تبلیغات

آشنایی با کاربردهای معماری میکروسرویس

microservice

معماری میکروسرویس (Microservices) یکی نوع معماری نرم‌افزار است که در بسیاری از شرکت‌های سراسر دنیا از آن استفاده می‌شود. این معماری، نرم‌افزار را به واحدهای کوچکی تقسیم می‌کند که مستقل از هم ولی با یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند. کاربردهای معماری میکروسرویس آن را به یکی از محبوب‌ترین معماری‌های نرم‌افزار در بین شرکت‌های مختلف تبدیل کرده است.در این گزارش قصد داریم با کاربردهای معماری میکروسرویس آشنا شویم و درباره شرکت‌هایی صحبت کنیم که از این معماری استفاده می‌کنند. همچنین در انتها، یکی از شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی در ایران را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با کاربردهای معماری میکروسرویس

معماری میکروسرویس چیست؟

معماری میکروسرویس (Microservices) نوعی از ساخت نرم‌افزار است که در آن، نرم‌افزار بر پایه واحدهای مستقل و کوچک ساخته می‌شود. مجموعه‌ای از این واحدها (یا حتی یک واحد مستقل) که از نظر اندازه محدود هستند، یک فرایند مشخص را در سیستم کلی بر عهده دارند.

هرچند این واحدها می‌توانند مستقل از هم عمل کنند، اما در نهایت با هم در ارتباط هستند و منطق مشخص و از قبل تعیین شده نرم‌افزار کلی را دنبال می‌کنند. توسعه‌دهندگان از این معماری برای امنیت بیشتر، جلوگیری از خرابی کلی نرم‌افزار و همچنین مقیاس‌پذیری بهتر استفاده می‌کنند.

مزایای معماری میکروسرویس

معماری میکروسرویس به دلیل تقسیم نرم‌افزار به مجموعه‌ای از سرویس‌های کوچک‌تر، مزایایی را به همراه دارد. این مزایا عبارتند از:

  • افزایش مقیاس‌پذیری سیستم
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • امکان ایزوله کردن خطاها و مشکلات
  • پشتیبانی از CI/CD
  • افزایش سرعت عرضه به بازار
  • سازگاری با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌ها

علاوه بر موارد بالا، می‌توانیم به قابلیت بسیار خوب میکروسرویس‌ها برای توسعه سیستم هم اشاره کنیم. هر میکروسرویس همزمان که بخشی از یک سیستم بزرگ است، می‌تواند به صورت مستقل هم پایه و اساس یک نرم‌افزار دیگر باشد و در بخش‌های دیگر کسب و کار سرویس متناسب را ارائه دهد.

کاربردهای معماری میکروسرویس

معماری میکروسرویس برای شرکت‌هایی که به انعطاف بالایی در سیستم‌ها و زیرساخت خود نیاز دارند یک معماری ایده‌آل است. کاربردهای این معماری باعث شده‌اند تا به یکی از معماری‌های پرطرفدار نرم‌افزار تبدیل شود. رایج‌ترین کاربردهای معماری میکروسرویس عبارتند از:

  • بازطراحی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های سنتی

یکی از کاربردهای اصلی معماری میکروسرویس، تبدیل سیستم‌های سنتی و مونولیتیک به سیستم‌های جدیدتر و بخش‌بندی شده است. با توجه به مشکلاتی که سیستم‌های مونولیتیک داشتند، استفاده از معماری میکروسرویس می‌تواند کمک شایانی به حل این مشکلات، از جمله خرابی‌های وسیع در سطح نرم‌افزار، عدم مقیاس‌پذیری و … داشته باشد.

  • طراحی نرم‌افزارهای کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data)
همچنین بخوانید  اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول)

نرم‌افزارهایی که به پردازش داده و به ویژه کلان داده می‌پردازند، نیاز به معماری پایپ‌لاین محور و پیچیده دارند که هر واحد در آن، یک وظیفه مشخص دارد و بخشی از پایپ‌لاین را به عهده می‌گیرد. معماری میکروسرویس برای مدیریت این فرایندها ایده‌آل است.

  • طراحی نرم‌افزارهای پردازش آنی داده

سیستم‌های پخش آنلاین، سیستم‌های بانکی و هر نوع سیستمی که به پردازش آنی اطلاعات و نمایش نتیجه نیاز دارد، می‌تواند از معماری میکروسرویس برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری استفاده کند.

  • طراحی سیستم‌های بزرگ با منطق پیچیده

به دلیل مقیاس‌پذیری این نوع معماری و امکان ساخت شبکه‌ای از واحدهای کوچک، معماری میکروسرویس برای ساخت سیستم‌های بزرگ و پیچیده مناسب است.

  • طراحی سیستم‌هایی با تکنولوژی‌های مختلف

همانطور که اشاره کردیم، در این معماری هر واحد می‌تواند با یک تکنولوژی متفاوت اجرا شود و در نهایت، همه این واحدها در ارتباط با هم سیستم اصلی را عملیاتی می‌کنند.

چه شرکت‌هایی در ایران از معماری میکروسرویس استفاده می‌کنند؟

به طور معمول، شرکت‌های بزرگ که مجموعه‌ای از خدمات مختلف را ارائه می‌دهند از معماری میکروسرویس استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم به دلیل مقیاس‌پذیری خوب این معماری و امکان ارائه سرویس‌های مختلف روی آن، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات از این معماری استفاده می‌کنند.

این معماری با داشتن ساختارهای واحدی و شکسته شده، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا همزمان از چندین تکنولوژی برای توسعه بخش‌های مختلف استفاده کنند و در سرویس‌هایی که پایداری سیستم اهمیت خاصی دارد، مانند سیستم‌های معاملاتی و مالی و …، استفاده از معماری میکروسیستم می‌تواند احتمال دان شدن کل سیستم در اثر خرابی یک بخش را کاهش دهد.

یکی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی که از معماری میکروسرویس در بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کند، ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

شرکت ویستا سامانه آسا، توسعه سیستم‌های معاملاتی و مدیریت مالی در بازار پول و سرمایه است. این شرکت زیر مجموعه گروه مالی آگاه است و شناخته‌شده‌ترین محصول آن، اپلیکیشن معاملاتی آساتریدر است که از بهترین اپلیکیشن‌های معاملاتی ایران است. اگر به کار در تیمی جوان و پرانرژی علاقه دارید و می‌خواهید با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شوید، می‌توانید عضوی از این مجموعه فین‌تک باشید. برای این کار کافیست به سایت آسا، صفحه «همکاری با آسا» مراجعه کنید و رزومه خود را برای این شرکت ارسال کنید. همچنین می‌توانید در «بلاگ آسا» مقالات مختلفی را در زمینه‌های مختلف فناوری مانند توسعه نرم‌افزار، تحلیل نرم‌افزار، معماری نرم‌افزار، دواپس، هوش تجاری و … بخوانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *