اخبار تکنولوژی

هاوینگ بیت کوین 2024 چه اثری روی بیت کوین گذاشت؟

ساتوشی ناکاموتو در همان ابتدای معرفی بیت کوین به جهانیان، چند قانون اصلی و خاص این ارز دیجیتال را هم به همه اعلام کرد که یکی از آن‌ها، «هاوینگ» بود. این مکانیزم خودکار که برای حفظ ارزش بیت کوین تعیین و برنامه‌ریزی شده است، هر چهار سال یک بار و به شکل دقیق‌تر پس از استخراج و ثبت هر 210 هزار بلاک، رخ خواهد داد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

بیت کوین یکی از مشهورترین کریپتوکارنسی‌های دنیا است که با حضور خود، تمام معادله‌های اقتصادی را تغییر داد. از همان اولین روزهای عرضه این رمزارز، ساتوشی ناکوموتو در طی یک وایت‌پیپر، قوانین و چهارچوب‌های اصلی این ارز دیجیتال را مشخص کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، هاوینگ بود.

بیت کوین، از طریق حل معادله‌های پیچیده ریاضی و ثبت این معادله‌ها در بلاک‌های غیر قابل تغییر شبکه بلاک‌چین، به‌دست می‌آید. به‌ شکل دقیق‌تر باید بگوییم که سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی که ماینر نامیده می‌شوند، برای اجرای فعالیت‌های مختلف مرتبط با این رمزارز، پس از تایید کارشان، پاداشی در قالب بیت کوین به‌دست می‌آورند.

در ابتدا، این پاداش 50 بیت کوین بود. یعنی هر ماینر که موفق می‌شد یک معادله ریاضی مرتبط با این رمزارز را حل کند و یک بلاک استخراج نماید، 50 بیت کوین پاداش می‌گرفت. پس از 4 سال و بعد از ثبت 210 هزار بلاک، این پاداش نصف شد و به رقم 25 بیت کوین رسید. این نصف شدن پاداش، هر 4 سال یک بار ادامه پیدا کرد و در سومین دفعه به رقم 12.5 و پس از آن به 6.25 رسید. در آخرین هاوینگ رخ داده در آوریل 2024، رقم این پاداش برای بار چهارم نصف شد و به عدد 3.125 رسید. به این فرآیند نصف شدن پاداش ماینرها پس از هر 4 سال، «هاوینگ» می‌گویند. هاوینگ کاملا خودکار رخ می‌دهد و تا زمانی که تمام بیت کوین های دنیا یعنی 21 میلیون سکه بیت کوین کشف شوند، هر 4 سال یک بار تکرار می‌شود.

چرا هاوینگ بیت کوین انجام می‌شود؟

اولین و ساده‌ترین دلیل انجام هاوینگ این است که از افزایش بی‌رویه سکه‌های بیت کوین موجود در دنیا، کاسته شود و ارزش این رمزارز کاهش پیدا نکند. در واقع این مکانیزم اتوماتیک، بر طبق یک اصل ساده اقتصادی یعنی توازن عرضه و تقاضا تعیین شده است. بر اساس این اصل، هر گاه که میزان تقاضا برای یک آیتم ثابت بماند، اما میزان عرضه آن آیتم کاهش پیدا کند، بدون شک قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ساتوشی ناکاموتو هم بر اساس این اصل، یک سیستم ساده و هوشمندانه برای بیت کوین طراحی کرد. به این شکل، پاداش ماینرها هر بار و پس از مدت زمان مشخصی، کاسته می‌شود. بنابراین تعداد سکه‌های بیت کوین موجود در دنیا با نرخ آهسته‌تری ایجاد می‌شوند و با افزایش تقاضا برای خرید این رمزارز، ارزش آن نیز بالاتر می‌رود.

این موضوع در دو هاوینگ گذشته اثرات خود را به‌خوبی نشان داد. در واقع پس از هاوینگ سال 2016 و 2020، قیمت بیت کوین در مدت زمان نسبتا کوتاهی جهش قابل توجهی را تجربه کرد. همین مسئله هم توجه جهانیان را به چهارمین هاوینگ این رمزارز، جلب کرده است و همه در انتظار تغییرات بازار و تحلیل بیت کوین پس از این رویداد بودند.

اثرات هاوینگ بیت کوین 2024

 

برخلاف سه هاوینگ گذشته، آخرین هاوینگ دنیا (BTC Halving) که در 19 آوریل 2024 رخ داد، باعث هیچ تغییر عجیب و ناگهانی در بازار کریپتوکارنسی نشد. در واقع ارزش و قیمت بیت کوین به همان شکل سابق و در رنج 64 هزار دلار، باقی ماند. ناگفته نماند که اغلب کارشناسان عقیده دارند که این عدم تغییر سریع، تنها بخشی از داستان است. آن‌ها ادعا می‌کنند که این هاوینگ، باعث تغییر ارزش این ارز در طولانی‌مدت شده و حتی ممکن است که قیمت بیت کوین را به رقم 100 هزار دلار برساند.

به نقل از TJGU درباره هاوینگ بیت کوین، رویداد مورد انتظار هاوینگ بیت کوین بالاخره انجام شد و سرانجام در تاریخ 19 آوریل 2024، پاداش استخراج هر بلاک جدید از تراکنش‌های BTC نصف گردید. علیرغم اهمیت این موضوع برای کل دنیای کریپتو، پس از اتمام هاوینگ 2024 فورا واکنش بزرگی مشاهده نشد و قیمت بیت کوین در حوالی 64 هزار دلار به ثبات نسبی رسید. البته این موضوع به این معنی نیست که رویداد هاوینگ هیچ تاثیری نداشته است؛ زیرا نصف شدن پاداش استخراج پیامدهای مهمی نه تنها برای ماینرها، بلکه برای تریدرها و سرمایه‌گذاران دنیای ارز دیجیتال در پی دارد.

این کاهش پاداش ماینرها پس از هاوینگ، باعث رشد سالم‌تر شبکه بیت کوین شده و از تغییرات عجیب و کاهش قیمت سریع، پیشگیری می‌کند. هاوینگ ساده‌ترین روش ضد تورمی است که می‌تواند از ارزان شدن بیت‌کوین جلوگیری کند. نکته مهمی که باید بدانید این است که هاوینگ تضمین می‌کند که ورود سکه‌های بیت کوین به چرخه معامله‌ها، محدودتر شود و جلوی افزایش ناگهانی توکن‌های آن را می‌گیرد. نکته مهم بعدی این است که این روش، احتمال وقوع تورم را کاهش داده و با کاهش میزان توکن‌ها، ارزش این کریپتوکارنسی را روز به‌روز بیشتر می‌کند.

ناگفته نماند که در این بخش باید تاکید کنیم که محتوای این مطلب تنها برای افزایش اطلاعات است و نباید بر اساس آن، تصمیم به فروش یا خرید بیت کوین بگیرید. برای محافظت از سرمایه خود، تنها با نظر و مشورت متخصصان حوزه کریپتوکارنسی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید و از تصمیم‌های هیجانی و بدون پشتوانه، دوری کنید.

هاوینگ، مکانیزم اتوماتیک برای حفظ ارزش بیت کوین

 

هر رمزارز، روش‌های خاص خود را برای جلوگیری از تورم و کاهش ارزش خود دارد که یکی از خلاقانه‌ترین آن‌ها متعلق به بیت کوین است. قیمت بیت کوین از طریق هاوینگ، هر 4 سال یک بار کنترل شده و از کاهش قیمت ناگهانی آن جلوگیری می‌شود. اغلب متخصصان این حوزه عقیده دارند که تحلیل بیت کوین بر طبق آخرین هاوینگ، کار چندان ساده‌ای نیست. در حال حاضر و کمتر از یک ماه پس از وقوع هاوینگ، قیمت این رمزارز با تغییر غیر منتظره‌ای مواجه نشده است و خرید بیت کوین با همان قیمت‌های پیشین ادامه دارد. البته که نمی‌توان این عدم تغییر قیمت در کوتاه‌مدت را مبنای تحلیل طولانی‌مدت نیز قرار داد و باید منتظر شگفتی‌های همیشگی این رمزارز دوست داشتنی و قدرتمند بمانیم!

حمید نوری

وبمستر حرفه ای ، علاقه مند به سئو و نویسندگی ، عاشق قهوه و موسس سایت هوم کافی

نحوه تغییر نام دسته ای چندین فایل در ویندوز 11 با استفاده از 2 روش ساده

تغییر نام چندین فایل به صورت جداگانه می تواند کاری خسته کننده و وقت گیر…

2 روز

Windows Recall چیست ؟ هر آنچه که باید درمورد این ویژگی جدید ویندوز بدانید

مایکروسافت، قابلیتی را با نام Windows Recall (ویندوز ریکال) در نسخه 24H2 ویندوز 11 معرفی…

3 روز

تفاوت گوشی گوگل پیکسل 8a و وان پلاس 12R ، کدام می تواند خرید مناسبی باشد

در دنیای پر رقابت و گسترده تلفن های هوشمند انتخاب یک گوشی مناسب می تواند…

3 روز

چرا خرید کابل اصلی سامسونگ اهمیت دارد؟

در دنیای امروز که استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به…

3 روز

آموزشگاه زبان، کلید دروازه‌های آلمان!

آزمون TestDaF و دوره‌های آموزش زبان کودکان، دو گام مهم در مسیر یادگیری زبان آلمانی و گشایش…

3 روز

بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در رشد کسب و کار شما

بهره‌گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ برای رشد و موفقیت کسب و کارها امری ضروری است.…

4 روز