تبلیغات

تبلیغات

تفاوت سی پی یو Dual Core با سی پی یو Quad Core

cpu-quad-core-vz-doual-core

تفاوت سی پی یو Dual Core با سی پی یو Quad Core در تعداد هسته های پردازشگرشان می باشد همانطور که از نامشان پیداست دوال کور ، دو هسته و کواد کور هم دارای پردازشگر 4 هسته می باشد

هنگامی که شما قصد خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر را دارید ، پردازنده یا سی پی یو یکی از مهم ترین مشخصه های خرید محسوب می شود . اما برای انتخاب CPU مدل های مختلفی وجود دارد . آیا شما تفاوت سی پی یو دو هسته ای و چهار هسته ای ، هشت هسته ای و  … را می دانید ؟ با تک تیپ همراه باشید تا این اصطلاحات را درک کنیم .

CPU دو هسته ای در مقابل CPU چهار هسته ای

اطلاعاتی که شما باید بدانید :

  • همیشه سی پی یو یک تراشه دارد . این تراشه می تواند یک ، دو ، چهار ، شش یا هشت هسته ای باشد .
  • در حال حاضر قدرتمند ترین پردازنده ، 18 هسته ای است که می توانید در رایانه های شخصی استفاده کنید .
  • هر “هسته” بخشی از تراشه است که کارها را پردازش می کند. اساسا، هر هسته واحد پردازش مرکزی (CPU) نام دارد .

این مقاله در مورد پردازنده های Quad Core و Dual Core کامپیوتر و لپ تاپ است نه برای گوشی های هوشمند . چگونه مدل سی پی یو ( CPU ) را در ویندوز پیدا کنیم .

تفاوت سرعت سی پی یو  Quad Core و سی پی پو Dual Core

شما ممکن است فکر کنید که هسته های بیشتر سرعت پردازنده شما را سریع تر می کند ، اما این موضوع همیشه درست نیست .  تعداد هسته های بیشتر در صورتی سریعتر می شوند که اگر یک برنامه بتواند وظایف خود را بین هسته ها تقسیم کند . همه برنامه ها برای تقسیم وظایف بین هسته ها شکافده نمی شوند .

سرعت ساعت یا Clock Speed هر هسته همچنین یک عامل مهم در سرعت CPU محسوب می شود . پردازنده دو هسته ای جدید با سرعت بالاتر از یک پردازنده چهار هسته ای قدیمی با سرعت پایین تر ، ضعیف تر خواهد بود .

مصرف برق سی پی یو

همچنین هسته های بیشتر باعث افزایش مصرف انرژی توسط CPU می شود . هنگامی که پردازنده روشن می شود ، برق را به تمام هسته ها انتقال می دهد ، در تمام مدت .


پیشنهادی :

سی پی یو Core i3 ,Core i5 , Core i7 اینتل کدام را واقعا نیاز داریم ؟


سازندگان پردازنده تلاش کرده اند تا مصرف انرژی پردازنده را کاهش و کارایی پردازنده را را افزایش دهند . اما به عنوان یک قاعده کلی ، یک پردازنده چهار هسته ای لپ تاپ ، قدرت کم تریی نسبت به پردازنده 4 هسته ای کامپیوتر دارد . ( به خاطر مصرف کم باتری )

همچنین بخوانید  چگونه بازی های نینتندو سویچ را آپدیت کنیم؟ بروز رسانی بازی نینتندو سویچ

تعداد هسته های بیشتر برابر با دمای بیشتر

پردازش های بیشتر از هسته باعث افزایش حرارت پردازنده می شوند . در این صورت هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد منجر به گرمای بیشتری می شود.

با توجه به گرمای اضافی پردازنده ، تولید کنندگان باید سیستم های خنک کنند بیشتر و بهتر یا راه حل های جدید تری برای کاهش دمای سی پی یو را جایگزین خنک کننده های نسل قدیم کنند ، مانند خنک کنند های مایع نسبت به فن ها .

CPU چهار هسته ای گران تر است یا CPU دو هسته ای

هسته های بیشتر دلیلی بر بالاتر بودن قیمت پردازنده نیست . همانطور که در بالاتر گفتیم سرعت ساعت ، نسخه معماری پردازنده و مشخصه های بازی دلایل قیمت گذاری سی پییو هستند . اما اگر همه مشخصه ها یکسان باشند ، تعداد هسته های بیشتر قیمت بیشتری را خواهند داشت .

پردانزده Dual Core ، دو سی پی یو یا دو سرعته نیست

بگذارید حقیقت را بگوییم اگر نرم افزار ها و تمام سخت افزار های شما یکسان است . آیا یک پردازنده چهار هسته ای می تواند دو برابر سرعت پردازنده دو هسته ای باشد؟ جواب منفی .

افزایش هسته ها به مشکل تقسیم وظایف نرم افزاری نمی پردازد . تقسیم وظایف بین هسته ها توانایی هر نرم افزار است که وظایف به درستی در هسته پردازش شوند ، بنابراین هر هسته با سرعت مطلوب محاسبه می شود . در واقع، وظایف به ترتیب تقسیم می شوند یا به طور تصادفی .

به عنوان مثال بگذارید بگوییم شما یک پردازنده Quad Core دارید ( Core1 ، Core2 ، Core3 ، Core4) . شما باید سه کار (T1، T2، T3) و پنج پردازش (A1، A2، A3، A4، A5) را انجام دهید.

در اینجا نحوه عملکرد تقسیم وظایف نرم افزار شرح می شود :

  • هسته 1 = A1T1
  • هسته 2 = A1T2
  • هسته 3 = A1T3
  • هسته 4 = A2T1

اگرچه این نرم افزار هوشمند نیست . اگر پردازش A1T3 سخت ترین و طولانی ترین کار باشد ، نرم افزار باید پردازش A1T3 را بین Core3 و Core4 تقسیم کند . وقتی که هسته های Core1 و Core2 وظایف خود را به اتمام رسانده اند ، باید منتظر بمانند تا پردازش Core3 به پایان برسد .

بیشتر بدانید :

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *