رپورتاژ آگهی

چطوری موشن گرافیک بسازیم؟

موشن گرافیک در واقع تصاویر متحرکی هستند که سعی دارند، داستانی را به دیگران انتقال دهند. نقاشی متحرک آن می‌تواند نظر افراد را جلب کند و بیشتر از تصاویر، موثر باشد. موشن‌ها می توانند دو بعدی و یا سه بعدی باشند. برای نگارش این پست آموزشی بسیار جذاب از مجموعه تک ادیتور استفاده کردیم تا بهترین نکات مربوط به ساخت موشن گرافیک را بررسی کنیم. موشن گرافیک با کمک نرم افزار افترافکت ساخته می‌شود و در سالهای اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. نرم افزارAdobe After Effects کاربردهای دیگری نیز همچون تایپوگرافی، ایجاد جلوه های ویژه، اصلاح رنگ و صدا و… دارد. به نوعی می‌توان گفت موشن گرافیک، انیمیشن کوتاهی است که برندها، علت‌ها، محصولات، خدمات، و موضوعات دیگر را به بیننده انتقال می‌دهد.

آموزش ساخت موشن گرافیک با افتر افکت

قبل از هر کاری ابتدا باید بدانید که تاریخچه موشن گرافیک چیست؟ سپس به سراغ ساخت و یادگیری اصول آن بروید. برای ساخت این محصول باید متن یا سناریو آماده کنید تا داستان موشن شما را مشخص کند. بهتر است زمان موشن گرافیک را از 30 ثانیه تا یک دقیقه و نیم در نظر بگیرید. زیرا موشن گرافیک زمانی محدود در اختیار دارد. برای نوشتن موضوع خود سادگی و شفافیت متن را فراموش نکنید. در اصل باید بدانید که راجع به چه موضوعی قصد دارید موشن گرافیک بسازید. در گام بعد ساختار داستان را مشخص کنید. به نحوی که اگر قرار است محصول یا خدماتی را در آن معرفی نمایید، با ساختار اصلی موشن گرافیک تناسب داشته باشد.

تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟

اینفوگرافیک های غیر متحرک و ثابت برای انتقال اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر ایجاد می‌شوند. ساختار آنها به گونه‌ای است که باید بر روی کپی و تکرار داستان تمرکز کرد. اما بر خلاف آن موشن گرافیک است که نباید یک متن مشابه را برای تمامی تصاویر استفاده کرد. تمرکز اصلی موشن باید بر روی حرکات، صداها، و بقیه ابزارها باشد. پس با یک روایت کلی داستان موشن گرافیک خود را مشخص کنید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

مراحل اصولی ساخت موشن گرافیک چیست؟

زمانی که از خود می‌پرسید چگونه موشن گرافیک بسازیم؟ بهتر است با مراحل ساخت آن آشنا شوید تا بتوانید آسان‌تر و سریع‌تر اقدام کنید. با رعایت این اصول می‌توانید موشن خود را جذاب‌تر و پویاتر کنید:

  • کشش
  • پیش ‌بینی
  • صحنه ‌سازی
  • ژست‌ به ‌ژست
  • همپوشانی
  • سهولت در ورود و خروج
  • قوس‌ها
  • اقدام‌های ثانویه
  • زمان‌سنجی
  • مبالغه
  • طراحی جامد
  • درخواست

ساخت تصاویر متحرک را از کجا آغاز کنیم؟

برای ساخت موشن گرافیک مطابق مراحل زیر پیش بروید:

متن روان

همانطور که اشاره کردیم ابتدا باید یک متن متحرک و روان تهیه کنید. ترجیحا زمان آن 30 ثانیه باشد. اگر نیاز به زمان بیشتری داشتید از 60 ثانیه استفاده کنید و در نهایت باید تصاویر متحرک خود را در قابل 90 ثانیه قرار دهید.

صداگذاری

در اصل صداگذاری، موسیقی، و افکت های صدا در یک دسته قرار دارند. برخی از همان ابتدا از متن مصور استفاده می‌کنند و در پس زمینه موسیقی را به آن اضافه خواهند کرد. اما برخی دیگر شخصیت‌های موشن را با صداهای مختلف یا افکت‌های صدا (مرتبط با عملکردشان) می‌سازند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که باید از آهنگ‌هایی استفاده کنید که حق کپی داشته باشند.

موشن‌های تصویری

دسته‌ی دیگر تنها از موشن‌های تصویری استفاده می‌کنند اما این موضوع بسیار رایج نیست. در این صورت شما باید مفهوم تصاویر را گسترش دهید و یا از متن در تصویر خود استفاده کنید. برای آنکه بتوانید از موشن‌های خود در استوری استفاده کنید یا استوری موشن بسازید، باید از آموزش صفر تا صد ساخت استوری موشن کمک بگیرید.

مهمترین عنصر موشن گرافیک خوب چیست؟

قطعا مهم‌ترین عنصر برای ساخت موشن گرافیک تحقق است. یک موشن گرافیست موفق باید کار خود را با علاقه آغاز کند. سپس می‌تواند آن را به عنوان شیوه زندگی بپذیرد. برخی اوقات ممکن است این کار برایش خسته کننده یا حوصله سربر شود اما پس از به اتمام رساندن پروژه، از کسب موفقیت خود لذت خواهد برد. البته کنجکاو بودن نیز از مهم‌ترین اصول یک گرافیست است که با کمک آن می‌تواند آثار جذاب‌تری را تولید کند.

آیا طراحی حرفه ای موشن گرافی با گوشی ممکن است؟

پاسخ این سوال منفی است، چرا که تولید یک اثر گرافیکی حرفه‌ای نیاز به نرم افزاری حرفه‌ای و تخصصی دارد. به همین خاطر نرم افزار افرافکت را پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید تمامی جزئیات کار را با بیشترین ابزار و امکانات ایجاد نمایید.

سخن نهایی

در این مطلب با موضوع چگونه موشن گرافیک بسازیم؟ آشنا شدیم. ساخت موشن گرافیک نیازمند ابزاری حرفه‌ای و اصولی مشخص است. شما می‌توانید برای ساده‌تر کردن این کار از منابع‌ و کتاب‌خانه‌های بصری کمک بگیرید تا سریع‌تر محتوای خود را تولید کنید. اما در نظر داشته باشید که قبل از شروع کار باید متن یا سناریوی مشخص موشن گرافیک را آغاز کنید. در نهایت به همه چیز در جهان اطرافتان توجه داشته باشید.

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو و نویسندگی ، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی

  • خیلی کاربردی بود امروزه موشن گرافیک خیلی جاها برای تبلیغات استفاده میشه و اهمیت زیادی داره حتی یادگیریش ممنونم از مقاله خوبتون

نحوه تغییر نام دسته ای چندین فایل در ویندوز 11 با استفاده از 2 روش ساده

تغییر نام چندین فایل به صورت جداگانه می تواند کاری خسته کننده و وقت گیر…

7 ساعت

Windows Recall چیست ؟ هر آنچه که باید درمورد این ویژگی جدید ویندوز بدانید

مایکروسافت، قابلیتی را با نام Windows Recall (ویندوز ریکال) در نسخه 24H2 ویندوز 11 معرفی…

1 روز

تفاوت گوشی گوگل پیکسل 8a و وان پلاس 12R ، کدام می تواند خرید مناسبی باشد

در دنیای پر رقابت و گسترده تلفن های هوشمند انتخاب یک گوشی مناسب می تواند…

1 روز

چرا خرید کابل اصلی سامسونگ اهمیت دارد؟

در دنیای امروز که استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به…

2 روز

آموزشگاه زبان، کلید دروازه‌های آلمان!

آزمون TestDaF و دوره‌های آموزش زبان کودکان، دو گام مهم در مسیر یادگیری زبان آلمانی و گشایش…

2 روز

بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در رشد کسب و کار شما

بهره‌گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ برای رشد و موفقیت کسب و کارها امری ضروری است.…

3 روز