارات اپل بالاخره ویژگی تم مشکی در آیفون را عرضه و ارائه کرد. ویژگی Dark Mode بطوری در نظر گرفته شده است که بصورت کامل گوشی را در بر گرفته و بر روی وبسایت ها و برنامه های نصب شده واکنش نشان می دهد. در این مقاله قصد داریم تا به چگونگی و عملکرد تم مشکی iOS 13 گوشی های آیفون و آیپد بپردازیم.

 

تم مشکی یا Dar Mode نسخه iOS 13 چگونه کار می کند؟

 

Dark Mode در آیفون و آیپد تنها با یک تاگل در کنترل سنتر فعال و غیرفعال می شود. شما می توانید تاگل تم مشکی را در هر زمانی که قصد دارید خاموش یا روشن کنید. تمامی برنامه ها و محیط کاربری گوشی های آیفون و آیپد حالا از تم مشکی پشتیبانی می کنند و به نوعی تغییر می کنند. بطوریکه برنامه ها از تم روشن به تم مشکی بدون خراب شدن محیط کاربری تغییر می کنند.

 


پیشنهادی : تم مشکی (Dark Mode) چطور باعث افزایش عمر باتری در گوشی های OLED می شود؟


 

اپل حالا توانسته در نسخه iOS 13 تم مشکی هوشمندی ارائه دهد. بطوریکه بتواند با تیره کردن بکگراند گوشی مصرف باتری را نیز کاهش دهد. در گوشی های آیفونی که از صفحه نمایش OLED بهره می برند مانند iPhone X, XS و آیفون XS Max تاثیر کاهش مصرف باتری ۲ برابر می شود.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

از آنجایی که پیکسل هایی مشکلی رنگ نیازی به فعال شدن مانند رنگ های روشن سفید نیستند مصرف کمتری از باتری در نظر گرفته می شود. متاسفانه گوشی های آیفونی که صفحه نمایش LCD دارند تاثیری در بهبود مصرف باتری نخواهند داشت. اما با توجه به اینکه برخی وبسایت ها تم روشنی دارند حالا با تم مشکی Dark Mode کمی رنگ هایشان کمتر می شود همین موضوع باعث می شود تا نسبت به قبل مصرف کمتری از باتری را داشته باشد.

 


بخوانید : صفحه نمایش LCD یا OLED : تفاوت LCD و OLED چیست ؟


 

در نسخه iOS 13 اپل بکگراند های داینامیکی (حرکتی و پویا) اضافه کرده است که با توجه به بازه زمانی تغییر رنگ داده و به تم مشکی تغییر داده می شوند. برای دسترسی به این والپیپر ها می توانید به بخش Stills قسمت Wallpaper ها مراجعه کنید.

همچنین بخوانید  چگونه در پاورپوینت لینک بزاریم؟ آموزش اضافه کردن لینک سایت در پاورپوینت

 

چگونه تم مشکی (Dark Mode) iOS 13 را فعال کنیم؟

 

زمانی که iOS 13 را روی گوشی خود نصب می کنید با رابط کاربری جدیدی روبرو خواهید شد که یکی از آن ها قابلیت Dark می باشد. هر زمانی که بخواهید می توانید از قسمت کنترل سنتر ویژگی Dark Mode را فعال و غیرفعال کنید. برای اینکه با استفاده از کنترل سنتر دارک مود را فعال یا غیرفعال کنید ، کافیست با رفتن به Control Center و لمس طولانی اسلایدر روشنایی (Brightness) بخش جدید را باز کنید.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

حالا برای فعال یا غیرفعال کردن دارک مورد iOS 13 گزینه Appearance لمس کنید.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

برای فعال سازی تم مشکی iOS 13 از طریق تنظیمات گوشی ، به مسیر Display & Brightness بروید. در قسمت بالایی Appearance را مشاهده خواهید کرد.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

با فعال بودن Automatic می توانید مشخص کنید که دارک مود بصورت اتوماتیک فعال یا غیرفعال شود. در زیر قسمت Options می توانید مشخص کنید که دارک مود در چه زمانی روشن و خاموش شود ، برای مثال می توانید در زمان طلوع خورشید غیرفعال و در زمان غروب فعال شود .

 

ویژگی دارک مود چه تاثیری بر وبسایت ها و اپلیکیشن ها دارد؟

 

اگر وبسایتی از حالت تاریک CSS پشتیبانی کند ، مرورگر Safari بصورت اتوماتیک تم مشکی را برای شما نمایش می دهد ، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

ویژگی نمایش اتوماتیک مشکی صفحات وب بصورت اتوماتیک در سافاری فعال شده است ، برای غیرفعال سازی آن به مسیر Settings > Safari > Advanced > Experimental Features رفته و گزینه Dark Mode CSS Support را غیرفعال کنید.

 

این موضوع دقیقا برای اپلیکیشن های iOS 13 هم صدق می کند ، زمانی که تم مشکی را فعال کنید تم اپلیکیشن مورد نظر تاریک شده و در صورت غیرفعال شدن تم برنامه روشن و سفید می شود. با عرضه نسخه نهایی آی او اس ۱۳ بزودی شاهد پشتیبانی برنامه های داخل اپ استور از Dark Mode خواهیم بود. پاییز ۲۰۱۹ نسخه اصلی iOS بصورت جهانی عرضه می شود که پس از آن توسعه دهندگان می توانند برای اپلیکیشن خود استفاده کنند.

 


حتما بخوانید (توضیحات بیشتر) : آموزش فعال کردن Dark Mode یا تم مشکی آیفون در iOS 13


 

رابط کاربری دارک مود در iOS 13 گوشی آیفون و آیپد

 

اپل به دلیل اینکه برخی از المان ها با حالت مشکی به خوبی دیده شوند آن ها تغییر داده است. اضافه شدن تکسچر و سایه زنی ها در برخی از المان های محیط کاربری گوشی را شاهد هستیم.

همچنین بخوانید  چگونه ابزارک گوگل را به گوشی آیفون خود اضافه کنیم؟

 

برای مثال ، زمانی که یک بخش جدید در اپ استور یا موزیک باز می کنید ، یک اسلاید جدید روی همان صفحه برای شما باز می شود (واقعا زیبا بکار رفته است) ، که با کشیدن لایه جلویی به پایین می توانید به اسلاید قبلی برگردید.

 


پیشنهادی : چگونه از نرم افزار های رایگان شده و تخفیف خورده در اپ استور با خبر شویم؟


 

در سافاری زمانی که پنل Share (اشتراک گذاری) را باز می کنید ، می بینید که لایه بندی ها باعث شده است تا خوانایی آسان تر شود. بطور کلی بیشتر عناصری که با کاربر تعامل دارند به رنگ خاکستری در آمده اند. این نوع عناصر را می توانید در بخش اعلان ها ، ویجت ها و کنترل سنتر مشاهده کنید.

 

تاثیر تم مشکی در اپلیکیشن های ساخته شده توسط اپل

 

برنامه های از پیش نصب شده روی گوشی می تواند به نوعی کمکی برای توسعه دهندگان باشد که چگونه اپلیکیشن خود را برای تم مشکی طراحی کنند. بنابراین انتظار می رود همانطور که اپلیکیشن ها همانطور در دارک مود رفتار کنند که برنامه های پیشفرض اپل واکنش نشان می دهند.

 

برای مثال برنامه Messages (پیام) بهترین نوع برای این است که ببینیم حالت تم مشکی چگونه روی آن تاثیر می گذارد و چقدر خوب محیط برنامه را تاریک می کند. تم مشکی اعمال شده با رنگ آبی ترکیب شده و محیطی زیبا ایجاد می کنند.

 

تم مشکی Dark Mode در iOS 13

 

به دنیای تاریک اپل خوش آمدید!

 

Dark mode حالا با عرضه شدن در نسخه جدید iOS 13 باعث می شود تا کاربران اپلی بتوانند تجربه جدید و بهتری را در گوشی های خود داشته باشند. تم مشکی در اپل واچ نیز موجود است.

 


مطالب مربوط به اپل واچ :


 

حالا همانطور که گفته ش پس از گذشت مدت ها صبر تم مشکی به تمامی محصولات اپل اضافه می شود ، جالب است که منتظر بمانیم اگل چه برنامه های دیگری برای Dark Mode دارد.

مهدی

از اینکه با ما همراه هستید ، صمیمانه متشکریم :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا