تبلیغات

تبلیغات

واقعیت درمانی، رویارویی با واقعیت در روانشناسی

vagheyatdarmani

همه ما انواع مختلفی از نیازها را داریم. البته، گاهی اوقات آنچه ما فکر می کنیم نیاز است در واقع «خواسته ها» است. با این حال، بسته به دیدگاه فلسفی، مقوله نیازها ممکن است بیش از آنچه تصور می کنید پوشش دهد. بیایید به تمام نیازها و خواسته‌های اساسی انسان‌ها فکر کنیم و فعلاً همه آنها را در دسته «خواسته‌ها» قرار دهیم. واقعیت درمانی مبتنی بر این ایده است که انسان چندین نیاز متمایز دارد و مشکلات عاطفی، ذهنی و رفتاری زمانی ایجاد می شود که یکی از نیازهای اساسی برآورده نشود.

واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی، نوعی درمان است که هدف آن کمک به افراد با نیازهای برآورده نشده، تعیین اهداف، حل مشکل و ایجاد ارتباطات معنادارتر با دیگران است.

واقعیت درمانی، پنج نیاز اساسی انسان را تشخیص می دهد که باید برای عملکرد سالم و رضایت از زندگی برآورده شوند:

1. بقا (غذا، آب، سرپناه، رضایت جنسی)
2. عشق و تعلق (از طریق خانواده، دوستی، اجتماع و غیره)
3. قدرت (حس موفقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس)
4. آزادی (استقلال، فضای شخصی کافی، استقلال)
5. سرگرمی (رضایت، لذت و لذت)

هدف واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی برای کمک به مراجعان برای شناسایی نیازهای برآورده نشده و هدایت آنها از طریق برنامه ریزی و تعیین اهداف برای برآورده کردن این نیازهای برآورده نشده در نظر گرفته شده است. هدف آن لنگر انداختن مشتریان در واقعیت دنیایشان است و به آنها کمک می کند تا از طریق تصمیم گیری های مسئولانه ای که آنها را به اهدافشان نزدیکتر می کند، در آن جهان حرکت کنند.

تاریخچه واقعیت درمانی

واقعیت درمانی ممکن است برای شما ناآشنا باشد و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. امروزه این روش درمانی رایج نیست، اما زمانی که برای اولین بار وارد صحنه روانشناسی شد، نوع نسبتاً جدیدی از درمان بود. واقعیت درمانی در سال 1965 توسط روانپزشک ویلیام گلاسر توسعه یافت. دکتر گلاسر دریافت که بسیاری از مشتریان و اطرافیانش با وجود برآورده شدن نیازهای اولیه، عمیقاً ناراضی به نظر می رسند. او این نظریه را مطرح کرد که نیازهای انسانی بیش از آنچه در حال حاضر توسط جامعه روانشناختی تشخیص داده شده است وجود دارد. به طور خاص، دکتر گلاسر متوجه شد که بسیاری از افراد ناراضی با ایجاد و حفظ روابط نزدیک با دیگران دست و پنجه نرم می کنند. او نتیجه گرفت که این یک نیاز مهم انسانی است که در حوزه درمان نادیده گرفته شده است.

واقعیت درمانی

 

تئوری انتخاب در واقعیت درمانی

نظریه انتخاب، زیربنای واقعیت درمانی است. نظریه انتخاب توسط دکتر گلسر توسعه یافته است، او معتقد است که تمام رفتارهای انسان به دنبال برآوردن پنج نیاز اساسی است. بر اساس این نظریه، همه رفتارهای انسان نتیجه انتخاب است و این انتخاب ها تنها بر عهده انتخاب کننده است. در این نظریه تاکید بر فرد است. یک فرض اساسی این نظریه این است که ما نمی توانیم افراد دیگر را تغییر دهیم و تنها چیزی که می توانیم کنترل کنیم خودمان هستیم. باز هم، ممکن است فکر کنید که این واضح به نظر می رسد – البته، ما نمی توانیم افراد دیگر را تغییر دهیم! بحث و جدل پیرامون نظریه انتخاب و واقعیت درمانی از این ایده ناشی نمی شود که ما نمی توانیم دیگران را کنترل کنیم. بلکه از این ایده ناشی می شود که ما کنترل کامل خود را در دست داریم. نظریه انتخاب مبتنی بر این ایده است که زندگی ما محصول انتخاب هایی است که می کنیم و نه چیزی بیشتر. در حالی که هیچ‌کس (در جریان اصلی) منکر این نیست که انتخاب‌های ما بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند، اکثر تئوری‌های رایج به عوامل دیگری مانند تربیت، محیط اجتماعی، فرهنگ و زیست‌شناسی نیز اهمیت زیادی می‌دهند. در جایی که اکثر روانشناسان جریان اصلی از اعتیاد به عنوان یک بیماری یاد می کنند و معتقدند که ژنتیک نقش مهمی در بیماری روانی ایفا می کند، نظریه انتخاب این ایده را رد می کند که مشکلات ما بر اساس هر چیزی غیر از انتخاب های ما است.

همچنین بخوانید  راهنمای شروع به کار در بازار کریپتو: چگونه ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

WDEP در واقعیت درمانی چیست؟

1. W wants: آنچه فرد می خواهد

2. انجام دادن: کاری که فرد برای پیشرفت انجام می دهد

3. ارزیابی E: ارزیابی اثربخشی رفتار فرد

4. برنامه ریزی P: برای تغییر رفتار، یک دوره اقدام برنامه ریزی کنید

هنگامی که یک یا چند مورد از این نیازها برآورده نشود، مشکلات ناشی از آن در زمان حال و در روابط فعلی رخ می دهد. از این رو، عمل کردن و اندیشیدن در زمان حال منطقی است. واقعیت درمانی نیز مبتنی بر نظریه انتخاب است – شما نمی توانید دیگران را تغییر دهید یا کنترل کنید، و تنها رویکرد معقول برای حل مشکلات، کنترل خود و رفتار خود است. این به شما کمک می کند تا انتخاب هایی داشته باشید که در جهت اهداف زندگی شما عمل می کنند.

و این هفت عادت به شما کمک می کند تا در روابط خود با هم ارتباط برقرار کنید:

• حمایت کردن

• تشویق

• گوش بده

• تایید کنید

• اعتماد

• توجه

• مذاکره

برعکس، این هفت عادت ممکن است منجر به قطع رابطه در روابط شما شود:

• انتقاد

• سرزنش کردن

• شکایات

• آزار دهنده

• تهدیدات

• تنبیه

• رشوه دادن

دنیای با کیفیت در مقابل دنیای درک شده در واقعیت درمانی چیست؟

دنیای درک شده همان چیزی است که شما فکر می کنید واقعیت است، و دنیای با کیفیت همان چیزی است که شما واقعاً می خواهید. اگر فاصله زیادی بین دنیای درک شده و دنیای با کیفیت وجود داشته باشد، رضایت از زندگی نسبتاً کم خواهد بود.

در واقعیت درمانی، درمانگر باید به دنبال چه چیزی باشد؟

این ایده خوبی است که درمانگر بالقوه خود را به صورت حضوری یا از طریق ویدیو یا تلفن غربال کنید. در طول این مقدمه اولیه، از درمانگر بپرسید:

• چگونه آنها ممکن است به نگرانی های خاص شما کمک کنند
• آیا قبلاً با این نوع مشکلات برخورد کرده اند
• روند آنها چگونه است
• جدول زمانی درمان چیست

اگر به دنبال یک روانشناس خوب، با رویکر واقعیت درمانی یا یک درمانگر شناختی-رفتاری، یا یک مشاور با آموزش و تجربه در واقعیت درمانی و تئوری انتخاب باشید به راحتی می توانید با روانشناسان کلینیک روانشناسی ذهن آرا در ارتباط باشید. این نوع مشاوره می تواند به صورت حضوری یا از طریق روانشناس آنلاین انجام گیرد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *