تبلیغات

تبلیغات

dmca چیست – هر آنچه باید از قانون dmca بدانید

dmca-chist

dmca چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید حداقل یک مقاله را مطالعه کنید. قطعا dmca هم قوانین و تبصره‌های مربوط به خود را دارد که باید به درستی مورد مطالعه قرار بگیرد. اگر وب‌سایت دارید یا زیاد به وب‌گردی مشغول هستید احتمالا با اصطلاح dmca آشنایی دارید. این قانون به شما اجازه می‌دهد که در دنیای دیجیتال از آثار خودتان مراقبت کنید. قطعا در دنیای اینترنت مراقبت از اموال دیجیتالی کاری بسیار سخت‌تر از محافظت از اموال واقعی است. از این رو در این مقاله سعی داریم به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند هستید که اطلاعات خودتان را در این زمینه بالاتر ببرید در این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید در رابطه با dmca اطلاعات داشته باشیم؟

بسیاری از وب‌سایت‌ها در سراسر اینترنت از این قانون استفاده می‌کنند و بسیار مهم است که اطلاعات کافی در رابطه با آن داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید که یک محتوا 5 هزار کلمه‌ای را با زحمت زیادی تولید کرده‌اید و در سایت خودتان قرار می‌دهید. بعد از این که محتوا را تولید می‌کنید متوجه می‌شوید که قانون کپی‌رایت برای محتوای شما دردسرساز شده است و باید حذف شود. از این رو بهتر است که تا حد امکان از مسائل مختلف این قانون اطلاعات لازم را داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را در دنیای دیجیتالی به دست بیاورید.

بهترین راه برای یادگیری هر مبحثی استفاده از فیلم آموزشی است. فیلم‌های آموزشی متعددی در سطح اینترنت وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما فرادرس که یک منبع آموزشی جامع در ایران است در چند سال گذشته سعی داشته که بهترین و با کیفیت‌ترین فیلم‌های آموزشی ممکن را با کم‌ترین قیمت خدمت مردم ارائه دهد. بهتر است برای افزایش سطح دانایی خودتان حتما سری به این سایت بزنید.

DMCA چیست؟

DMCA مخفف Digital Millennium Copyright Act است. این قانون در اواخر هزاره گذشته و در سال 1998 تصویب شد. DMCA یک قانون آمریکایی است که استفاده غیرقانونی از مطالب دارای حق چاپ را جرم انگاری می‌کند. با وجود این که این یک قانون آمریکایی است اما هم‌چنان تاثیرات فراوان و گسترده‌ای را برای مردم دنیا داشته است. علت اصلی این موضوع شرکت‌های مختلف مانند گوگل تابع قانون کشوری هستند که در آن تاسیس شده‌اند. همچنین سرور بسیاری از شرکت‌ها در آمریکا قرار دارد که این موضوع به خودی خود در اجرای این قانون بی‌تاثیر نبوده است. به عنوان مثال سرورهای یوتیوب در آمریکا قرار دارد.

پس حتی اگر در کانادا زندگی می‌کنید و یک فیلم را آپلود کرده‌اید باید طبق قوانین آمریکا عمل کنید. DMCA برای جلوگیری از دزدی دریایی ایجاد شده است. در اواخر دهه 90، فن‌آوری‌های جدید، مانند اینترنت و سی دی رایترها، دزدی محتوایی را آسان تر از همیشه کردند. این موضوع باعث نگرانی صنایع رسانه‌ای شد که قوانین کافی برای محافظت از صنعت آنها در برابر دزدی دریایی وجود ندارد. هنگامی که DMCA تصویب شد، به افراد و شرکت ها راهی برای محافظت از محتوای خود داد. اگر یک سازنده محتوا ببیند که کارش به طور غیرقانونی در یک وب‌سایت میزبانی شده در یک سرور آمریکایی استفاده می‌شود، می‌تواند ادعای DMCA داشته باشد. یک ادعای DMCA مستلزم آن است که سرور میزبان محتوا، دسترسی به محتوا را حذف یا غیرفعال کند. این قانون می‌تواند برای انواع محتواهای فیلم، صدا، عکس و … استفاده شود.

dmca چیست

اعلامیه DMCA چیست؟

تا این بخش از مقاله dmca چیست به طور کامل به توضیحاتی در رابطه با آن پرداختیم. حال می‌خواهیم اطلاعیه این قانون را مورد بررسی قرار دهیم. فردی که متهم به نقض حق نسخه‌برداری است یک اخطار DMCA دریافت می‌کند. اعلامیه‌های DMCA به محتوایی که ادعا می‌شود و چه کسی ادعای نقض را دارد، یادداشت می‌کند. اگر یک اخطار DMCA دریافت کردید، واقعاً مهم است که به این فکر کنید که آیا از محتوا به طور قانونی استفاده کرده اید؟ اگر این کار را نکرده اید، فوراً محتوا را حذف کنید. به طور کلی، حذف محتوا نقض DMCA را برطرف می‌کند. با این حال، سازنده محتوا حق دارد برای جبران خسارت شکایت کند. بنابراین، دریافت اخطار DMCA را نباید ساده انگاشت. امکان ارسال دفاعیه نیز بعد از دریافت اخطار نیز به طور حتم وجود دارد. متأسفانه، DMCA گاهی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و علیه افرادی که DMCA را نقض نکردهاند ارائه می ‌چچشود. در این شرایط، دعوای متقابل به متهم اجازه دفاع از خود را می‌دهد. با این حال، تا زمانی که اختلاف حل نشود، محتوا همچنان باید حذف شود.

آیا DMCA در خارج از ایالات متحده اجرا میشود؟

قوانین امریکا مانند هر کشور دیگری تنها در خود آمریکا اجرا می‌شود. از آنجا که DMCA یک قانون ایالات متحده است، فقط در داخل ایالات متحده قابل اجرا است. اگر وب‌سایت میزبانی در ایالات متحده مستقر باشد، بدون توجه به اینکه مالک سایت یا مالک حق نسخه‌برداری به صورت فیزیکی در کشور حضور دارند، تابع مقررات DMCA است. اگرچه DMCA در خارج از ایالات متحده اعمال نمی‌شود، برخی از صاحبان حق نسخه‌برداری اخطارهای حذف DMCA را به وب‌سایت‌های غیر آمریکایی ارسال می‌کنند. بسیاری از سایت‌ها مطابق با قوانین منطقه‌ای و بین‌المللی کپی‌رایت، از این درخواست پیروی می‌کنند. وب‌سایت‌های کشورهایی که معاهده سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) را امضا کرده‌اند، احتمالاً به اطلاعیه‌های حذف DMCA احترام می‌گذارند.

نقض DMCA چیست؟

خط‌مشی استفاده منصفانه DMCA اجازه می‌دهد برخی از مطالب دارای حق نسخه‌برداری به روش‌های خاصی استفاده شوند. به عنوان مثال، استفاده از محتوا برای اهداف «تحول کننده» در جایی که بر اساس اثر اصلی ساخته می‌شوید یا چیزی جدید از آن ایجاد می‌کنید، قانونی است. همچنین ممکن است بتوانید از محتوای دارای حق نسخه برداری برای اهداف غیرتجاری استفاده کنید، یا اگر استفاده شما از مطالب ارزش محتوای اصلی را کاهش ندهد. با این حال، اگر از مطالب دارای حق نسخه برداری بدون اجازه مالک استفاده می‌کنید  این قانون را نقض خواهید کرد. به عنوان مثال می‌توان به استفاده از عکس‌های دارای حق چاپ در پست وب‌لاگ اشاره کرد و یا سرقت یک محتوا از یک سایت دیگر را نام برد. همچنین اضافه کردن ویدئوهای بدون مجوز به سایت نیز از جمله همین موارد است.

dmca چیست

 

استفاده کردن از مطالب غیرقانونی

وقتی شخصی بدون رضایت شما از اثر دارای حق نسخه برداری شما استفاده می‌کند، می‌توانید یک ادعای DMCA علیه طرف نقض کننده ارائه دهید. متخلف یک اخطار حذف DMCA دریافت می‌کند و در این مرحله، معمولاً محتوای نقض‌کننده را از سایت خود حذف می‌کند. با این حال، اگر باور نداشته باشند که DMCA را نقض کرده‌اند، می‌توانند یک ادعای متقابل ارائه کنند. پس از ثبت ادعا، به طرف مقابل فرصت دهید تا پاسخ دهد. اگر محتوای شما را حذف نکنند یا دعوی متقابل ارائه نکنند، می‌توانید شکایت کنید و برای بازیابی خسارت اقدام کنید. یا اگر نمی‌خواهید موضوع را بیشتر دنبال کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که درخواست را رد کنید.

مجازات نقض DMCA چیست؟

هنگامی که شخصی مرتکب نقض DMCA می‌شود، ممکن است یک اخطار DMCA دریافت کند که از او بخواهد فوراً همه محتوای دارای حق نسخه برداری را حذف یا حذف کند. در صورت عدم رعایت، ممکن است حساب کاربری یا وب‌سایت متخلف توسط ISP به حالت تعلیق درآید. آنها همچنین می‌توانند مشمول مجازات‌های مدنی یا کیفری شوند. ناقضان قانون حق چاپ ممکن است تا 30000 دلار جریمه مدنی و خسارت پرداخت کنند. در پرونده‌های جنایی، مجرمان محکوم DMCA ممکن است با پنج تا 10 سال زندان و تا 1 میلیون دلار جریمه روبرو شوند.

در صورت دریافت اخطار حذف DMCA چه کاری باید انجام دهم؟

اگر می‌دانید که DMCA را نقض کرده‌اید، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است این کار را انجام داده باشید، باید فوراً محتوای غیر مجاز را از سایت خود حذف کنید. با ادامه استفاده از مطالب دارای حق چاپ بر خلاف میل مالک، ممکن است با جریمه‌های سنگین یا حتی زندان مواجه شوید. با این حال، به خاطر داشته باشید که همه ادعاهای DMCA معتبر نیستند. برخی از صاحبان حق نسخه‌برداری عمداً از DMCA سوءاستفاده می‌کنند و ادعاهای بی‌اهمیت یا نادرست نقض حق نسخه‌برداری را ارائه می‌کنند. اگر فکر نمی‌کنید مبنایی برای ادعای DMCA علیه شما وجود دارد، می توانید یک ادعای متقابل تنظیم کنید. بهتر است مطالب مورد مناقشه را به هر حال تا زمانی که ادعا حل نشده است حذف کنید، اما اگر شکایت اصلی DMCA نامعتبر باشد، جریمه نخواهید شد.

dmca چیست

 

میزبانی نادیده گرفته شده DMCA چیست؟

میزبان‌های وب با سرورهایی در کشورهای غیر منطبق با DMCA می‌توانند میزبانی نادیده گرفته شده DMCA را ارائه دهند. اساساً، این نوع میزبانی به شما امکان می‌دهد الزامات DMCA را دور بزنید و از وب‌سایت خود در برابر تعلیق محافظت کنید. اگرچه میزبانی نادیده گرفته شده ممکن است مبهم به نظر برسد، دلایل قانونی برای در نظر گرفتن آن وجود دارد، به خصوص اگر صاحب کسب و کار هستید. رقبا میتوانند شما را با ادعاهای DMCA مورد آزار و اذیت یا هدف قرار دهند، حتی اگر هیچ چیز غیرقانونی از راه دور در وب سایت شما وجود نداشته باشد. اعلامیه‌های حذف غیرمجاز رایج هستند. هرگونه ادعای DMCA یک تهدید بالقوه برای وبٰ‌سایت و شرکت شما است و انتخاب هاست نادیده گرفته شده می‌تواند یک لایه حفاظتی اضافی در برابر ادعاهای نامشروع به شما ارائه دهد.

میراث DMCA

پنج سال پس از تصویب، DMCA همچنان یک اقدام بحث برانگیز با تأثیر گسترده است که از تلاش دارندگان حق چاپ برای کنترل دسترسی و استفاده پایین دستی از محتوای خود حمایت می‌کند. استفاده منصفانه هرگز به اندازه اکنون مورد تهدید قرار نگرفته است. چندین پرونده مهم دادگاهی بر اساس چالش‌هایی با مفاد DMCA وجود داشته است و برخی از قوانین جدید در دست بررسی است تا تعادلی که برخی معتقدند توسط این قانون تضعیف شده است، برقرار شود. ALA در برخی از پرونده‌های حقوقی خلاصه‌های «دوستان دادگاه» را ارائه کرده است و با هوشیاری فعالیت‌های کنگره را که بر توانایی‌های کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات به جوامعشان تأثیر می‌گذارد، ردیابی می‌کند.

تصویب این قانون چه تاثیری بر روی عملکرد شرکت ها خواهد داشت؟

قطعا تصویب این قانون تاثیراتی را در شرکت‌های جهان می‌گذارد. اگر شرکت شما احتیاج دارد که با بقیه کمپانی‌های جهان مخصوصا آمریکایی ارتباط برقرار کند باید بسیار مواظب این قانون باشید. همچنین باید بدانید که دقیقا این قانون چه می‌خواهد. ممکن است همکاران شما مجبور شوند که ارتباط خودشان را با شما قطع کنند. همچنین اگر به صورت آنلاین فعالیت دارید ممکن است شرکت شما به لیست تحریم‌ها اضافه شود. پس حتما دقت ویژه‌ای را به آن داشته باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

dmca چیست

 

سخن آخر در مورد dmca چیست

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که dmca چیست و چه تاثیری در مراقبت از اطلاعات و محتواهای تولید شده میتواند داشته باشد؛ امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در انتها مایلم آموزش‌های فرادرس را به شما معرفی کنم. در حال حاضر مجموعه آموزشی فرادرس به عنوان بزرگترین دانشگاه آنلاین ایران توانسته است در بیش از ۲۶۰ زمینه تخصصی و عمومی آموزش‌های کاربردی را تهیه و منتشر کند. برای مشاهده آموزش‌های فرادرس میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *