تبلیغات

تبلیغات

سوله صنعتی چیست – شرکت مهندسی ایستاسازه

solesanati

به سازه های فلزی که دارای سقف شیروانی هستند و عمدتا دارای کاربری صنعتی می باشند سوله صنعتی می گویند. سوله صنعتی اغلب سازه ‌های از پیش طراحی شده هستند که بر حسب نوع کاربری در طرح ها و ابعاد مختفی تولید می گردند. از سوله صنعتی به طور عمده در کارخانه ها و کارگاه های تولیدات صنعتی، آشیانه هواپیما، تعمیرگاه ها، پرورش دام و طیور، سالن های ورزشی، انبار مواد غذایی و موارد دیگر استفاده می شود. استفاده از سوله صنعتی بسیار مرسوم است و به صورت فلزی و در ابعا گسترده ای ساخته می شوند.

سوله صنعتی چیست  شرکت مهندسی ایستاسازه

 

سوله صنعتی

استفاده از سازه فلزی در سوله صنعتی – ایستا سازه

سوله صنعتی

به سازه های فلزی که دارای سقف شیروانی هستند و عمدتا دارای کاربری صنعتی می باشند سوله صنعتی می گویند. سوله صنعتی اغلب سازه ‌های از پیش طراحی شده هستند که بر حسب نوع کاربری در طرح ها و ابعاد مختفی تولید می گردند. از سوله صنعتی به طور عمده در کارخانه ها و کارگاه های تولیدات صنعتی، آشیانه هواپیما، تعمیرگاه ها، پرورش دام و طیور، سالن های ورزشی، انبار مواد غذایی و موارد دیگر استفاده می شود. استفاده از سوله صنعتی بسیار مرسوم است و به صورت فلزی و در ابعا گسترده ای ساخته می شوند.

حال اگر بخواهیم مهمترین اجزای سوله صنعتی را معرفی کنیم می ‌توان به سقف سوله، پوشش دیوارها و در نهایت کف سوله اشاره کرد که هر کدام متریال خاص خود را دارند.

سوله‌ ها و انبار های صنعتی می‌توانند طیف وسیعی از طرح‌ ها، اندازه‌ ها، شکل‌ ها، مواد و موارد دیگر را به خود اختصاص دهند. تطبیق پذیری آنها راه حل های تقریبا بی پایانی را به صاحبان مشاغلی ارائه می دهد که به دنبال رشد فضای تجاری یا صنعتی خود هستند.

سازه فولادی

 

سوله صنعتی

سازه فولادی – گروه عمرانی و مهندسی ایستا سازه

سازه فولادی گونه ای از سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل بار ها و انتقال آن های به کار می رود، از فولاد است. اتصالات به کار رفته در سازه های فولادی از نوع جوشی، پرچی یا پیچ و مهره می باشد و بسته به گونه اتصالات، قطعات طرح شده و کنترل های مربوط بر روی آنها انجام می شود. ساختمان هایی با اسکلت فلزی از ستون های عمودی و افقی که به شکل شبکه های مستطیلی به هم وصل شده اند، تشکیل شده اند.

این شبکه های مستطیل شکل وظیفه نگه داری طبقات، سقف ها و دیوارهایی را که به اسکلت ساختمان وصل می شوند را بر عهده دارند.اسکلت فلزی ساختمان، سازه ای فلزی است که از المان های فولادی ساخته می شود، که این سازه فلزی ساختمان  برای  ایجاد استحکام بیشتر، کامل به یکدیگر متصل می شوند. به دلیل درجه استحکام بالای فولاد، این سازه قابل اعتماد است و نسبت به سایر سازه ها مانند سازه بتنی و سازه چوبی به مواد اولیه کمتری نیاز دارد.

همچنین بخوانید  ژنتیک در کانادا

در ساخت‌ و سازهای مدرن از سازه فلزی، تقریباً برای هر نوع سازه‌ای از جمله ساختمان‌های صنعتی سنگین، ساختمان‌های بلند، سیستم پشتیبانی تجهیزات، زیرساخت‌ها، پل، برج، ترمینال فرودگاه، کارخانه‌های صنعتی سنگین، قفسه لوله و غیره استفاده می‌شوند.

مقاطع مرکب

 

سوله صنعتی

نمای شماتیک از ساختار سازه مرکب- شرکت ایستاسازه

تیرهایی که از فولاد و بتن ساخته می شوند مقاطع مرکب یا تیرهای مرکب می گویند. پس همان طور که از نام آن پیداست، تیر مرکب تماما فلزی نیست. این تیر در ابعاد و استانداردهای متنوعی ساخته می شود و دارای خواص ترکیبی بتن و فولاد است.

در مقاطع مرکب، جرم، استحکام در مقابل خوردگی و آتش سوزی را بتن، شکل پذیری و مقاومت کششی را فولاد برای تیر تامین می کنند برای سال های متمادی تیرآهن و دال بتنی بدون هیچ گونه اتصال اساسی بین آن ها برای انتقال برش در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفت. در سال های اخیر استفاده از مقاطع مرکب که در آن ها تیرآهن و دال بتنی با وسایل و تمهیدات مناسب به یکدیگر متصل می شوند، رواج زیادی یافته است. استفاده از تیرآهن مدفون در بتن با حداقل پوشش، یکی از روش های ساخت مقاطع مرکب بود که تا مدت ها مورد توجه مهندسان و طراحان قرار داشت. هر چند در طراحی این گونه تیرها اصولا عملکرد بتن و فولاد به صورت توام مورد توجه قرار نمی گیرد، ولی پوشش بتن برای محافظت و دوام تیرآهن در مقابل خوردگی و آتش سوزی بسیار موثر است.

اساس این سیستم سازه ای استفاده بهینه از استحکام فشاری بتن و استحکام کششی فولاد به طور همزمان است. این تیر مقاومت به خوردگی و حرارت خود را از بتن و استحکام و شکل پذیری را از فولاد گرفته است و آنرا با تیرآهن دوبل اشتباه نگیرید.

در گذشته از تیرآهن و دال بتنی در کنار هم استفاده می شد که به وسیله برش گیرهای جوش شده ‌روی بال بالایی تیر فولادی به هم متصل می شدند. از معایب این اتصالات یک بار مصرف بودن دال بتنی‌، تیر و ستون فولادی است که قابل بازیافت هم نیستند. به عبارتی بلوک های بتنی بدون اتصال خاصی روی تیرهای فولادی قرار داده می شدند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *