تبلیغات

تبلیغات

آموزش سرچ حرفه­ ای در گوگل + فیلم آموزشی

search-herfei

سرچ حرفه‌ای در گوگل می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به ما کمک کند. سرچ حرفه‌ای در واقع بخشی از سواد رسانه‌ای است که افراد بایستی نسبت به آن شناخت کافی داشته باشند. با توجه به آن که این روزها گوگل قدرتمندترین موتور جستجو به شمار می­آید نیاز است که افراد نحوه سرچ حرفه‌ای در آن را به خوبی یاد بگیرند. اگر شما نیز به دنبال روش یادگیری سرچ حرفه‌ای در گوگل هستید توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش روش صحیح جستجو در گوگل فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

سرچ حرفه ­ای در گوگل چه مزیتی دارد؟

خیلی از افراد هنوز از مزایای سرچ حرفه‌ای در موتور جستجوی گوگل غافل هستند و آن را یک مهارت مهم نمی‌دانند. بسیاری از افراد بر این باورند که تمام پروسه جستجو به تایپ کلمه موردنظر و نیز تحویل لیستی از پاسخ‌ها توسط گوگل ختم می‌شود. این در حالی است که جستجو در گوگل به این سادگی نیست.

گوگل قادر به توانایی درک دقیق و کامل معنا و مفهوم پرسش­ های شما نیست

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر گوگل، هنوز هم نمی‌توان انتظار داشت که این موتور جستجو کاملاً بی‌نقص باشد. در واقع هنوز نمی‌توان انتظار داشت که با نوشتن یک سؤال، مستقیم پاسخ قطعی آن را از گوگل گرفت. خیلی از اوقات با تغییراتی جزئی در ظاهر پرسش و البته با حفظ معنی آن، پاسخی که از گوگل دریافت می‌کنیم متفاوت خواهد بود. خیلی از اوقات به دلیل مواردی چون عدم سئوی حرفه‌ای مطالبی بسیار مفید به صفحه اول گوگل راه پیدا نمی‌کنند و به جای آن­ها مقالاتی ضعیف‌تر در صدر صفحه اول قرار خواهند گرفت. برای همین در چنین شرایطی سرچ حرفه‌ای در گوگل به خوبی به کار ما خواهد آمد و در یک سرچ مؤثر و کاربردی به ما کمک می‌کند.

سرچ حرفه ­ای در گوگل راهی برای حرف زدن به زبان خود گوگل است

ما همواره در گوگل به دنبال پاسخ یک پرسش (Question) هستیم. اما عبارتی که در باکس سرچ گوگل توسط ما درج خواهد داشت یک Query محسوب می‌شود. برای تایپ Query باید با قواعد آن آشنا بود. در واقع شما می‌توانید برای حرف زدن به زبان گوگل و دریافت نتایج بهتر، کلمات کلیدی خود را کدها و عملگرهای مختلف مخلوط کنید. برای همین شناخت سرچ حرفه‌ای در گوگل به ما این امکان را داده تا بهتر طبق استانداردهای گوگل، به جستجو پرداخت و نتایج مناسب‌تری بگیریم.

آموزش سرچ حرفه­ ای

 

اهمیت سرچ حرفه­ ای در گوگل

این روزها با وجود حجم انبوه اطلاعات بسیار نیاز است که با یک جستجوی صحیح، به اطلاعات مناسب دسترسی داشته و همچنین در کمترین زمان ممکن جواب پرسش‌های خود را پیدا نمود. با سرچ اصولی زحمت مطالعه مطالب غیر مرتبط برای دستیابی به مطلب موردنظر از روی دوش شما برداشته خواهد شد. در واقع از طریق سرچ حرفه‌ای شما می‌توانید خیلی راحت اطلاعاتی مفید در خصوص زمینه‌ای که مدنظر داشته دست پیدا نمایید. البته جستجو در گوگل صرفاً به استفاده‌های شخصی محدود نمی‌شود و در صورتی که قصد داشته به عنوان یک محتوا نویس حرفه‌ای فعالیت داشته باشید در قدم اول باید جستجوی حرفه‌ای را بلد باشید.

یک محتوا نویس بایستی برای محتواهای خود از مطالبی دقیق و معتبر استفاده کند. برای همین بسیار مهم است که خوب سرچ کردن را بلد باشد. این موضوع در رابطه با محتواهای تخصصی که نیازمند منبعی دقیق هستند اهمیت خود را بیشتر نشان خواهد داد. با استفاده از سرچ حرفه‌ای در گوگل شما می‌توانید مطالبی معتبر و مناسب پیدا کنید، خیلی سریع پروسه جستجو را انجام دهید و یک کار باکیفیت تحویل دهید.

14 ترفند برای سرچ حرفه ­ای در گوگل

در ادامه 14 ترفند کاربردی آورده شده‌اند که به کمک آن­ها شما این امکان را داشته تا به راحتی یک سرچ حرفه‌ای را تجربه کنید:

ترفند ایجاد محدودیت در نتایج جستجو از طریق تاریخ

یکی از راه‌های ساده و حرفه‌ای برای آن که جدیدترین نتایج برای شما نمایش داده شوند تنظیم فیلتر جستجو بر اساس تاریخ است. برای مثال شما می‌توانید تنظیمات را به نحوی انجام دهید که صرفاً نتایج سرچ 5 سال گذشته را ببینید. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تایپ عبارت موردنظر
  2. کلیک بر روی گزینه Tools
  3. انتخاب گزینه AnyTime و کلیک بر روی محدوده Custom
  4. وارد کردن تاریخ­ های شروع و پایان در تقویم پنجره Custom date range
  5. کلیک بر روی گزینه Go

با این کار شما به راحتی به نتایجی فیلتر شده دسترسی خواهید داشت.

آموزش سرچ حرفه­ ای

 

ترفند حذف کلمات کلیدی غیرضروری

قطعاً شما نیز هیچ تمایلی به دیدن نتایج غیر مرتبط نخواهید داشت. ترفند حذف کلمات کلیدی غیرضروری در چنین شرایطی بسیار عالی است. برای حذف یک کلمه کافی است جلوی آن یک علامتی منفی (-) قرار دهید. با این کار کلمه موردنظر در نتایج سرچ شما نشان داده نمی‌شود. از طرفی شما این امکان را داشته تا جلوی کلمه‌های مهم یک علامت پلاس (+) بگذارید.

ترفند امتحان جستجوی فایل­ ها

اگر به دنبال راهی سریع برای بهترین سرچ ها هستید قطعاً ترفند تست جستجوی فایل‌ها نیز برای شما بسیار کاربردی است. برای مثال در صورتی که به دنبال یک پی دی اف، صفحه گسترده یا فایلی دیگر هستید کافی است در ابتدای سرچ خود عبارت filetype: را بیاورید. به عنوان نمونه برای سرچ یک فایل پی دی اف می‌توانید عبارت filetype:pdf را به همراه کلمه کلیدی خود جستجو کنید. با این ترفند امکان جستجوی فایل‌های دیگر نیز برای شما وجود خواهد داشت. برای جستجوی یک صفحه گسترده اکسل نیز می‌توانید به اول کلمه کلیدی موردنظر خود عبارت filetype:xlsx را اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا کامل‌ترین نتایج را مشاهده نمایید.

ترفند استفاده از سرچ پیشرفته

همه ما با یک جستجوی معمولی در گوگل آشنا هستیم. اما در صورتی که قصد داشته به عنوان یک پژوهشگر حرفه‌ای جستجو کنید قطعاً باید متفاوت عمل کنید. با استفاده از جستجوی پیشرفته می‌توان به بهبود کیفیت نتایج گوگل کمک نمود. به کمک کلمات خاص، اعداد، زبان‌ها، عبارات دقیق، مناطق مختلف و نیز دیگر پارامترها می‌توان وبسایت های بهتری را پیدا نمود.

برای جستجوی پیشرفته در سرچ اول مراحل زیر را طی کنید:

  1. کلیک بر روی گزینه Settings در بخش پایین صفحه و رفتن به سمت راست بخش اصلی متن
  2. جستجوی عبارت Advanced Search

حال زمینه‌های مختلف جستجو در این بخش برای شما به نمایش درآمده و می‌توانید به شیوه‌های مختلف جستجوی خود را فیلتر کنید. در صورت عدم یافتن محتوای موردنظر در یک وب سایت خاص به دلیل کم بودن کاربرد آن، ما می‌توانید به سراغ فیلدی مخصوص در جستجوی پیشرفته گوگل بروید که در آن امکان سرچ با سایت یا دامنه برای شما وجود خواهد داشت. به منظور جستجوی فایل‌های صوتی یا تصویری نیز شما امکان استفاده از اندازه تصویر یا نسبت ابعاد تصویر، رنگ، جستجو بر اساس سایت یا نتایج فیلتر بر اساس حق کپی رایت را خواهید داشت.

آموزش سرچ حرفه­ ای

 

ترفند به ­کارگیری روش­ های جستجوی سریع و آسان

در صورت عدم نیاز به هیچ یک از فیلترهای جستجوی پیشرفته، شما این امکان را داشته تا از چندین کلید میانبر به منظور جستجوهای روزمره استفاده کنید. برای نمونه در صورتی که مطلب خاصی مدنظر شماست بهتر است به کلمه یا عبارت موردنظر علامت نقل قول (” “) اضافه کنید. از طرفی شما قادر هستید یک سایت را مستقیم با قرار دادن سایت جستجو نمایید. در واقع می‌توانید عبارت موردنظر خود را مستقیماً در مقابل URL سرچ کنید. این روش برای جستجوی موضوعات مرتبط بسیار کارآمد است. به منظور جستجوی رسانه‌های مختلف کافی است یک علامت @ در جلوی کلمه موردنظر خود قرار داده یا این که جلوی آن علامت # قرار دهید. علامت * نیز می‌تواند به جای کلمه‌ای ناشناخته یا مکان نما مورداستفاده قرار بگیرد. همچنین در طیف وسیعی از اعداد همچون 2000.. 2020. نیز امکان جستجو برای شما وجود خواهد داشت.

تکنیک به روز بودن

در صورتی که قصد داشته خیلی سریع از وضعیت آب و هوای روی مطلع شوید با فرض بر این که دستگاه از مکان فعلی شما آگاه هست، کافی است کلمه «آب و هوا» را در گوگل جستجو کنید و به این شکل پیش بینی روزانه را با جزئیات همراه با وضعیت آب و هوا در روزهای آینده دریافت نمایید. شما همچنین می‌توانید کلمه آب و هوا را به همراه شهری که در آن هستید را جستجو کرده و آخرین به‌روزرسانی دقیق وضعیت هواشناسی منطقه موردنظر خود مشاهده کنید.

تکنیک شماره معکوس نهایی

این تکنیک می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به کار آید. در گوگل کلمه “timer” را سرچ کنید تا یک ساعت شماره معکوس پیش فرض از پنج دقیقه برای شما به نمایش درآید. البته امکان تغییر زمان آن به مدت زمان موردنیاز شما وجود خواهد داشت. کافی است بر روی برگه بالا کلیک نموده و آن را به صورت یک کرونومتر داشته باشید.

تکنیک یافتن ریشه ­های یک کلمه

خیلی از افراد از گوگل به عنوان یک فرهنگ لغت استفاده می‌کنند. در واقع کلمه‌ای را تایپ کرده و بعد از آن تعریف کلمه را تحت عنوان ”definition”یا” تعریف” به موتور جستجو اضافه خواهند نمود. اما آن چه که گوگل به مخاطب نشان داده خیلی بیشتر از تعریف یک کلمه است. در واقع گوگل، توضیحاتی چون مترادف‌ها، متضاد و انشقاق کلمات یعنی ریشه کلمات را نیز نشان خواهد داد. برای نمونه برای پیدا کردن ریشه و معنی کلمه “night”، باید بدانید که از کلمه انگلیسی “neaht” گرفته شده و این بازی زبان می‌تواند حتی برای یک روز شما را سرگرم کند.

تکنیک استفاده از مترجم دستی

در وهله اول باید تعیین کنید که قصد داشته مطلب موردنظر به چه زبانی ترجمه شود. بعد از آن به جستجوی کلمه یا عبارت موردنظر خود بپردازید. Google Translate یا مترجم زبان این امکان را به شما داده تا متن موردنظر خود را به 100 زبان دنیا ترجمه کنید. البته شما قادر به تبدیل موتور جستجو به کلینگون (Klingon) هستید. لازم به ذکر است که هنوز برای آن پشتیبانی ترجمه در نظر گرفته نشده است.

آموزش سرچ حرفه­ ای

 

تکنیک دو جستجوی همزمان

معمولاً اکثر افراد در لحظه تنها یک جستجو را انجام خواهند داد. در واقع ابتدا به جستجوی یک کلمه پرداخته و بعد از آن کلمه بعدی که مدنظر داشته را سرچ می‌کنند. در صورتی که نسبت به عبارت و مطلب موردنظر خود زیاد مطمئن نیستید و دقیقاً نمی‌دانید که به دنبال چه می‌گردید، گوگل قادر به ترکیب جستجوهای شماست. برای این کار بایستی کلمات موردنظر خود را تایپ کرده و بین آن­ها عبارت “and” یا “or” قرار دهید.

تکنیک جستجوی صوتی

سرچ صوتی نیز یکی از تکنیک‌های کارآمد در زمینه جستجوی حرفه‌ای در گوگل است. معمولاً این نوع سرچ ر روی گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. برای این سرچ آسان، شما تنها نیاز است که دکمه میکروفون کنار سرچ باکس را فشرده و عبارت موردنظر خود را بیان کنید. گوگل طبق گفته شما سرچ را انجام داده و لیستی از اطلاعات برای شما به نمایش در خواهد آمد.

تکنیک سرچ کلمات کلیدی

در صورتی که یک سئوکار هستید و نیاز داشته از تعداد دفعات تکرار کلمات کلیدی موردنظر در متن سایت‌ها یا عناوین آگاه شوید عنوان title: به شما کمک خواهد نمود. اما برای پیدا کردن آدرس سایت نیاز است که از آیتم inurl: استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به یافتن صفحات مشابه یکدیگر، کافی است پیش از کلمه موردنظر از عبارت related در جستجوی خود استفاده نمایید.

تکنیک سرچ عبارت کامل

در صورتی که قصد داشته از این عبارت برای سرچ حرفه‌ای در گوگل استفاده کنید کافی است که عبارتی کامل را در درون ” ” قرار داده و آن را جستجو کنید. با این کار صرفاً سایت‌هایی برای شما به نمایش در آورده خواهند شد که دارای عبارت موردنظر شما با همین ترتیب باشند. این تکنیک در سرچ اشعار بسیار کاربردی است.

تکنیک سرچ حرفه­ ای عکس در گوگل

به کمک بخش image شما می‌توانید در زمینه عکس یک سرچ حرفه‌ای داشته باشید. بسته به کلمه یا عبارت سرچ شده در این بخش عکس‌هایی به شما نشان داده خواهد شد. اما در صورت نیاز به پیدا کردن عکسی خاص کافی است گزینه tools را از نوار ابزار سرچ گوگل انتخاب نموده و یک سرچ دقیق‌تر و محدودتر داشته باشید. همچنین در صورتی که مایلید در مورد یک عکس خاص اطلاعات بیشتری کسب کنید کافی است آن را در گوگل آپلود نموده و سرچ کنید. با این کار عکس‌هایی هم موضوع به شما نشان داده خواهد شد.

کلام آخر در مورد سرچ حرفه ای در گوگل‌

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره شد این روزها به دلیل پیشرفت گوگل و نیز اهمیت سرچ و دستیابی به اطلاعات دقیق باعث شده سرچ حرفه‌ای در گوگل از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد. در این مطلب با هم کاربردی‌ترین تکنیک‌های یک سرچ حرفه‌ای در گوگل را یاد گرفتیم. شما با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید نتایج دقیق‌تری از گوگل بگیرید. در انتها مایلم آموزش ترفندهای پیشرفته جستجو در گوگل فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *