آموزش موبایل و تبلت

منظور از E در تلفن هوشمند چیست و چرا انقدر کند است ؟

ممکن است زمانی که با تلفن هوشمند خود به اینترنت متصل می شوید، با یک نماد قدیمی همچون E مواجه شوید. چیزی که مشخص می کند ارتباط شما با اینترنت بسیار ضعیف است و نمی توانید بسیاری از ویژگی ها مانند ارتباط تصویری و یا نمایش ویدیوی آنلاین بپزدارید. اما “E” دقیقاً به چه معناست و چرا اتصال اینترنت شما را تا این حد کند می کند؟ در این مقاله، به بررسی معنی “E”، دلایل کندی آن و مقایسه با دیگر فناوری‌های ارتباطی می‌پردازیم.

منظور از اصطلاح “E” در تلفن هوشمند چیست ؟

منظور از اصطلاح “E” در تلفن همراه شما نشان دهنده فناری EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) با سرعت اینترنت محدود خواهد بود، کمتر از ۳G و بیشتر از ۲G. به همین علت آن را ۲.۷۵G می نامند که از ویژگی ۸PSK (Phase Shift Keying) برای ارسال سریع تر داده ها نسبت به فناوری GSM استفاده می کند.

فناوری EDGE در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد، زمانی که شرکت Cingular که اکنون با نام AT&T شناخته می شود، آن را در شبکه GSM خود مستقر کرد. در آن زمان فناوری GPRS استاندارد انتقال داده در شبکه های GSM بود اما همچنان محدودیت هایی داشت. حداکثر سرعت آن به ۱۷۵ کیلوبیت در ثانیه می رسید که شاید در آن زمان نیز نیاز های کاربران را پاسخ نمی داد.

چرا فناوری “E” کند است ؟

هنگامی که اتصای اینترنت شما به “E” تغییر پیدا می کند، همچنان می توانید پیام ارسال کنید، تماس صوتی بگیرید، اما باید بدانید که سرعت اینترنت شما بسیار محدود می شود و ممکن است در حین انجام کاری با مشکل مواجه شوید. به این دلیل که از فناوری Edge استفاده می کنید و حداکثر سرعت آن به ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه می رسد که بسیارکند تر از میانگین سرعت اینترنت امروزی است. اگرچه، این میزان سرعت در فضای آزمایشگاهی تست شده است و در فضای معمولی قطعا بسیار پایین تر از این موارد خواهد بود.

جدول سرعت های اینترنت همراه

تکنولوژی توضیحات سرعت
۲G نسب دوم حداکثر ۵۶ کیلوبیت برثانیه
EDGE داده های پیشرفته حداکثر ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه
۳G نسل سوم ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه تا ۲ مگابیت بر ثانیه
۴G نسل چهارم ۵ تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه
۵G نسل پنجم ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا بیش از ۱ گیگابیت بر ثانیه
همچنین بخوانید  غیر فعال کردن پیام تبلیغاتی و آهنگ پیشواز ایرانسل ، همراه اول و رایتل

اکثر کشور های جهان از فناوری ۴G بهره می برند و بسیاری از آنها حتی می توانند ۵G را نیز پشتیبانی کنند. با این وجود، شبکه های EDGE همچنان وجود دارد و به عنوان یک پشتیبان در تلفن هوشمند شما وجود خواهد داشت. با این تفاوت که بسته به وضعیت کشور و وضعیت مخابراتی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در کشور های پیشرفته ای چون آمریکا، آلمان و فرانسه این فناوری را تعظیل کرده اند.

چرا نماد E در تلفن هوشمند ما نمایش داده می شود ؟

اینها دلایلی هستند که تلفن هوشمند شما ممکن است در شبکه نماد E را نشان دهد:

  • سیگنال ضعیف: با پوشش شبکه ضعیف، ممکن است تلفن هوشمند شما برای حفظ اتصال پایدار با مشکل مواجه شود. بنابراین، تا زمانی که به یک منطقه با شبکه اینترنت مناسب برسید این فناوری بر روی EDGE باقی خواهد ماند.
  • ازدحام شبکه: در مناطقی چون استادیو های ورزشی و یا سالن های کنسرت ممکن است اینترنت همراه شما با ازدحام شبکه مواجه شود تا اینکه از آنجا خارج شوید.

چگونه مشکل شبکه E را در تلفن هوشمند خود برطرف کنیم ؟

اگر تصور می کنید، مشکل گیر کردن شبکه بر روی فناوری E یک امر نرم افزاری است. می بایست برخی از مراحل را دنبال کنید. اولین قدم برای حل مشکل این است که حالت هواپیما را در گوشی خود روشن و مجددا خاموش کنید. این ترفند ساده گاهی اوقات می تواند تلفن شما را مجبور کند مجددا به سیگنال قوی متصل شود. دومین و به عنوان آخرین راه حل، این است که تنظیمات شبکه تلفن را بازنشانی کنید. این برای زمانی است که تغییراتی را در برنامه ایجاد کرده اید.

عماد نوری

نویسنده و مدیر وب سایت بایت 360. به زبان ساده، پیچیدگی‌های تکنولوژی به خصوص سیستم عامل ویندوز رو توضیح میدم. همواره به دنبال نوآوری و ارائه محتوای به‌روز در دنیای فناوری هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا