تبلیغات

تبلیغات

بررسی فلز پلاتین و ویژگی های آن

pelatin

عنصر پلاتین از با ارزشترین عنصرهای موجود در جدول تناوبی و دسته فلزات است عدد اتمی این عنصر ۷۸ و نماد شیمیایی آن Pt می‌باشد. از ویژگی های فیزیکی عنصر پلاتین می‌توانیم به رنگ سفید قابلیت رسانا و شکل پذیری برای استفاده در ساخت وسایل مختلف اشاره داشته باشیم.قابل ذکر است یا عنصر پلاتین قابلیت طراحی نداشته و تنها به صورت آزاد در طبیعت می‌توان آن را در گروه‌های مختلف همچون ایریدیم، رودیوم، پالادیوم و… به سختی دریافت کرد.

فلز پلاتین چیست

فلز پلاتین یکی از محبوب ترین فلز ها در صنایع بوده که از آن برای ساخت جواهرات و طلا استفاده می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این فلز می‌توانیم به مقاومت بالا، واکنش پذیری بسیار پایین، ضدخوردگی، پایداری در برابر دما اشاره داشته باشیم. طبق تحقیقات گفته میشود که نام فلز پلاتین از یک واژه اسپانیایی با نام پلاتینا یعنی نقره کوچک برداشت می‌شود و در گذر زمان توانست نام خود را در جدول تناوبی تمامی جهان ثبت کنند.یکی از خاصیت‌های حائز اهمیت در این فلز خاصیت کاتالیزوری است که نسبت به فلزهای دیگر بسیار بیشتر است. این خاصیت باعث می‌شود که استفاده از پلاتین در ساخت هرگونه مبدل کاتالیست و جواهر الزامی باشد. بسیاری از افراد نام پلاتین را تنها در تجهیزات پزشکی می‌شوند، مسلما یکی از کاربردهای بسیار بزرگ فلز پلاتین به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در ساخت تجهیزاتی همچون ابزار دندان پزشکی‌، تاسیسات آزمایشگاهی، تجهیزات حرارت سنج و… به کار گرفته می‌شود.

ویژگی‌های فلزهای پلاتین 

بسیاری از افراد این سوال را دارند که چرا فلزهای پلاتین دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند، ویژگی‌های فلزهای پلاتین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث شده این فلز همانند پالادیوم و رودیم عمل کند. برای مثال فلز پلاتین در برابر حرارت با مقاومت بسیار زیادی دارد و در صورت استفاده از آن در ساخت تجهیزات و وسایل مختلف امکان سوختن آنها وجود نخواهد داشت. در ادامه به صورت دقیق برخی از ویژگی‌های این فرصت را برای شما گلچین کرده‌ایم با ما همراه باشید.

  1. فلز پلاتین مقاومت بسیار زیادی در برابر سوختگی و حرارت دارد.
  2. عنصر کلسیم هیچ عنوان با مواد شیمیایی ترکیب نمی‌شود؛ به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی خواهند داشت.
  3. رنگ این فلز سفید است که باعث شده استفاده از آن در تجهیزات مختلف با طراحی‌های روز امکان پذیر باشد.
  4. این فلز نسبت به فلز های دیگر دارای رسانایی بسیار بالا بوده و به همین امکان استفاده از آن در وسایل برقی نیز وجود دارد.
  5. از ویژگی های دیگر می توانیم به قابلیت چکش خواری بالای فلزی اشاره داشته باشیم. 
  6. این سنگ به صورت کلی در بیشتر موارد دارای اندازه ۱۵ سانتی پلاتین و ۷۵ کیلوگرم وزن است. 
  7. مقاومت این فلز به دلیل وزن بالای آن و چگالی بسیار زیاد پلاتین در سنگ می‌باشد.
  8. از ارزشمند ترین ویژگی های فلز پلاتین می توانیم به مقاومت در برابر عوامل محیطی همچون آب و هوا باران و… اشاره داشته باشیم.
همچنین بخوانید  قیمت تور مشهد با قطار فدک از تهران چقدر است؟


فلز پلاتین

آشنایی با کاربرد پلاتین 

تا اینجا یک سری از کاربردهای پلاتین را به صورت مختصر برای شما توضیح دادیم. در ادامه نیز هر کدام از آنها را به صورت دقیق ذکر خواهیم کرد؛ تا شما آگاهی بیشتری نسبت به فلز پلاتین و کاربردهای آن برای خرید و فروش پلاتین داشته باشید.

1. ساخت مبدل‌های کاتالیست :

اولین کاربردی که می‌توانیم نسبت به عنصر پلاتین در کشور ایران معرفی کنیم، ساخت مبدل‌های کاتالیست است. مبدل کاتالیست جز تجهیزات خودرو معرفی شده که می‌تواند گازهای سمی و مضر برای انسان را قبل از انتشار در هوا به کربن دی اکسید و در برخی از مواقع حتی به اکسیژن تبدیل کند.ساخت این قطعه در سال‌های اخیر باعث شده است تا بخش گسترده‌ای از آلودگی هوا کاهش پیدا کند. همچنین با استفاده از ساخت مبدل ‌کاتالیست در تمامی خودروهای در حال حمل و نقل ما مشاهده کننده روند صعودی کاهش آلودگی هوا نیز هستیم.

 

2. ساخت جواهرات و طلا 

تنها در کشور ایران بلکه در سراسر جهان استفاده از عنصر پلاتین برای ساخت جواهرات و طلا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این عنصر در صنایع مختلف دیده می‌شود. برای مثال ویژگی‌هایی همچون مقاومت بسیار بالا در برابر تیرگی و خوردگی برای جواهرات و طلا بسیار مناسب است. به همین دلیل اگر شما قصد تولید طلا و جواهرات درصد پایین دارید؛ ما استفاده از فلز پلاتین را برای ترکیب با آن همراه شکل پذیری بالا پیشنهاد می‌کنیم.در واقع می‌توان گفت که در این صنعت استفاده از پلاتین در ساخت طلا و جواهرات به عنوان یک سرمایه گذاری شناخته می‌شود. پلاتین از ویژگی‌های عنصری مساوی و طلا برخوردار است و تفاوت بسیار زیادی بین آنها وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از پلاتین در ساخت طلا جواهرات می‌تواند باعث افزایش وزن و کاهش قیمت آنها باشد.

 

3. بهره از پلاتین در سلامتی 

برخلاف باور بسیاری از افراد استفاده از پلاتین نسبت به علم پزشکی تنها برای ساخت تجهیزات نیست؛ بلکه درصد بالایی از شیمی درمانی برای سرطان های مختلف از ترکیبات عنصر پلاتین استفاده می‌کند. با توجه به تحقیقات پزشکی به صورت دقیق تر می توان گفت که فلز پلاتین از نمک‌های تشکیل شده که برای سرطان کلیه، معده، استخوان، بینایی، شنوایی، روده و… تاثیرگذار است. البته قابل ذکر است که این فلز به دلیل مقاومت بالای خود هیچگونه خطری برای بدن انسان نداشته و حتی می‌تواند هرگونه حساسیت پوستی و دگرگونی ژنتیکی را در بدن بیماران درمان کند. به یاد داشته باشید که فلز پلاتین در صنعت پزشکی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد و هیچ گاه پاک نخواهد شد.

همچنین بخوانید  قیمت سیمان در الومتریال کاهش یافت، علت کاهش گرانی

قیمت فلز پلاتین چقدر است ؟ 

همانطور که می‌دانید قیمت فلز نسبت به محصولات دیگر دارای نوسان بسیار بیشتری است. به همین دلیل ما نمی‌توانیم یک بازه قیمتی ثابت برای پلاتین مشخص کنیم. اما با توجه به میانگین قیمت پلاتین در بازار و ارزش بالای آن می‌توان گفت قیمت این فلز حداقل به دو برابر قیمت طلا برای کاربردهای صنعتی می‌رسد.خط قابل ذکر است که برخی از افراد به دلیل قیمت بالای فلز پلاتین از خرید آن به عنوان یک نوع سرمایه گذاری استفاده کرده تا در گذر زمان با بهره از نوسانات بازار و افزایش قیمت پلاتین نسبت به طلا آن را به فروش برسانند.

روش تمیز کردن پلاتین 

فلز پلاتین نیز مانند تمامی فلزهای دیگر قادر به پاک کردن آلودگی و تمیز کردن است. برای پاک کردن این فلز شما باید آن را درون آب گرم و صابون قرار دهید؛ سپس با گذشت زمان آن را از آب گرم بیرون آورده و با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کنید. دقت داشته باشید که درخشندگی و تمیز شدن پلاتین به نوع پاک کردن شما با پارچه بستگی دارد. به هر میزان که برای پاک کردن پلاتین بیشتر زمان بگذارید؛ درخشندگی بیشتری همچون یک جواهر از خود نشان خواهد داد . 

 

ارزش بالای فلزهای پلاتین 

همانطور که گفته شد قیمت فلز پلاتین به دلایل مختلف از  فلزهای دیگر کمی بیشتر است. برای مثال این فلز  دارای سختی بالا، مقاومت، طول عمر بسیار زیاد و رنگ سفید است که باعث شده از آن مانند یک جواهر در ساخت بسیاری از حلقه‌ها، دستبندها، زیورآلات در کنار طلا استفاده کنند.هم چنین می توانید برای خرید و فروش رودیوم و خرید و فروش پالادیوم به شرکت رهسام آران به آدرس https://pelatiin.ir/ مراجعه نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *