آموزش سخت افزار

تین کلاینت و زیروکلاینت چیست

تین کلاینت و زیروکلاینت چه تفاوتی با هم دارند؟ از تین کلاینت در چه اموری استفاده می‌شود؟ زیرو کلاینت چه کاربردی دارد؟

thin client و zero client از جمله دستگاه‌هایی هستند که برای سرورهای مبتنی بر VDI طراحی و در دسترس قرار می‌گیرند، این دو دستگاه این روزها با توجه به امکانات گسترده‌ای که به کاربران خود ارائه داده‌اند توانسته‌اند محبوبیت بسیار زیادی بدست آورند. این نوع مینی پی سی‌ها به سبب ابعاد کوچک و کارایی بسیار بالایی که دارند برای استفاده در ادارات و دانشگاه‌ها مناسب بوده و کیفیت فوق العاده‌ای را در اختیار قرار می‌دهند، لازم به ذکر است که با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه این مقاله به طور جامع تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم در نتیجه تا انتها با ما همراه باشید تا با تمامی کاربردهای این دستگاه‌ها به طور دقیق آشنا شوید.

تین کلاینت چیست

 

تین کلاینت و زیروکلاینت چیست؟ تین کلاینت ها مناسب برای محیط هایی است که از چند پروتکل استفاده می کندد. زیروکلاینت برای محیط های cad بسیار مناسب است

تین کلاینت به دستگاهی گفته می‌شود که برای انجام تمامی کارهای خود به یک کامپیوتر دیگر وابستگی دارد و به نوعی شبیه به یک رابط عمل می‌کند، بدین ترتیب تمامی کارهای اصلی از طریق سرور انجام خواهد شد. تمامی اطلاعات و امکانات روی سرور را مشاهده کرده و به آن‌ها دسترسی دارد، همچنین در پشت پرده برنامه‌ای روی سرور فعال بوده که تمامی کارها را انجام می‌دهد. بهرمندی از این دستگاه هزینه‌های جانبی چون مصرف برق را کاهش می‌دهد. از جمله نکات مثبتی که در مورد آن وجود دارد باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که به سهولت نگهداری شده و همچنین امنیت بسیار بالایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. thin client ها اجزای کمی نسبت به کامپیوتر داشته و به همین دلیل امکان خرابی و معیوب شدن آن کاهش پیدا می‌کند. به سبب ساختار و طراحی که دارد مسیر یادگیری افراد را کوتاه کرده و با افزایش امنیت نسبت به کامپیوترهای معمولی در دسترس قرار می‌گیرد.

زیروکلاینت چیست

 

زیروکلاینت چیست؟ دستگاه های بسیار نازک و ظریف که برای مجازی سازی دسکتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند

زیروکلاینت‌ ها یک سری دستگاه محاسباتی هستند که هیچ قطعات متحرک، هارد دیسک یا عامل محیطی ندارند و بدون نیاز به پیکربندی و بروزرسانی در دسترس قرار می‌گیرند. در این نوع دستگاه ها ثابت افزار به کار رفته در نتیجه امکان اتصال کاربران از راه دور میسر شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دستگاه باید به طراحی ساده آن اشاره داشته باشیم که فقط یک برد الکترونیکی داشته و بدون هیچ نوع دستگاه مکانیکی توانسته از تمامی انواع دسکتاپ، رک مونت‌های اختصاصی و … پشتیبانی کند. از بهترین امکاناتی که در مورد آن وجود دارد باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که امنیت بسیار بالایی را به ارمغان آورده، اینطور بگوییم که در Zero client هیچ سیستم عاملی وجود ندارد که بتوان با آلوده سازی آن به داده‌ها دسترسی پیدا کرد. جالب است بدانید که حتی داده‌های شبکه روی اندپوینت‌ها ذخیره نشده به همین دلیل به هیچ عنوان امکان فاش شدن اطلاعات وجود ندارد.

مقایسه تین کلاینت و زیرو کلاینت

تین کلاینت و زیروکلاینت از جمله دستگاه‌های مینی پی سی هستند که با کیفیت فوق العاده در دسترس قرار گرفته‌اند تا با توجه به امکاناتی که در دسترس قرار می‌دهند بازدهی کار را افزایش دهند. در ادامه به طور دقیق این دو دستگاه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ویژگی

تین کلاینت

زیرو کلاینت

نوع اتصال

مخصوص VDI  بوده و شبیه به کامپیوتر است 

برای پروتکل PCoIP  و HDX,ICA  سرعت بالاتر و امنیت بیشتری دارد

پیکربندی

از یک قالب مشخص استفاده می‌کند

پیکربندی ساده اما زمان بری دارد

قابلیت کار

مدیر IT این امکان را دارد تا به راحتی انواع برنامه را پیاده سازی کند

کاربر تنها می‌تواند از برنامه‌های دکستاپ مجازی استفاده کند

نیاز به سرور

ندارد

دارد

ارتباط هم ‌زمان

امکان چندین اتصال را دارد

یک یا دو ارتباط با Citrix و VMware را دارد

 

کاربردهای زیرو کلاینت چیست

زیروکلاینت از پردازنده‌های پایه بهرمند شده و محلی برای ذخیره اطلاعات ندارد، همچنین سیستم عامل خاصی برای آن‌ها مدنظر گرفته نمی‌شود. بدین ترتیب با توجه به ویژگی‌هایی که دارد نیازمند یک سرور مرکزی یا ابری است. برخی از کاربردهای Zero client به شرح زیر است.

بهرمندی از این دستگاه در کارخانه‌ها بسیار موثر در نظر گرفته شده به طوری که به دسکتاپ‌های سرور متصل شده و تمامی امور را به طور دقیق انجام می‌دهد. از جمله کاربردهای اصلی آن را باید در بخش اداری کارخانه در نظر بگیریم که این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانید سطح دسترسی گوناگونی را تعریف کنید.

از کاربردهای آن باید به استفاده در بیمارستان‌ها اشاره داشته باشیم که اصولا برندهای اچ پی و دل بهترین گزینه هستند. این دستگاه در بخش اداری و پذیرش بهترین گزینه است که به طور ۷ روزه هفته و ۲۴ ساعته بدون هیچ گونه قطعی کار می‌کند. از جمله مزیت‌های زیرو کلاینت ها باید به عدم تولید صدا یا گرمای زیاد اشاره کرد بر این اساس برای استفاده در محیط آرام گزینه مناسبی هستند. به سبب قدرت پردازش فوق العاده‌ای که دارد برای استفاده در اتاق عمل ایده‌آل بوده و برای پذیرش نیز به منظور نوبت دهی کاربردی است.

این روزها استفاده از Zero client ها در محیط‌های اداری و سازمان‌ها بسیار مرسوم بوده و تقریبا تمامی اداره‌های بزرگ و کوچک از آن استفاده می‌کنند. بدین ترتیب در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و سرعت پرداش را افزایش می‌دهد. اطلاعات کاربران را نیز ذخیره نخواهد کرد.

کاربردهای تین کلاینت چیست

تین کلاینت‌ها به طور خاص طراحی شده و این روزها کاربرد بسیار زیادی از خود نشان داده‌اند، از جمله مهمترین این کاربردها به شرح زیر هستند.

این محصول در ادارت بکار گرفته شده و شرایطی را ایجاد کرده تا بخش‌های مختلف یک سازمان به راحتی با استفاده از آن کار کنند. به سبب اینکه اصولا در ادارت از نرم افزارهای آفیس استفاده می‌شود نیاز به قدرت زیادی نداشته و همین موضوع باعث می‌شود تا thin client بسیار کاربردی در نظر گرفته شود.

این نوع مینی پی سی در دانشگاه نیز توانسته کاربرد بسیار بالایی از خود نشان دهد و برای کارمندان بخش اداری بهترین گزینه است. همچنین به سبب اینکه سرعت بالایی دارد برای وب گردی و امور سایت دانشگاه مناسب در نظر گرفته شده و حتی این امکان را ایجاد می‌کند تا بهرمندی از آن امور گرافیکی را نیز انجام دهید.

در آژانس‌های هواپیمایی نیز مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود. همچنین به سبب اینکه به صورت بی سیم در کنار ماوس و کیبورد بکار گرفته می‌شود حس لوکس بودن را به مراجعین منتقل می‌کند. علاوه بر این به دلیل اینکه سرعت بالایی نسبت به کامپیوتر دارد گزینه بهتری است.

جمع بندی

در نهایت با توجه به حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید توصیه می‌شود تا این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کرده با در نظر گرفتن بودجه‌ای که در اختیار دارید تین کلاینت و زیرو کلاینت را سفارش داده و خریداری کنید. نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد این است که این دستگاه را باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا کالا با تضمین کیفیت و اصالت در اختیارتان قرار گیرد به همین دلیل توصیه می‌شود تا پیش از خرید با کارشناسان این حوزه صحبت کرده و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در اختیارتان قرار گیرد.اگر نیاز به راهنمایی قبل از خرید دارید پیشنهاد می شود با مجموعه همراه طلایه سیستم در ارتباط باشید تا شما را در این باره راهنمایی کنند

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو، تکنولوژی، نویسندگی، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی و تک تیپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا