تبلیغات

تبلیغات

اهمیت دوربین مداربسته در مدرسه

af1d5ce1-f7b1-4a16-b537-964366b233dc

دوربین مداربسته در مدرسه

اصلی‌ترین هدف از نصب دوربین مداربسته چیست؟ چرا محیطی را به سیستم‌های نظارت تصویری مجهز می‌کنیم؟ هرچند امروزه دوربین‌های مداربسته کارکردهای متنوعی پیدا کرده‌اند و در زمینه‌های متنوعی به کار گرفته می‌شوند، اما مطمئناً همچنان مهم‌ترین و بنیادی‌ترین کاربرد آن‌ها حفظ امنیت است.

امنیت دانش‌آموزان

بی‌گمان امنیت یکی از بنیادی‌ترین نیازهای انسان است و با وجود امکانات متنوعی که برندهای مختلف دوربین مداربسته از جمله هایک ویژن ارائه می‌دهند، امنیت همچنان مهم‌ترین کاربرد این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. در هرم مازلو می‌خوانیم که بعد از نیازهای فیزیولوژیک (مثل خواب، آب و غذا)، امنیت در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. بدیهی است که هر موجود زنده‌ای به محض آنکه بقایش به‌واسطه‌ی رفع نیازهای فیزیولوژیک تأمین می‌شود، به اولین چیزی که نیاز دارد امنیت است. تداوم زندگی و بقای انسان در گروی امنیت است و عزیزترین و لطیف‌ترین در میان ما آدم‌ها، بی‌شک بچه‌ها هستند.

هایک ویژن

در اهمیت حفظ امنیت و تأثیر آن بر تربیت و رشد کودکان، هر چه بگوییم کم است. تحقیقات روان‌شناختی نشان داده‌اند انسان‌هایی که در کودکی از نعمت امنیت محروم بوده‌اند، اعتمادبه‌نفس پایین‌تری دارند، تمایل بیشتری به تبهکاری از خود نشان می‌دهند و به بازتولید چرخه‌ی معیوب ناامنی و خشونت دامن می‌زنند. بدیهی است که آثار مخرب اتفاقات ناگوار در کودکی ماندگارتر و عمیق‌ترند. تجربه‌ی زیسته‌ی ما در کودکی به نقشی می‌ماند که بر سنگ می‌تراشند. عمیق و ماندگار و تأثیرگذار است. پس هر آنچه از ضرورت و اهمیت امنیت می‌دانید، در دنیای کودکان و نوجوانان توان پیدا می‌کند.

نمایندگی هایک ویژن

اهمیت حفظ امنیت مدرسه

بر کسی پوشیده نیست که زمان زیادی از زندگی کودکان و نوجوانان در مدرسه و محیط‌های آموزشی سپری می‌شود. از همین رو مدرسه را خانه‌ی دوم کودک خوانده‌اند. نزدیک به نیمی از عمر فرزندان ما در مدرسه می‌گذرد و جالب اینجاست که هرم مازلو نیازهایی مثل شکوفایی، بروز خلاقیت، توانایی حل مسئله، رشد اعتمادبه‌نفس و هر آن چیزی را که فلسفه‌ی وجودی مدرسه را شکل می‌دهد، در مرتبه‌ای بعد از امنیت می‌داند. بدیهی است تا امنیت فرد تأمین نشود، امکان آموزش و تعالی و پیشرفت او وجود ندارد.

تصور کنید مدرسه‌ای که هر لحظه ممکن است دچار حریق شود، سقفش فروبریزد یا در معرض حمله‌ی تروریستی قرار بگیرد. تردیدی وجود ندارد که هیچ پدر و مادری فرزندش را به چنین مدرسه‌ای نمی‌فرستد. بنابراین پیش از هر چیزی باید فضای آموزش را آرام و امن کرد. اینجاست که به ضرورت دوربین مداربسته‌های هوشمندی مانند دوربین مداربسته هایک ویژن پی می‌بریم. دوربین مداربسته‌ی هوشمند می‌تواند خیلی از خطرات بالقوه‌ی محیطی را دفع کند و نظارتی دقیق و مطمئن را فراهم آورد.

همچنین بخوانید  چگونه برنامه نویسی با ASP.NET را یاد بگیریم و طراحی سایت انجام بدیم؟

مدرسه‌ی هوشمند

هرچند که حفظ امنیت محیط‌های آموزشی مهم‌ترین کارکرد دوربین مداربسته محسوب می‌شود، اما این تنها کارکرد آن‌ نیست. دوربین‌های جدیدی که بسیاری از شرکت‌های مطرح جهانی از جمله نمایندگی هایک ویژن عرضه کرده‌اند، به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیچیده و دقیق، می‌توانند نیاز به بسیاری از وسایل جانبی یا ابزارهای قدیمی را از بین ببرند. برای مثال، شما می‌توانید از دوربین مداربسته به عنوان ابزاری برای اعلام حریق استفاده کنید یا افرادی که وارد یا خارج محیط آموزشی می‌شوند را بشمرید.

به کمک دوربین‌های جدید علاوه بر نظارت بر در ورودی و خروجی فضای آموزشی و رفت‌وآمد دانش‌آموزان، می‌توانید به‌راحتی به شمارش افراد بپردازید و به این ترتیب هر لحظه از تعداد نفرات حاضر در مدرسه یا مؤسسه‌ی آموزشی آگاه شوید.

علاوه بر این دوربین‌های مداربسته هوشمند قابلیت شناسایی حرکتی دارند و با مشاهده‌ی هر گونه حرکتی، کاربر را مطلع می‌کنند. بنابراین به کمک این دوربین‌ها می‌توانید از ورود افراد ناشناس یا خروج غیرمجاز مطلع شوید. تکنولوژی‌های جدیدی که در دوربین‌های مداربسته‌ی جدید به کار رفته، امکان مشاهده‌ی تصویر محیط را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. شما به‌راحتی با استفاده از لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت یا گوشی همراه می‌توانید فضای مدرسه را مشاهده کنید و در صورت لزوم اقدامات لازم را سامان‌دهی کنید.

مدیریت لحظه

امروزه به‌واسطه‌ی حجم انبوه اطلاعات، افراد مدام در معرض داده‌های متنوع و گسترده قرار دارند و بنابراین تسلط بر امور و مدیریت لحظات حساس بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. مدیر مدرسه ممکن است به‌واسطه‌ی مشغله‌های مختلف دنیای امروز نتواند به بسیاری از امور به‌موقع رسیدگی کند و واکنش درخوری نشان دهد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این راه، تشخیص مسائل مهم و چالش‌های اساسی است.

خوشبختانه سیستم‌های نظارت تصویری امروزی و دوربین‌های مداربسته به تکنولوژی‌های مجهز شده‌اند که به اندازه‌ی خوبی وقایع را فیلتر می‌کنند و به‌این‌ترتیب خیلی از اتفاقات بی‌اهمیت یا کم‌اهمیت را به مدیریت مجموعه مخابره نمی‌کنند. برای مثال، دوربین‌ها با کمک هوش مصنوعی می‌توانند حرکت حیوانات و انسان‌ها را تمیز دهند و بنابراین اگر حیوانی از جلوی دوربین گذشت، آلارم بی‌مورد ارسال نکنند و فقط در صورت لزوم و بر اساس تنظیمات مورد نظر کاربر، هشدار لازم را ارسال می‌کنند.

دوربین هایک ویژن

اطمینان والدین از امنیت فرزندانشان

از اصلی‌ترین مزایای نصب دوربین مداربسته در مدارس، اطمینان والدین از امنیت فرزندانشان است. بدیهی است که والدین از مسئولان مدرسه انتظار دارند تا امنیت دانش‌آموزان را به بهترین نحو تأمین کنند. اگر دانش‌آموزی در محیط مدرسه دچار آسیب شود یا حریم مدرسه در معرض تجاوز افراد خرابکار قرار بگیرد، مسئول مربوطه باید پاسخ‌گو باشد. بنابراین نصب دوربین مداربسته در مدارس یکی از تأثیرگذارترین اقدامات برای اطمینان‌بخشی به والدین محسوب می‌شود تا در صورت لزوم بتوان تصویر رویدادها را بازبینی یا حتی از وقوع واقعه جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید  مجموعه ای از محبوب ترین شبکه های اجتماعی اندروید

دوربین مداربسته هایک ویژن

کاهش بزهکاری در مدرسه

یکی از مهم‌ترین کارکردهای دوربین مداربسته در محیط‌های آموزشی نظارت بر روند درست تربیت کودکان و مراقبت از آن‌ها و همچنین حفظ امنیت محیط است. برخی از مهم‌ترین کارکردهای این سیستم‌ها در مدرسه عبارت‌اند از:

مبارزه با قلدری و درگیری‌های فیزیکی

ممانعت از وندالیسم و خرابکاری

جلوگیری از استعمال ویپ یا سیگار یا احیاناً مواد مخدر

نظارت بر تقلب‌های احتمالی در امتحانات

جلوگیری از رفتار‌های نامناسب

پیشگیری از ورود افراد ناشناس

مبارزه با حمله‌های تروریستی و آسیب‌زا

کنترل ورود و خروج دانش‌آموزان

در ورودی و خروجی فضای آموزشی و رفت‌وآمد دانش‌آموزان، مربیان، اولیا و هر فرد احتمالی دیگر حتماً باید به‌وسیله‌ی دوربین مداربسته، تحت نظر گرفته شود. دوربین‌های مداربسته‌ی هوشمند، که مجهز به قابلیت شناسایی حرکتی هستند، با مشاهده هر گونه حرکت مهم و قابل‌اتکایی، کاربر را مطلع می‌کنند. همچنین با کمک دوربین‌های تحت شبکه می‌توانید با کمک اینترنت و از راه دور، بر درهای ورود و خروج و راهرو‌ها، راه‌پله‌ها، فضای باز، سالن‌ها، کلاس‌ها و… نظارت داشته باشید.

در راهروها و حیاط شلوغ مدرسه، احتمال بروز حادثه زیاد است. اغلب این حوادث سطحی و قابل چشم‌پوشی هستند، ولی اگر حادثه‌ی مهم و بزرگی اتفاق بیفتد، تصاویر دوربین مداربسته به کمک شما می‌آیند. ضمن اینکه بسیاری از الگوریتم‌های به‌کاررفته در دوربین‌های جدید به‌وسیله‌ی هشدار به‌موقع و واکنش مناسب، از بروز حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کنند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *