تبلیغات

تبلیغات

چگونه فرانت اند کار حرفه ای شویم

frontend

هر اپلیکیشن آنلاین دارای بخشی است که کاربران با آن تعامل دارند. هنگامی که وارد یک وب سایت می شوید، با صفحه خوش آمدگویی، منو، نقشه سایت و سایر مواردی رو به رو می‌شوید که ناوبری و کار با برنامه را آسان می‌کند. همه این موارد جزو مفهوم “فرانت اند” (frontend) قرار می‌گیرند.

فرانت اند قسمت ظاهری سایت و شامل رابط کاربری یا بخشی از وب سایت یا برنامه است که برای استفاده کاربر طراحی شده است.پس مهارتهایی مانند گذراندن آموزش UI مفید است. اما قبل از شروع توضیح اینکه چگونه فرانت اند کار شویم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که وظیفه یک توسعه‌ دهنده فرانت ‌اند چیست.

برنامه نویس فرانت اند کیست؟

برای توضیح وظایف یک برنامه نویس فرانت اند بهتر است تا ابتدا تفاوت های بین توسعه دهنده فرانت اند، بک اند و فول استک را روشن کنیم. به زبان ساده: یک توسعه دهنده فرانت اند مسئول بخش‌هایی از یک برنامه یا وب سایت است که کاربران می‌بینند و با آن تعامل دارند. یک توسعه‌دهنده بک‌اند از مسائل «پشت‌صحنه» مانند زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده مراقبت می‌کند. توسعه دهنده فول استک ترکیبی از هر دو است، یعنی تمام وظایفی که یک برنامه نویس در کل فرآیند طراحی از ابتدا تا انتها بر عهده دارد. توسعه دهندگان فول استک افراد با تجربه‌ای هستند که سابقه مدیریت حداقل یک پروژه را دارند و در بخشهایی مانند پیکربندی، مدیریت و نگهداری شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری ماهر هستند.

یک توسعه دهنده فرانت اند یک برنامه نویس و طراح حرفه ای مسئول طراحی و پیاده سازی رابط کاربری است. کاربران به این رابط نیاز دارند تا بتوانند به برنامه مورد نظر دسترسی داشته باشند. یک طراح وب حرفه ای است که ظاهر و طراحی وب سایت را به صورت مناسب و کاربردی ایجاد می‌کند. و توسعه دهنده فرانت اند با استفاده از کدنویسی و زبان‌های برنامه نویسی مانند CSS، HTML و جاوا اسکریپت مطمئن می‌شود که محصول به صورت آنلاین و به درستی کار می‌کند.

برنامه نویس فرانت اند

نقش ها و مسئولیت های توسعه دهنده فرانت اند

در پاسخ به اینکه یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند چه می‌کند، می‌توان به وظایف زیر اشاره کرد:

  • طراحی و کدنویسی ساختار صفحه وب

  • توسعه ویژگی‌ها و امکانات برای بهبود تجربه کاربران

  • ایجاد تعادل بین طراحی کاربردی و زیبایی شناختی

  • مطمئن شدن از اینکه طراحی وب برای گوشی هوشمند قابل استفاده است

  • کدنویسی با قابلیت استفاده مجدد برای استفاده در آینده

  • اطمینان از بینه بودن صفحات وب برای بهترین سرعت و مقیاس پذیری

  • استفاده از زبان های نشانه گذاری برای طراحی صفحات وب

  • حفظ برند در طراحی

همچنین بخوانید  آموزش ajax در mvc — یادگیری کامل Ajax همراه با کاربردهای آن در ASP.NET MVC

مهارت‌های مورد نیاز توسعه دهنده فرانت اند

یک توسعه ‌دهنده فرانت ‌اند شخص اولِ در توسعه وب‌ سایت یا برنامه است و باید جعبه ابزار شخصی مجهزی داشته باشد. بنابراین مهارت‌های یک توسعه دهنده فرانت اند شامل موارد زیر است:

  • دارای مهارت کامپیوتر یا زمینه‌های مشابه

  • مهارت در زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و فریمورکهایی مانند جی کوئری

  • طراحی واکنشگرا و ریسپانسیو در سایزهای مختلف صفحه نمایش

  • دارای تجربه کار با برنامه‌های طراحی گرافیکی (مانند Adobe Illustrator)

  • آشنا بودن با اصول سئو

  • داشتن مهارت حل مسئله

  • مهارت در برقراری ارتباط با اعضای تیم، کارفرمایان و مشتریان

  • داشتن مهارت‌های بین فردی یا به اصطلاح مهارتهای نرم

چگونه فرانت اند کار شویم؟

اجازه ندهید وظایف زیاد یک برنامه نویس فرانت اند شما را بترساند. اگر مراحل زیر را دنبال کنید، می‌توانید به یک توسعه دهنده فرانت اند حرفه ای تبدیل شوید.

برای ورود به دنیا برنامه نویسی فرانت اند ابتدا این 3 مهارت را یاد بگیرید:

  • JavaScript
  • CSS
  • HTML

این زبان‌های برنامه نویسی پایه‌های اساسی برای توسعه فرانت اند هستند، بنابراین شما باید آنها را یاد بگیرید. خوشبختانه این کار چندان دشوار نیست. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می‌تواند به آموزش شما در یادگیری کدنویسی کمک کند. در گام بعدی برای مهارت و در نتیجه درآمد بیشتر، بهتر است با فریمورکهای موردنیاز خود در جاوا اسکریپت مانند آموزش react آشنا شوید.

چگونه فرانت اند کار شویم

 

با مفاهیم اولیه بک اند آشنا باشید

توجه داشته باشید که این روزها مرز وظایف بین توسعه بخش فرانت اند و بک اند در حال محو شدن است. برای مثال در تیم‌های مختلفی، بسیاری از وظایفی که در حوزه توسعه دهندگان بک اند قرار می‌گیرد، توسط توسعه دهندگان فرانت اند انجام می‌شود. پس بهتر است با نود جی اس یا لاراول آشنا باشید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله نود جی اس بهتر است یا جنگو یا لاراول ؟ را مطالعه کنید.

به روز باشید

به روز بودن با خواندن مقالات و کتاب‌هایی در مورد توسعه فرانت اند به دست می‌آید. با فهمیدن نحوه کار کردن المانها در یک وب سایت، می‌توانید درک بهتری از چگونگی به کارگیری زبان‌های مختلف برنامه نویسی داشته باشید. اگر می‌خواهید تجربه یادگیری خود را کامل کنید، روزانه چند ویدیو را در یوتیوب ببینید. همچنین بهتر است به جامعه توسعه دهندگانی مانند گیتهاب (GitHub) بپیوندید تا به روز بمانید.

تمرین کنید

اینجا جایی است که جمله قدیمی «تمرین یادگیری را کامل می‌کند» وارد عمل می‌شود. با استفاده از دانش خود برای ساختن بخش‌های کوچک یک رابط کاربری در پروژه‌های ساده شروع کنید، سپس به آرامی امکانات پروژه را گسترش دهید. اگر در حین کار اشتباه کردید، نگران نباشید. گاهی اوقات ما از اشتباهات خود بیشتر از یک عملکرد بی عیب و نقص یاد می‌گیریم.

همچنین بخوانید  کاربردهای هک و برنامه نویسی در دارک وب چیست؟

کنترل نسخه را یاد بگیرید

یکی از خطرات کدنویسی این است که وقتی یک چیز کوچک را تغییر می‌دهید ممکن است کل پروژه با خطا رو به رو شود. بعضی وقتها حتی بعد از اینکه سعی می‌کنید مشکل را برطرف کنید، باز هم همه چیز مثل قبل نمی‌شود. به همین دلیل است که یک توسعه‌دهنده فرانت اند خوب کنترل نسخه را یاد می‌گیرد. ابزارهای مختلفی برای کار با کنترل نسخه وجود دارد، اما محبوب‌ترین ابزار حال حاضر گیت (Git) است.

ابزار های فرانت اند

 

با خط فرمان دوست باشید

زمانی که حوزه‌ای را دنبال می‌کنید که ارتباطی با طراحی وب دارد، ایده خوبی است که حداقل مفاهیمی مانند نمایش فایلها در سیستم عامل و سیستم فایل را درک کنید. بهتر است که با ویژگی‌های Shell، که ابزاری برای دسترسی به عملکردهای سیستم عامل از طریق یک رابط متنی است، آشنا شوید.

مهارت های خود را تقویت کنید

با آموزش ها، ابزارها و پروژه‌های متن باز آشنا شوید. منابع رایگانی مانند سایتهای w3schools، freeCodeCamp و Codecademy به شما در تسلط بر مهارت‌های توسعه فرانت اند کمک می‌کند. این ابزارها به ‌راحتی و به‌ صورت آنلاین در دسترس هستند و موجب تقویت سریعتر شما می‌شوند.

از یک دوره استفاده کنید

یک دوره توسعه دهنده فرانت اند بگذرانید. هیچ چیز مانند یادگیری از افراد با تجربه در یک محیط آموزشی به شما سرعت نمی‌بخشد. شما می‌توانید این کار را با حضور فیزیکی در کلاس‌ها یا شرکت در یک دوره آنلاین (برای صرفه جویی در وقت) انجام دهید. دوره‌های مناسب زیادی وجود دارد، یکی از این انتخابهای مناسب دوره متخصص طراحی وب سون لرن است.

کارآموزی بروید

گاهی اوقات، بهترین راه برای یادگیری مهارت‌های جدید این است که زیر نظر افراد آگاه‌تر کار کنید و این کاری است که یک توسعه‌دهنده جوان یا یک کارآموز انجام می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که دستمزد کارآموز بسیار کم است، اما موجب ایجاد سابقه کار حرفه‌ای می‌شود. علاوه بر این، شما از افراد با تجربه تری یاد خواهید گرفت و این همیشه مفید است.

سوالات متداول

1.بدون مدرک میتوان به برنامه نویس فرانت اند تبدیل شد؟

در گذشته، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده، باید مدرک مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا نرم افزار می‌داشتید. اما امروزه می‌توانید به صورت خودآموز و یا از طریق دوره های حضوری و آنلاین برنامه نویسی فرانت اند را یاد بگیرید. اگر در این حوزه کاملا تازه کار هستید، با دوره‌های طراحی وب (HTML و CSS) شروع کنید و سپس به موضوعات پیشرفته تر مانند جاوا اسکریپت بروید.

همچنین بخوانید  فریمورک جنگو چیست؟ بررسی ساختار ، معماری ، مدل ها و مزایای جنگو

2. حقوق برنامه نویس فرانت اند چقدر است؟

طبق بررسی‌های انجام شده از وب سایتهای کاریابی آنلاین، یک توسعه دهنده فرانت اند در آمریکا می‌تواند به طور متوسط ​​صد هزار دلار در سال درآمد کسب کند. در ایران نیز حداقل حقوق (برای برنامه نویس بدون تجربه کاری و با توجه به اینکه فرد مسئولیت‌های کمتری دارد) از 6 میلیون شروع شده و به 20 میلیون نیز می‌رسد. میانگین حقوق یک برنامه نویس فرانت اند با سابقه کار بین سه تا شش از 8 تا 10 میلیون تومان است.

3. آینده توسعه دهندگان فرانت اند چیست؟

به طور کلی، آینده برای هر کسی که می‌خواهد یک توسعه دهنده فرانت اند شود، روشن به نظر می‌رسد. افزایش استفاده از اینترنت، به ویژه در زمینه وب سایت و موبایل، به معنای نیاز بیشتر به رابط های کاربری است که به نوبه خود به معنای ایجاد مشاغل بیشتر حوزه فرانت اند است.

جمع بندی

چگونه فرانت اند کار شویم؟ فرانت اند زمینه‌ای است که پتانسیل آن با محبوبیت اینترنت مرتبط است و اینترنت بی شک به بخشی از زندگی تبدیل شده است، اما هیچ میانبری برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند وجود ندارد. نکته کلیدی برای ایجاد تعادل این است که هر روز زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید. مهمترین چیز این است که از یادگیری لذت ببرید و عجله نکنید. اگر از فرآیند کدنویسی لذت ببرید، در فضای بسیار بهتری خواهید بود تا آن را سریعتر از سایرین یاد بگیرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *